Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2010

SAVOLDELLI / SHARP - ABBS

Η πνευματική επαφή του Ιταλού (φωνές, ηλεκτρονικά) Boris Savoldelli, με τον αμερικανό κιθαρίστα Elliott Sharp μπορεί να συνέβει στο Μιλάνο, όταν οι Elliott Sharp’s Terraplane έδωσαν ένα live στην ιταλική πόλη, αφήνοντας άφωνο τον Savoldelli, όμως η πραγματική μάχη συνέβει τον Σεπτέμβριο του ’08 στη Νέα Υόρκη, όταν οι δύο μουσικοί αποφάσισαν να «συνομιλήσουν», χωρίς πολλά-πολλά, θέτοντας σε κίνηση ένα ιδιαίτερο άλμπουμ. Το “Protoplasmic” [MoonJune MJR025, 2009], φτιαγμένο δίχως overdubs, είναι, αναμφισβήτητα, μια avant περιπέτεια, με σαφές όμως αισθητικό στόχο. Επεξηγώ. Εκείνο που έχει αξία, σε τέτοιου τύπου εγχειρήματα, είναι, κατ’ αρχάς, να κρατείται το ενδιαφέρον εν εγρηγόρσει σε κάθε δευτερόλεπτό τους (το συγκεκριμένο διαρκεί 49:28). Περαιτέρω, να μην διακρίνονται ηχητικά χάσματα, απεναντίας να συμπληρώνονται αυτά από ανάλογες εκπλήξεις. Και στο “Protoplasmic” είναι αλήθεια πως αυτές ακριβώς οι εκπλήξεις περισσεύουν. Δεν είναι μόνον τα εξώκοσμα φωνητικά του Ιταλού, βγαλμένα μέσα από τις μεγάλες psych και prog πλατφόρμες του παρελθόντος, είναι κυρίως η αναπαράσταση όλου του ηλεκτρονικού δυναμικού, που μολύνει την pop culture ήδη από τα sixties. (Το ισοδύναμον ενός χιπ-χοπάδικου «turntable-ισμού» θα μπορούσε να είναι η έσχατη κατάσταση. Και είναι).Απεναντίας, στο “Lost + Found” [Engine E31, 2009] των Tom Abbs & Frequency Response έχουμε μιαν εικόνα ενός σημερινού νεοϋορκέζικου γκρουπ, αποτελούμενου από διακριτές μονάδες· Tom Abbs μπάσο, τσέλο, τούμπα, Brian Settles τενόρο, σοπράνο, φλάουτο, Jean Cook βιολί, Chad Taylor ντραμς. O Abbs, μέλος των Yuganaut και λοιπών σχηματισμών, έχει έναν καλό λόγο-τρόπο, ώστε να παρουσιάσει με το σχήμα του την jazz που αγαπάει. Μία jazz, που ξεκινώντας από την κανονικοποιημένη «ελεύθερη φόρμα», διαπερνά κάποιες ήπιες chamber καταστάσεις, πριν καταλήξει και πάλι στο σημείο εκκίνησης. Ο τρόπος δράσης του Abbs έχει να κάνει με μια σειρά 22 μελωδιών (αποσπασμάτων τους καλύτερα, όπως ο ίδιος σημειώνει), τις οποίες τυχαίως συνδυάζει – το «τυχαίως» να είναι άραγε μαθηματικώς προσδιορισμένο; – με οπτικές ή ηχητικές δομές. Δεν είμαι σίγουρος πώς ακριβώς δουλεύει ο Abbs. Βεβαίως, το ότι χειρίζεται την εικόνα – όπως διαβάζω στο βιογραφικό του – τόσο καλά όσο και τον ήχο, του παρέχει τη δυνατότητα να επηρεάζεται και να «επηρεάζει» και τα δύο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου