Τρίτη, 22 Δεκεμβρίου 2009

ALDOUS HUXLEY - TIMOTHY LEARY

Τα άλμπουμ-αφηγήματα, ή spoken words LP (ή CD) όπως τα λένε και τα καταχωρίζουν οι Αγγλο-αμερικανοί, είναι πολύ παλιά ιστορία. Και όχι μόνο στην Αμερική ή την Αγγλία. Υπάρχουν δεκάδες spoken words ελληνικές ηχογραφήσεις (από τον «Γέρο της Δημοκρατίας» να κυρήσσει τον Ανένδοτο, μέχρι τον Μίλτο Σαχτούρη να διαβάζει τον «τρελλό λαγό») και βεβαίως δεκάδες χιλιάδες «ξένες». Οι δύο που παρουσιάζονται εδώ έχουν το δικό τους... πανανθρώπινο ενδιαφέρον.
Η πρώτη αφορά στην επανέκδοση ενός άλμπουμ του 1979 [Pelican Records], το οποίο είχε τίτλο “Aldous Huxley’s Brave New World” και η δεύτερη στο θρυλικό... μετά τα sixties άλμπουμ “Turn On, Tune In, Drop Out” [ESP-Disk’, 1966] του Timothy Leary. Για την περίπτωση του πρώτου, το οποίο επανεξέδωσε το 2008 η el-Cherry Red, λέω πως το ενδιαφέρον του αφορά σε δύο στοιχεία. (Δεν πρόκειται να κάνω κριτική στην πολυδιαβασμένη νουβέλα του Huxley). Πρώτον, στο «αποκομμένο» score του Bernard Herrmann που διαρκεί περί τα 9 λεπτά (μία spaced-out exotica στηριγμένη στο όργανο και τα κρουστά) και δεύτερον σ’ αυτόν καθ’ αυτόν τον τρόπο που διαβάζει ο ίδιος ο Huxley και «παίζουν» οι υπόλοιπες φωνές (πρόκειται για ραδιοφωνική παραγωγή του 1956), μεταφέροντας άψογα το πνεύμα της αποχαυνωμένης μακαριότητας, στην οποία ζούσε ο κόσμος... του 26ου αιώνα. Επηρεασμένος σαφώς από το έργο του Huxley (δες π.χ. το κεφάλαιο «Φόρος τιμής στον Χάξλεϋ» στο βιβλίο «Η Πολιτική της Έκστασης» των εκδόσεων Διεθνής Βιβλιοθήκη, Αθήνα 1989), ο Timothy Leary είναι ήδη από τις αρχές των sixties ο guru των ψυχεδελικών «ταξιδιών». (Όπως λέει η ιστορία πρωτο-δοκίμασε magic mushrooms τον Αύγουστο του ’60). Αυτές ακριβώς τις ψυχεδελικές εμπειρίες άρχισε να τις κοινοποιεί από πολύ νωρίς· στην αρχή μέσω άρθρων, διαλέξεων και συνεντεύξεων και βεβαίως, στη συνέχεια (και) μέσω της δισκογραφίας. Το άλμπουμ της ESP-Disk’, με τον hip τίτλο “Turn On, Tune In, Drop Out”, που επανεκδόθηκε πριν από λίγους μήνες, ηχογραφημένο στο χωριό Millbrook της Νέας Υόρκης, στο ορμητήριο του Δόκτορα, ήταν το δεύτερο LP του Leary (είχε προηγηθεί το “The Psychedelic Experience” στην Broadside) κι εκείνο που θα επιβεβαίωνε τη θέση του στην κορυφή των πιο... επικίνδυνων εκμαυλιστών της νεολαίας (σιγά τα ωά!). Οι αφηγήσεις του Leary, «σκοτεινές», ηχητικώς «άκομψες», παρ’ όλη την προσπάθεια του μηχανικού David Hancock και οπωσδήποτε πλήρως ταυτισμένες με τη δράση και τα κείμενά του είναι ένα αυθεντικό παράγωγο των mid sixties, που έπαιξε(αν) καθοριστικότατο ρόλο στη διαμόρφωση της ψυχεδελικής εμπειρίας και της επίδρασής της στις Τέχνες και τα Γράμματα της εποχής (ή και πέραν αυτής). «Φτιάξου, Συντονίσου, Εξαφανίσου». Το psych-triptych του αμερικανού ερευνητή στο αέναο κυνήγι της επικοινωνίας με το θείο (τη «γνωριμία» με το θεό, τη «γνωριμία» με τον άλλον). Προσοχή, κίνδυνος... Υπάρχει ακόμη ένα LP του Dr. Leary στη Mercury (1967) με τον ίδιο τίτλο, δεν είναι spoken word (περιέχει και μουσική) και, εν πάση περιπτώσει δεν έχει καμία σχέση με το άλμπουμ της ESP-Disk’.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου