Για 13 χρόνια, όχι και λίγα
δηλαδή, το τριήμερο Jazz
+ Πράξεις στην Πάτρα είναι συνδυασμένο με την επιτυχία. Καλλιτεχνική και θεσμική.
Οι δημοτικές αρχές μπορεί να αλλάζουν, αλλά το τριήμερο παραμένει εκεί, ενταγμένο
πάντα στο Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας, που και αυτό συμπληρώνει εφέτος 30 χρόνια. Μόνο
και μόνο τα «ξένα» ονόματα να λάβει κανείς υπόψη του, που πέρασαν από το Αίθριο
του Παλαιού Δημοτικού Νοσοκομείου, αρκεί. Να μερικά: Michel Portal, Renaud Garcia Fons, Tomasz Stanko, Louis Sclavis, Aldo Romano, Nik Bartsch Ronin, Lars Danielsson, Vincent Peirani, Chico Freeman, Barbara Dennerlein, Nicky Skopelitis, Sheila Jordan, Günter Sommer, Μilcho Leviev, Rick Margitza, Fritz Pauer, Trilok Gurtu, Furio Di Castri, Marius Neset, Alfredo Rodriguez, Alexi Tuomarila, Olivier Gatto, Milo Kurtis κ.ά.
Για να μη μιλήσουμε βεβαίως για τους έλληνες καλλιτέχνες και τα συγκροτήματα,
που είναι, και αυτά, δεκάδες…
Ένα είναι σίγουρο. Ο φίλος και
συνεργάτης στο πάλαι ποτέ Jazz
& Τζαζ Γιάννης Μουγγολιάς, ως βασικός υπεύθυνος για τη διοργάνωση, κάνει
πολύ καλή δουλειά.
Ας δούμε, συνοπτικώς, το πρόγραμμα
του φετινού Jazz + Πράξεις
και ας πούμε στη συνέχεια λίγα λόγια για τους καλλιτέχνες (με τη βοήθεια και του αναλυτικού Δελτίου
Τύπου):
Πέμπτη 2 Ιουνίου, ώρα 21.00
Sakis Tsinoukas Trio, Tania
Giannouli Ensemble
Παρασκευή 3 Ιουνίου, ώρα 21.30
Joachim Kühn Trio “Beauty &
Truth”
(με την υποστήριξη του Goethe Zentrum Patras)
Σάββατο 4 Ιουνίου, ώρα 21.30
Andy
Sheppard-Rita Marcotulli
Sakis Tsinoukas Trio
Συμμετέχουν οι Σάκης Τσινούκας ηλεκτρική κιθάρα, Ντίνος
Μάνος κοντραμπάσο και Παναγιώτης Κωστόπουλος τύμπανα.
Το γκρουπ, αρχικώς ως σχήμα τριών πατρινών μουσικών,
σχηματίστηκε το 2012 και ανήκει στον ευρύτερο χώρο της μοντέρνας jazz. Ο ήχος
του χαρακτηρίζεται από έναν αφαιρετικό αυτοσχεδιασμό, εμπλουτισμένο με εφφέ,
λούπες και ambient στοιχεία... Με κομμάτια από τον πρώτο δίσκο του Τσινούκα, το
“In Between”, που κυκλοφόρησε πριν δύο χρόνια από την Ankh, αλλά και με νέες συνθέσεις, το trio θα ανοίξει το φετινό Jazz+Πράξεις. Να σημειώσουμε
μόνον πως ο Nτίνος
Μάνος υπήρξε/είναι μέλος των Wonderfall Quartet
και Next Step Quintet,
ενώ έχει συμπράξει και με διάφορους άλλους καταξιωμένους οργανοπαίκτες.
Tania Giannouli
Ensemble
Συμμετέχουν οι μουσικοί: Τάνια Γιαννούλη πιάνο, Αλέξανδρος
Μποτίνης τσέλο, Guido De Flavis σαξόφωνα, Σόλης Μπαρκής κρουστά.
Το σύνολο έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο Θέατρο Απόλλων
της Σύρου, στο πλαίσιο του 2ου Syros Jazz Festival, εμφανίστηκε στη Στέγη
Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, στην Οικία-Μουσείο Α. & Λ.
Κατακουζηνού και πρόσφατα στο Κέντρο Επισκεπτών του Ιδρύματος Πολιτισμού
Σταύρος Νιάρχος.
Η μουσική του Tania Giannouli Ensemble έχει στοιχεία από την jazz και
τον αυτοσχεδιασμό, με επιρροές από «μουσική δωματίου», avant-garde, world
ακούσματα κ.ά. Το άλμπουμ τους “Transcendence” έχει αποσπάσει εξαιρετικές
κριτικές σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ έχει συμπεριληφθεί σε πολλές λίστες με τα
“Best albums of 2015” (σε Ελλάδα, Καναδά, Πορτογαλία κ.ά.).
Η Τάνια Γιαννούλη γράφει μουσική για θέατρο, ντοκιμαντέρ,
ταινίες μικρού μήκους, multimedia, video-art, χορό... Έχει συνεργαστεί με την
Φιλαρμονική Ορχήστρα της Σόφιας, ενώ έργα της έχουν ερμηνεύσει η Καμεράτα/
Armonia Atenea ορχήστρα εγχόρδων, η ΑΣΟΝ (Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων), το
σύνολο σύγχρονης μουσικής Dissonart και το κουαρτέτο εγχόρδων Galaxy. Επίσης, η
μουσική της για εικόνα έχει ταξιδέψει σε πολλά φεστιβάλ, Biennale, μουσεία και
γκαλερί στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Joachim Kühn Trio “Beauty & Truth”
Συμμετέχουν:
Joachim Kühn πιάνο,
Chris Jennings κοντραμπάσο, Eric Schaefer ντραμς (αποκλειστική εμφάνιση στο «Jazz+Πράξεις»,
με την υποστήριξη του Goethe
Zentrum Patras).
Το τρίο του
κορυφαίου γερμανού πιανίστα Joachim Kühn μόλις κυκλοφόρησε το άλμπουμ “Beauty & Truth” στην ACT Music, παρουσιάζοντας ένα
ρεπερτόριο με εμπνευσμένες διασκευές κομματιών των
Doors (“Τhe end” και “Riders
on the storm”), Gil Evans-Miles Davis (“Blues for Pablo”), Krzysztof Komeda (“Sleep
safe and warm” από την ταινία Το Μωρό της
Ρόζμαρυ και “Kattorna”), George Gershwin (“Summertime”),
Stand High Patrol (“Sleep on it”), Ornette Coleman (“Beauty and truth”)… προτείνοντας τη
δική του άποψη. Από τους πιονιέρους του fusion,
αναμιγνύοντας, την jazz και τον
αυτοσχεδιασμό με το
rock και τη σύγχρονη κλασική, ο Kühn έχει συνεργαστεί με πολύ πρώτα ονόματα στη μακριά καλλιτεχνική διαδρομή του (Ornette Coleman, Archie Shepp, Don Cherry, Pharoah Sanders, Michel
Portal, Joe Henderson, Rabih Abou Khalil, Jean Luc Ponty, Billy Cobham, Barre
Phillips, Michael Brecker, Daniel Humair…).
Στο νέο τρίο του, στο οποίο συμμετέχουν μουσικοί μιας νεότερης
γενιάς (Chris Jennings
μπάσο, Eric Schaefer ντραμς), ο Kühn δεν
δείχνει κανένα σημάδι «χαλάρωσης». Απεναντίας η… περιέργειά του μουσικά είναι
απεριόριστη, όπως ήταν πάντα και η ανάγκη του να συνεχίζει να δημιουργεί νέα
μουσική.
Υπάρχουν διάφορα κομμάτια στο πρόσφατο CD του, τα οποία, για διαφορετικούς
λόγους το καθένα, είναι ιδιαίτερης σημασίας για ’κείνον. Το “Kattorna”, μια
σύνθεση του Komeda είναι μια τέτοια περίπτωση. «Ήμουν παρών στις ηχογραφήσεις
για το άλμπουμ “Astigmatic” στη Βαρσοβία το 1965, και άκουγα» λέει o Kühn.
«Η ανάμνηση αυτή, το να έχω ακούσει δηλαδή αυτό το κομμάτι στη γέννησή του,
ήρθε ξανά μπροστά μου πλημμυρίζοντας τη σκέψη μου». Περαιτέρω, είναι η πρώτη
φορά που ακούει κανείς τον Kühn, να παίζει τη μουσική των Doors, ενώ κάπως σαν αναπόφευκτο
ήταν και το γεγονός να καταλάβει περίοπτη θέση στο δίσκο και ο Ornette Coleman,
ο οποίος έπαιζε αποκλειστικά με τον Kühn από το 1996 μέχρι το 2000.
Ο Kühn είναι ολοφάνερα ενθουσιασμένος με το νέο του τρίο.
«Μετά από πολλά χρόνια, επέστρεψα τώρα στην κλασική μορφή “πιάνο τρίο”. Το τρίο
με τον Jean-François Jenny-Clark και τον Daniel Humair, που μέτρησε 30 χρόνια,
ήταν το τρίο της ζωής μου. Το βάθος και η ένταση που είχαμε βρει ήταν
απίστευτα. Στον Eric και τον Chris βρήκα μια νέα dream team. Είναι συναρπαστικό να παίζεις μαζί τους».
Andy Sheppard-Rita Marcotulli “On the edge of a perfect moment”
Συμμετέχουν:
Andy Sheppard τενόρο & σοπράνο σαξόφωνο, Rita Marcotulli πιάνο (αποκλειστική εμφάνιση στο Jazz+Πράξεις).
Δύο δυνατά ονόματα της διεθνούς τζαζ σκηνής, ο βρετανός
σαξοφωνίστας Andy Sheppard και η ιταλίδα πιανίστρια και συνθέτρια Rita
Marcotulli ενώνουν δημιουργικά τις δυνάμεις τους σ’ ένα εκλεκτικό ντουέτο
παρουσιάζοντας στιγμές της κοινής τους πορείας όπως καταγράφηκαν στα άλμπουμ
τους “On the Edge of a Perfect Moment”, “Koiné” (με το “Us and them” των Pink Floyd) κ.ά.
O Andy Sheppard, από τις πιο λαμπερές υπογραφές της διεθνούς
τζαζ σκηνής, έχει παίξει και γράψει μουσική ενός ευρύτατου φάσματος (από σόλο
έως big band και ορχήστρα εγχόρδων), έχοντας συνθέσει πάνω από 350 έργα με μιαν
ισχυρή αίσθηση λυρισμού και με μια προσωπική χρήση ηχητικών αναφορών από Ασία,
Αφρική, Αμερική και Ευρώπη. Σε συναυλίες και δίσκους ο Andy Sheppard έχει
συνεργαστεί με την αφρόκρεμα της διεθνούς σκηνής (Gil Evans, Carla Bley, Steve
Swallow, George Russell, Randy Brecker, Han Bennick, Paolo Fresu, Arild
Andersen, Ketil Bjørnstad , Naná Vasconcelos , Joanna MacGregor , Ernst Reijseger, Keith Tippett, John Martyn, Elvis
Costello κ.ά.), με την ηθοποιό Kristin Scott Thomas, έχει γράψει τη μουσική για
την υποψήφια για Oscar
τηλεοπτική σειρά ντοκιμαντέρ για τον Peter Sellers κ.λπ., έχοντας ηχογραφήσει συγχρόνως
για όλες τις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες (Blue Note, Verve, ECM, Label
Bleu…).
Η Rita Marcotulli (πιανίστα και συνθέτρια), ενεργή από τη
δεκαετία του ’80, έχει κι αυτή βρεθεί δίπλα σε κορυφαίες μορφές της τζαζ (Chet
Baker, Jan Garbarek, Richard Galliano, Michel Portal, Enrico Rava, Pat Metheny,
Charlie Mariano, Βilly Cobham, Aldo Romano, Jon Christensen, Palle Danielsson,
Joe Henderson, Joe Lovano, Dewey Redman, Tony Oxley, Kenny Wheeler…). Ιδιαίτερη
αναφορά αρμόζει στην ακόμα ζωντανή σχέση της με τον σαξοφωνίστα Dewey Redman, με το κουαρτέτο του
οποίου η Rita Marcotulli
παίζει συνεχώς από το 1991. Η ιταλίδα πιανίστα τρέφει επίσης ιδιαίτερη αγάπη
στους Pink Floyd,
αφού εκτός από τη διασκευή της στο “Us and them”, έχει ηχογραφήσει το άλμπουμ “Ommagio ai Pink Floyd”, όπως και το “The Light Side of the Moon”, παραφράζοντας, όπως
αντιλαμβάνεστε, τον τίτλο τού “The Dark Side of the Moon”.
Οι τιμές των εισιτηρίων
Τιμή εισιτηρίου ανά βραδιά: 10 ευρώ. Τιμή ενιαίου εισιτηρίου
(για όλο το τριήμερο): 22 ευρώ.
Οι εμπειριες μου:μάλλον ακριβό το εισιτήριο,οι πλαστικές καρέκλες γιατί δεν γίνονται ας πούμε ξύλινες; οι ακροατές(;) γιατι να καθονται πανω σε αυτες ακινητοι επι δίωρον, αμιλητοι και υπερβολικα προσηλομενοι; η πολλή ησυχία που επικρατεί φωνάζει δυνατα΄πως κατι δεν παει καλά σε αυτη την εκδήλωση, πάλι καλα΄που υπαρχουν και μερικοί που εισπράτουν τις τζαζε νότες καθήμενοι ρεμπελα στο έδαφος πλησίον των ευδιαστών και ανθηρών νερανζτιών του χώρου, πιο ζωντανος μου φαίνεται ο πλησίον χώρος του κυλικίου!..πολλή ησυχία ρε Φ'ωντα..πολλή ησυχία.......μεταξύ των θαμώνων!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο εισιτήριο είναι πάμφθηνο. Δέκα ευρώ για να δει κανείς Michel Portal, Tomasz Stanko, Aldo Romano ή Günter Sommer; Ή 7,5 ευρώ – αν είναι ν’ αγοράσει εισιτήριο και για τις τρεις ημέρες; Εδώ ένα κωλοποτό πίνεις σ’ ένα… εναλλακτικό καφέ να πούμε και πληρώνεις 7 ευρώ...
ΔιαγραφήΚι εγώ υπέρ της ησυχίας είμαι. Παντού (θέατρα, κινηματογράφοι κ.λπ.). Δεν μιλάμε για μια ροκ συναυλία, που γίνεται ούτως ή άλλως χαμός. Δεν μπορεί να κάθεσαι να παρακολουθείς κάτι και να ’χεις δίπλα σου, πίσω σου, μπροστά σου, τον κάθε απίθανο να πετάει την παπαριά του.