Υπάρχουν πάμπολλα γεγονότα, που έχουν συμβεί στην
μουσική διασκέδαση στην Ελλάδα, από τα χρόνια του ’50 ήδη, για να μην πάμε
ακόμη πιο πίσω, και τα οποία είναι, σήμερα, γενικώς αγνοημένα.
Λείπουν τα άρθρα, απουσιάζουν οι καταγραφές, υποτιμώνται γεγονότα και καταστάσεις, ενώ όταν κάτι βγαίνει στην επιφάνεια συναντά, συχνά, την κριτική και την καχυποψία.
Έχω βρεθεί, προσωπικώς, σε τέτοιες συζητήσεις και θυμάμαι πως όταν είχα πει κάποτε σε κάποιον, κάπως σκληροπυρηνικό... ξέρεις ε, ο Jacques Brel είχε τραγουδήσει στ’ Αστέρια της Γλυφάδας το 1962... η πρώτη απόκρισή του δεν ήταν η έκπληξη (το λέω, γιατί δεν το ήξερε), αλλά η κριτική, επειδή ο πολύ μεγάλος αυτός τραγουδιστής και τραγουδοποιός είχε παίξει σ’ ένα χώρο, στον οποίο σύχναζε η υψηλή κοινωνία της εποχής και όχι ο απλός κόσμος.
Γενικώς με την διασκέδαση, στην δεκαετία 1955-1965,
υπάρχει ένα τέτοιο θέμα, κοινωνικό να το πούμε, το οποίον «έστρωσε», όταν
άρχιζαν να ανοίγουν, το ένα μετά το άλλο, τα κλαμπ για την νεολαία, μετά την
έκρηξη της Beatlemania – αφού έως τότε οι νέοι δεν αποτελούσαν ξεχωριστή καταναλωτική ομάδα και
κανείς, ουσιαστικά, δεν ασχολιόταν με τις ανάγκες τους.
Τραγουδούσαν, λοιπόν, οι μεγάλες ορχήστρες, τα
σπουδαία λάτιν συγκροτήματα, οι κορυφαίοι μαέστροι και οι σπουδαίοι
τραγουδιστές, που μας επισκέπτονταν εκείνα τα χρόνια, για κάποιες «ηλικίες»,
που είχαν την οικονομική δυνατότητα να «κλείσουν» ένα τραπέζι στ’ Αστέρια, αλλά
αυτό το γεγονός δεν μπορεί να δρα απαξιωτικά για τους ίδιους (τους
καλλιτέχνες). Και σε τελευταία ανάλυση ούτε και για τον κόσμο, σώνει και καλά,
που γούσταρε να παρακολουθεί αυτούς τους «ξένους» ήχους, σε κάποια μαγαζιά
«πολυτελείας» και όχι ας πούμε να «τα σπάει» στου Τζίμη του Χοντρού ή στην
Τριάνα του Χειλά (όπου κι εκεί δεν έμπαινες τζάμπα).
Ίσως η πρώτη τεράστια μορφή του λάτιν ή της λάτιν, που επισκέφθηκε την Ελλάδα να είναι ο θρυλικός κουβανός μαέστρος Pérez Prado (1916-1989), ο «βασιλιάς του μάμπο», ο οποίος εμφανίζεται στην Αθήνα (στο κλαμπ Μπλε Αλεπού, στην οδό Τροίας, στην Κυψέλη), στην Πάτρα (Δημοτικό Θέατρο) και στη Θεσσαλονίκη (Περίπτερο Εθνών ΔΕΘ) τον Απρίλιο του 1957.
Από
το καλοκαίρι του 1957, όμως, όταν εισέρχονται στην διασκέδαση, με νέο πρόσωπο,
τα Αστέρια, στη Γλυφάδα, που από κοσμική ταβέρνα εξελίσσονται σ’ έναν χώρο
αναψυχής άλλου επιπέδου, η (χορευτική) λάτιν έκφραση αποκτά, στην πίστα του
κλαμπ πλέον, άλλη οντότητα.
Είναι δεκάδες τα ξένα ονόματα που πέρασαν από τα Αστέρια, ιδίως από το ’60 και μετά, ορχήστρες και συγκροτήματα που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, καθώς τις πιο πολλές φορές, παρέμεναν στη χώρα μας για έναν, δύο ή και τρεις μήνες –δεν έρχονταν, δηλαδή, για μια-δυο εμφανίσεις–, διασκεδάζοντας τους Αθηναίους και μυώντας τους στα σύγχρονα, για τότε, μυστικά του λάτιν.
Να πούμε λοιπόν πως ανάμεσα σε πολλούς θα περάσουν από τα Αστέρια ο σπουδαίος κουβανός μαέστρος Raoul Zequeira με την ορχήστρα του (Οκτώβριος 1960), οι Los Españoles (τέλη ’60-αρχές ’61), που κανα-δυο χρόνια αργότερα θα συνεργάζονταν και με τον Γεράσιμο Λαβράνο, οι Los Matecoco (Φεβρουάριος ’61), ο μαέστρος Humberto Rodriguez με την ορχήστρα του (Αύγουστος ’61), η ορχήστρα Orfeu Negrο (Δεκέμβριος ’61), το Trio Athénée (Σεπτέμβριος ’62), που αν και Έλληνες έκαναν τότε καριέρα στην Γαλλία, οι Los 5 Amigos με τραγουδιστή τον Ισπανό Cholo Baltasar (Ιούλιος ’63) και βεβαίως οι περίφημοι Chakachas από το Βέλγιο (Απρίλιος ’61), με την τεράστια ιστορία και το διαχρονικό sexy-funky ύμνο “Jungle fever” από τις αρχές των σέβεντις.
Οι
7μελείς Chakachas θα πρέπει να είχαν έλθει για
πρώτη φορά στην Ελλάδα στις αρχές Ιουνίου του 1960, στο Green Park,
όταν τους είχε παρουσιάσει ο Γιώργος Οικονομίδης. Θα μείνουν κανα μήνα στη χώρα
μας, μέχρι τις αρχές Ιουλίου, θα φωτογραφηθούν στο Ερέχθειον, ενώ θα μπουν,
κιόλας, στο στούντιο ηχογραφώντας στα ελληνικά!
Η συνέχεια
εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/latin-kai-galliko-tragoydi-stin-ellada-ton-long-sixties
Λείπουν τα άρθρα, απουσιάζουν οι καταγραφές, υποτιμώνται γεγονότα και καταστάσεις, ενώ όταν κάτι βγαίνει στην επιφάνεια συναντά, συχνά, την κριτική και την καχυποψία.
Έχω βρεθεί, προσωπικώς, σε τέτοιες συζητήσεις και θυμάμαι πως όταν είχα πει κάποτε σε κάποιον, κάπως σκληροπυρηνικό... ξέρεις ε, ο Jacques Brel είχε τραγουδήσει στ’ Αστέρια της Γλυφάδας το 1962... η πρώτη απόκρισή του δεν ήταν η έκπληξη (το λέω, γιατί δεν το ήξερε), αλλά η κριτική, επειδή ο πολύ μεγάλος αυτός τραγουδιστής και τραγουδοποιός είχε παίξει σ’ ένα χώρο, στον οποίο σύχναζε η υψηλή κοινωνία της εποχής και όχι ο απλός κόσμος.
Ίσως η πρώτη τεράστια μορφή του λάτιν ή της λάτιν, που επισκέφθηκε την Ελλάδα να είναι ο θρυλικός κουβανός μαέστρος Pérez Prado (1916-1989), ο «βασιλιάς του μάμπο», ο οποίος εμφανίζεται στην Αθήνα (στο κλαμπ Μπλε Αλεπού, στην οδό Τροίας, στην Κυψέλη), στην Πάτρα (Δημοτικό Θέατρο) και στη Θεσσαλονίκη (Περίπτερο Εθνών ΔΕΘ) τον Απρίλιο του 1957.
Είναι δεκάδες τα ξένα ονόματα που πέρασαν από τα Αστέρια, ιδίως από το ’60 και μετά, ορχήστρες και συγκροτήματα που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία, καθώς τις πιο πολλές φορές, παρέμεναν στη χώρα μας για έναν, δύο ή και τρεις μήνες –δεν έρχονταν, δηλαδή, για μια-δυο εμφανίσεις–, διασκεδάζοντας τους Αθηναίους και μυώντας τους στα σύγχρονα, για τότε, μυστικά του λάτιν.
Να πούμε λοιπόν πως ανάμεσα σε πολλούς θα περάσουν από τα Αστέρια ο σπουδαίος κουβανός μαέστρος Raoul Zequeira με την ορχήστρα του (Οκτώβριος 1960), οι Los Españoles (τέλη ’60-αρχές ’61), που κανα-δυο χρόνια αργότερα θα συνεργάζονταν και με τον Γεράσιμο Λαβράνο, οι Los Matecoco (Φεβρουάριος ’61), ο μαέστρος Humberto Rodriguez με την ορχήστρα του (Αύγουστος ’61), η ορχήστρα Orfeu Negrο (Δεκέμβριος ’61), το Trio Athénée (Σεπτέμβριος ’62), που αν και Έλληνες έκαναν τότε καριέρα στην Γαλλία, οι Los 5 Amigos με τραγουδιστή τον Ισπανό Cholo Baltasar (Ιούλιος ’63) και βεβαίως οι περίφημοι Chakachas από το Βέλγιο (Απρίλιος ’61), με την τεράστια ιστορία και το διαχρονικό sexy-funky ύμνο “Jungle fever” από τις αρχές των σέβεντις.
https://www.lifo.gr/culture/music/latin-kai-galliko-tragoydi-stin-ellada-ton-long-sixties
Από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήFerris Costas
Έχω να διηγηθώ μια ξεκαρδιστική ιστορία. Λονδίνο αρχές του 1972. Ο Σταμάτης Σπανουδάκης κι εγώ έχουμε γράωει μια ροκ-όπερα με τον τίτλο B FOR BUDDHA και η PHILIPS ανταποκρίθηκε με ενθουσιασμό. Μας καλεί λοιπόν στα στούντιο ηχοληψίας, για να γράψουμε ένα τραγούδι ως demo. Στο δρόμο προς το στούντιο, ο Σταμάτης οδηγώντας, αγωνιά και μας βάζει να κάνομε πρόβα στο χορωδιακό μέρος. Είναι μαζί μας κι ο Alex Spyropoulos, των πρώτων NIRVANA. Η πρόβα είναι καλή, αλλά εγώ πιάνω τα γέλια. Τι έχεις; ρωτάει ο Σπανουδάκης. Δεν ξέρω, του απαντώ, αλλά ακουγόμαστε σαν τους LOS PARAGUAIOS. Καμία σχέση, μου λέει. Το ξέρω, του λέω, αλλά εγώ έτσι το ακούω, και με πιάνουν τα γέλια. Αυτός ο διάλογος επαναλαμβάνεται πολλές φορές, ώσπου φτάνουμε στο στούντιο. Μας περιμένει ο κύριος Philips. Συγνώμη, παιδιά, μας λέει, αυτοί που ηχογραφούν δεν τέλειωσαν ακόμα, θα περιμένετε λίγα λεπτά. Ποιοί ηχογραφούν; Ρωτάμε. Οι LOS PARAGUAIOS μας απαντά. Ανοίγει η πόρτα, και βγαίνουν γελαστοί, αυτοί, αυτοπροσώπως, οι Los Paraguaios! Ούτε θυμάμαι πως συνήλθαμε για να γράψομε το demo.
Takis Akkos
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικο αρθρο Φωντα για ολους/ες που μας αρεσει αυτη η εποχη και ειδικα η λατιν.
Θα είχε ενδιαφέρον ένα αφιέρωμα για τα αγαπημένα στεκια (για φαγητό ή ποτό) του Δισκορυχειον. Να ελπίζουμε;
ΑπάντησηΔιαγραφή