Ένα ντουέτο, ένα τρίο κι ένα κουαρτέτο σε τωρινές και κυρίως
ιδιαίτερες (αμερικανικές) τζαζ εγγραφές.
JEFF COLELLA, PUTTER SMITH: Lotus Blossom
[American Jazz Institute/ Capri, 2014]
Τζαζ μουσική από ή για… πιάνο και μπάσο είναι το περιεχόμενο
του CD “Lotus Blossom”, που δανείζεται τον
τίτλο του από την φερώνυμη σύνθεση του Billy Strayhorn. Ο πιανίστας είναι ο Jeff Colella (γνωστός, ίσως, από την μακρόχρονη συνεργασία του με τον Lou Rawls, αλλά και από τις
εμφανίσεις του δίπλα στις Diane Schurr,
Dolly Parton, Shiela Jordan όπως και σε πάμπολλες
άλλες και άλλους), ενώ ο μπασίστας είναι ο 73χρονος Putter Smith περιστασιακός ηθοποιός
(οι φίλοι των πρακτορικών ταινιών θα τον θυμούνται ως… δολοφόνο Mr. Kidd στο
τζεϊμσμποντικό Diamonds Are Forever του
1971) και βεβαίως μουσικός, που στάθηκε δίπλα στους Alan Broadbent, Mose Allison κ.ά. Οι δυο τους θα
συνεργαστούν με κλειστά μάτια στο παρόν δισκάκι, το οποίον, ως ατμόσφαιρα,
χρωστά πολλά θα έλεγα στον Bill Evans.
Δεν είναι μόνον το “Time remembered”
(του Evans) που απλώς
προοιωνίζει κάτι τέτοιο, είναι και τα κομμάτια (άλλων) που υποστήριζε στα live και
την δισκογραφία ο θρύλος-πιανίστας –όπως το “You must believe in spring” του Michel Legrand ή το “All blues” του Miles Davis (ως γνωστόν ο Evans ήταν
ο πρώτος πιανιστικός διδάξας του ιστορικού κομματιού)–, τα οποία και καθορίζουν
την συνολικότερη ατμόσφαιρα της ηχογράφησης.
Οι χαμηλοί τόνοι, ο λυρισμός, ο συγκρατημένος αυτοσχεδιασμός
και περαιτέρω η οικοδόμηση μιας χαλαρής, αλλά όχι υποτονικής, ατμόσφαιρας που
αναδύεται μέσα από τα ποικίλα στάνταρντ και τις πρωτότυπες συνθέσεις είναι τα
βασικά χαρακτηριστικά της τεχνοτροπίας των δύο μουσικών, οι οποίοι δίνουν ξανά
ζωή σ’ ένα οργανικό σχήμα, που αν και δεν είναι καθημερινό, έχει γράψει κι αυτό
την ιστορία του – θυμάμαι το πρόσφατο “Jasmine” (2010) των Keith Jarrett/ Charlie Haden
στην ECM ή το λίγο παλαιότερο “Steal Away” [Verve,
1995] των Charlie Haden
(ξανά) και Hank Jones.
Κάπως έτσι απολαμβάνουμε τις «καθαρές» μελωδικές γραμμές τού “The very thought of you” (Ray Noble) και βεβαίως το πολυαγαπημένο
“You must believe in spring”, σε τούτη την κάπως
«ανοιγμένη» 9λεπτη, αλλά, σε κάθε περίπτωση, συναρπαστική εκδοχή του.
Επαφή: www.jeffcolella.com
FRED HERSCH TRIO: Floating [Palmetto, 2014]
Για την αξία των ηχογραφήσεων του πιανίστα Fred Hersch έχω
γράψει κι άλλες φορές στο δισκορυχείον.
Μπορώ να θυμηθώ τις περυσινές δύο, τις σχετικές με το άλμπουμ του “Free Flying” στην Palmetto (την συνεργασία του
δηλαδή με τον κιθαρίστα Julian Lage),
καθώς και το “Alive at The Vanguard” (επίσης στην Palmetto) με τους John Hébert μπάσο και Eric McPherson ντραμς. Μία άλλη
εξέλιξη του τελευταίου τρίο (Hersch,
Hébert, McPherson) αποτελεί
και το παρόν “Floating”,
αποτυπωμένο σ’ ένα στούντιο της Yonkers
(πόλη στην Πολιτεία της Νέας Υόρκης). Γράφω για «άλλη εξέλιξη» επειδή, όπως και
να το κάνουμε, η λογική μιας στούντιο εγγραφής δεν έχει σχέση μ’ εκείνην ενός live· κι είναι τούτο ακριβώς
το γεγονός που οδηγεί τον Hersch στο “Floating”.
Επιδιώκεται, δηλαδή, να καταγραφεί ένα πολύ συγκεκριμένο ηχόχρωμα, που περνά
κυρίως πάνω από τις jazz ballads και το οποίον συχνά αφορά σε νοσταλγικές ή και θλιβερές
καταστάσεις. Έτσι, από την μια μεριά οι… γενικώς αργές στροφές και από την άλλη
ορισμένα συγκεκριμένα περιστατικά που εντείνουν ένα κλίμα «απώλειας», είναι
εκείνα που δίνουν νόημα στην ηχογράφηση. Παίρνω για παράδειγμα το στάνταρντ “If ever I would leave you”, το οποίον οι jazzheads μπορεί να το
θυμούνται από την φουριόζα εκτέλεση του Sonny Rollins στο “What’s New?” [RCA Victor, 1962]. Ο Hersch «ανοίγει» την μελωδία,
κατεβάζει το τέμπο και δίνει, εν τέλει, μία πολύ «κομψή» version, που ταιριάζει, αν θέλετε, και
με την ουσία του κομματιού. Επικεντρώνομαι στην συνέχεια στο “Far away”, μια σύνθεση αφιερωμένη
στην πιανίστα Shimrit Shoshan,
που πέθανε πρόπερσι στα 29 της. Εδώ, απολαμβάνουμε το συγκρατημένο παίξιμο τού Hersch σε συνδυασμό με την
απέριττη συνοδεία των Hébert και McPherson (υποδειγματικό track, ικανό να περιγράψει δύσκολες και ψυχοφθόρες καταστάσεις).
Ένα άλλο κομμάτι, το “West Virginia rose”
(αφιερωμένο στην μητέρα και την γιαγιά του πιανίστα), διαθέτει μιαν ισορροπημένη
νοσταλγική χροιά, και βεβαίως μία ωραία (τραγουδιστική) μελωδία.
Στο “Floating”,
όμως, υπάρχουν και δυναμικά θέματα, που παρεμβάλλονται με τρόπο ανάμεσα σ’
εκείνα των χαμηλών τόνων. Ένα τέτοιο είναι το “Home fries” (αφιερωμένο στον
μπασίστα John Hébert) κι ένα άλλο το “Arcata” (γραμμένο για την Esperanza Spalding), με τον Hersch να δημιουργεί έντονες, groovy σχεδόν καταστάσεις, με
την βοήθεια τού πάντα στη θέση του rhythm section. Και βεβαίως από το “Floating” δεν θα μπορούσε να απουσιάζει (και) το πνεύμα του Thelonious Monk, αφού ο Hersch δηλώνει παλαιόθεν θαυμαστής
του (με θέματα του Monk
να καταγράφονται σε πάμπολλα άλμπουμ του). Το “Let’s cool one” που ολοκληρώνει το CD είναι συν τοις άλλοις κι ένα κατατοπιστικότατο μάθημα
συγχορδιακής ανάλυσης και τεκμηρίωσης.
Είναι αλήθεια ότι τέλη Σεπτεμβρίου κυκλοφορεί Τζαζ περιοδικό με την ευκαιρία του FOUGARO JAZZ FESTIVAL II στο Ναύπλιο ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξέρω τίποτα. Δεν έχω ιδέα.
Διαγραφή