Υπάρχει λοιπόν ένα σινεμά, που, πραγματικά, μου φτιάχνει το κέφι, παρότι αλλάζει ταινία κάθε… 31 του μηνός. Είναι το Παλάς, στο Παγκράτι. Μιλάμε για μία καταπληκτική, παρατημένη, μακρόστενη σάλα (με τις σωστές μακρόστενες διαστάσεις), με άθλια καθίσματα (πρέπει να ’σαι Πυγμαίος, για να κάτσεις κάπως άνετα), πλην δυο-τριών «αεροπορικών»(!), τα οποία έχω «νοικιάσει», πραγματικά μεγάλη οθόνη (όχι multi τσιγκουνιές), καλόν ήχο (εδώ, υπάρχει, ευτυχώς, ένας εκσυγχρονισμός) και, κυρίως, με δυο αφεντικά, έναν άντρα και μία γυναίκα, μιας κάποιας ηλικίας, που κρατούν την επιχείρηση, αλλά είναι και στον κόσμο τους.
Η γριά (με σεβασμό και με σχετική συμπάθεια την αποκαλώ τοιουτοτρόπως) κάθεται, συνήθως, στο ταμείο. «Συνήθως», λέω, γιατί τις περισσότερες ώρες δεν θα τη βρεις εκεί. Ξεπορτίζει. Έτσι, το σινεμά παραμένει εντελώς αφύλακτο, βορά στον κάθε τζαμπατζή. Περίεργο όμως. Γιατί το τριπλό εισιτήριο στο Παλάς είναι αστείο, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να το πληρώσει όλος ο κόσμος. (Δε μιλάω δηλαδή για τις τιμές των… καθωσπρέπει αιθουσών, που είναι «φαρμακείο»). Φαίνεται, όμως, πως μερικοί ή είναι πολύ «μάγκες», ή δε διαθέτουν ούτε καν τα στοιχειώδη. (Δυστυχώς, συμβαίνουν και τα δύο).Πηγαίνεις, λοιπόν, στο Παλάς και γλιτώνεις όλη εκείνη την αμερικανίλα, ου μην αλλά και την ευρωπαΐλα, που πρόθυμα αντιγράψανε οι διάφοροι μπαστουνόβλαχοι. Είναι σαν να βουτάς κατευθείαν στο απώτατο παρελθόν. Θες στην Αμαλιάδα, θες στην Άρτα, θες στην Κοζάνη..., μιλάμε για τέτοιο κλίμα. Κοιτάς γύρω σου μήπως σε «κόβει» ο χαφιές, ή έστω ο γυμνασιάρχης σου...
Το σινεμά δεν έχει κόσμο. Πάνε λίγοι. Και, κυρίως, μιας ορισμένης ηλικίας. Εγώ λέω «ευτυχώς», κυρίως γιατί οι «ορισμένης ηλικίας» κάθονται ήσυχοι, αποφεύγουν τα ποπκόρν και την κοκακόλα –εκτός αν μιλάμε για τίποτα πορνόγερους–, ενώ και στο φαΐ είναι εγκρατείς, αφού τρώνε σπίτι τους· που τους έρχεται και φθηνότερα. Εξάλλου, και εν αντιθέσει με τους πιτσιρικάδες, αυτοί δεν έχουν μπαμπά, για να τα χώνει ες αεί.
Βεβαίως, ο ιδιοκτήτης, ο γερο-Πόταγας, θα λέει «δυστυχώς», μα δε με νοιάζει. Έτσι κι αλλιώς κατά βάθος μου τη σπάει. Είναι καχύποπτος – κι αυτός κι η γυναίκα του ταμείου. (Μ’ έχουν ρωτήσει 2-3 φορές αν έχω βγάλει εισιτήριο, ενώ κάθομαι αναπαυτικά –απλωμένος, κάνοντας ηλιοθεραπεία– έχοντας, φυσικά, πληρώσει. Τέλος πάντων. Ξέρουν ότι μπουκάρουν διάφοροι και φυλάνε τα ρούχα τους).
Εκείνο, όμως, που κυρίως μ’ ενοχλεί έχει να κάνει με το ότι είναι εθνικιστής (διαφόρων αποχρώσεων). Έτσι νομίζω δηλαδή. Παλιά, είχε κοτσάρει στη μόστρα τού σινεμά του μια ταμπέλα της «Δημοκρατικής Περιφερειακής Ένωσης», του «Ιταλού» Μιχάλη Χαραλαμπίδη (δεν ξέρω πόσοι τον θυμούνται). Αργότερα περάσαμε στον Παπαθεμελή – στα τραπεζάκια τού φουαγιέ δεν έβλεπες τα προγράμματα των ταινιών, αλλά τις προκηρύξεις της «Δημοκρατικής Αναγέννησης». Πέρυσι, στις εκλογές, βγήκε «Καρατζαφέρης»…
Βουρ λοιπόν για το Παλάς. Με τρία ευρώ η ταινία, χωρίς φαΐ, χωρίς νερό, χωρίς τηλέφωνα, χωρίς ορδές, χωρίς ουρές και, κυρίως, χωρίς αηδιαστικές μυρωδιές... πέραν μιας κάποιας ποιητικής αποφοράς, καθώς το βλέμμα πλανιέται στα περασμένα μεγαλεία. Τα οποία μεγαλεία, έτσι όπως τα λέμε, ελπίζω να τα σεβαστούν όσοι ορέγονται την αίθουσα – ΥΠΠΟ, εργολάβοι κ.λπ. – αφήνοντάς τα στη φθορά τους.
Γέρο, γερά ρε...
Το κείμενο γράφτηκε για πρώτη φορά, πέρυσι την 20η Νοεμβρίου. Εδώ, δημοσιεύεται για δεύτερη φορά κομματάκι εκσυγχρονισμένο…
Γέρο, γερά ρε...
Το κείμενο γράφτηκε για πρώτη φορά, πέρυσι την 20η Νοεμβρίου. Εδώ, δημοσιεύεται για δεύτερη φορά κομματάκι εκσυγχρονισμένο…
Το κείμενο σας όζει! Συμφωνούμε· κομμένο το φαγοπότι, όχι μόνο στις κινηματογραφικές αίθουσες αλλά και στις συναυλίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧθες ξαναείδα -άνευ οσμών- το "Bamako" του Abderrahmane Sissako (http://www.imdb.com/title/tt0814666/), μια πολιτική ταινία, που είχα παρακολουθήσει σε μια άδεια κινηματογραφική αίθουσα, απ' αυτές που θεωρούνται πολυτελείας, πριν από χρόνια. Στο youtube δεν ανέβασε κανείς τη σκηνή με την τραγουδιστή διαμαρτυρία ενός γέρου. Τουλάχιστον υπάρχει αυτό:
http://www.youtube.com/watch?v=2Iyd-v6aE58
Έξοχο το τραγούδι Lapsus digiti. Τα γουστάρω πολύ αυτά τα άσματα. Είχα διαβάσει για την ταινία (το θυμάμαι), αλλά δεν την είχα δει. Την ξανασημειώνω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩΡΑΙΑ ΤΑ ΛΕΣ ΦΩΝΤΑ ΝΑ ΣΕ ΚΑΛΑ & Γ..Ω ΤΙΣ ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ /SALAOK
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ήθελα να στείλω ένα μήνυμα απευθείας στο email του κ. Φώντα Τρούσα. Παρακαλώ αν θέλει ας επικοινωνήσει μαζί μου στο: avenuekarts@gmail.com
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπερα.Εχετε δικιο.Και γω για να τα αποφυγω ολα αυτα προτειμω τις πρωτες παραστασεις(μαζι με τις γιαγιαδες!)και αποφευγω τα multiplex
ΑπάντησηΔιαγραφήτο καλύτερο ο Ποταγας το ειχε κάνει το 1995.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπηρχε πανο πανω απο την είσοδο που εγραφε...
"Κατα τη διάρκεια των βομβαρδισμών στη Σερβια,ο κιν/φος Παλάς δεν θα προβάλλει Αμερικανικές ταινίες".Τέλειο.
Ιστορικος κινηματογράφος.θυμάμαι την πρωτη ταινία που ειδα εκει μέσα,το "2001 A Space Odyssey" του Kubrick (με τον πατέρα μου) σε ηλικία 7-8 ετων που βέβαια κανείς μας δεν κατάλαβε τίποτα,αλλά ειχα φρικάρει με τη μουσική και τον αστροναύτη που χάνεται στο διάστημα.
Θυμάμαι και τη τελευταία.Tο "Lord of the Rings" αλλα το cartoon με τη μουσική του Bo Hansson.Πότε ? Μπα...
Το θυμάμαι το… αντιμπεριαλιστικό πανό. Πώς προέκυψε μετά ο «Καρατζαφίρερ» δεν κατάλαβα. Αν και ορισμένοι… ακροφιλελεύθεροι μπορούν να το εξηγήσουν εύκολα…
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντάξει ρε Φώντα δεν χρειάζεται να είσαι ακροφιλελεύθερος για να εξηγήσεις...Είναι πολύ συνηθισμένο (ο κανόνας θα έλεγα) εθνικιστές να χρησιμοποιούν αντιιμπεριαλιστική ρητορική.Το αντίθετο θα ήταν περίεργο...Το κείμενο είναι διαμάντι(gem που λένε)
ΑπάντησηΔιαγραφήΘοδωρής
Θοδωρή, όταν βλέπω (διαβάζω) ένα αντι-ιμπεριαλιστικό πανό, το δικό μου το μυαλό δε θέλει να πηγαίνει, με τίποτα, στους εθνικιστές. Δε γουστάρω να συνδέομαι έστω και εμμέσως, έστω και από σπόντα, με συγκεκριμένα «μούτρα».
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπό αυτή την έννοια έγραψα το «δεν κατάλαβα…».
Αρχικά η κυρία του ταμείου ειναι η αδελφή του κυρίου Πόταγα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα το να προσπαθείς να διατηρήσεις την ιστορία αυτού του τόπου εμπράκτως οπως ο κυριος Πόταγας, ειναι κάτι που νομίζω οτι κανείς πολιτικά ορθώς πράττων θα ειχε τα κοτσια οπως λενε να κανει, γιατι αλλοιως δεν θα ητο πολιτικα ορθώς πραττων.
Για να λέτε έτσι κατηγορηματικώς πως δεν πρόκειται περί ανδρογύνου, θα έχετε, προφανώς, μια γνώση του πράγματος. Δεκτό λοιπόν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ουσιαστικό πρόβλημα με το Παλάς είναι ένα. Δεν αλλάζει συχνά ταινίες. Αλλά και γι’ αυτό υπάρχει ένας λόγος, τον οποίον και κατανοούμε.