DIEGO PINERA: Odd Wisdom [ACT Music + Vision,
2021]
Όπως είχαμε γράψει και παλαιότερα, με αφορμή το άλμπουμ του “Despertando” [ACT, 2018]… o ουρουγουανός ντράμερ και περκασιονίστας (ζει στo Βερολίνο από το 2003) Diego Pinera δεν είναι καινούριο όνομα στο χώρο της jazz και latin-jazz, ούτε ηχογράφησε για πρώτη φορά στη ζωή του στην ACT.
Όπως είχαμε γράψει και παλαιότερα, με αφορμή το άλμπουμ του “Despertando” [ACT, 2018]… o ουρουγουανός ντράμερ και περκασιονίστας (ζει στo Βερολίνο από το 2003) Diego Pinera δεν είναι καινούριο όνομα στο χώρο της jazz και latin-jazz, ούτε ηχογράφησε για πρώτη φορά στη ζωή του στην ACT.
Πάντως, τώρα, έχει ένα δεύτερο άλμπουμ εκεί, που αποκαλείται “Odd Wisdom”, και που σχετίζεται
περισσότερο με την contemporary jazz,
χωρίς... λατινικές περιδινήσεις. Ποιοι συνοδεύουν τον ντράμερ Pinera σ’ αυτήν
την προσπάθειά του; Σημαντικοί μουσικοί, όπως ο Donny McCaslin σαξόφωνα,
ο Ben Monder κιθάρες
και ο Scott Colley
μπάσο (οι δύο τελευταίοι έχουν ηχογραφήσει ακόμη και για την ECM, ενώ ο McCaslin έχει βρεθεί δίπλα στους Maria Schneider, Ryan Truesdell, Tyler Blanton, Torben Waldorff κ.ά.).
Το “Odd Wisdom” περιλαμβάνει δέκα tracks, εννέα συνθέσεις τού Pinera και μια διασκευή στο “Blue Monk” του Thelonious Monk.
To άκουσμα είναι jazz, και όταν λέμε jazz εννοούμε jazz-jazz, χωρίς αναίτιες μετατοπίσεις προς άλλα περιβάλλοντα – τουλάχιστον φανερά, μέσω κάποιων οργάνων ή μοτίβων ενδεχομένως, που θα παρέπεμπαν προς κάποια συγκεκριμένη αισθητική κατεύθυνση.
Ακούγοντας, πάντως, με περισσότερη προσοχή τις συνθέσεις του Pinera διαβλέπει κάποιος σε αυτές ωραίες και σωστά ενσωματωμένες ιδιαιτερότητες, μέσα πάντα στο πνεύμα της contemporary jazz, όπως για παράδειγμα στο “Robotic night”, που περιλαμβάνει drum synth pad, παιγμένο ζωντανά στο στούντιο.
Υπάρχουν και άλλα κομμάτια φυσικά, που κυλούν με σταθερό ενδιαφέρον, κι ένα τέτοιο είναι το “Mi cosmos”, με φοβερό παίξιμο από τον Pinera σε snare drum και με σόλο ολκής από τον Donny McCaslin, ενώ στο 7λεπτο “Space” ακούμε και φωνή (στα ισπανικά) από τον ίδιον τον Diego Pinera, σ’ ένα ας το πούμε τραγούδι, που εμπεριέχει άλλο ένα εντυπωσιακό σόλο από τον McCaslin, και με τα υπόλοιπα τρία όργανα σε ρόλο rhythm section.
Άλμπουμ για ψαγμένους jazzheads είναι το “Odd Wisdom”, που θα μπορούσε πάντως να ήταν μικρότερο σε διάρκεια και ενδεχομένως περισσότερο στοχευμένο.
IDA SAND: Do You Hear Me? [ACT Music + Vision, 2021]
Έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στο blog στην σουηδή τραγουδοποιό, τραγουδίστρια και πιανίστρια Ida Sand, με πολλές και διάφορες αφορμές, αλλά βασικά λόγω των προσωπικών άλμπουμ της “My Soul Kitchen” [ACT, 2018] και “Young at Heart” [ACT, 2015], στο οποίον η Ida Sand διασκεύαζε Neil Young.
Τις σχέσεις της με την jazz, το rock,
την soul και τo funk,
η Sand τις έχει
καταδείξει όλα αυτά τα χρόνια, πότε εδώ και πότε εκεί, οπότε ένα άλμπουμ
αυστηρά δικό της, με αποκλειστικώς δικό της υλικό εννοούμε, που να κινείται
προς όλα αυτά τα στυλ, δεν είναι κάτι που θα μπορούσε να παραξενέψει. Εκείνο
που ενδεχομένως να παραξενεύει είναι το να προτείνει τώρα η σουηδή καλλιτέχνις ένα
έξοχο CD, με καινούρια
τραγούδια, τόσο διαφορετικών κατευθύνσεων, ενωμένων, όμως, κάτω από το δικό της
πρίσμα. Δίπλα στην Ida Sand
(φωνή, πιάνο & wurlizer),
σ’ αυτό το μάλλον απρόσμενο ταξίδι, στέκονται οι Jesper Nordenström όργανο,
πλήκτρα, synths, Per
Lindvall ντραμς, κρουστά, Dan Berglund κοντραμπάσο, höfner bass και Ola Gustafsson ακουστικές,
ηλεκτρικές κιθάρες – μουσικάρες δηλαδή, η συμβολή των οποίων στο συνολικό
άκουσμα δεν μπορεί ούτε να αγνοηθεί, ούτε να υποτιμηθεί.
Έτσι, στο “Do you Hear Me?” μπορεί κάποιος ν’ ακούσει soul-blues (“Burning”), progressive (“Can you hear me now?”) με άψογη χρήση οργάνου, αισθαντικές μπαλάντες (“Waiting”) απ’ αυτές που διεθνώς αποκαλούνται soulful, funk-ντισκοειδή, αλλά υπέροχα κατασκευάσματα (“Now is not the time”), soul ballads (“Sweet child”), μα και soul ύμνους γενικότερα, σαν το “Let go”.
Και αν αναρωτιούνται κάποιοι πού είναι τα πνευστά εδώ, να πούμε πως στο “Do you Hear Me?” υπάρχουν και guests σαν τους Anders Von Hofsten φωνητικά, Goran Kajfeš τρομπέτα, Per “Ruskträsk” Johansson σαξόφωνο και Mats Öberg φυσαρμόνικα, που προστίθενται ανά περίπτωση στα τραγούδια, αν και δεν είναι μόνον αυτό... είναι, γενικότερα, η ενορχήστρωση που είναι καταπληκτική με συνεχείς «τοίχους», οργανικά ντεμαράζ και παράξενα χρώματα από «πειραγμένα» όργανα, που προσφέρουν στο άλμπουμ μιαν αίσθηση υπερπαραγωγής (ηχογράφηση: Stureparken Studio, Στοκχόλμη, Μάιος-Ιούνιος 2020).
PHILIPP SCHIEPEK & WALTER LANG: Cathedral [ACT Music + Vision, 2021]
Τον κιθαρίστα Philipp Schiepek το πιο πιθανόν είναι να μην τον γνωρίζετε, επειδή είναι νέος και ανερχόμενος, αλλά τον πιανίστα Walter Lang όλο και κάπου θα τον έχετε ακούσει. Πέρυσι τον Οκτώβριο γράφαμε εδώ στο blog, με αφορμή το άλμπουμ του “Tens”στην Enja / Yellowbird:
«Γερμανός πιανίστας, που πλησιάζει στα 60 του, ο Walter Lang έχει μια σημαντική διαδρομή στα τζαζ πράγματα, καθώς εσχάτως υπήρξε μέλος τού Shinya Fukumori Trio (για το άλμπουμ τους “For 2 Akis”, στην ECM, έχουμε ήδη γράψει), ως επίσης και του εξαίρετου Trio Elf παλαιότερα (ανάμεσα σε άλλους σχηματισμούς). Έχει και πιο προσωπική δισκογραφία ο Lang, τμήμα της οποίας, ας το πούμε έτσι, αποτελεί και το παρόν “Tens”, ένα piano-trio άλμπουμ, το οποίον ολοκληρώνεται με την βοήθεια του μπασίστα Thomas Markusson και του γνωστού μας ντράμερ (από τους e.s.t.) Magnus Öström».
Στο πιο νέο άλμπουμ του, το “Cathedral”, ο Walter Lang συνεργάζεται με τον ακουστικό κιθαρίστα Philipp Schiepek, δημιουργώντας ένα ακρόαμα από το οποίον αναβλύζει μόνον η ομορφιά. Δύο όργανα, ένα πιάνο και μια ακουστική κιθάρα με νάυλον χορδές, σε ρεπερτόριο, ρομαντικό γενικώς, πρωτότυπο ειδικώς, συντεθειμένο από τον Lang (εννέα tracks) και τον Schiepek (δύο tracks).
Και να λοιπόν πώς δύο μόλις όργανα, δύο μόλις μουσικοί, κατορθώνουν να δημιουργήσουν ένα πλήρες έργο, που να είναι και ουσιαστικό, με πρωτότυπες μελωδίες, με θαυμάσιες συνομιλίες και με τέλειο συγχρονισμό, προϊόν τού άπλετου επικοινωνιακού χαρίσματός τους, και ταυτοχρόνως απολαυστικό στο έπακρο, με μοναδική διαχείριση του χρόνου, των συναισθηματικών εναλλαγών και της δημιουργίας εκείνης της μελαγχολικής, της ρομαντικής ου μην αλλά και «σοπενικής» ατμόσφαιρας, της ικανής από μόνης της να σε παρασύρει στην περίσκεψη ή την ονειροπόληση. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο.
Το “Odd Wisdom” περιλαμβάνει δέκα tracks, εννέα συνθέσεις τού Pinera και μια διασκευή στο “Blue Monk” του Thelonious Monk.
To άκουσμα είναι jazz, και όταν λέμε jazz εννοούμε jazz-jazz, χωρίς αναίτιες μετατοπίσεις προς άλλα περιβάλλοντα – τουλάχιστον φανερά, μέσω κάποιων οργάνων ή μοτίβων ενδεχομένως, που θα παρέπεμπαν προς κάποια συγκεκριμένη αισθητική κατεύθυνση.
Ακούγοντας, πάντως, με περισσότερη προσοχή τις συνθέσεις του Pinera διαβλέπει κάποιος σε αυτές ωραίες και σωστά ενσωματωμένες ιδιαιτερότητες, μέσα πάντα στο πνεύμα της contemporary jazz, όπως για παράδειγμα στο “Robotic night”, που περιλαμβάνει drum synth pad, παιγμένο ζωντανά στο στούντιο.
Υπάρχουν και άλλα κομμάτια φυσικά, που κυλούν με σταθερό ενδιαφέρον, κι ένα τέτοιο είναι το “Mi cosmos”, με φοβερό παίξιμο από τον Pinera σε snare drum και με σόλο ολκής από τον Donny McCaslin, ενώ στο 7λεπτο “Space” ακούμε και φωνή (στα ισπανικά) από τον ίδιον τον Diego Pinera, σ’ ένα ας το πούμε τραγούδι, που εμπεριέχει άλλο ένα εντυπωσιακό σόλο από τον McCaslin, και με τα υπόλοιπα τρία όργανα σε ρόλο rhythm section.
Άλμπουμ για ψαγμένους jazzheads είναι το “Odd Wisdom”, που θα μπορούσε πάντως να ήταν μικρότερο σε διάρκεια και ενδεχομένως περισσότερο στοχευμένο.
IDA SAND: Do You Hear Me? [ACT Music + Vision, 2021]
Έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές στο blog στην σουηδή τραγουδοποιό, τραγουδίστρια και πιανίστρια Ida Sand, με πολλές και διάφορες αφορμές, αλλά βασικά λόγω των προσωπικών άλμπουμ της “My Soul Kitchen” [ACT, 2018] και “Young at Heart” [ACT, 2015], στο οποίον η Ida Sand διασκεύαζε Neil Young.
Έτσι, στο “Do you Hear Me?” μπορεί κάποιος ν’ ακούσει soul-blues (“Burning”), progressive (“Can you hear me now?”) με άψογη χρήση οργάνου, αισθαντικές μπαλάντες (“Waiting”) απ’ αυτές που διεθνώς αποκαλούνται soulful, funk-ντισκοειδή, αλλά υπέροχα κατασκευάσματα (“Now is not the time”), soul ballads (“Sweet child”), μα και soul ύμνους γενικότερα, σαν το “Let go”.
Και αν αναρωτιούνται κάποιοι πού είναι τα πνευστά εδώ, να πούμε πως στο “Do you Hear Me?” υπάρχουν και guests σαν τους Anders Von Hofsten φωνητικά, Goran Kajfeš τρομπέτα, Per “Ruskträsk” Johansson σαξόφωνο και Mats Öberg φυσαρμόνικα, που προστίθενται ανά περίπτωση στα τραγούδια, αν και δεν είναι μόνον αυτό... είναι, γενικότερα, η ενορχήστρωση που είναι καταπληκτική με συνεχείς «τοίχους», οργανικά ντεμαράζ και παράξενα χρώματα από «πειραγμένα» όργανα, που προσφέρουν στο άλμπουμ μιαν αίσθηση υπερπαραγωγής (ηχογράφηση: Stureparken Studio, Στοκχόλμη, Μάιος-Ιούνιος 2020).
PHILIPP SCHIEPEK & WALTER LANG: Cathedral [ACT Music + Vision, 2021]
Τον κιθαρίστα Philipp Schiepek το πιο πιθανόν είναι να μην τον γνωρίζετε, επειδή είναι νέος και ανερχόμενος, αλλά τον πιανίστα Walter Lang όλο και κάπου θα τον έχετε ακούσει. Πέρυσι τον Οκτώβριο γράφαμε εδώ στο blog, με αφορμή το άλμπουμ του “Tens”στην Enja / Yellowbird:
«Γερμανός πιανίστας, που πλησιάζει στα 60 του, ο Walter Lang έχει μια σημαντική διαδρομή στα τζαζ πράγματα, καθώς εσχάτως υπήρξε μέλος τού Shinya Fukumori Trio (για το άλμπουμ τους “For 2 Akis”, στην ECM, έχουμε ήδη γράψει), ως επίσης και του εξαίρετου Trio Elf παλαιότερα (ανάμεσα σε άλλους σχηματισμούς). Έχει και πιο προσωπική δισκογραφία ο Lang, τμήμα της οποίας, ας το πούμε έτσι, αποτελεί και το παρόν “Tens”, ένα piano-trio άλμπουμ, το οποίον ολοκληρώνεται με την βοήθεια του μπασίστα Thomas Markusson και του γνωστού μας ντράμερ (από τους e.s.t.) Magnus Öström».
Στο πιο νέο άλμπουμ του, το “Cathedral”, ο Walter Lang συνεργάζεται με τον ακουστικό κιθαρίστα Philipp Schiepek, δημιουργώντας ένα ακρόαμα από το οποίον αναβλύζει μόνον η ομορφιά. Δύο όργανα, ένα πιάνο και μια ακουστική κιθάρα με νάυλον χορδές, σε ρεπερτόριο, ρομαντικό γενικώς, πρωτότυπο ειδικώς, συντεθειμένο από τον Lang (εννέα tracks) και τον Schiepek (δύο tracks).
Και να λοιπόν πώς δύο μόλις όργανα, δύο μόλις μουσικοί, κατορθώνουν να δημιουργήσουν ένα πλήρες έργο, που να είναι και ουσιαστικό, με πρωτότυπες μελωδίες, με θαυμάσιες συνομιλίες και με τέλειο συγχρονισμό, προϊόν τού άπλετου επικοινωνιακού χαρίσματός τους, και ταυτοχρόνως απολαυστικό στο έπακρο, με μοναδική διαχείριση του χρόνου, των συναισθηματικών εναλλαγών και της δημιουργίας εκείνης της μελαγχολικής, της ρομαντικής ου μην αλλά και «σοπενικής» ατμόσφαιρας, της ικανής από μόνης της να σε παρασύρει στην περίσκεψη ή την ονειροπόληση. Το ένα δεν αναιρεί το άλλο.
Η ACT Music + Vision εισάγεται από την AN
Music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου