Πέμπτη, 6 Μαρτίου 2014

«καράτε λέγεται και είναι απλό»

Μίνι Φούστα και Καράτε λεγόταν μία παλαιά ελληνική ταινιούλα από το 1967, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Σειληνού. Όπως έχω ξαναγράψει… από τη στιγμή που κάτι περνούσε στον λαϊκό κινηματογράφο της εποχής ήταν, σχεδόν σε κάθε περίπτωση, απενοχοποιημένο. Ήταν κοινωνικώς αποδεκτό δηλαδή. Κανένας παραγωγός δεν θα επένδυε τα χρήματά του σε κάτι που θα αντιμετώπιζε, ενδεχομένως, προβλήματα με την κινηματογραφική λογοκρισία, κανείς δεν θα επένδυε σε κάτι που θα μπορούσε να συναντήσει την μήνιν της κοινωνίας. Αυτός είναι ένας γενικός κανόνας, που λειτουργεί καλά, ιδίως όταν αναφερόμαστε σε… λαϊκά σύμβολα, όπως ήταν οι μίνι φούστες π.χ. ή το... καράτε (το 1967).
Παλαιότερα εν σχέσει με την μίνι φούστα είχα σκανάρει και δημοσιεύσει το εξώφυλλο ενός περιοδικού (ΑΛΦΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ, της 14/10/1967) εκεί όπου εικονιζόταν ο πραξικοπηματίας Στυλιανός Πατακός να... θαυμάζει την μία από τις δύο νικήτριες του διαγωνισμού «μίνι-ζυπ», που είχαν οργανώσει η εφημερίδα Βραδυνή και ο χουντικός ΕΟΤ, στη Γιορτή του Κρασιού (δες εδώ http://diskoryxeion.blogspot.gr/2013/03/blog-post_7.html). Μπορεί το στρατιωτικό καθεστώς να είχε πρόβλημα με τις μινιφορούσες στα σχολεία (και μόνον στα σχολεία – ως γνωστόν η σχολική ποδιά καταργήθηκε επί Πα.Σο.Κ. το 1982), αλλά και επ’ αυτού δεν έκανε τίποτ’ άλλο από το να αντιγράφει την ανάλογη, δημοκρατική, γαλλική απαγόρευση (πάντα για τα σχολεία) επί υπουργίας Alain Peyrefitte. Όπως, λοιπόν, ήταν ελεύθερο το μίνι στην κοινωνία –διαβάζω, ανάμεσα σε άλλα χαρακτηριστικά στο ΑΛΦΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ: «…φαίνεται πως στην Αθήνα, αν κρίνουμε από την τεράστια επιτυχία του διαγωνισμού για την ‘μις μίνι-ζυπ’, οι φίλοι της κοντής φούστας είναι πολλοί»–, έτσι ήταν… ελεύθερο και το καράτε, παρότι, ως τέχνη αυτοάμυνας και αντεπίθεσης άνευ όπλου, θα μπορούσε να επιφέρει ακόμη και τον θάνατο. Τώρα, βεβαίως, μπορεί να πουν ορισμένοι... χαζοί καρατέκα πως η χούντα… υπέσκαπτε το καράτε, επειδή δεν το ενέταξε, ως μάθημα, στο σχολικό πρόγραμμα (κατά τα ιαπωνικά πρότυπα)… Τι να κάνουμε όμως… Ουδείς μπορεί να πείσει κανέναν και για τίποτα, αν ο... κανένας δεν δείχνει πρόθυμος να πειστεί. (Είδατε πόσο cool και ευγενικά τα λέω…).
το εξώφυλλο του βιβλίου είναι αυτό
Εκεί γύρω στο 1967 το καράτε φαίνεται πως αποκτά σιγά-σιγά μια λαϊκή απήχηση, την οποίαν δεν είχε έως τότε. Δεν είναι μόνον ταινίες όπως η Μίνι Φούστα και Καράτε, ή το Βοήθεια! Ο Βέγγος Φανερός Πράκτωρ 000 (με τον Ζανίνο, ως δάσκαλο της… πρακτορικής σχολής, να προτάσσει στους μαθητές του το αμίμητο «καράτε λέγεται και είναι απλό»), είναι, ανάμεσα σε άλλα υποθέτω, κι ένα βιβλίο που τυπώνεται τον Απρίλιο του 1968 υπό το όνομα Θ. Μεγαρίτης και με τίτλο (ένας από τους τίτλους του τέλος πάντων…) Τζούντο-Καράτε. Παρένθεση. Ο Θεόδωρος Μεγαρίτης ήταν ήδη ο Mister Ελλάς του 1965, έχοντας παρουσία εκτός των ρινγκ (ως πρωτοπαλαιστής του κατς) και στον κινηματογράφο, με ρόλους στις ταινίες Αυτό το Κάτι Άλλο! (1963), Το Πρόσωπο της Ημέρας (1965) με τον Κώστα Βουτσά και το αστυνομικό σενάριο του Γιάννη Μαρή (ο Μεγαρίτης είναι ο μπράβος καράφλας-ντουλάπα) και Ο Γίγας της Κυψέλης (1968) με τον Νίκο Ρίζο να συμμετέχει σε διαγωνισμό... Mister Ελλάς και τον Μεγαρίτη, εν είδει επίδειξης, να διαλύει τσιμεντόλιθους με καρατιές. Κλείνει η παρένθεση.
Το βιβλίο του Θ. Μεγαρίτη περιγράφει τις στάσεις, τις κινήσεις και την φιλοσοφία του καράτε (κυρίως) , αλλά και γενικότερες ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών (με την βοήθεια φωτογραφιών) στις οποίες συμμετέχουν ακόμη και ποδοσφαιρικές φίρμες της εποχής, όπως οι Τάκης Λουκανίδης, Γιάννης Καλαϊτζίδης (του Παναθηναϊκού) και Γιώργος Σιδέρης (του Ολυμπιακού), ενώ γίνεται λόγος και για το Μεγαρίτειον… το τελειώτερον και επιστημονικώτερον σύστημα αυτοαμύνης από κτίσεως κόσμου έως σήμερα αποδεικνυόμενον με τις 15 ανεγνωρισμένες επιστημονικές βάσεις πάνω στις οποίες στηρίζεται.
Κι ενώ ακολουθούν οι δώδεκα βάσεις, η 13η και η 14η παραλείπονται(!!), για να συμπληρωθεί ο κατάλογος με την 15η. Διαβάζουμε, δε, πιο κάτω: «Οι κανόνες 13, 14 θα γραφούν προσεχώς διότι έχουν κατατεθή δια διπλώματα ευρεσιτεχνίας για να εξασαφαλισθή η χρησιμοποίησίς των εις ολόκληρον τον κόσμον, μόνον ως σύστημα αυτοαμύνης ‘Μεγαρίτειον’». Απίστευτα πράγματα!
Μπορεί να ελάμβανε τα μέτρα του ο Μεγαρίτης έναντι όλων εκείνων που θα του υπέκλεπταν τα… συστήματά του, δεν παρέλειπε όμως μέσα από τα βιβλία του να προωθεί (από τότε) και ανάλογα προϊόντα –τις φόρμες αδυνατίσματος ΙΔΡΟΤΕΞ(!) π.χ.– προσφέροντας ολοκληρωμένες γυμναστικές υπηρεσίες, επεκτεινόμενος και στον επιχειρηματικό τομέα (αλλά με «κενά ασφαλείας», όπως θα αποδεικνυόταν αργότερα). Όποιος ενδιαφέρεται περαιτέρω μπορεί να ψάξει και να βρει το άρθρο του Ιού της Κυριακής στο περιοδικό Ε της 25/9/1994 υπό τον τίτλο Slim Κατς/ Ο Κύριος Μ. Χωρίς Μάσκα. Πάμε γι άλλα...

10 σχόλια:

  1. "τις φόρμες αδυνατίσματος ΙΔΡΟΤΕΞ(!) "

    Μας φαίνεται σαχλό σήμερα, αλλά δείχνει:

    1) Την ύπαρξη των ελληνικών βιοτεχνιών, που παρήγαγαν είδη όπως φόρμες (και παπούτσια, και σεντόνια, και εκατοντάδες άλλα πράγματα που σήμερα εισάγουμε).

    2) Μια κοινωνία πιο ακομπλεξάριστη, που δεν βρίσκει τίποτα παράξενο στο να λέγεται το προϊον "ιδροτεξ" -- όπως ο Γάλλος ή ο Ρώσος ή ο Γερμανός π.χ. δεν βρίσκει τίποτα παράξενο και σήμερα τα προϊοντα που φτιάχνει να χρησιμοποιούν λέξεις τις γλώσσας του.

    Σήμερα, άμα δεν λέγεται "perspirant" ή "perspirex", το θεωρούμε πολύ μπας κλας...

    Γνώμος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για κάτσε ρε Γνώμε (sorry για το ρε), εμείς με τι μεγαλώσαμε δηλαδή; Με πλυντηρέξ, αφρολέξ, στρωματέξ και… Ελλαδέξ δεν μεγαλώσαμε; Το θαυμαστικό «κολλάει» στην… οργιαστική φαντασία των βιοτεχνών της εποχής (δεν είναι ενδεικτικό σαχλαμάρας).
      Προσωπικώς πολύ θα γούσταρα, και τώρα να πούμε, να άνοιγε κανένα μπαρ, κανένα κλαμπ (γιατί δεν ανοίγει και τίποτ’ άλλο), που να λεγόταν, ξέρω ’γω… κωλοχανέξ.

      Διαγραφή
  2. http://youtu.be/qH6azZZwOUk είχε και συνέχεια ο Μεγαρίτης ...
    Η μουσική υπόκρουση είναι Jarre

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όλα τα φράγκα η επίδειξη του Θεόδωρου.

      Διαγραφή
    2. an theleis pantos o adelfos tu exei tis sxoles karate sthn kallithea episismos proponitis eoka katevazi protathlites sto pagkosmio exei ke ena site

      http://megaritis.wix.com/powergym#!maintenance/c66t

      exei kai to securitymegaritis.com
      kai tu edixa to athro sou ke epidi tu arese idiaitera to simeio poy anafereis gia ta nefra...kai tus antipaloys poy gia politikoys logous ton sykofantusan san arxhgos toy tote leykoy poy pige me to mhtsotaki...xtypimata kato apo thn zoni vlepeis katahra den mpori an ton paixi kanenas..a kai ksexasa zi akomi kai 8eli an di thn fatsa aytou poy ton diafimizi afilokerdos...kai ta provali toso oraia kai antikeimenika ..alal re paidi moy an den exeis stoixia ti grafeis gia mparoyfes antagoniston..pou pote o anthropos exei aktharo poiniko sto ypografo...den katadikastike gia kati...tora apo sykofanties thes na arxisoun na lene gia sena kai esy na prospatheis meta na apodixeis oti den eisai elefantas..an thes eykolo einai..pigaine se mia poria kai agriokoitaxe ena astynomo na deis ti 8a gini ..me ton thrylo tu karate..giati etsi einai o anthropos..o protos poy anoixe sxoli sthn ellada polemikon texnon..kai isos o pio exypnos palaistis opos les..diladi ti an gini hlithios eprepe o anthropso kai na lene oi alloi gia aytoikanopioisi re ton m..a ton palaisti..vlepis tote den eixan allo tropo diafimisis para thn pali poy na pane na kanoyn agones karate afu oute ston ypno tous den to eixan di...prepi loipon an eisai pio antikeimenikos sthn krisi su kai ..otan milas gia akti an xereis pio analytika to thema kai alitheia antexeis ayta poy grafeis an erthei apo eki..na tu ta peis kai katamoytra kai na se grafi kai h kamera live..? an nai na kanoniso na synathitheite giati poly to thelei na erthei...filika enas koymounistios alla elinas syntrofos

      Διαγραφή
    3. Επειδή θέλω να είμαι αντικειμενικός έγραψα όσα έγραψα.

      Κατά τα λοιπά δηλώνω διαχρονικός φαν των πάσης φύσεως λαϊκών αγωνισμάτων και αθλημάτων. Και βεβαίως του (λαϊκού) καράτε.

      Πάντα με υγεία!

      Διαγραφή
  3. Εξαιρετικό άρθρο, που μου ξυπνάει μνήμες με άρωμα Κυριακής...Όταν δεν έπαιζε ο Ολυμπιακός στου Καραισκάκη,ο πατέρας μου και οι φίλοι του με τραβολόγαγαν στο γήπεδο του Αιγάλεω και στο ΣΙΝΕ ΤΙΤΑΝ,για να δούμε αγώνες κάτς.Φυσικά με προειδοποιούσαν ότι είναι μούφα,αλλά εγώ ψηνόμουνα και στεναχωριόμουνα όταν έχανε ο τύπος με την μάσκα...Φυσικά στο τέλος τους κατατρόπωνε όλους και το σάμαλι είχε πιο γλυκιά γεύση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. το δημοσίευμα του Ιου πώς θα γίνει να το βρούμε; Δεν υπάρχει στη σελίδα με το αρχείο δημοσιευμάτων του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για κάποιο λόγο φαίνεται να μην υπάρχουν τα άρθρα από το 1993 και 1994 http://www.iospress.gr/arch2010.htm

      Διαγραφή