Τρίτη, 20 Ιουνίου 2017

KAMASI WASHINGTON

Συνέβαινε με την τζαζ αυτό και δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση. Πάντα στην 100χρονη ιστορία της κάποια πρόσωπα έβγαιναν μπροστά και χάραζαν καινούριους δρόμους. Είναι τα πρόσωπα εκείνα που δεν καινοτομούσαν απλά, αλλά αποτελούσαν, για τα μέτρα του χώρου, και τις εμπορικές αιχμές του. Το χρειαζόταν αυτό η τζαζ και το χρειάζεται – τους ανθρώπους, δηλαδή, που θα σύρουν το χορό σε κάθε εποχή, παρασύροντας στη δίνη της καινούρια πλήθη. Ο αμερικανός τενόρο σαξοφωνίστας Kamasi Washington είναι ο άνθρωπος, που μπορεί να πάει, σήμερα, την τζαζ πιο κάτω. Και κυρίως να δώσει την ώθηση ώστε να μετεξελιχθεί σε ολοκληρωμένο οργανισμό εκείνο που φαίνεται, σιγά-σιγά, να αναπτύσσεται. Ένα ολιστικό τζαζ άκουσμα, που να περικλείει κάθε πτυχή τής 100χρονης μαύρης μουσικής μέσα από ένα σημερινό άλεσμα. Το να ισχυρίζεται, λοιπόν, κάποιος πως «έχουν ειπωθεί τα πάντα» στη μουσική είναι η μισή μόνον αλήθεια, καθώς η άλλη μισή βρίσκεται στο πώς όλα αυτά «τα πάντα» θα μετατραπούν σε κάτι νέο. Εκεί ακριβώς μπαίνει ο Kamasi Washington για να πει την… προτελευταία λέξη.
Γεννημένος στο Λος Άντζελες το 1981, ο Washington μεγαλώνει σε μουσική οικογένεια. Σπουδάζει μουσική σε καλά σχολεία και Εθνομουσικολογία στο UCLA. Οι ρυθμοί απ’ όπου κι αν προέρχονται (Αφρική, Ασία, Αμερική…) κεντρίζουν από την αρχή την προσοχή του, ξεκινώντας να παίζει με ροκ και τζαζ συγκροτήματα και καλλιτέχνες. Στη δισκογραφία, από τις πιο παλιές του εμφανίσεις, είναι εκείνες σε άλμπουμ του τραγουδοποιού Ryan Adams (2001) και των «εναλλακτικών» Twilight Singers (2003), πριν ξεκινήσει την πιο προσωπική τζαζ διαδρομή του, στην αρχή με κάποιες αυτοεκδόσεις, που δεν γνώρισαν όμως μεγάλη επιτυχία. Για έναν τζάζμαν όμως, όπως ήταν ο Washington, πολλά αρχίζουν και τελειώνουν πάνω στο πάλκο. Έτσι, τον συναντάμε από νωρίς να παίζει δίπλα στους Herbie Hancock, Gerald Wilson, George Duke και βασικά στον Wayne Shorter, που θ’ αποτελέσει μια από τις κυριότερες πρώιμες αναφορές του. Ακόμη, κοντά στον τρομπετίστα Gerald Wilson ο Kamasi Washington θ’ αρχίσει να κάνει «όνομα» σιγά-σιγά, καθώς θ’ αποτελέσει μέλος της ορχήστρας του για τέσσερα άλμπουμ (2005-2011).
Πριν φτάσουμε στο “The Epic” του 2015, που άλλαξε την καριέρα του Washington, ου μην αλλά και της ίδιας της σύγχρονης τζαζ, υπάρχουν ακόμη ορισμένα tips που έχουν τη σημασία τους. Κατ’ αρχάς η παρουσία τού Kamasi στους punk-jazz Throttle Elevator Music, που κατακρατούν στοιχεία από τους soul-jazz «πατέρες» του ’60 μέχρι Material, Ronald Shannon Jackson και τις ακόμη πιο σύγχρονες street ρυθμολογίες. Εξαιρετικοί. Δεύτερον μια συμμετοχή του Kamasi, που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη. Η παρουσία του σ’ ένα από τα σημαντικότερα «μαύρα» άλμπουμ των τελευταίων ετών, στο “To Pimp a Butterfly” (2015) του Kendrick Lamar. Μ’ αυτά και μ’ αυτά φτάνουμε στο «Έπος»…
Το άλμπουμ κυκλοφορεί σε τριπλό βινύλιο, τον Μάιο του 2015 από την εταιρεία τού DJ, ράπερ και παραγωγού Flying Lotus, την Brainfeeder από το L.A. κι έχει κατ’ αρχάς ένα καταπληκτικό εξώφυλλο – συνέχεια των space covers του Sun Ra τύπου “Astro Black”. Ο Kamasi Washington μπροστά με το τενόρο του και πίσω πλανήτες, δορυφόροι και αστέρια σε ασπρόμαυρο φόντο.
Το “The Epic” μπορεί να μην είναι εύκολο να περιγραφεί, το γεγονός όμως πως βρέθηκε μέσα σε όλες τις λίστες με τα καλύτερα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν πρόπερσι λέει πολλά – ή, ίσως, και τα πάντα.

Η συνέχεια εδώ…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου