ARILD ANDERSEN GROUP: Affirmation [ECM Records,
2022]
Ο νορβηγός κοντραμπασίστας Arild Amdersen ίσως να είναι ένας
από τους λίγους μουσικούς, που ηχογραφούν και κυκλοφορούν δίσκους συνεχώς και
με ακατάπαυστους ρυθμούς, από το 1967 έως και σήμερα. Ίσως να μην υπάρχει
χρονιά, που να μην έχει κυκλοφορήσει τουλάχιστον ένας δίσκος, με την παρουσία
του Andersen σ’ αυτόν, με την ECM, βεβαίως, να διαθέτει το πιο μεγάλο μέρος της
πιο προσωπικής δισκογραφίας του.
Ο Arild Andersen εμφανίζεται στην ECM σχεδόν με το ξεκίνημα της εταιρείας το 1970, παίζοντας στο “Afric Pepperbird” (κωδικός 1007), ως μέλος του Jan Garbarek Quartet, όπως και στο “Girl from Martinique” (κωδικός 1008) του Robin Kenyatta, ενώ η προτελευταία εμφάνισή του εκεί ήταν το άλμπουμ “In-House Science” (κωδικός 2594), με τους Paolo Vinaccia και Tommy Smith, από το 2018.
Η πιο νέα παρουσία του Arild Andersen στην ECM αποκαλείται “Affirmation” και υπογράφεται από το Arild Andersen Group – το οποίον αποτελούν οι Marius Neset τενόρο σαξόφωνο, Helge Lien πιάνο, Arild Andersen κοντραμπάσο και Håkon Mjåset Johansen ντραμς.
Το υλικό, που είναι ηχογραφημένο τον Νοέμβριο του 2021, στο Rainbow Studio του Oslo, μοιάζει και είναι αυτοσχεδιαστικό. Αυτό το αντιλαμβάνεσαι και γιατί τα επτά από τα οκτώ tracks ανήκουν και στους τέσσερις μουσικούς (με το όγδοο, το “Short story” να αποτελεί σύνθεση του Andersen), και βεβαίως γιατί... το ακούς.
Τα κομμάτια εννοούμε δεν έχουν σαφή δομή, συγκεκριμένα μέρη, σαφώς προσδιορισμένα μελωδικά μοτίβα ή ορισμένα μέτρα, χωρίς τούτο να σημαίνει πως ηχούν τελείως «τυχαία» ή free-improv. Όχι. Υπάρχει ροή σε αυτά, που είναι σαφής, και κυρίως υπάρχει μία πραότητα και μία ηπιότητα, που συνάδει με το ευρύτερο nordic κλίμα.
Και βεβαίως με το έσχατο “Short story”, που είναι κι ένα από τα μακρύτερα στο χρόνο tracks του CD, καθώς διαρκεί 7:27, υπογραμμίζεται ακόμη περισσότερο ο αυτοσχεδιαστικός χαρακτήρας των προηγουμένων, μέσω μιας όμορφης μπαλάντας, με καίριες παρεμβάσεις από τον Neset στο τενόρο και τον Lien στο πιάνο (συν μια μικρότερης έκτασης από τον Johansen στα ντραμς), μουσικούς της νεότερης γενιάς, δηλαδή, που διαπρέπουν, εδώ και κάποια χρόνια, στον χώρο.
SEBASTIAN ROCHFORD / KIT DOWNES: A Short Diary
[ECM Records, 2022]
Ο Sebastian Rochford είναι συνθέτης και ντράμερ, ενώ μας είναι γνωστός (εντός της ECM) από την παρουσία του σε άλμπουμ του Andy Sheppard βασικά, μα και του πιανίστα Kit Downes, με τον οποίον ξανασυνεργάζεται στο παρόν “A Short Diary”.
Το άλμπουμ αυτό, που αποτελείται από οκτώ συνθέσεις, για πιάνο και ντραμς, έχει μιαν ιδιαιτερότητα. Είναι αφιερωμένο στην μνήμη του πατέρα του Sebastian Rochford, ποιητή Gerard Rochford (1932-2019), ο οποίος έχει γράψει επιπλέον και την μελωδία στο τελευταίο track του άλμπουμ, που αποκαλείται “Even now I think of her” (με τα υπόλοιπα επτά να ανήκουν στον γιο του Sebastian).
Το “A Short Diary” δεν χρειάζεται να το πούμε, αλλά το λέμε, είναι ένα αργό, χαμηλών τόνων άλμπουμ. Ένα άλμπουμ όχι σκοτεινό, αλλά γκρίζο, θαμπό, υποφωτισμένο – και υπό αυτή την έννοια η φωτογραφία του εξωφύλλου του είναι εξαιρετική, καθώς απεικονίζει εκείνο που ακούς στην απολυτότητά του.
Υπάρχει λοιπόν μια σύνδεση σε όλα όσα συμβαίνουν σ’ αυτό το CD, που δείχνουν την ξεχωριστή επιμέλεια και την ιδιαίτερη εικαστική ματιά της ECM, και βεβαίως υπάρχει πάντα αυτή η αργή, κάπως πένθιμη, βαθιά ελεγειακή και μυστηριακή μουσική – που μέσα από την εκφραστική απλότητά της κατορθώνει να συνομιλήσει με την απώλεια και το τετελεσμένο.
Ο Arild Andersen εμφανίζεται στην ECM σχεδόν με το ξεκίνημα της εταιρείας το 1970, παίζοντας στο “Afric Pepperbird” (κωδικός 1007), ως μέλος του Jan Garbarek Quartet, όπως και στο “Girl from Martinique” (κωδικός 1008) του Robin Kenyatta, ενώ η προτελευταία εμφάνισή του εκεί ήταν το άλμπουμ “In-House Science” (κωδικός 2594), με τους Paolo Vinaccia και Tommy Smith, από το 2018.
Η πιο νέα παρουσία του Arild Andersen στην ECM αποκαλείται “Affirmation” και υπογράφεται από το Arild Andersen Group – το οποίον αποτελούν οι Marius Neset τενόρο σαξόφωνο, Helge Lien πιάνο, Arild Andersen κοντραμπάσο και Håkon Mjåset Johansen ντραμς.
Το υλικό, που είναι ηχογραφημένο τον Νοέμβριο του 2021, στο Rainbow Studio του Oslo, μοιάζει και είναι αυτοσχεδιαστικό. Αυτό το αντιλαμβάνεσαι και γιατί τα επτά από τα οκτώ tracks ανήκουν και στους τέσσερις μουσικούς (με το όγδοο, το “Short story” να αποτελεί σύνθεση του Andersen), και βεβαίως γιατί... το ακούς.
Τα κομμάτια εννοούμε δεν έχουν σαφή δομή, συγκεκριμένα μέρη, σαφώς προσδιορισμένα μελωδικά μοτίβα ή ορισμένα μέτρα, χωρίς τούτο να σημαίνει πως ηχούν τελείως «τυχαία» ή free-improv. Όχι. Υπάρχει ροή σε αυτά, που είναι σαφής, και κυρίως υπάρχει μία πραότητα και μία ηπιότητα, που συνάδει με το ευρύτερο nordic κλίμα.
Και βεβαίως με το έσχατο “Short story”, που είναι κι ένα από τα μακρύτερα στο χρόνο tracks του CD, καθώς διαρκεί 7:27, υπογραμμίζεται ακόμη περισσότερο ο αυτοσχεδιαστικός χαρακτήρας των προηγουμένων, μέσω μιας όμορφης μπαλάντας, με καίριες παρεμβάσεις από τον Neset στο τενόρο και τον Lien στο πιάνο (συν μια μικρότερης έκτασης από τον Johansen στα ντραμς), μουσικούς της νεότερης γενιάς, δηλαδή, που διαπρέπουν, εδώ και κάποια χρόνια, στον χώρο.
Ο Sebastian Rochford είναι συνθέτης και ντράμερ, ενώ μας είναι γνωστός (εντός της ECM) από την παρουσία του σε άλμπουμ του Andy Sheppard βασικά, μα και του πιανίστα Kit Downes, με τον οποίον ξανασυνεργάζεται στο παρόν “A Short Diary”.
Το άλμπουμ αυτό, που αποτελείται από οκτώ συνθέσεις, για πιάνο και ντραμς, έχει μιαν ιδιαιτερότητα. Είναι αφιερωμένο στην μνήμη του πατέρα του Sebastian Rochford, ποιητή Gerard Rochford (1932-2019), ο οποίος έχει γράψει επιπλέον και την μελωδία στο τελευταίο track του άλμπουμ, που αποκαλείται “Even now I think of her” (με τα υπόλοιπα επτά να ανήκουν στον γιο του Sebastian).
Το “A Short Diary” δεν χρειάζεται να το πούμε, αλλά το λέμε, είναι ένα αργό, χαμηλών τόνων άλμπουμ. Ένα άλμπουμ όχι σκοτεινό, αλλά γκρίζο, θαμπό, υποφωτισμένο – και υπό αυτή την έννοια η φωτογραφία του εξωφύλλου του είναι εξαιρετική, καθώς απεικονίζει εκείνο που ακούς στην απολυτότητά του.
Υπάρχει λοιπόν μια σύνδεση σε όλα όσα συμβαίνουν σ’ αυτό το CD, που δείχνουν την ξεχωριστή επιμέλεια και την ιδιαίτερη εικαστική ματιά της ECM, και βεβαίως υπάρχει πάντα αυτή η αργή, κάπως πένθιμη, βαθιά ελεγειακή και μυστηριακή μουσική – που μέσα από την εκφραστική απλότητά της κατορθώνει να συνομιλήσει με την απώλεια και το τετελεσμένο.
H ECM Records εισάγεται από την AN Music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου