Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2019

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 197

24/10/2019
Διαβάζω συνεχώς σε σχέση με την περίπτωση της Ελένης Παπαδάκη, αλλά δεν έχω δει πουθενά να θίγεται μία συγκεκριμένη διάσταση στην υπόθεση.
Στην εθνικιστική metapedia διαβάζουμε πως:
«Η διοίκηση του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, [Σ.Ε.Η.], αν και η πλειοψηφία της ανήκε στη συντηρητική παράταξη, τη διέγραψε με την αναπόδεικτη κατηγορία ότι υπήρξε ερωμένη του κατοχικού πρωθυπουργού Ιωάννη Ράλλη».
Πώς διεγράφη η Παπαδάκη από τον ΣΕΗ; Ψήφισαν και οι συντηρητικοί υπέρ τής διαγραφής της; Γιατί, αν ψήφισαν και οι συντηρητικοί αυτό κάτι σημαίνει;
Έπειτα, το Ελληνικόν Αίμα που εξαπέλυσε την επίθεση προς την Παπαδάκη, γράφοντας τα περί γεροντικού έρωτος τού (δωσίλογου πρωθυπουργού) Ράλλη και για τα δώρα του προς την ηθοποιό (ζώνη από πλατίνα) ήταν μια ακραία εθνικιστική και αντικομμουνιστική εφημερίδα. Ένας από τους εκδότες της ήταν ο Κωνσταντίνος Βοβολίνης (συνεργάτης της 4ης Αυγούστου και υφυπουργός της χούντας).
Μάλλον οι εθνικιστές (ως φαίνεται) ήταν εκείνοι που την μισούσαν περισσότερο και από τους κομμουνιστές. Ίσως κάτι να γνώριζαν παραπάνω...

23/19/2019
Πολύ μεγάλος παίκτης ο Στέλιος Ζαφειρίου. Όλη η χρυσή εποχή της Lyra στηρίχτηκε πάνω του. Είναι απίστευτα μελωδικός. Το μπουζούκι του μιλάει... κλαίει... Συγκλονιστικό ορχηστρικό!

23/10/2019
Ο πάπας των ελλήνων μουσικοκριτικών δεν είναι ο Αργύρης Ζήλος –ή δεν ξέρω ποιον άλλον μπορεί να έχουν οι ροκάδες κατά νου, από την παλιά γενιά– είναι ο Γιώργος Λεωτσάκος. Δάσκαλος παντοτινός. Να είναι πάντα καλά ο άνθρωπος – καθότι εξακολουθεί να πετάει φωτιές με την πένα του, ακόμη και τώρα, στα 84 χρόνια του. 
Εδώ, τα χώνει στον Μάνο Χατζιδάκι, για διάφορες ατασθαλίες του στο Γ Πρόγραμμα μετά τα μέσα του ’70.

23/10/2019
Με επίσημη φτώχεια κοντά στο 15% (φυσικά λίγο πάνω από τη φτώχεια και κάτω από αυτή το ποσοστό είναι τουλάχιστον διπλάσιο), με το κοινωνικό-οικονομικό χάσμα ανάμεσα σε φτωχούς και πλούσιους να είναι το μεγαλύτερο στη Νότια Αμερική, με το νερό να είναι ιδιωτικοποιημένο, με τα «καλά σχολεία» να είναι ιδιωτικά και απλησίαστα εννοείται για τον πολύ κόσμο, με υγεία επισφαλή για μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, με το Σαντιάγκο να είναι χωρισμένο στα δύο, στους ουρανοξύστες και την παραγκούπολη και με τον επίσημο κατώτατο μισθό να φθάνει στα 350 δολάρια (314 ευρώ), η Χιλή είναι μία οριακή νεοφιλελεύθερη χώρα (το «πιο επιτυχημένο πείραμα» λένε οι οικονομικοί εγκληματίες), όχι των δύο τρίτων της κοινωνίας, αλλά του ενός δευτέρου. Η εξέγερση για πολλούς είναι η μόνη λύση...

21/10/2019
Πόσο μπροστά από την εποχή τους ήταν αυτοί οι τέσσερις άνθρωποι, που δούλεψαν γι’ αυτό το απίστευτο, το εκπληκτικό gay-anthem το 1975; Τα ονόματά τους θα πρέπει να τα γράψει η ιστορία.
Γιώργος Χατζηνάσιος μουσική, Γιώργος Κανελλόπουλος στίχοι, Χρήστος Λεττονός τραγούδι, Δημήτης Κολλάτος θεατρική παράσταση.

21/10/019
Πέθανε ο συνθέτης Νίκος Ιγνατιάδης. Είχε ξεκινήσει από τα συγκροτήματα του ’60, τους Sea-gulls, άλλα έγινε γνωστός από τα μέσα του ’70 και μετά, με τραγούδια του που έδωσε στους πάντες (Πάριος, Βοσκόπουλος, Μαρινέλλα, Γαλάνη, Διονυσίου, Διαμάντη, Χριστιάνα κ.ά.). Γερός μελωδός και με αξιοπρόσεκτη διεθνή καριέρα, ο Ιγνατιάδης έγραψε πολλές «επιτυχίες».
Το τραγούδι που παίζει δεν ήταν απ’ αυτές...

21/10/2019
Ρε άσε το παιδί να πάει να δει την ταινία με τους φίλους του ή μόνο του... που θέλεις να'σαι δίπλα... 
Εγώ είχα δει το «Έρωτες και Όργια στην Τροία» και τη «Θηλυκή Ταξιαρχία της Κολάσεως» στα 13 μου, χωρίς τον πατέρα μου...

21/10/2019
Υπάρχουν δομές και υπηρεσίες σ’ αυτό το άθλιο κράτος, τις οποίες μια κυβέρνηση έστω και της δήθεν-αριστεράς, μέσα σε 4 χρόνια, θα έπρεπε να τις είχε διαλύσει, τοποθετώντας τες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας – αλλά κανείς δεν ασχολήθηκε. Τέσσερα χρόνια στον τόπο δεν έγινε απολύτως τίποτα, πέραν των λεγόμενων «μνημονιακών υποχρεώσεων» (άμεσων και παράπλευρων).
Η κυβέρνηση Τσίπρα έχει μεγάλες ευθύνες για τα χάλια με τον «Τζόκερ» (ντου της αστυνομίας σε αίθουσες, μετά από καταγγελία υπαλλήλων του υπουργείου πολιτισμού), γιατί άφησε «ανοιχτές πόρτες» σε διάφορα γραΐδια, που πήραν τα πάνω τους με την έλευση τής ακροδεξιάς του Μητσοτάκη, ώστε, εκμεταλλευόμενα μεταξικά διατάγματα και χουντικές δομές, να αποφασίζουν για το ένα ή το άλλο. Αυτό είναι το θέμα.

21/10/2019
Από τον καλύτερο, με διαφορά, δίσκο του Ζαμπέτα, τα κατοχικά «Ντοκουμέντα». Ένα σχεδόν αριστούργημα, που πέρασε απαρατήρητο όταν κυκλοφόρησε, στα μέσα του ’70...

11 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb για τα "Ντοκουμέντα" του Ζαμπέτα...

    Yiannis Stefanakos
    Εξαιρετικοί οι στίχοι του συνονόματού σου Φιλέρη. Σπουδαίος και εντελώς παραγνωρισμένος δίσκος, μάλλον συνεθλίβη ανάμεσα στο ελαφρολαϊκό και το πολιτικό τραγούδι στα μισά των 70s.

    Νίκος Τζιουμπρής
    "Τό πιτσιρίκι" τό αγαπημένο μου..!!
    καταπληκτικός δίσκος...

    Dionysis Tsaglis
    Ευχαριστούμε ��

    Παντελής Αμπαζής
    Έπος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχόλια από το fb στο ποστ περί των δομών του ελληνικού κράτους κ.λπ.

    George Chatzakis
    Διαβασα στο Ποντικι , οτι την Καταλληλοτητα η οχι μιας ταινιας , την καθοριζει ενας νομος του 1986

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Εγώ διάβασα για νόμο του '37.

    George Chatzakis
    Ειναι ....τροποποιηση του 1937!
    http://www.topontiki.gr/.../elas-kai-joker-nomos-33-eton...
    ΕΛΑΣ και Joker: Νόμος 33 ετών καθορίζει το «κατάλληλο» ή «ακατάλληλο» για ανηλίκους - Δείτε τα πρόστιμα

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    >>Ο γενικός γραμματέας του σωματείου Ειδικών Φρουρών, Στράτος Μαυροειδάκος, μιλώντας στον Ant1, είπε ότι «έγιναν ανώνυμες καταγγελίες ότι την ταινία παρακολουθούν ανήλικοι και η αστυνομία ήταν υποχρεωμένη να επέμβει» και ανέφερε ότι οι υπάλληλοι που έκαναν την καταγγελία επικαλέστηκαν τον νόμο 445 του 1937.<<

    George Chatzakis
    Και εγω αυτο ηξερα , για τον νομο του Μεταξα... Σημερα το ειδα αυτο στο Ποντικι

    Spiridon Papadimitriou
    Προφανως και φταιει ο Τσιπρας , απλα επρεπε να παει ο ιδιος στον κινηματογραφο
    Τεμπεληδες καυμενε , τι περιμενες?

    Εύα Ζευγουλά στον Spiridon Papadimitriou
    ΞΑΝΑδιαβασε μια το στατους...ΙΣΩΣ καταλαβεις

    Stathis Nikokavouras
    ναι ρε φιλε αυτο λεω του κωστα του παυλιδη που ειναι φιλος..του το γραφω συνεχεια..δεν κανατε τιποτα 5 χρονια οχι 4...ουτε φυλακη πηγε κανενας ..το μονο που ειναι υπερηφανοι να λενε ειναι οτι δεν διωρησαν κανενα δεν βολεψαν κοσμο..σωστα γραφεις πιο κατω ο νομος ειναι του μεταξα το 1937..χουντα τοτε χουντα και τωρα...καλυτερα..αλλα αυτος ο κοσμος δεν ξυπναει με τιποτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σχόλια από το fb σχετικά με το tweet του υπουργού...

    Nikos Fotakis
    Εγώ είχα δει το 'Κάποτε στην Αμερική' σε θερινό, κρυμμένος σε κάτι θάμνους.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Κι εγώ το "Κατάχρησις Εξουσίας" με τον Κούρκουλο που έκανε ναρκωτικά, από ταράτσα. ��

    Lampros Papalexis
    ΔΕν τα έχω δει, υπάρχουν ακόμα σε video; .. ;-p
    Υποψιάζομαι πως θα είναι αυτο που λέγαμε πιτσρικάδες:''Πολεμικό, αστυνομικό, τσόντα, σεξ και καράτε'', χαχαχαχα!...

    Stathis Nikokavouras
    φωντα οταν οι ιταλοι λενε μα κε τρο'ι'α εννοουν μα τι πουτανα...φυσικα το ονομα εχει βγει γιατι θεωρουσαν την ωραια ελενη καραπουταναρα που τοσκασε με τον παρη που ειχε μεγαλο...παπαρι...καλε βοηθεια μας τις ελευθερες

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είναι λογοπαίγνιο, γιατί η ταινία όντως αναφέρεται στην Τροία. Σαν παρωδία βέβαια.

    Stathis Nikokavouras
    το εμαθα απο τις ταινιες του 70 τις ιταλικες πριν ακομα μαθω ιταλικα..αν πεσει στα χερια σου καμια τσοντα ιταλικη [αλλα εσυ ολη μερα τζαζ ακους δεν βλεπεις τηλεοραση��] σαραντα φορες ακουγεται μεσα το τροια ..οπως στις δικες μας ακουγεται το πουτ@να...οι λατινοι οι νοτιοι λενε πουτα..στην κορυφη ολων οι βραζιλιανοι και οι ναυτικοι...λενε μαμασα ...την τσατσα...γιατι αυτη τα κοντρολαρει ολα...στο σπιτι....με τις κοινες.....

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Τα είδα μικρός στο σινεμά τα ιταλικά. Πήγαινα κάθε 2-3 μέρες. Και σε χειμερινά και σε καλοκαιρινά. Πολλή σεξοκωμωδία και θρίλερ. Οι Ιταλοί έκαναν ακραία πράγματα στο σινεμά εκείνη την εποχή. Μοναδικοί.

    Stathis Nikokavouras
    εχω καμια 50 και παραπανω ταινιες ολες κωμωδιες τελος 60 αρχες 70 ιταλικες που θελω να δω ...χιουμορ καταπληκτικο κοντα στο δικο μας .εδειχναν και λιγο κολαρακι απο τσελεντανο μεχρι τονιατσι οτι και να δεις το χαιρεται η ψυχη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Εγώ μιλάω για μετά τα μέσα του '70. Βασικά οι ταινίες ήταν ακατάλληλες και αυστηρώς ακατάλληλες, αλλά οι μπάτσοι κάνανε τα στραβά μάτια σε συνεννόηση με τους αιθουσάρχες. Γιατί άμα δεν άφηναν τους έφηβους να μπουν στην αίθουσα έχαναν τα μισά εισιτήρια.
      L'aldilla και τέτοια

      Stathis Nikokavouras
      σωστος...5 χρονια ειχατε ..αυτος ειναι νομος του μεταξα. του 1937 ...5 χαμενα χρονια ηταν κωστα παυλιδη που σε 1800 μερες μπορουσατε να αλαξετε τον κοσμο..δεν το κανατε...που να προλαβετε...τον εφαγαν τα ταξιδια τον τσιπρα..που να βρει χρονο για την ελλαδα...αλλα ποιος θατοκανε..η τασια η ο κατρουνκαλος που βρηκε χρονο να πηδηξει τον κοσμο..αλλα δεν ειχατε να αλλαξετε τα αυτονοητα.....

      Andreas Tsourinakis
      Πάντως "πρόεδρος" του ελληνικού fan club της Edwige Fenech είμαι εγώ - αστειεύομαι φυσικά. Ομοίως θιασώτης ιταλικών/γερμανικών παραγωγών με έμφαση στην κωμωδία. Τα θριλεροειδή (giallo) τα είδα πλέον πολύ αργότερα σε dvd. Καλή δουλειά στον τομέα, έκανε στην προηγούμενη δεκαετία, η ελληνική εταιρεία διανομής (και όχι μονο), η Star που έδρευε στην Καλλιθέα.

      Harry Gordon
      εγω ειχα δει καλυτερη ταιναι τρομου, " τον πατερα μου να ερχεται να με βγαλει απτα κρατητηρια". Παρακαλεσα (απο μεσα μου) να μεινω εκει...

      Dimitris Stefanatos
      Ακατάλληλο δεν είναι το έργο , παίδες ... Η δεξιά είναι ...

      Panos Poul
      Κοκα κολα να πάρεις Μάκη μου!

      Mike Beles
      Παει για να μην το συλλαβουν οι μπατσοι..!!χεχε

      Διαγραφή
  4. Σχόλια από το fb σχετικά με το τραγούδι του Χρήστου Λεττονού...

    Ntinos Dimatatis
    Είχα δει την θεατρική αυτή παράσταση του Κολλάτου στην Θεσσαλονίκη .Ηταν νομίζω το 76.Η εντύπωση μου ήταν ότι όλα ήταν επιφανειακά και ρηχά και ήθελε να προκαλέσει το κοινό χρησιμοποιώντας ως δόλωμα ακραίες σκηνές σεξ .

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Η πρόκληση δεν είναι κακό πράγμα. Το θεατρικό δεν το έχω δει φυσικά, αλλά έχω διαβάσει πολλά γι' αυτό. Έχω και το πολυσέλιδο πρόγραμμα.

    Ntinos Dimatatis
    ΞΈΡΕΙς ποιό ήταν το πρόβλημα Φώντα.Οι 8 στους 10 θεατές πήγαιναν να παρακολουθήσουν το λεσβιακό κι αδιαφορούσαν για το υπόλοιπο έργο ! Η υποκειμενική προσωπική μου γνώμη είναι ότι ο Κολλάτος υπήρξε ένας μέτριος σκηνοθέτης που επιχειρούσε να προβληθεί μέσα από ακραίες σκηνές και δηλώσεις.Αυτά

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Εκείνη την εποχή χρειαζόταν να είσαι προκλητικός - γιατί ο κόσμος κοιμόταν σε πολλά θέματα. Ο Κολλάτος έκανε κοινωνικό θέατρο (και σινεμά) και στηλίτευε τον Τύπο, την Εκκλησία, την αστική τάξη (εφοπλιστές κ.λπ.), τον πουριτανισμό, την υποκρισία κ.λπ. Ο ρόλος του για μένα, έτσι όπως αποκαλύπτεται και από τα βιβλία του εκείνης της εποχής, ήταν θετικός.

    Stathis Nikokavouras
    ο αγιος της πρεβεζης..ναναι καλα ο κολατος αν ζει ακομα...καποτε φωντα χωριανη μας με εβαζε να της διαβαζω το βιβλιο τοτε ειχε ηλικια διπλη απο μενα εγω ημουν 14....δεν συνεχιζω

    Kwstas Agas
    Όταν λέω ότι όλο και κάτι καινούριο μαθαίνουμε από σένα ... Να, ούτε που γνώριζα ότι ο Κολλάτος είχε ανεβάσει τέτοιο έργο και μάλιστα με μουσική Χατζηνάσιου!!!

    Andreas Tsourinakis
    Νομίζω ότι θυμάμαι καλά πως φωτογραφία από την παράσταση με τις δύο ηθοποιούς, είχε γίνει εξώφυλλο στον Ταχυδρόμο με τίτλο τύπου "γυμνό θέατρο στην Αθήνα". Επίσης (σχετικά) τολμηρό - ως εξώφυλλο - για την εποχή.

    Valadis Terzopoulos
    Δεν θυμάμαι ονομα αλλα το εξώφυλλο το χει δανειστεί και καποιος γνωστός αμερικανός hiphoper.

    Παναγιώτης Μπικάκης
    Δανεικό και αγύριστο....
    https://guitarwizardsofthefuture.bandcamp.com/.../space...
    Space Saviors, by Guitar Wizards of the Future

    Valadis Terzopoulos
    ααα μπράβο!

    Spiros Dfold Grammenos
    Yes sir,
    https://www.discogs.com/Adrian-Younge.../master/927009
    Adrian Younge Presents Venice Dawn - Something About April II

    Valadis Terzopoulos
    Ναι αυτο ειχα δει!!

    Παναγιώτης Μπικάκης
    Έψαχνα κι εγώ να βρω πόσο γνωστός hiphoper είναι ο δικός μου. Ο τύπος όμως έχει αφήσει και τον τίτλο κανονικά.

    Valadis Terzopoulos
    το χα δει σ ενα δισκάδικο πριν χρονια του Younge και μου χε κανει εντύπωση το "κλεμμενο" εξώφυλλο.

    Βέρα Βασιλείου-Πέτσα
    Χρήστος Λεττονός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σχόλια από το fb σχετικά με τον Γιώργο Λεωτσάκο...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://www.youtube.com/watch?v=ajaR-KR41ew
    Μουσικές Μορφές: Γιώργος Λεωτσάκος (07/04/ 2019)

    Mike Beles
    Και τοτε υπηρχε -βλεπω- Κατιναριο…όπως τωρα...Η μορφη αλλαξε από τα εντυπα-στην τηλ και στο ιντερνετ..

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Γιατί τώρα γράφεις ό,τι να'ναι;

    Γιώργος Χαρωνίτης
    Του τα "χώνει" γιατί μάλλον έχει τους λόγους του!

    Ferris Costas
    Εντάξει, εξαιρετικός ο Λεωτσάκος, αλλά πολλή κιτρινίλα αδελφέ μου. Και θυμάμαι την προσπάθειά του ν' αναλύσει τη μουσικολογική διάσταση του ρεμπέτικου (ποιού ρεμπέτικου αλήθεια;) λέγοντας πως του φέρνει στο νου τις διατονικές μελωδίες της... Βιρμανίας, και το... quasi staccato του παιξίματος του Τσιτσάνη! Από την άλλη, είναι ο μόνος μουσικοκριτικός που ανακάλυψε την Όπερα των Πουλιών που είχα γράψει με τον Antoine Duhamel, και ανεβάσει στην Όπερα της Λυών το 1971. Και ζήτησε να τους στείλουν από τη Λυών προγράμματα και στοιχεία.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Μα πώς συνδυάζεται τώρα το "εξαιρετικός" με την "κιτρινίλα"; Η κριτική εδώ, περί Χατζιδάκι, είναι σαφής και με στοιχεία.
    Και τα ηπειρώτικα έχουν πεντατονικές κλίμακες, όπως τα γκαμελάν της Ινδονησίας κ.λπ. Τέτοιους συγκριτισμούς τους κάνουν οι μουσικολόγοι, δεν είναι κάτι ασύνηθες. Το θέμα είναι αν τους κάνουν για να υποτιμήσουν ένα είδος μουσικό, ή για να υπερθεματίσουν για κάποιο άλλο. Δεν είμαι καθόλου σίγουρος, θέλω να πω, για το ότι ο Λεωτσάκος είναι "εχθρός" του ρεμπέτικου. Κάθε άλλο. Το γνωστό κείμενο... https://www.rebetiko.gr/arthra.php?article=194
    Rebetiko Online. Where rebetika live online
    >>Από την άλλη, είναι ο μόνος μουσικοκριτικός που ανακάλυψε την Όπερα των Πουλιών<<
    Με την όπερα έχει ειδική "τρέλα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ferris Costas
      "Κιτρινίλα" ή "Γεροντοκορισμός" είναι η κριτική που γίνεται με βάση τις προσωπικές αντιπάθειες. Βλέπε Γεωργουσόπουλος. Και δεν είναι "εχθρός" του ρεμπέτικου, γιά τον απλούστατο λόγο ότι δεν το γνωρίζει. Κι αν νομίζει πως το ρεμπέτικο (ποιό ρεμπέτικο, αλήθεια;) είναι πεντατονικό, πάλι λάθος κάνει. Πάντως τον γνωρίζω προσωπικά και τον συμπαθώ, αλλά δυστυχώς δεν έχει καθόλου χιούμορ...

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Δεν νομίζω να είπε ποτέ πως το ρεμπέτικο είναι πεντατονικό. Εγώ έγραψα πως κάποιοι μουσικολόγοι αναφέρονται στις πεντατονικές κλίμακες απ' όλο τον κόσμο (blues, γκαμελάν, ηπειρώτικα κ.λπ.) και προβαίνουν σε συγκριτισμούς. Το "κιτρινίλα", όποιος και να το λέει είναι βαρύ. Δεν έχω υπ' όψη μου να έγραψε "κίτρινες" κριτικές ποτέ ο Λεωτσάκος.

      Ferris Costas
      Άλλο κιτρινισμός και άλλο κιτρινίλα. Κιτρινίλα λέμε την "κακία" που κρατάει κάποιος εναντίον κάποιου άλλου. Ελάττωμα που το βρίσκεις και σε μεγάλους δημιουργούς (βλ. Κωστής Παλαμάς εναντίον Καβάφη, και χιλιάδες άλλες περιπτώσεις).

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Α εντάξει. Απαραίτητη η διευκρίνιση, τουλάχιστον για μένα, επειδή ταύτισα τις δύο λέξεις. Σαν κριτικός έχει τα κολλήματά του, οπωσδήποτε, αλλά είναι ένας από τους μετρημένους στα δάκτυλα που μαθαίνεις από τις κριτικές του.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Στο Critic's Point γράφει ακόμη με πάθος 30άρη...
      http://critics-point.gr/%cf%84%cf%81%ce%af%ce%bf-el.../
      critics-point.gr
      Τρίο El Greco: παρέστην κάκιστα! (…τὴν ἀτυχία μου, θὰ ἔλεγεν ἡ Mαλβίνα!)Μισὸ ἐνδιαφέρον ρεσιτὰλ ἐκκλ. ὀργάνου τοῦ Νορβηγοῦ Bjørn Andor Drage – C

      Γιώργος Χαρωνίτης
      Από τον Γιώργο Λεωτσάκο μάθαμε για πρώτη φορά ευρέως την "ύπαρξη" του Demetrio Stratos. Από τα άρθρα του στην "Πρωινή" (ήταν για ένα μικρό διάστημα στα '70's η πρωινή Ελευθεροτυπία). Προσωπικά, ήταν κάτι που με εντυπωσίασε.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Ναι, μάλλον ήταν ο πρώτος που έγραψε στην Ελλάδα, πριν τον θάνατό του. Κάποια στιγμή αυτό το κείμενο θα το "χτυπήσω" και θα το ανεβάσω στο δισκορυχείον.

      Γιώργος Χαρωνίτης
      Τα έχεις βρει; Θυμάμαι πως είχα διαβάσει τουλάχιστον δύο.

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
      Ένα ξέρω από Μάρτιο 1979.

      Γιώργος Χαρωνίτης
      Είχε δημοσιεύσει άλλο ένα μετά τον θάνατό του (του Στράτου). Την επόμενη χρονιά (μάλλον) αγόρασα μια κασέτα από τον Άσημο! [Πρέπει να την έχω ακόμα κάπου - μια πλευρά Are(a)zione και μια Gli dei se ne vanno...]

      Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας Δεν είμαι 100% σίγουρος τι περιείχε η κασέτα του Άσιμου, αλλά το LP των Area που εύρισκες τότε εύκολα στην Ελλάδα (εγώ το είχα αγοράσει από το δισκάδικο του Φωκά στην Πάτρα, στο υπόγειο με τις προσφορές) ήταν εκείνο των "φτηνών" εκδόσεων της Σουτσέσο...
      https://www.discogs.com/Area-Area-70/release/1070313
      Area (6) - Area '70

      Γιώργος Χαρωνίτης
      Τον δίσκο πρέπει να τον πήρα λίγο πιο μετά

      Διαγραφή
  6. Ο Λεωτσάκος έχει αναφέρει (ΕΠΙΛΟΓΟΣ 2004) ότι του αρέσει και εκτιμά το ρεμπέτικο «όμως ως ό,τι πράγματι είναι και όχι ως υποκατάστατο της λόγιας μουσικής, όπως επεβλήθη από την ελληνική άρχουσα τάξη, διάβαζε “καθ’ ημάς Ανατολή”». Ο ίδιος χαρακτηρίζει στο ίδιο κείμενο την επιφυλλίδα του για το ρεμπέτικο (1974) ως «αθώα και ανύποπτη για το πόσο σατανικά το μεταχειρίστηκαν» (εννοεί το ρεμπέτικο).
    Στο ίδιο αλλά και σε επόμενα κείμενά του (το 2005 σε αφιέρωμα των «Επτανησιακών Φύλλων» στον Αλέκο Ξένο, και το 2011 στα Πρακτικά Συνεδρίου «Επτανησιακή όπερα και μουσικό θέατρο έως το 1953») θα κάνει επανειλημμένα λόγο για φερόμενη εγκύκλιο του Σκόμπι το 1945 που συνιστούσε στη Δνση του ΕΙΡ «τη διάδοση του ως τότε σχεδόν εντελώς αγνώστου ρεμπέτικου». Άγνωστο, κατά Λεωτσάκο, στα 1945 το ρεμπέτικο, καθώς «ο ελληνικός λαός ως μουσική του γνώριζε το δημοτικό τραγούδι και στις πόλεις την καντάδα». Και μας «υπενθυμίζει» στη συνέχεια ότι «το ΕΑΜ και η Εθνική Αντίσταση, προφανώς σε ταυτοφωνία με το λαϊκό αίσθημα, είχαν αποκηρύξει το ρεμπέτικο, για λόγους ήθους με την αρχαία ελληνική σημασία του όρου. Με άλλους λόγους, επειδή στίχοι και μουσική επηρέαζαν αρνητικά το θυμικό και τον ψυχισμό του ακροατή». Στο κείμενο του 2011 θα μας αναφέρει ότι το 1952 με ένα χρονογράφημά της η Βλάχου («Μπουζούκια») «έδωσε και τις ευλογίες της άρχουσας ελληνικής τάξεως στο ηθοκτόνο είδος που είχε, υπακούοντας σε ένα σωστότατο ένστικτο, απερίφραστα καταδικάσει το ΕΑΜ».

    Αυτά λοιπόν χωρίς άλλα σχόλια, Φώντα, ο δίκοπος φίλος του ρεμπέτικου Γ. Λεωτσάκος… ή το ρεμπέτικο ως ο Δούρειος Ίππος της «καθ’ ημάς Ανατολής», στην προσπάθειά της «να αλλοιώσει το νεοελληνικό μουσικό φρόνημα»…

    Κ. Βλησίδης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ενδιαφέροντα όλα αυτά Κώστα.
      Έχω ψιλοαντιληφθεί την επαμφοτερίζουσα στάση του Λεωτσάκου, κυρίως από τις γενικότερες τοποθετήσεις του σε σχέση με τις μουσικές της "καθ' ημάς Ανατολής", αλλά αυτό με τον Σκόμπι, που δεν θυμάμαι αν το έχω ξανακούσει, είναι πολύ ενδιαφέρον.

      Διαγραφή
  7. Είναι όντως ενδιαφέρον το ζήτημα της φερόμενης αγγλικής παρέμβασης.

    Ναι, πρόκειται, κατά τον Λεωτσάκο (βλ. ΕΠΤΑΝΗΣΙΑΚΑ ΦΥΛΛΑ, 2005, τόμος ΚΕ, 3-4, σελ. 492), για μια «συγκλονιστική εκμυστήρευση του αλησμόνητου Γιάννη Κωνσταντινίδη για το ύποπτο παρελθόν του ρεμπέτικου τραγουδιού που σήμερα η προγραμματισμένη κατ’ αποκλειστικότητα επιβολή του να ξεριζώσει, κυριολεκτικά -δυστυχώς δεν υπερβάλλω- μια παράδοση δύο αιώνων έντεχνης μουσικής».

    Ο Γιάννης Κωνσταντινίδης (ή Κώστας Γιαννίδης) λοιπόν το 1975 στο ραδιομέγαρο της Αγίας Παρασκευής, ενώπιον του Χάρη Ξανθουδάκη και του ίδιου του Γ. Λεωτσάκου, είχε αναφερθεί στο ότι, όταν εργαζόταν (ο Γιαννίδης) περί το 1945 στον ραδιοφωνικό σταθμό, τους είχε περιέλθει από το αρχηγείο των αγγλικών δυνάμεων ένα έγγραφο «συνιστώντας τη διάδοση του ρεμπέτικου». Ο Γιαννίδης, που κατά τη μαρτυρία του είχε δει αυτό το έγγραφο, έσπευσε να ενημερώσει τον Αλέκο Ξένο, συνδικαλιστικό εκπρόσωπο τότε του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου -και διαχρονικό εχθρό του ρεμπέτικου, συμπληρώνω εγώ. Έκτοτε συχνά πυκνά (αλλά όχι την εποχή που ενημερώθηκε!) ο Ξένος θα αναφέρεται στο ότι «έχει αποδειχθεί πως από τον Σταθμό Ενόπλων μεταδίδονταν συστηματικά ρεμπέτικα βάσει ενός σχεδίου ψυχολογικού πολέμου που εισηγητές του ήταν οι Άγγλοι και οι Αμερικάνοι».

    Στη συνέχεια (1986) τη σκυτάλη περί «αγγλικού σχεδίου» θα παραλάβει και ο Νικηφόρος Ρώτας (βλ. «Πώς ακούμε μουσική», σελ. 214-18) προτρέποντας τον ιστορικό του μέλλοντος «ίσως να βρει και να παρουσιάσει τις διαταγές που πρέπει να υπάρχουν (προς το σταθμό ενόπλων π.χ. να μεταδίδει αποκλειστικά ρεμπέτικα), ίσως τα πρόσωπα που σε όλη τη διαδρομή της εκτέλεσης του παραπάνω σχεδίου έπαιξαν σημαντικό ρόλο» κλπ κλπ, έτσι ώστε, λέει ο Ρώτας, «από το 1945 και μετά όλη η Ελλάδα βγάζει ρεμπέτικη μουσική! Είναι μια ιλιγγιώδης επιχείρηση πλύσης του συλλογικού, λαϊκού εγκεφάλου».

    Αυτά εν συνόψει ως προς την υπόθεση. Βέβαια, εγείρονται ορισμένα ερωτηματικά ως προς το αριστερό αυτό αφήγημα: πόθεν τεκμαίρεται ότι «έχουν αποδειχθεί» όσα ισχυρίζονται οι Γιαννίδης-Ξένος-Ρώτας κλπ; Τέτοια «εγκύκλιος» δεν έχω ακούσει να έχει κάπου διασωθεί. Αλλά, χάριν της συζήτησης, θα έλεγα ότι είμαι πολύ επιφυλακτικός για το εάν θα ήταν και δυνατόν να έχει υπάρξει τέτοιο «αγγλικό σχέδιο-έγγραφο». Διότι, αίφνης, πότε πρόλαβαν οι Άγγλοι να σχηματίσουν γνώμη και πεποίθηση περί των φερόμενων «δυσμενών παράπλευρων απωλειών» που θα μπορούσε τυχόν να έχει η ακρόαση του ρεμπέτικου στο λαϊκό φρόνημα; Τόσο «ρεμπετογνώστες» ήταν, σε εποχή κάθε άλλο παρά ευεπίφορη σε τέτοιου είδους αναδιφήσεις; Και άντε και είχαν σχηματίσει πεποίθηση για την «εργαλειακή» χρήση του ρεμπέτικου για τους δικούς τους λόγους. Όσο γνωρίζουμε, όχι μόνο δεν μεταδόθηκαν «αποκλειστικά» ρεμπέτικα, αλλά μάλλον κανένα ρεμπέτικο δεν μεταδόθηκε μέχρι τον Μάιο περίπου του 1947, που ανοίγει ο πρωτοποριακός ραδιοφωνικός σταθμός του 781 Λόχου Μεταφορών, που πρωτοέπαιξε λαϊκά τραγούδια

    Κ.Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. 24/10/2019 Πιθανόν την Παπαδακη να την είχαν στοχοποιησει ΚΑΙ ακροδεξιες παρατάξεις ΚΑΙ εθνικιστικες. Άλλωστε η Παπαδάκη μόνο δεξιά δεν ήταν. Ήταν ηθοποιός και μάλιστα ηθών που σκανδαλιζαν την δεξιά συντηρητική διανόηση. Απλώς στην πράξη η αριστερή παράταξη αποδείχτηκε πολύ ηλιθιοτερη της δεξιάς. Τόσο απλό. Όσο για τους δεξιούς ηθοποιούς, μπορεί πράγματι να υπέγραψαν την διαγραφή της ΚΑΙ ορισμένοι δεξιοί συνάδερφο, αλλά όλο το ανάθεμα της δολοφονίας έπεσε στους αριστερούς ηθοποιούς (κάτι που έγραψα πριν για την ηλιθιότητα των αριστερών). Επίσης ο Πολύβιος Μαρσαν γράφει κάπου στο βιβλίο του πως πολλοί ηθοποιοι υποστήριξαν την Παπαδακη στο σωματείο (Λογοθετίδης, Δενδραμης, Νεζερ, Καλουτά, Ροζαν, Μουστακα, Βερωνη, Κ Κατερίνα, Μουσουρης, Μαλιαγρος,) και μαντεψε: κανένας από αυτούς δεν άνηκε στην αριστερή παράταξη.
    ΥΓ "Εξαιρετικά επιθετικοί στάθηκαν ο Μοριδης, ο Καραβουσανος και ο Καρουσος". Μαντεψε σε ποια παράταξη ανήκαν αυτοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή