Δεν είμαι ο κατάλληλος
να γράψω για ένα (ελληνικό) πιανιστικό CD με έργα του Erik Satie, αλλά λίγα λόγια θα τα πω. Κατ’ αρχάς ας υπάρχει
κι εδώ ένα σύντομο βιογραφικό τής πιανίστριας Νάνσυ Κουγιούφα, το οποίο βρήκα
στο δίκτυο:
«Η Νάνσυ Κουγιούφα γεννήθηκε
το 1967 στην Αθήνα. Ξεκίνησε σε ηλικία τεσσάρων ετών τη μουσική
της εκπαίδευση. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο πιάνο με άριστα και
παρακολούθησε ανώτερα θεωρητικά. Καθηγητές της ήταν η Μαίρη Χάλαρη και η
Ιφιγένεια Παπαδογιάννη του Εθνικού Ωδείου Αθηνών. Παρακολούθησε σεμινάρια εκτέλεσης πιάνου με τους Julian και Konstantin Ganev από την Βουλγαρία. Η ενασχόλησή της με την εικαστική τέχνη ως ιδιοκτήτρια γκαλερί
σύγχρονης τέχνης (Ε31 Gallery) και επιμελήτρια εκθέσεων την ώθησε
να ασχοληθεί με το έργο του Erik Satie. Δουλεύει ως ελεύθερος
επαγγελματίας μουσικός».
Η Κουγιούφα αποδίδει στο “The Early Piano Works of Erik Satie” [ΕΜΣΕ, 2016] τέσσερα πρώιμα και πάντα κλασικά έργα του Satie. Τις τέσσερις Ogives, τις τρεις Sarabandes, τις τρεις Gymnopedies και τις επτά Gnosiennes. Τα έργα, αν και
πρώιμα, εμφανίζουν τόσο κοινά, όσο και διαφορετικά χαρακτηριστικά της
πιανιστικής δημιουργίας του Satie.
Στις Ogives κυριαρχεί
ένα απόκοσμο και κάπως τελετουργικό στοιχείο. Οι νότες πέφτουν αργά, με μικρά
διαστήματα σιωπής, υπαγορεύοντας κλίμα. Τι κλίμα; Κάποιας θρησκευτικότητας.
Στις Sarabandes οι
διαφορές στην απόδοση δεν είναι πολλές, όμως το ακρόαμα γίνεται μετρημένα
ευφρόσυνο. Σαν κάποιος/κάτι να εμποδίζει τον πιανίστα (εδώ την πιανίστρια) να
εκφραστεί πληθωρικά. Ένας απολύτως ελεγχόμενος ρομαντισμός; Ίσως. Στις Gymnopedies, επίσης, οι νότες
πέφτουν αργά, με τις μελωδίες να απλώνονται στο χρόνο. Το ότι κάποιοι θα
ανακαλέσουν, εδώ, πιανιστικά έργα τού Philip Glass δεν είναι τυχαίο… Τέλος, στις Gnosiennes ο Satie δημιουργεί
7 πιανιστικά κομμάτια, που ακούγονται «μοντέρνα» ακόμη και σήμερα. Παράξενες
αρμονίες, και πολύ «προσωπική» δουλειά, εδώ, από τον ερμηνευτή (ερμηνεύτρια).
Το CD
της Νάνσυς Κουγιούφα, με τις συνθέσεις του Satie, είναι ό,τι πρέπει για να καθαρίσει το αυτί σου απ’
οτιδήποτε μπορεί να το βασανίζει… μέσα, γύρω ή πέρα από τη μουσική.
Επαφή: e.m.s.e.action@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου