Τρίτη, 24 Μαΐου 2011

TUNDE WILLIAMS plays with THE AFRICA 70

Ο ήχος του Fela στα seventies δεν ήταν δικός του. Δεν ήταν αποκλειστικώς δικός του εννοώ. Ήταν και των μουσικών της περίφημης ορχήστρας του, της Africa 70 εν προκειμένω, στην οποίαν πρωταγωνιστούσαν τα πνευστά του Tunde Williams (τρομπέτα) και του Lekan Animashaun (βαρύτονο σαξόφωνο).
Ο Babatunde “Tunde” Williams γεννημένος στη Νιγηρία το 1943 μπαίνει στους Koola Lobitos (το sixties γκρουπ του Fela) το 1967 – όπως διαβάζω στο site της βρετανικής εταιρίας Honest Jons – και παραμένει εκεί μέχρι το 1978, συμμετέχοντας σε όλες τις μεγάλες ηχογραφήσεις των ορχηστρών του Fela Kuti· εκείνων δηλαδή που ανέδειξαν, τότε, το afrobeat σε εθνική μουσική διαμαρτυρίας για τη χώρα, και τώρα σε διαρκή πηγή «dance-ικών» πειραματισμών και γνώσεων, σε κάθε γωνιά του κόσμου.
Το 1975 ο Tunde Williams, στα διαλλείματα προφανώς της παρουσίας του στην Africa 70 ή Afrika 70, μπαίνει στο στούντιο της Decca στο Lagos, μαζί με όλη την ομήγυρη, και σε παραγωγή του Fela Anikulapo-Kuti (ο οποίος παίζει ακόμη τενόρο και πιάνο) ηχογραφεί ένα άλμπουμ με τ’ όνομά του στο εξώφυλλο. Το “Mr.Big Mouth” [Decca/ Afrodisia DWAPS 2030, επανέκδοση στη Honest Jons/ Afrodisia HJRLP101 το 2004], που θα εκδιδόταν, τελικώς, δύο χρόνια αργότερα (1977), είναι ένα κλασικό afrobeat LP. Και όχι μόνο γιατί είναι φτιαγμένο από τους ανθρώπους που έδωσαν πνοή στο συγκεκριμένο στυλ, όπως τον ντράμερ Tony Allen, τον κονγκέρο Henri Kofi, τον έτερο percussion player Issac Olaleye, τον κιθαρίστα Ogene Kologbo, τον μπασίστα Franco Aboddy – όλοι τους συμμετείχαν, ας πούμε, στο φοβερό “Mr. Follow Follow” του 1975 –, αλλά γιατί περιέχει, πάνω απ’ όλα, καίρια μουσική, όλη συντεθιμένη και ενορχηστρωμένη από τον Tunde Williams.
Κατά τα ειωθότα το LP απαρτίζεται από δύο κομμάτια, καθένα εκ των οποίων καταλαμβάνει μια πλευρά. Το φερώνυμο “Mr. Big Mouth” είναι ένα κλασικό up-tempo afrobeat, με απίθανο παίξιμο, διαστημικές πνευστές γραμμές (Lekan Animashaun, Tunde Williams, Fela Kuti, Ukem Stephen), εξωφρενικά soli, psych όργανο (ποιος να παίζει άραγε; – μόνον υποθέσεις μπορούμε να κάνουμε) και στίχους απόλυτα κοινωνικούς, στην παράδοση δηλαδή των στίχων του Fela. (Η διαφθορά στα υψηλά κλιμάκια της νιγηριανής κοινωνίας. Άνθρωποι που διαχειρίστηκαν δημόσιο χρήμα προς ίδιον όφελος). Το δεύτερο κομμάτι έχει τίτλο “The beginning” είναι instrumental και καταλαμβάνει την δεύτερη πλευρά. Πιο αργό από το “Mr. Big Mouth”, mid-tempo να το πούμε, πάλι με άψογο περιγραφικό όργανο, και πνευστή παρουσία ανατριχιαστική.
Τo “Mr. Big Mouth” είναι ένα σπάνιο άλμπουμ. Από το popsike.com μαθαίνουμε πως εμφανίστηκε μία μόνο φορά στο eBay και πως «έφυγε» με περισσότερα από $200. Ευτυχώς, όμως, το επανεξέδωσαν, και μάλιστα σε βινύλιο, οι Εγγλέζοι της Honest Jons το 2004 και γλιτώσαμε…

4 σχόλια:

  1. Καλησπέρα. Ωραία ανάρτηση. Πριν λίγο διαβάζαμε και τη συνέντευξη που έδωσαν οι Liberators στον Δημήτρη Κατσουρίνη στο Jazz & Τζαζ Μαΐου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα Lapsus digiti. Ενδιαφέρουσα η συνέντευξη όντως. Και ο δίσκος εξαιρετικός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τον ακούω τώρα από εδώ:http://www.facebook.com/TheLiberators

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. -Salaok - Πεθαινω για το. Fela Kuti ''Coffin for head of state''

    ΑπάντησηΔιαγραφή