Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2011

MARCHETTI - NOETINGER Παρίσι - Γενεύη

Με δύο μαγνητόφωνα Revox B77 υπό μάλης (δε χωράνε… ο λόγος το λέει), οι Lionel Marchetti και Jérôme Noetinger παραδίδουν με το “Paris - Geneve” [πτώματα κάτω από το κρεββάτι, 2011] ένα παλαιάς κοπής electronic LP, που ανακαλεί στη μνήμη μου τις μεγάλες μέρες του INΑ-GRM πίσω στη δεκαετία του ’70. Ας σημειώσω επί τη ευκαιρία πως το GRM δηλ. το Groupe de Recherches Musicales στήθηκε από τον Pierre Schaeffer το 1951, για να ενωθεί με το ΙΝΑ δηλ. το Institut National Audiovisuel το 1974· με τη συνένωση να φέρνει και την ίδρυση του φερώνυμου label. Εδώ, μια παρένθεση…
Στο rate your music και αλλαχού αναφέρεται πως το άλμπουμ Mutations του Jean-Claude Risset, σε ετικέτα INA-GRM προέρχεται από το 1969· τότε γράφτηκε το Mutations. Βάσει των δικών μου στοιχείων θεωρώ απίθανο να βγήκε εκείνη τη χρονιά το συγκεκριμένο άλμπουμ. Κατά πάσα πιθανότητα – γιατί το LP δεν το έχω – πρόκειται περί λάθους· το discogs, για παράδειγμα, αναφέρει ως έτος έκδοσης το 1978. Το λέω τούτο, γιατί δεν πρέπει να υπάρχουν εκδόσεις βινυλίου του INA-GRM πριν το ’74. Πιθανώς, δε, το πρώτο LP του label να είναι το “De Natura Sonorum” του Bernard Parmegiani από το 1975. Πιθανώς λέω… Κλείνει η παρένθεση.
Οι δύο συνθέτες, απόλυτοι fans της μουσικής concrete (o Marchetti ηχογραφεί στο GRM από το 1993, ενώ ο πιο… ηλεκτρακουστικός Noetinger τρέχει, μεταξύ άλλων, το γνωστό avant label Metamkine), έχοντας ως όπλο τη φαντασία τους, φυσικά την τεχνική τους και βεβαίως το σχετικό εξοπλισμό, παραδίδουν ένα έργο δύο πλευρών (ο Francois Bayle θα είναι πάντα μία αναφορά), το οποίο διατηρεί όλη την in-house μαγεία (του στούντιο και του label), που συνίσταται, χονδρικώς, στην προσήκουσα improv πλατφόρμα με τα δυνατά bias (για την… κατανόηση των χαμηλών), τις ατέρμονες μικρο-επαναλήψεις και τους «ελαστικούς» περιοδικούς ρυθμούς. Στηριγμένοι, λοιπόν, σε μια κλασική (πια) πρακτική της (ηχητικής) avant παραγωγής, εκείνης της αυθυπαρξίας του μέσου παραγωγής – το μέσον είναι το μήνυμα –, οι Marchetti και Noetinger αναδεικνύουν το Revox B77 σ’ έναν εν δυνάμει μεταπράτη ενός συντριπτικού, στην εξέλιξή του, ηχητικού απροσδόκητου, αστείρευτου ενδιαφέροντος. Να πω μόνον πως η πλευρά Geneve είναι ηχογραφημένη (στη Γενεύη) από τον Rudy Deceliere κατά τη διάρκεια του La cave 12 a l’Ecurie (#73) την 8/2/2009, ενώ η Paris από το GRM (στο Παρίσι), κατά τη διάρκεια του festival PRESENCES electronique την 18/3/2007.
Επαφή: www.butterfly.noise-below.org
Το βίντεο που ακολουθεί δεν έχει καμμία σχέση με το “Paris - Geneve”· είναι 11 χρόνια παλαιότερο…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου