Το Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, το
1982 (ας μείνουμε σ’ αυτή τη χρονιά) διέθετε Προκριματική Επιτροπή, η οποία,
αφού έβλεπε τις υποβληθείσες ταινίες μεγάλου μήκους, «έκοβε», με κριτήρια
αισθητικά κυρίως, όσες (κατ’ εκείνην) δεν τα πληρούσαν.
Το 1982 είχαν υποβληθεί είκοσι μία ταινίες συνολικά, για να επιλεγούν τελικά δώδεκα και να «κοπούν» εννέα (μεγάλο ποσοστό). Μάλιστα από αυτές τις εννέα οι τρεις θα «κόβονταν» εντελώς, ενώ για τις υπόλοιπες έξι θα προτεινόταν να συμμετάσχουν στο λεγόμενο «πληροφοριακό τμήμα» (μια νέα τότε ιδέα), επειδή, εν τέλει, δεν θα ήταν και τόσο... κακές.
Ανάμεσα σ’ αυτές τις έξι, που θεωρήθηκαν «λίγες» για το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, ήταν μία από τις καλύτερες εκείνης της χρονιάς και μία από τις ωραιότερες των πρώτων χρόνων του ’80, η ταινία του Γιώργου Καρυπίδη «Η Αναμέτρηση (Επικίνδυνο Παιχνίδι)» με την Ζωή Λάσκαρη και τον Άρη Ρέτσο και ακόμη η ταινία «Στο Δρόμο του Θεού», σκηνοθετημένη από τον 31χρονο Δημήτρη Αρβανίτη. Πρόκειται για την ταινία, που εδώ μας ενδιαφέρει.
Έτσι, και παρά την απόρριψή της από το διαγωνιστικό τμήμα του 23ου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, η ταινία του Δ. Αρβανίτη δεν θα δυσκολευτεί και τόσο να βρει αίθουσες προβολής, καθώς τον Φεβρουάριο του ’83 θα την δει ο κόσμος στους κινηματογράφους (σε διανομή από την Καραγιάννης-Καρατζόπουλος ΑΕ) με τον νέο... γαργαλιστικό τίτλο της «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (έτσι θα γινόταν γνωστή).
Είναι σίγουρο πως η διανομή επένδυσε στον «πονηρό» τίτλο, με αποτέλεσμα η ταινία να μην πάει και άσχημα σε εισπράξεις, τη σεζόν 1982-83, αφού θα έκανε μόνο στο κέντρο της Αθήνας, του Πειραιά και στα περίχωρα 85.701 εισιτήρια, καταλαμβάνοντας την 13η θέση, ανάμεσα στις 43, συνολικά, της περιόδου.
Η ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη θα λέγαμε πως εντάσσεται στο ευρύτερο nunsploitation film, τις ταινίες με καλόγριες δηλαδή (βασικά «καθολικές» ή «διαμαρτυρόμενες»), που έδιναν κι έπαιρναν στην δεκαετία του ’70, σε Ιταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, μα και σε άλλες χώρες.
Βεβαίως, τις πιο πολλές φορές οι ταινίες αυτές δεν είχαν καλλιτεχνικές αξιώσεις, ασχέτως αν ήταν καλογυρισμένες – αν και το γεγονός της προβολής της γυναικείας σεξουαλικότητας, σε χώρους όπου η θρησκευτική καταπίεση δεν ήταν απλώς κυρίαρχη, αλλά τρόπος ζωής, ήταν από μόνο του απελευθερωτικό, και εν τέλει αρκετό (για να τις εκτιμήσεις). Και ήταν αυτή ακριβώς η άρνηση της σάρκας να υποταχθεί, που δημιουργούσε περαιτέρω προβλήματα (στις ταινίες), με τις κατά τόπους επιτροπές λογοκρισίας (πίσω από τις οποίες κρυβόταν και η Εκκλησία) να επεμβαίνουν, να περικόβουν και να απαγορεύουν.
Το βασικό μοτίβο των nunsploitation ταινιών αφορούσε, συχνά, σε μια ηγουμένη σκληρή και αυταρχική, που επιχειρούσε με κάθε μέσο να επιβάλλει την αρχηγική παρουσία της στο μοναστήρι, αντιμετωπίζοντας την όποια εκδήλωση της γυναικείας σεξουαλικότητας (αυτοερωτισμός, ομοερωτισμός, επαφή με το ανδρικό φύλο) ως το αποτέλεσμα ενός δόλιου σχεδίου, το οποίο είχε εξυφάνει ο... Σατανάς.
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/cinema/t-apokryfa-mias-monahis-einai-mia-simadiaki-elliniki-tainia-apo-1982
Το 1982 είχαν υποβληθεί είκοσι μία ταινίες συνολικά, για να επιλεγούν τελικά δώδεκα και να «κοπούν» εννέα (μεγάλο ποσοστό). Μάλιστα από αυτές τις εννέα οι τρεις θα «κόβονταν» εντελώς, ενώ για τις υπόλοιπες έξι θα προτεινόταν να συμμετάσχουν στο λεγόμενο «πληροφοριακό τμήμα» (μια νέα τότε ιδέα), επειδή, εν τέλει, δεν θα ήταν και τόσο... κακές.
Ανάμεσα σ’ αυτές τις έξι, που θεωρήθηκαν «λίγες» για το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, ήταν μία από τις καλύτερες εκείνης της χρονιάς και μία από τις ωραιότερες των πρώτων χρόνων του ’80, η ταινία του Γιώργου Καρυπίδη «Η Αναμέτρηση (Επικίνδυνο Παιχνίδι)» με την Ζωή Λάσκαρη και τον Άρη Ρέτσο και ακόμη η ταινία «Στο Δρόμο του Θεού», σκηνοθετημένη από τον 31χρονο Δημήτρη Αρβανίτη. Πρόκειται για την ταινία, που εδώ μας ενδιαφέρει.
Έτσι, και παρά την απόρριψή της από το διαγωνιστικό τμήμα του 23ου Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, η ταινία του Δ. Αρβανίτη δεν θα δυσκολευτεί και τόσο να βρει αίθουσες προβολής, καθώς τον Φεβρουάριο του ’83 θα την δει ο κόσμος στους κινηματογράφους (σε διανομή από την Καραγιάννης-Καρατζόπουλος ΑΕ) με τον νέο... γαργαλιστικό τίτλο της «Τ’ Απόκρυφα μιας Μοναχής» (έτσι θα γινόταν γνωστή).
Είναι σίγουρο πως η διανομή επένδυσε στον «πονηρό» τίτλο, με αποτέλεσμα η ταινία να μην πάει και άσχημα σε εισπράξεις, τη σεζόν 1982-83, αφού θα έκανε μόνο στο κέντρο της Αθήνας, του Πειραιά και στα περίχωρα 85.701 εισιτήρια, καταλαμβάνοντας την 13η θέση, ανάμεσα στις 43, συνολικά, της περιόδου.
Η ταινία του Δημήτρη Αρβανίτη θα λέγαμε πως εντάσσεται στο ευρύτερο nunsploitation film, τις ταινίες με καλόγριες δηλαδή (βασικά «καθολικές» ή «διαμαρτυρόμενες»), που έδιναν κι έπαιρναν στην δεκαετία του ’70, σε Ιταλία, Γαλλία, Δυτική Γερμανία, μα και σε άλλες χώρες.
Βεβαίως, τις πιο πολλές φορές οι ταινίες αυτές δεν είχαν καλλιτεχνικές αξιώσεις, ασχέτως αν ήταν καλογυρισμένες – αν και το γεγονός της προβολής της γυναικείας σεξουαλικότητας, σε χώρους όπου η θρησκευτική καταπίεση δεν ήταν απλώς κυρίαρχη, αλλά τρόπος ζωής, ήταν από μόνο του απελευθερωτικό, και εν τέλει αρκετό (για να τις εκτιμήσεις). Και ήταν αυτή ακριβώς η άρνηση της σάρκας να υποταχθεί, που δημιουργούσε περαιτέρω προβλήματα (στις ταινίες), με τις κατά τόπους επιτροπές λογοκρισίας (πίσω από τις οποίες κρυβόταν και η Εκκλησία) να επεμβαίνουν, να περικόβουν και να απαγορεύουν.
Το βασικό μοτίβο των nunsploitation ταινιών αφορούσε, συχνά, σε μια ηγουμένη σκληρή και αυταρχική, που επιχειρούσε με κάθε μέσο να επιβάλλει την αρχηγική παρουσία της στο μοναστήρι, αντιμετωπίζοντας την όποια εκδήλωση της γυναικείας σεξουαλικότητας (αυτοερωτισμός, ομοερωτισμός, επαφή με το ανδρικό φύλο) ως το αποτέλεσμα ενός δόλιου σχεδίου, το οποίο είχε εξυφάνει ο... Σατανάς.
https://www.lifo.gr/culture/cinema/t-apokryfa-mias-monahis-einai-mia-simadiaki-elliniki-tainia-apo-1982
Σχόλια από το fb
ΑπάντησηΔιαγραφήAntonis Lahanopoulos
Μια πραγματολογική παρατήρηση: Αν δεν κάνω λάθος, οι προτεστάντες αντιτίθενται στο μοναχισμό, οπότε μάλλον δύσκολο να υπάρχουν διαμαρτυρόμενες καλόγριες. Βέβαια υπάρχουν τόσες σέκτες και υπό - ομάδες, που μπορεί να μην ισχύει αυτό απολύτως.
Φώντας Τρούσας
Ναι βασικά αναφέρομαι στις δυτικογερμανικές ταινίες με καλόγριες, που είναι πολλές και διάφορες.
Antonis Lahanopoulos
ΟΚ, έτσι κι αλλιώς, η μισή σχεδόν Γερμανία ήταν καθολική
Andreas Frogoudakis
Φωντα ο αρβανιτης καπου στα μεσα της δεκαετιας του 70 ηταν και ντιτζει στη θρυλικη ντισκοτεκ dempessy μετεπειτα jackie O πισω απο το χιλτον..
Φώντας Τρούσας
τη jackie o τη θυμάμαι, και από τις ταινίες του Δαλιανίδη με Γαρδέληδες και Μιχαλόπουλους
Spiros Mattheopoulos
Ο Βασίλης των bang, της eurovision 1987 και της κορυφαίας Power Music των διαφημίσεων, των jingles και των μουσικών παραγωγών. Εξαιρετικός κημπορντίστας, μαέστρος, αλλά και μηχανικός ήχου, που δεν έπαψε ποτέ να κυνηγά την τελειότητα και το state of the art σε ό,τι κι αν έκανε. Ίσως, ο καλύτερος επαγγελματίας του χώρου στην εποχή του (90s-00s).
Giorgos Mikrogiannakis
Διαγραφήόντως. Αλλά και ο Στρατηγόπουλος ήταν σπουδαίος κιθαρίστας. Και επίσης δεν αναφέρονται οι Βαγγέλης Πατεράκης και Γιώργος Φακανάς, μπασσίστες στην "Αραπιά"
Spiros Mattheopoulos
Είχα συνεργαστεί με το Βασίλη εκείνη την περίοδο σε δεκάδες διαφημιστικά. Με είχε 'καθαρίσει' δίνοντας άμεσα λύση, προσωπικά ο ίδιος, άπειρες φορές, είτε σαν μαέστρος, είτε στο mix. Oπότε, την ικανότητά του την έζησα από πρώτο χέρι.
Με το αθηναϊκό γίγνεσθαι των session μουσικών της περιόδου ωστόσο, είμαι δυστυχώς παντελώς άσχετος. Όντας από Πάτρα, δεν ήξερα πρόσωπα και πράγματα, και δεν μπήκα ποτέ στο συνάφι, παρά μόνο ξώφαλτσα. Όσο και να το ήθελα -παραγωγός γαρ-, η διαφήμιση δε μας άφηνε χρόνο για τίποτα. Μάλλον μας ισοπέδωσε.. (Σόρυ για την πολυλογία, τον Φώντα τάγκαρε να δει την επισήμανση.)
Patritsopoulos Nikos
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπήρχε η εκπομπή ηλεκτρονική μουσική δωματίου που παρουσίαζε ο συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου το 1985/6, εκεί μεταξύ άλλων είχαν παιχτεί κομμάτια ηλεκτρονικά των συνθετών αυτών,φοβερα αλλά δεν βρίσκω τις κασσέτες που τα γραψα