Σάββατο, 22 Ιουνίου 2013

ΗΝΟΡΟ – PNOETICA

Όπως διαβάζω στο σχετικό ένθετο, το Ήνορο «δημιουργήθηκε το 2001 από έμπειρους μουσικούς ως ανάγκη γνωριμίας και μάθησης του Ηπειρώτικου πολυφωνικού τραγουδιού, αρχαϊκό μουσικό φαινόμενο με σύγχρονο ενδιαφέρον». Με ρεπερτόριο που περιλαμβάνει την πολυφωνία όχι μόνον της Ηπείρου, αλλά και των γειτονικών λαών (Αλβανία, Κάτω Ιταλία, Σερβία, Βουλγαρία), το 9μελές συγκρότημα έχει εμφανιστεί σε διάφορα φεστιβάλ για την διάδοση του πολυφωνικού τραγουδιού ανά την Ελλάδα και το εξωτερικό, έχοντας ως γνώμονα «την πατροπαράδοτη ερμηνεία, την αυθεντικότητα και την λεβεντιά της τοπικής μουσικής παράδοσης».
Για τις ανάγκες του CD «Ηπειρώτικα Πολυφωνικά Τραγούδια» [Σύλλογος Ηπειρώτικου Πολυφωνικού Τραγουδιού Ήνορο], το Ήνορο, μέσα από ένα σύνολο 14 κομματιών (τρίφωνα, τετράφωνα, αλλά και ομοφωνικά), επιχειρεί να συνδέσει το παραδοσιακό ηπειρώτικο τραγούδι με το σήμερα, υπό την έννοια ότι οι τραγουδιστές που συμμετέχουν στην ηχογράφηση δεν έχουν (δεν θα μπορούσε να έχουν), ως ομάδα, την άμεση βιωματική σύνδεση με το μέλος. Είναι το ενδιαφέρον ορισμένων ανθρώπων που ζουν στη σημερινή κατακερματισμένη κοινωνία, και που προσπαθούν να προσεγγίσουν εκείνο που τους ενδιαφέρει μέσα από το αναντίρρητο πάθος και τη μελέτη. Το αποτέλεσμα είναι εκείνο που πρέπει να είναι και, σε κάθε περίπτωση, ως άκουσμα απολαυστικό. Η σύγχρονη τεχνολογία δεν μπορεί να αναπαραστήσει το κλίμα των παλαιών ηχογραφήσεων, ούτε να μεταφέρει την αύρα των καθημερινών στιγμών μέσα στις οποίες «ζυμώθηκαν» τα συγκεκριμένα άσματα, μπορεί όμως να δώσει μία «σωστή» εικόνα τους, που να είναι λειτουργική στο τώρα. Και αυτό έχει νόημα. Η έκδοση είναι απολύτως χρηστική με ωραίες επεξηγηματικές (μουσικολογικές και άλλες τινές) σημειώσεις από τους Κώστα Λώλη και Παναγιώτη Τέλλη, μέλη αμφότεροι του Ήνορο.
Επαφή: toinoro@yahoo.gr
Ο Παναγιώτης Τέλλης, βασικός μοχλός πίσω από το πολυφωνικό αυτό σχήμα, είναι επίσης μέλος και των Pnoetica, μιας τετραμελούς ομάδας που κινείται στον ευρύτερο χώρο της ethnic-jazz ή σκέτο jazz. Αποτελούμενοι εκ των Αδάμ Σωτηρόπουλο ηλεκτρική κιθάρα, Ευθύμη Σφαιρόπουλο μπάσο, Κώστα Δημητρίου ντραμς, Παναγιώτη Τέλλη φλάουτο, τενόρο, σοπράνο σαξόφωνο, φωνή και με extra βοήθειες σε σύνθια, τρομπόνι, τρομπέτα, ακορντεόν και φωνές, οι Pnoetica έχουν έτοιμο το άλμπουμ «Η Νυχτερινή Μάζωξη των Μουσικών» ή A Night Call for Musicians”, [Pnoetica Productions] που σε κερδίζει αμέσως με τα ωραία παιξίματα, τη δροσιά και τις αναφορές του, που εκκινούν από το χώρο της παράδοσης (ελληνικής και κατω-ιταλικής) και φθάνουν έως την bossa και το εγχώριο λαϊκό τραγούδι. Φυσικά, το ethnic-jazz πλάνο είναι το κυρίαρχο – και εντός αυτού μετασχηματίζεται ό,τι μετασχηματίζεται. Το αποτέλεσμα δεν είναι απλώς και μόνον ευχάριστο, εμφανίζοντας, περαιτέρω, στοιχεία, αυθόρμητης κατάδειξης και πρωτοτυπίας. Να πω λοιπόν πως ο «Κοφτός χορός» τους είναι απολαυστικός (μου θύμισαν τους Σουηδούς Arbete och Fritid από τα early 70s και βεβαίως τους Mode Plagal), ενώ κομμάτια όπως ο «Κύκλος», το «Χασαποσέρβικο», αλλά και το μεγαλόπνοο πολυφωνικό «Ξενιτεμένο μου πουλί», δείχνουν τη δουλειά που έχουν τραβήξει οι Pnoetica στην προσπάθεια να υποτάξουν ποικίλα παραδοσιακά και λαϊκά θέματα μέσω μιας fusion ηλεκτρικής προσέγγισης. Σ’ αυτό τον τομέα και η εκδοχή της επιτυχίας του Μανώλη Αγγελόπουλου «Τα μαύρα μάτια σου» (ενορχήστρωση για τενόρο, τρομπόνι, τρομπέτα, κιθάρα, μπάσο, ντραμς, κρουστά) και ακόμη το συγκινητικό “Ena poeta”, με την απαγγελία του Cossimino Surdo στη διάλεκτο των ελληνοφώνων της Κάτω Ιταλίας.
Επαφή: pnoetica@yahoo.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου