Ο Δημήτρης Παπαδάτος, γνωστός και ως KU, είναι ένας πολυμήχανος μουσικός.
Μηχανεύεται εννοώ πολλές και διαφορετικές ηχοκαταστάσεις, τις οποίες υλοποιεί
με τα απολύτως απαραίτητα μέσα, εκδίδοντάς τες στις… απολύτως απαραίτητες
φόρμες. Πριν λίγο καιρό ο Παπαδάτος έθεσε σε κίνηση ένα project, το Hydra, παράγοντας μία πρώτη κασέτα στο
δικό του label… Record Label Record Label, παρουσιάζοντας το πιο
πειραματικό υλικό του. Βεβαίως, μία ιδέα των πειραματισμών τού Παπαδάτου είχαμε πάρει πριν κανα χρόνο μέσω του LP των Virilio,
τώρα όμως έχουμε κάτι πιο πληθωρικό και πιο προωθημένο.
Το… κασετοάλμπουμ των Hydra έχει τίτλο “On Troubleshooting” [RLRLC002, 2014] και απαρτίζεται
από δύο κομμάτια (ένα σε κάθε σχεδόν ημίωρη πλευρά). Το πρώτο έχει τίτλο “Give me another universe” και αποτελεί ένα…
σκοτεινό, μονότονο και κάπως διαβρωτικό track, που σε παρασύρει σιγά-σιγά στο σχέδιό του. Ο θόρυβος είναι
ένας παράγων σοβαρός, όμως τα παράξενα breaks, η θριλερική αφήγηση, τα συνθετικά (εκ του synth) επίπεδα, ο τρόπος
δράσης των βόμβων και των field recordings
(φωνές κ.λπ.) δημιουργούν ένα ταξιδευτικό πλέγμα, που σε πηγαίνει… δίχως να το
καταλαβαίνεις. Πιο εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα στην δεύτερη πλευρά που
τιτλοφορείται “The metaphysical animal”.
Εδώ υπάρχει ένα πιο σαφές ρυθμικό υπόστρωμα πάνω στο οποίο εναποθέτονται κομμένες
και ραμμένες φωνές, παράσιτα, σύνθια και κάτι από μπάντα ραδιοφώνου (ή εν πάση
περιπτώσει κάποιες άψογα συνδεδεμένες επιτόπιες εγγραφές), που μας μεταφέρουν
σε πιο kraut-επικές
διαστάσεις. Το “Canaxis
5” των Technical Space Composer’s Crew, ή οι προγενέστερες εγγραφές του Stockhausen θα
μπορούσε να αποτελούν κάποιες αρχέτυπες αναφορές, όμως έχουν περάσει πολλά χρόνια από
τότε και αυτό ο Παπαδάτος το ξέρει… Ζωντανή ηχογράφηση, μέσα σ’ ένα απόγευμα, στα Acacia Studios πέρυσι στην Αθήνα.
Μία δεύτερη κασέτα της Record Label Record Label αφορά στο project Subroutine των Robin Hayward μικροτονική
τούμπα και Morten J. Olsen περιστρεφόμενο
μπάσο drum. Να πούμε
κατ’ αρχάς πως οι δύο μουσικοί ανήκουν στην νεότερη και κάπως νεότερη «γενιά»
πειραματιστών, έχοντας επωμιστεί σημαντικούς «ζωντανούς» και δισκογραφικούς
ρόλους. Πέραν αυτού, έχουμε να κάνουμε με δύο οργανοπαίκτες με μεγάλη διάθεση
αναζήτησης και εξερεύνησης των οργάνων τους, τα οποία «τεντώνουν» συνήθως σε
ιδιόμορφες ή και ακραίες καταστάσεις, παράγοντας ήχους… καινούς και αλλόφρονες.
Το “Dual Processing”
[RLRLC001, 2014] είναι μία 46λεπτη κασέτα δύο κομματιών (“Dual processing”, “Data dump”)
ηχογραφημένη από τον Andreas Stoffels στο βερολινέζικο Studio P4 το 2013 και αποτελεί… δώρο Θεού για τους εραστές του μπάσου
(παρότι κλασικό κοντραμπάσο ή bass-guitar
δεν υπάρχει στην ηχογράφηση). Ένα μπάσο ντραμ λοιπόν και μια μικροτονική τούμπα
(πατέντα του Hayward)
είναι τα δύο μόλις όργανα που ευθύνονται γι’ αυτό το πλήρες… σαν-ηλεκτρονικό
ακρόαμα. Αν και τις τεχνικές λεπτομέρειες της εγγραφής δεν τις γνωρίζω (αν
πρόκειται για real time recording,
με ταυτόχρονη την παρουσία των οργανοπαικτών, αν ακολούθησε επεξεργασία κ.λπ.) είναι
σίγουρο πως οι δύο πειραματιστές μετέρχονται όλων των μέσων (βασικά των
κουρδισμάτων) που μπορεί να τους παράσχουν έναν οριακό ηχητικό πλουραλισμό, δημιουργώντας
ένα έργο εντελώς πρωτότυπης αφήγησης ικανό, στην εξέλιξή του, να σε καθηλώσει.
Επαφή: www.rlrl.info
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου