KNUT RIISNÆS QUARTET: The Kernel [Losen
Records, 2019]
Είναι η πρώτη φορά που γράφουμε στο δισκορυχείον για ένα άλμπουμ ενός σημαντικότατου νορβηγού
σαξοφωνίστα, του Knut Riisnæs.
Γεννημένος το 1945 στο Όσλο, ο Riisnæs είναι ένας από τους βασικούς υπεύθυνους για ένα
τουλάχιστον εντυπωσιακό άλμπουμ των sixties, το “Bleak House”
[Polydor, 1968] του Terje Rypdal. Σ’ αυτό το LP, στο οποίον ακούγεται και
το φοβερό “Dead man’s tale”, ο Riisnæs έχει ενορχηστρώσει τρία από τα πέντε tracks του δίσκου, παίζοντας
και τενόρο σαξόφωνο (μαζί με τον Jan Garbarek). Περαιτέρω, στα seventies, ο Riisnæs συμμετέχει σε δεκάδες
ιστορικά άλμπουμ (και της ECM),
με εγγραφές των Edward Vesala,
Arild Andersen, Radka Toneff, Ketil Bjørnstad, για να συνεχίσει την πορεία του,
και με προσωπικές ηχογραφήσεις (με τα ποικίλα, κατά καιρούς, σχήματά του),
μέχρι και τις μέρες μας.
Το πιο πρόσφατο άλμπουμ του Knut Riisnæs, με το κουαρτέτο του (Anders Aarum πιάνο,
Jens Fossum μπάσο, Tom Olstad ντραμς) αποκαλείται “The Kernel” είναι ηχογραφημένο σε δύο sessions (τον Σεπτέμβριο του 2018 και
τον Φεβρουάριο του 2019) και κυκλοφορεί τώρα από την Losen Records.
Δέκα tracks περιέχει το CD
– πέντε originals (τρία
του Riisnæs) και πέντε διασκευές.
Διασκευές σε συνθέσεις των Kenny Dorham,
Wayne Shorter, Andy McKee, Cedar Walton και Horace Parlan.
Το κλίμα είναι καθαρά bluesy και μπαλαντικό – ένα post-bop εν πάση περιπτώσει σκηνικό χτίζεται
εδώ, μέσα από το οποίο ξεπηδούν τα φανταχτερά παιξίματα τού Knut Riisnæs στο τενόρο σαξόφωνο, όπως και οι
ωραίες μετρημένες συνοδείες (και με προσωπικές καταδείξεις) των Aarum, Fossum και Olstad.
Και ο Riisnæs
φυσικά, αλλά και οι υπόλοιποι τρεις μουσικοί, είναι κάτι παραπάνω από προφανές
πως γνωρίζουν τέλεια τα τζαζ κατατόπια στα οποία βαδίζουν, και γι’ αυτόν
ακριβώς το λόγο τα πρωτότυπά τους είναι εφάμιλλης αξίας με τα originals που διασκευάζουν (όσο και αν
αυτό ακούγεται «κάπως»). Πρώτο στη σειρά το έξοχο “West end blues”, ένα walking blues του Riisnæs, με φλογερό σόλο στο τενόρο και με piano-playing για ατελείωτο swinging.
FRODE KJEKSTAD: In Essence [Losen Records, 2019]
Κιθαρίστας με καλή και αναγνωρισμένη διαδρομή είναι ο Frode Kjekstad,
που μας έχει απασχολήσει ξανά στο blog. Να θυμίσω πως έχουμε συναντήσει τον Kjekstad όχι
μόνο σε προσωπικά άλμπουμ του, σαν το “A Piece of the Apple” (2017), μα και σε
εγγραφές του Erik Thormod Halvorsen Sextet και της τραγουδίστριας Aina Fridén (πάντα για λογαριασμό της Losen Records).
Το πιο νέο CD
τού Frode Kjekstad,
αυτό που έχουμε τώρα στο player,
έχει τίτλο “In Essence”
και είναι ηχογραφημένο τον προηγούμενο Οκτώβριο κάπου στη Νορβηγία – με τους Frode Berg μπάσο
και Magnus Sefaniassen Eide ντραμς να συμπαρατάσσονται σε σχήμα-τρίο.
Το άλμπουμ περιέχει μόνο συνθέσεις του Kjekstad και
αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο νορβηγός είναι ακριβός συνθέτης, πέραν από εκτελεστής,
κάτι που δεν διστάζει να το δείξει και να το ξαναδείξει στο “In Essence”, που διαθέτει πλήθος
ωραίων ιδεών, καταστρωμένων με πάθος και φαντασία.
Ο Kjekstad,
παίζει τζαζ κιθάρα, έχοντας αφομοιωμένες όλες τις γνωστές, κλασικές αναφορές. Δεν
είναι το ότι διακρίνεις τον έναν μεγάλος master εδώ ή τον άλλο εκεί, είναι μια ειδική τζαζ-κιθαριστική
πρόταση, που αλώνει και αλέθει ό,τι της παραδόθηκε, προτείνοντας κάτι όχι
αναγκαστικώς καινούριο, αλλά σίγουρα κάτι με προσωπική σφραγίδα.
Και τα οκτώ κομμάτια είναι εξαιρετικά και κυλάνε με
απαράμιλλη γοητεία. Είναι μέσου tempo και up-tempo, δηλαδή ιδιαιτέρως groovy, πλην του 8λεπτου αργού
“Leaving” ακριβώς στη
μέση του CD – έτσι σαν
εκτόνωση και διάλειμμα. Οι ταχύτητες, δε, σε μερικά απ’ αυτά είναι...
υπερηχητικές (“The golden apple”,
“Hot gloves”), με τον Kjekstad να φανερώνει
δείγματα μεγάλου δεξιοτέχνη.
Τα καλά λόγια που διαβάζεις για τον νορβηγό παικταρά στο
δίκτυο δεν είναι «του αέρα» (μέχρι και «νέο Pat Martino» τον αποκαλούν). Δεν πρόκειται όμως περί αυτού. Γιατί ο Kjekstad δεν είναι κάποιος
πιτσιρικάς, είναι 45άρης κι έχει ήδη βρεθεί στο πάλκο ή τη δισκογραφία με πολύ
μεγάλα ονόματα (Lonnie Smith,
Frank Foster, Johnny Griffin, Eric Alexander κ.ά.).
Επαφή: www.losenrecords.no
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου