Ο πορτορικανός άλτο σαξοφωνίστας Miguel Zenón είναι μία πολύ σημαντική τζαζ
προσωπικότητα. Αυτό το έχουμε πει-δείξει πολλές φορές εδώ στο blog, με αφορμή τις κριτικές για τους
δίσκους του “Música de las Américas” (2022), “Sonero: The Music of Ismael Rivera” (2019), “Yo Soy La Tradición” (2018), “Típico” (2017) και “Identities are Changeable” (2014). Οι δίσκοι αυτοί δεν είναι κάποιες
τυπικές κυκλοφορίες, αλλά γενικότερα projects, που επιχειρούν να πουν το κάτι παραπάνω, γύρω από ’κείνο
με το οποίο κάθε φορά καταπιάνονται.
Έτσι, και έχοντας πάντα ένα concept που να τον οδηγεί, ο Miguel Zenón συνεργάζεται τώρα με τον διαχρονικό συμπαίκτη του και άσσο βενεζουελανό πιανίστα Luis Perdomo, προκειμένου να παρουσιάσουν από κοινού τον δεύτερο «τόμο» του “El Arte del Bolero”. Η πρώτη κυκλοφορία είχε συμβεί στις 8 Ιανουαρίου 2021, ενώ η δεύτερη, το “El Arte del Bolero, Vol. 2” [miel MUSIC, 2023] θα έβλεπε το φως πριν από λίγες μέρες, στις 25 Αυγούστου.
Στο digipak υπάρχει ένα ενδιαφέρον κείμενο του Miguel Zenón, που εξηγεί τα πάντα και που καλό είναι να το μεταφέρουμε κι εδώ:
«Πριν από μερικά χρόνια ο Luis κι εγώ βρεθήκαμε για να παίξουμε μερικά από τα αγαπημένα μας τραγούδια, κατά τη ενός αυτοσχέδιου σέσιον. Το σέσιον γινόταν την εποχή της κόβιντ-19, οπότε παρόλο που θεωρητικά ήταν κάτι το ζωντανό, στην πράξη δεν υπήρχε κανένας μέσα στην αίθουσα, εκτός από εμάς τους δύο και τον μηχανικό ηχογράφησης. Προς έκπληξή μας, απολαύσαμε πραγματικά το αποτέλεσμα εκείνης της συνάντησης, αποφασίζοντας να την κυκλοφορήσουμε σε δίσκο, καταλήγοντας τελικά στον τίτλο “El Arte Del Bolero”, που φανέρωνε ολάκερη την ομορφιά του λατινοαμερικανικού τραγουδιού, μα και του μπολέρο ειδικότερα. Μάλιστα εκπλαγήκαμε ευχάριστα, όταν ανακαλύψαμε ότι το άλμπουμ έτυχε πολύ καλής υποδοχής από τους ακροατές μας και ότι η μουσική –όταν τελικά εκτελέστηκε ζωντανά μπροστά στο κοινό– παρείχε την καταλληλότερο κλίμα, για εξερεύνηση και αλληλεπίδραση. Έτσι, αποφασίσαμε να κάνουμε ακόμη ένα άλμπουμ, επεκτείνοντας την αρχική ιδέα, έχοντας πάντα την ίδια πρόθεση: να παίξουμε τραγούδια, που γνωρίζουμε και αγαπάμε. Δεδομένου ότι το ρεπερτόριο για την προηγούμενη ηχογράφηση βασικά αποφασίστηκε λίγα μόλις λεπτά πριν από το σέσιον, για τον “τόμο 2” αποφασίσαμε να το σκεφτούμε λίγο παραπάνω, σε σχέση με ποια τραγούδια θα συμπεριλαμβάναμε. Αυτή ήταν μια πολύ ωραία διαδικασία, που ξεκινούσε σχεδόν πάντα με την ακόλουθη ερώτηση: “Ξέρεις ποιο τραγούδι είναι πραγματικά καλό;”. Από εκεί θα εκκινούσαν ποικίλες συζητήσεις σχετικά με το ποιος ερμηνευτής το τραγούδησε καλύτερα, ποια διασκευή ήταν η καλύτερη ή ποιο θα ήταν το καταλληλότερο κλειδί για να το παίξουμε εμείς. Όμως, μόλις θα καταλήγαμε στα τραγούδια θα προέκυπτε ένα άλλο μεγάλο ερώτημα. Πώς θα δουλεύαμε και εν τέλει θα προτείναμε τα κομμάτια, στους φίλους της τζαζ, διατηρώντας το αρχικό πνεύμα του τραγουδιού; Η τελική ετυμηγορία, για όλες αυτές τις αποφάσεις, διέφερε από τραγούδι σε τραγούδι. Παρά ταύτα υπήρχε κάτι που παρέμενε σταθερό και αυτό ήταν πως τα τραγούδια θα παρέμεναν οι κύριοι πρωταγωνιστές του πρότζεκτ. Το λατινοαμερικάνικο songbook είναι τόσο τεράστιο και ποικίλο, που φυσικά προσφέρεται για απεριόριστες εξερευνήσεις. Σκόπιμα κοιτάξαμε πέρα από την Καραϊβική, εξερευνώντας συνθέτες από το Μεξικό, τη Βενεζουέλα ή και τον Παναμά, για παράδειγμα, επειδή θέλαμε να τονίσουμε το γεγονός πως όλα αυτά τα τραγούδια άξιζαν να εξερευνηθούν και να αναγνωριστούν γι' αυτό που είναι, πέρα από ταμπέλες, κατηγορίες και τοπικισμούς. Απλά όμορφη μουσική που είναι απόλαυση να την παίζεις και να την ακούς. Να ελπίσω πως κι εσείς θα νιώσετε το ίδιο. Enjoy.».
Τι ακούμε λοιπόν στο “El Arte del
Bolero, Vol. 2”, από τους Miguel Zenón και Luis Perdomo;
Συνθέσεις από το ρεπερτόριο του πορτορικανού bandleader και ερμηνευτή Tito Rodríguez, συνθέσεις του Rubén Blades, βενεζουελάνικα τραγούδια από το ρεπερτόριο του Simón Díaz, τραγούδια της Μεξικανής Eva Elena Valdelamar, κομμάτια του θρύλου πορτορικανού τραγουδοποιού Rafael Hernández Marín κ.λπ.
Όλα άψογα τακτοποιημένα
και όλα τοποθετημένα πάνω στις καλύτερες αισθητικές βάσεις – καθώς οι απέριττα
μοναδικές αποδόσεις τους, από δύο κορυφαίους λατινοαμερικάνους μουσικούς των
ημερών μας, είναι υπεράνω κριτικής.
Επαφή: www.miguelzenon.com
Έτσι, και έχοντας πάντα ένα concept που να τον οδηγεί, ο Miguel Zenón συνεργάζεται τώρα με τον διαχρονικό συμπαίκτη του και άσσο βενεζουελανό πιανίστα Luis Perdomo, προκειμένου να παρουσιάσουν από κοινού τον δεύτερο «τόμο» του “El Arte del Bolero”. Η πρώτη κυκλοφορία είχε συμβεί στις 8 Ιανουαρίου 2021, ενώ η δεύτερη, το “El Arte del Bolero, Vol. 2” [miel MUSIC, 2023] θα έβλεπε το φως πριν από λίγες μέρες, στις 25 Αυγούστου.
Στο digipak υπάρχει ένα ενδιαφέρον κείμενο του Miguel Zenón, που εξηγεί τα πάντα και που καλό είναι να το μεταφέρουμε κι εδώ:
«Πριν από μερικά χρόνια ο Luis κι εγώ βρεθήκαμε για να παίξουμε μερικά από τα αγαπημένα μας τραγούδια, κατά τη ενός αυτοσχέδιου σέσιον. Το σέσιον γινόταν την εποχή της κόβιντ-19, οπότε παρόλο που θεωρητικά ήταν κάτι το ζωντανό, στην πράξη δεν υπήρχε κανένας μέσα στην αίθουσα, εκτός από εμάς τους δύο και τον μηχανικό ηχογράφησης. Προς έκπληξή μας, απολαύσαμε πραγματικά το αποτέλεσμα εκείνης της συνάντησης, αποφασίζοντας να την κυκλοφορήσουμε σε δίσκο, καταλήγοντας τελικά στον τίτλο “El Arte Del Bolero”, που φανέρωνε ολάκερη την ομορφιά του λατινοαμερικανικού τραγουδιού, μα και του μπολέρο ειδικότερα. Μάλιστα εκπλαγήκαμε ευχάριστα, όταν ανακαλύψαμε ότι το άλμπουμ έτυχε πολύ καλής υποδοχής από τους ακροατές μας και ότι η μουσική –όταν τελικά εκτελέστηκε ζωντανά μπροστά στο κοινό– παρείχε την καταλληλότερο κλίμα, για εξερεύνηση και αλληλεπίδραση. Έτσι, αποφασίσαμε να κάνουμε ακόμη ένα άλμπουμ, επεκτείνοντας την αρχική ιδέα, έχοντας πάντα την ίδια πρόθεση: να παίξουμε τραγούδια, που γνωρίζουμε και αγαπάμε. Δεδομένου ότι το ρεπερτόριο για την προηγούμενη ηχογράφηση βασικά αποφασίστηκε λίγα μόλις λεπτά πριν από το σέσιον, για τον “τόμο 2” αποφασίσαμε να το σκεφτούμε λίγο παραπάνω, σε σχέση με ποια τραγούδια θα συμπεριλαμβάναμε. Αυτή ήταν μια πολύ ωραία διαδικασία, που ξεκινούσε σχεδόν πάντα με την ακόλουθη ερώτηση: “Ξέρεις ποιο τραγούδι είναι πραγματικά καλό;”. Από εκεί θα εκκινούσαν ποικίλες συζητήσεις σχετικά με το ποιος ερμηνευτής το τραγούδησε καλύτερα, ποια διασκευή ήταν η καλύτερη ή ποιο θα ήταν το καταλληλότερο κλειδί για να το παίξουμε εμείς. Όμως, μόλις θα καταλήγαμε στα τραγούδια θα προέκυπτε ένα άλλο μεγάλο ερώτημα. Πώς θα δουλεύαμε και εν τέλει θα προτείναμε τα κομμάτια, στους φίλους της τζαζ, διατηρώντας το αρχικό πνεύμα του τραγουδιού; Η τελική ετυμηγορία, για όλες αυτές τις αποφάσεις, διέφερε από τραγούδι σε τραγούδι. Παρά ταύτα υπήρχε κάτι που παρέμενε σταθερό και αυτό ήταν πως τα τραγούδια θα παρέμεναν οι κύριοι πρωταγωνιστές του πρότζεκτ. Το λατινοαμερικάνικο songbook είναι τόσο τεράστιο και ποικίλο, που φυσικά προσφέρεται για απεριόριστες εξερευνήσεις. Σκόπιμα κοιτάξαμε πέρα από την Καραϊβική, εξερευνώντας συνθέτες από το Μεξικό, τη Βενεζουέλα ή και τον Παναμά, για παράδειγμα, επειδή θέλαμε να τονίσουμε το γεγονός πως όλα αυτά τα τραγούδια άξιζαν να εξερευνηθούν και να αναγνωριστούν γι' αυτό που είναι, πέρα από ταμπέλες, κατηγορίες και τοπικισμούς. Απλά όμορφη μουσική που είναι απόλαυση να την παίζεις και να την ακούς. Να ελπίσω πως κι εσείς θα νιώσετε το ίδιο. Enjoy.».
Συνθέσεις από το ρεπερτόριο του πορτορικανού bandleader και ερμηνευτή Tito Rodríguez, συνθέσεις του Rubén Blades, βενεζουελάνικα τραγούδια από το ρεπερτόριο του Simón Díaz, τραγούδια της Μεξικανής Eva Elena Valdelamar, κομμάτια του θρύλου πορτορικανού τραγουδοποιού Rafael Hernández Marín κ.λπ.
Επαφή: www.miguelzenon.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου