Ο Rez Abbasi
είναι ένας πακιστανός κιθαρίστας, που μεγάλωσε στην Καλιφόρνια. Και δεν
πρόκειται, βεβαίως, για έναν… άγνωστο ή πρωτοεμφανιζόμενο μουσικό, αλλά για μια
σημαντική περίπτωση της σύγχρονης jazz ή world-jazz. Αυτό μαρτυρούν τα έως
τώρα δώδεκα άλμπουμ του – ανάμεσα στα οποία φέγγουν τα “Things to Come” [Sunnyside
Communications, 2009] και “ Suno Suno” [Enja, 2011], στα οποία, ο Abbasi, εξερευνά τους κώδικες
επικοινωνίας της jazz με την βορειοϊνδική και την πακιστανική μουσική παράδοση (hindustani και qawwali βασικά). Συνέχεια
εκείνων των δίσκων αποτελεί το παρόν “Unfiltered Universe” [Whirlwind Recordings, 2017], στο οποίο
ο Abbasi… κατευθύνεται αισθητικώς
προς το νότο της ινδικής χερσονήσου, πια, αφού επικεντρώνεται στα στοιχεία εκείνα
της καρνατικής μουσικής παράδοσης που θα μπορούσε να λειτουργήσουν και ν’
αποκτήσουν νόημα, όντας κινούμενα μέσα σ’ ένα τζαζ πλαίσιο. Και φυσικά στο
«ταξίδι» του αυτό, ο Πακιστανός, δεν θα μπορούσε παρά να έχει πολύ ισχυρές
βοήθειες. Τον περίφημο Rudresh Mahanthappa
στο άλτο σαξόφωνο πρώτα-πρώτα, τον επίσης αναγνωρισμένο Vijay Iyer στο πιάνο, και ακόμη
τους Johannes Weidenmueller
κοντραμπάσο, Dan Weiss
ντραμς και Elizabeth Mikhael
τσέλο.
Τώρα, το πώς αναπτύσσεται η μουσική στο “Unfiltered Universe” είναι μάλλον απλό
στη σύλληψή του, αλλά συγχρόνως και εξαιρετικώς απαιτητικό στην εκτέλεσή του –
καθότι, στην πράξη, θα πρέπει να έχεις να κάνεις μόνο με άσσους μουσικούς, που
ανά πάσα ώρα και στιγμή θα μπορούν να προσφέρουν και κάτι διαφορετικό ή
παράδοξο. Διαφορετικό ή παράδοξο, που θα αφορά τόσο στο ρυθμικό κομμάτι και την
ένταξη τής σύνθετης καρνατικής ρυθμολογίας μέσα σ’ ένα τζαζ περιβάλλον, όσο και
στο μελωδικό και σολιστικό, με μελωδίες και σόλι, που θα τονίζουν και με το
παραπάνω την προέλευσή τους. Θέλω να πω πως εδώ δεν έχουμε κάποιες ρυθμικές
πλατφόρμες, πάνω στις οποίες τοποθετούνται «ξένες» μελωδίες, που θα
προβάλλονταν μέσα από εγνωσμένους τζαζ κώδικες, αλλά μουσικές της Ανατολής
βασικά, που ερμηνεύονται με δυτικά όργανα (όπως είναι η κιθάρα, το σαξόφωνο, το
πιάνο ή το τσέλο). Φυσικά, στο “Unfiltered Universe”,
υπάρχει και «τζαζικός» αυτοσχεδιασμός, αλλά αυτός δεν εκλαμβάνεται ποτέ ως κάτι
«έξω» από τις εν λόγω παραδόσεις – είναι σύμφυτος δηλαδή με το «χάσιμο», την
«επανάληψη», το ελικοειδές των μελωδικών θεμάτων, ακόμη και με το abstract μιας κάποιας εσωτερικής
ομφαλοσκόπησης.
Ο Abbasi
δεν επιβάλλεται, εδώ, μόνο με τη φυσική παρουσία του ως εκτελεστής /
κιθαρίστας, παίζοντας αυστηρά, εκκλησιαστικά, σαν να συμμετέχει σε κάποια
τελετή μύησης, αλλά και σαν ολοκληρωμένος συνθέτης (και τα επτά tracks του CD είναι δικά του), έχοντας δίπλα του
ανθρώπους που τον καταλαβαίνουν (και δεν μιλάω μόνο για τους «συμπατριώτες»
Νοτιοασιάτες Mahanthappa και Iyer,
αλλά και για όλους τους υπολοίπους).
Απίστευτα κομμάτια τα “Disagree to agree” και “Dance number” εκεί στο τέλος, καθώς
και όλα τα υπόλοιπα.
Επαφή: www.reztone.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου