Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024

DALOT όχι ένα τυπικό παιδικό άλμπουμ

Το άλμπουμ αυτό της Dalot (Μαρία Παπαδομανωλάκη), το “A sequence of new tones” [n5MD, 2024], είναι αρκετά διαφορετικό από το προτελευταίο της “Aquarium”, για το οποία είχαμε γράψει τα σχετικά τον Αύγουστο. Εδώ, η Dalot δημιουργεί μια μουσική, που μπορεί να έχει παιδικές αναφορές, αν κρίνουμε από το εξώφυλλο του CD ή και από τους τίτλους ορισμένων κομματιών, αλλά από την άλλη δεν είναι ένα τυπικό παιδικό άλμπουμ.
Κατ’ αρχάς το “A sequence of new tones” είναι ένα ορχηστρικό, electronic έργο, αποτελούμενο από έξι tracks, το οποίο εμφανίζει ακόμη και progressive rock επιρροές (όπως ακούμε ήδη από το πρώτο κομμάτι, το 8λεπτο “A warm embrace”). Σταδιακά, όμως, ξεδιπλώνονται και άλλα χαρακτηριστικά, γνώριμα, εν πολλοίς, για όσους παρακολουθούν την δισκογραφία της συνθέτριας, που έχουν να κάνουν με πιο αφηρημένες κατασκευές, εκμεταλλευόμενες και field recordings, και δημιουργώντας ένα περισσότερο υπαινικτικό, spacey περιβάλλον, με στοιχεία techno ενίοτε και άλλα διάφορα (άκου φερ’ ειπείν, το “Taking a life for a walk”).
Βασικά οι επιτόπιες ηχογραφήσεις λειτουργούν άλλοτε σαν εισαγωγές, ενώ κάποιες άλλες φορές λειτουργούν σαν τον έναυσμα και το υπόστρωμα, μέσα από το οποίο ξεπηδούν και πάνω στο οποίο τοποθετούνται οι πιο μελωδικές ροές (που επιβάλλονται μέσα από ακανόνιστους συνδυασμούς πλήκτρων και κιθαρών ή ήχους κιθαρών). Τούτο οδηγεί σε αληθινά συναρπαστικά tracks, σαν το “Bonding over tinglings”, για παράδειγμα.
Πάνω-κάτω αυτά τα χαρακτηριστικά αφορούν και τα επόμενα τρία κομμάτια του CD (δηλαδή τα “A name, a phoenix”, “The end of time as we know it” και “A pain worthwhile”), που κινούνται άλλοτε σε πιο αναμενόμενες και άλλοτε σε πιο πειραματικές κατευθύνσεις.
Επαφή: https://dalot.bandcamp.com/album/a-sequence-of-new-tones

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

μια μεγάλη σε έκταση δική μου συνέντευξη

Οι δημοσιογράφοι (αυτοί που γράφουν δημοσίως εννοώ) δεν είθισται να δίνουν συνεντεύξεις, μιλάνε κάθε μέρα μέσα από τα κείμενά τους. Αυτό κάνω κι εγώ εδώ και δεκαετίες. Όμως λόγω των βιβλίων μου, που κυκλοφόρησαν φέτος, μετά από πολλά χρόνια δικής μου... συγγραφικής απραξίας, είναι θεμιτό να δώσω κάποιες συνεντεύξεις στο πλαίσιο της προώθησής τους.
Εδώ λοιπόν συζητάμε με τον Τάσο Μπρεκουλάκη (M. Hulot) για τις «Cult Όψεις του Ελληνικού Κινηματογράφου» [LiFO Books, 2024]. Ευχαριστώ και τον Τάσο και την LiFO, που μου έδωσαν τη δυνατότητα να πω όλα αυτά τα πολλά που λέγονται και που ελπίζω να ενδιαφέρουν κι εσάς...

Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

evil rabbit records – Φλώρος Φλωρίδης, Γιώργος Δημητριάδης κ.ά.

Κυκλοφορίες της ολλανδικής improv ετικέτας evil rabbit records, που έχει φθάσει αισίως τα 38 νούμερα, έχουμε παρουσιάσει ξανά στο blog. Πιο συγκεκριμένα έχουμε γράψει για τα άλμπουμ των Aoa Impro GroupLive at Pariser Platz” (2022) με Έλενα Κακαλιάγκου και Φλώρο Φλωρίδη στο team, για τη συνεργασία Φλώρου Φλωρίδη / Γιώργου Δημητριάδη στο “Tone Sequence Evaluators” (2022), για το CD των Fiorenzo Bodrato / Stefano Battaglia / Andrea Massaria / Massimiliano FuriaBartleby the Scrivener” (2013) και τέλος για τη συνύπαρξη Ab Baars / Meinrad Kneer / Bill Elgart στο “Give no Quarter” (2013). Τώρα, αυτή η τετράδα θα επεκταθεί με δύο ακόμη (πρόσφατες) κυκλοφορίες. Να πούμε, επίσης, πως σχεδόν όλα τα covers των κυκλοφοριών της ολλανδικής εταιρείας είναι μαύρα χάρτινα gatefolds, με gimmix κυκλικά κοψίματα, που προσφέρουν στην evil rabbit και μία σχεδιαστική οντότητα.
FLORIDIS / BAUER / HERTENSTEIN: Temporal Driftness [evil rabbit records, 2024]
Στο πιο νέο CD τής evil rabbit συναντάμε γνωστά μας πρόσωπα. Κατ’ αρχάς τον Φλώρο Φλωρίδη, σε κλαρίνο, μπάσο κλαρίνο, άλτο σαξόφωνο και τον γερμανό κοντραμπασίστα Matthias Bauer (οι δυο τους έχουν συνεργαστεί, δισκογραφικά, και στο παρελθόν), και ακόμη τον γερμανό ντράμερ-περκασιονίστα Joe Hertenstein. Και είναι αυτοί οι τρεις αυτοσχεδιαστές, που ηχογραφούνται τον Φεβρουάριο του 2023 στο Βερολίνο, με το αποτέλεσμά τους να αποτυπώνεται στο CDTemporal Driftness”.
Το άλμπουμ αυτό διαθέτει έντεκα tracks (όλα ανήκουν στην τριάδα Floridis-Bauer-Hertenstein) και αποτελούν προφανώς αυτοσχεδιαστικές καταγραφές ενός υλικού, που μοιάζει να το αποτελούν κάποιοι πρωτόλειοι οδηγοί. Κατ’ αρχάς εκείνο που παρατηρείται είναι η ρευστότητα του ρυθμικού τμήματος. Οι δύο Γερμανοί, ο Bauer και ο Hertenstein, συνδημιουργούν πολύ συγκεκριμένες δομές, αρκετά συμπαγείς, μα και εύπλαστες ταυτόχρονα, που ρέουν μέσα στο χρόνο. Πάνω σ’ αυτές τις δομές ο Φλωρίδης τοποθετεί τα πνευστά του, προφανώς με μιαν ελευθερία, που γίνεται εμφανέστερη στις αναπτύξεις των θεμάτων. Όταν ο Bauer παίζει με δοξάρι, όπως συμβαίνει π.χ. στο drift 2, έχουμε τρία σολιστικά όργανα, που βασικά συνδιαλέγονται επί ίσοις όροις, «ακούγοντας» το ένα το άλλο, με άλλες συνθέσεις να εμφανίζονται περισσότερο υποβλητικές και ατμοσφαιρικές (drift 8), άλλες ακόμη περισσότερο «ελεύθερες» (drift 7) και άλλες με καταιγιστική εξέλιξη (drift 9).
Γενικώς, το παίξιμο με τους χρόνους, τις αλλαγές, και τις διαρκείς μετατοπίσεις των συνομιλιών προσδίδουν στο “Temporal Driftness”, μιαν αίσθηση αμεσότητας, που δίνει άλλες διεξόδους στην ακρόαση.
VAN HUFFEL / KNEER / DIMITRIADIS: Synomilies [evil rabbit records, 2024]
Πνευστά, κοντραμπάσο και ντραμς έχουμε και σαυτό το CD, που αποκαλείται “Synomilies” και το οποίο υπογράφουν οι Peter van Huffel άλτο & βαρύτονο σαξόφωνα, Meinrad Kneer κοντραμπάσο και Yorgos Dimitriadis ντραμς, κρουστά. Βασικά, πρόκειται για ένα βερολινέζικο τρίο, αποτελούμενο από έναν Καναδό, έναν Γερμανό κι έναν Έλληνα μουσικό (o Δημητριάδης μάς είναι γνωστός και από «προσωπικούς» δίσκους και από συνεργασίες), που ηχογραφείται στο Berlinaudio (της ίδιας πόλης) τον Ιανουάριο του 2022 και που μας παρουσιάζει οκτώ συνθέσεις του, κινούμενες άπασες σ’ ένα free περιβάλλον.
Κατ’ αρχάς ο ήχος του van Huffel είναι ένα πρώτο στοιχείο, που ξεχωρίζει – υπό την έννοια πως ο όγκος του αποβαίνει καθοριστικός, για την εξέλιξη της ηχογράφησης. Πίσω, λοιπόν, από τα σαξόφωνα του Καναδού άλλοτε γρυλίζουν το μπάσο με τα ντραμς (όπως συμβαίνει στο υπαινικτικότατο “A tree has a thousand ears”), δημιουργώντας εντελώς υποβλητικές καταστάσεις, και άλλοτε συνοδεύουν από πιο μπροστινές θέσεις, με εξ ίσου ισχυρά παιξίματα όμως (όπως ακούμε στο βαρύ “Beasts and creatures”).
Πάνω σ’ αυτό το μοτίβο, με τα πιο abstract και χαμηλόφωνα κομμάτια να εναλλάσσονται με τα περισσότερο δυναμικά και εξωστρεφή, κινείται ολάκερο το “Synomilies” – ένας δίσκος έντονος, είτε στις κορυφώσεις του είτε στις κοιλάδες του, που σε κρατάει πάντα σε εγρήγορση.
Επαφή: www.evilrabbitrecords.eu

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024

DAY DREAM ένα jazz-trio, που αποδίδει Ellington και Strayhorn

Το “Day dream” είναι ένα jazz-standard συντεθειμένο από τον Billy Strayhorn το 1939. Είναι όμως κι ένα σημερινό jazz-trio, το οποίον αποτελούν οι Steve Rudolph πιάνο, Drew Gress μπάσο και Phil Haynes ντραμς. Για τους Day Dream έχουμε γράψει ξανά στο blog, με αφορμή το άλμπουμ τους “Originals” [Corner Store Jazz, 2019], κάτι που θα κάνουμε ξανά τώρα λόγω της κυκλοφορίας του double CD Duke & Strays Live [Corner Store Jazz, 2024], που είναι εξ ολοκλήρου αφιερωμένο σε συνθέσεις των Duke Ellington και Billy Strayhorn.
Μέσα στο 2024 έχουμε γράψει για άλλα δύο τέτοια
tributes άλμπουμ, το “Ellington” [enja / yellowbird / werner alldinger, 2024] των Aki Takase / Daniel Erdmann και το “Plays Ellington & Strayhorn” [Palmetto Records / BlueLand Records, 2024] του Brian Landrus, οπότε ένα θεματάκι γεννάται σχετικό με το... τι τέλος πάντων βρίσκουν όλοι αυτοί οι σημερινοί μουσικοί σ’ εκείνο το ιστορικό ρεπερτόριο, ερχόμενοι και επανερχόμενοι σε σταθερή βάση; Τέλος πάντων, η απάντηση είναι προφανής, και δεν χωράει συζήτηση, καθότι η συνθετική δουλειά τούτων των δύο γιγάντων της jazz είναι καταξιωμένη από την πρώτη εποχή της δημιουργίας της και σε όλες τις μετέπειτα δεκαετίες – οπότε δεν έχει νόημα να διερωτάσαι για το προφανές. Το εν λόγω υλικό είναι, εξάλλου, τόσο αρραγές και ταυτοχρόνως εύπλαστο, πλημμυρισμένο από ιδιοφυείς μελωδίες, γεμάτο με συναρπαστικές ρυθμικές εντάσεις, όντας έτοιμο να παραδοθεί στον κάθε υποψιασμένο μουσικό, που θα θελήσει να το παρουσιάσει με τον δικό του τρόπο – με το δικό του σχήμα, τις δικές του ενορχηστρώσεις, και την δική του, γενικότερα, προσέγγιση.
Αυτό πράττουν οι Rudolph, Gress και Haynes στο συγκεκριμένο 2CD, που είναι ηχογραφημένο ζωντανά, στις 10 Σεπτεμβρίου 2023, στο Natalie Davis-Rooke Recital Hall, στο Bucknell University της Πενσυλβάνιας, και το οποίο παραδίδεται τώρα σ’ εμάς μέσω μιας θαυμάσιας έκδοσης, κλεισμένης σ’ ένα triple-folded digipak εξώφυλλο.
Κομμάτια σαν τα “Single petal of a rose / Sophisticated lady” και “Lush life” από το πρώτο CD (πολύ δυναμικός συνδυασμός δύο κλασικών σκοπών στο πρώτο, σόλο κοντραμπάσο με δοξάρι για εισαγωγή, με συγκινητική ανάπτυξη της μελωδίας και άψογα περιγραφικό rhythm section στο δεύτερο) και “Come Sunday” και “Rockin in rhythm” από το δεύτερο CD (tracks γεμάτα επινοήσεις και από τους τρεις μουσικούς και βασικά με διαδοχικά σόλι στο δεύτερο, που δημιουργούν μια καθαρά κινηματογραφική αφήγηση) είναι απλώς κάποια, λίγα, από τα high-lights ενός άλμπουμ, ενός live καλύτερα, που μετατράπηκε σε δίσκο (ευτυχώς), προκειμένου να  αποκρυσταλλώσει αυτή την ωραία στιγμή.
Επαφή: www.philhaynes.com, www.cornerstorejazz.com

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024

JOE FONDA QUARTET τιμώντας τον Wadada Leo Smith

Ο αμερικανός κοντραμπασίστας της προχωρημένης jazz Joe Fonda (γενν. 1954) μας έχει απασχολήσει πάμπολλες φορές στο δισκορυχείον. Θυμόμαστε προχείρως τα ντουέτα του με την πιανίστρια Satoko Fujii, τις ηχογραφήσεις με το OGJB Quartet, και τους Barry Altschuls 3Dom Factor, την τριπλέτα Fujii / Fonda / Mimmo, τους Conference Call κ.λπ. Ακολουθώντας την συλλογιστική και την πρακτική των μουσικών του free-improv, ο Fonda ηχογραφεί συνεχώς και με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, κάτι που σημαίνει πως η δισκογραφία του είναι, πρακτικώς, άπειρη.
Στο πιο νέο CD του, που αποκαλείται Eyes on the Horizon [Long Song Records, 2024, ο αμερικανός κοντραμπασίστας θέλει να τιμήσει, και το πράττει, τον δάσκαλό του τρομπετίστα, συνθέτη και αυτοσχεδιαστή Wadada Leo Smith – και προς τούτο σχηματίζει ένα κουαρτέτο, που μοιάζει κάπως με σούπερ γκρουπ. Το λέμε, γιατί πέραν του Fonda, που χειρίζεται κοντραμπάσο και φλάουτο, στο άλμπουμ συμμετέχει και ο ίδιος ο Wadada σε τρομπέτα, μαζί με την Satoko Fujii πιάνο και τον Tiziano Tononi ντραμς. Όλοι αυτοί, λοιπόν, θα βρίσκονταν μαζί σ’ ένα στούντιο του New Haven, του Connecticut, στις 11 και 12 Δεκεμβρίου του ’23, ηχογραφώντας επτά συνθέσεις του Fonda ποικίλων διαρκειών (από 6λεπτες έως 12λεπτες), που θα αποτελούσαν την ύλη του “Eyes on the Horizon”.
Κατ’ αρχάς εκείνο που πρέπει να ειπωθεί είναι πως ο Fonda δρα και συμπεριφέρεται ακόμη ως «μαθητής», αφού εδώ συνθέτει... βαδίζοντας στα βήματα του δασκάλου του. Το λέμε αυτό γιατί από τα επτά κομμάτια του CD του, τα τέσσερα έχουν συμπληρωματικούς τίτλους τού τύπου “for Wadada Leo Smith”. Δεν είναι, απλώς, πως σ’ αυτά ειδικώς τα tracks ακούς αληθινά σπουδαία, σύγχρονη, jazz, είναι πως «ακούς», συγχρόνως, κάτι-σαν-συνθέσεις του Smith, αφού πέραν των παιξιμάτων του θρυλικού τρομπετίστα είναι και ο τρόπος σύνθεσης του Fonda, που παραπέμπει σ’ εκείνον. Ως χαρακτηριστικό track, εδώ, θα μπορούσε να θεωρήσουμε το “We need members opus #4”, το οποίο κρύβει πίσω του και την γνωριμία Fonda-Smith, στα early 80s, όταν ο Fonda συμμετείχε σε μια διαδικασία πρόσληψης μουσικών, για το Creative Music Improvisers Forum, που είχε ιδρύσει ο Wadada. Εκεί και ο βιμπραφωνίστας Bobby Naughton (1944-2022), που «εξέταζε» του μουσικούς, για να δει αν ανταποκρίνονταν στις απαιτήσεις, ώστε να ενταχθούν στην ομάδα. Ο Fonda θα γινόταν δεκτός, και κάπως έτσι σήμερα τιμά και τον Naughton στη σύνθεσή του “Like no other (for Bobby Naughton)”.
Αυτά τα δύο tracks, που βρίσκονται στις θέσεις 3 και 4 του άλμπουμ, δηλαδή στη μέση του, είναι πρώτης τάξεως, παρέχοντας (και) πολλές ελευθερίες στους τέσσερις οργανοπαίκτες για σόλο καταδείξεις (π.χ. στο πρώτο track ο Fonda παρουσιάζει ένα σόλο, που σε στέλνει), μα και καταπληκτική ομαδική συνεισφορά, με φοβερές συνομιλίες τρομπέτας-πιάνου (Wadada-Fujii) και ακαταμάχητο ρυθμικό παιγνίδι.
Φυσικά, στο αυτό ύψος κινούνται όλα τα κομμάτια του Eyes on the Horizon, με το 10λεπτο “Listen to Dr. Cornel West”, που είναι ένα από τα λίγα tracks του άλμπουμ, που δεν σχετίζεται, με κάποιον τρόπο, με τον Wadada, να προσφέρει ορμητικά παιξίματα και συνομιλίες, σε διάφορους συνδυασμούς (κουαρτέτο, τρίο, ντούο, σόλο) με συνεχή και γρήγορη ροή, πλημμυρισμένη από καταιγιστικά breaks. Απολαυστικό CD!
Επαφή: www.joefonda.com

Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2024

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 612

18/11/2024
To cult στις "Cult Όψεις του Ελληνικού Κινηματογράφου" [LiFO Books, 2024], που τώρα κυκλοφορεί στα βιβλιοπωλεία, αναζητείται παντού - ακόμη και στις ταινίες της Finos Films, που ήταν για όλο τον κόσμο...

17/11/2024
Για κάποιο λόγο ο αλγόριθμος "τρώει" το κείμενο, που ανέβηκε σήμερα στο LiFO. gr "Οι ελληνικοί δίσκοι της Μεταπολίτευσης, «έντεχνοι» και άλλοι, που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια" (δίσκοι από το τελευταίο 5μηνο του 1974).
Οπότε όποιος ή όποια θέλει να το δει ας μπει στο προφίλ και ας δει το προηγούμενο ποστ.

16/11/2024
Επειδή κάποιος φίλος, που αγόρασε το βιβλίο «Cult Όψεις του Ελληνικού Κινηματογράφου» [LiFO Books, 2024], με ρώτησε γιατί δεν υπάρχουν πηγές-βιβλιογραφία στο τέλος του βιβλίου, θα πω εδώ ό,τι είπα και σ’ εκείνον.
Θα μπορούσε να υπάρχει η βιβλιογραφία και στο τέλος, ok, αλλά η βιβλιογραφία και οι πηγές υπάρχουν και είναι σαφώς καταγραμμένες μέσα σε κάθε κεφάλαιο.
Οπωσδήποτε, το βιβλίο δεν είναι «πανεπιστημιακό» είναι «λαϊκό», απευθύνεται σε κάθε απλό σινεφίλ και φαν και επειδή αποτελείται από πολλά επιμέρους και ανεξάρτητα κεφάλαια (που όμως όλα «δένουν» μια ιστορία) δεν θεώρησα σκόπιμο να βάλω σε έξτρα κεφάλαιο τις πηγές.
Η βιβλιογραφία και οι πηγές είναι αρκετά εκτεταμένες πάντως. Ας πούμε στο κεφάλαιο για τον «Φόβο» του Κώστα Μανουσάκη αναφέρεται μέχρι και το περιοδικό «Προσανατολισμοί» από το 1973.

16/11/2024
Ένα, δύο, τρία, πολλά Πολυτεχνεία... Dalida “À chaque fois j'y crois”…
https://www.youtube.com/watch?v=u26pT2ibZ8I

15/11/2024

15/11/2024
Θες να διαβάσεις για το "Πειραματόζωο" (1975) του Γιάννη Κοκκόλη - το θρυλικό cult των cult του ελληνικού κινηματογράφου;
Άνοιξε τις "Cult Όψεις του Ελληνικού Κινηματογράφου" [LiFO Books, 2024], που κυκλοφορεί τώρα στα βιβλιοπωλεία.

14/11/2024
>>Τέρμα τα φρικιά, οι αντιεξουσιαστές, οι διαμαρτυρόμενοι, οι πολιτικοποιημένοι, οι επικριτές της εξουσίας. Οι εταιρείες, αν μπορούσαν, θα αντικαθηστούσαν τους MC5, τους Clash, τους Manu Chao και τους Zack de la Rocha αυτού του κόσμου με τους Milli Vanilli ή τον Ντέμη Ρούσσο και τις περίφημες απολιτίκ δηλώσεις του περί... μπριζόλας: «Δεν μ' ενδιαφέρει η πολιτική, δεν μ' ενδιαφέρει αν υπάρχει κομμουνισμός, φασισμός ή "βασιλειασμός". Δεν έχω πολιτική τοποθέτηση...»<<
Αυτά γράφει ο Μηλάτος στο avopolis, σήμερα, χθες, προχθές... δεν ξέρω πότε ακριβώς.
Δεν μ’ ενδιαφέρει τώρα να σχολιάσω τις πολιτικές των δισκογραφικών εταιρειών, που πάντα επιχειρούσαν να πουλήσουν ό,τι πουλιέται –από την... επανάσταση, μέχρι το... της μάνας τους–, αλλά να υπερασπίσω τον Ντέμη Ρούσσο, που στα μυαλά ορισμένων εξακολουθεί να συνυφαίνεται με τις μπριζόλες.
Αυτή τη δήλωση που έχει σε εισαγωγικά ο Μ. την έχει πάρει από μένα, από ένα άρθρο μου, στο LiFO. gr (17 Noε. 2020), που είναι ξανά επίκαιρο και που είχε τίτλο «Ο Ντέμης Ρούσσος και η Μαρινέλλα την εποχή του Πολυτεχνείου». Εκεί έγραφα λοιπόν πως τη δήλωση αυτή την είχε κάνει ο Ρούσσος στον «Ταχυδρόμο» (τεύχος #1014, 14 Σεπτεμβρίου 1973), κάτι το οποίο δεν ανέφερε ο Μ., ίσως γιατί θα καρφωνόταν ακόμη πιο πολύ.
Εκείνο που θέλω να πω είναι πως όταν παίρνεις μία δήλωση από το χθες, έτσι ελαφρά τη καρδία, δίχως να την εντάσσεις στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον της εποχής της... και η δήλωση και αυτό που κάνεις δεν έχουν απολύτως καμία αξία. Πρέπει, δηλαδή, να διαβάσεις εκείνο το κείμενο, που είχα γράψει το 2020, και να δεις, κάτω από ποιο σκηνικό είχε πει αυτά που είχε πει ο Ρούσσος, ώστε να μπορέσεις να συμπεράνεις, ό,τι πρέπει να συμπεράνεις. Χοντρικά –και αν θέλετε λεπτομέρειες να πάτε στο κείμενο, που το έχω στα σχόλια– εγώ καταλαβαίνω πώς είχε μιλήσει, τότε, ο Ρούσσος και τον δικαιολογώ.
Κι εν πάση περιπτώσει μια χαρά πολιτικές απόψεις είχε ο Ντέμης (πάτε να δείτε τι είχε πει για την κρίση και τα μνημόνια ας πούμε - ξαναδές στα σχόλια), ενώ σας συμβουλεύω να ψάξετε και να βρείτε τι χοντρομαλακίες έχουν πει, τα πιο πρόσφατα χρόνια, όχι το 1973, κάτι τύποι σαν τον Bruce Springsteen ή τον Neil Young, και ν' αφήσετε ήσυχο τον μακαρίτη τον Ρούσσο.

14/11/2024
Ψάχνοντας το "χαμένο κέντρο" στον ελληνικό κινηματογράφο... "Cult Όψεις του Ελληνικού Κινηματογράφου" [LiFO Books, 2024]

13/11/2024
Έχει δίκιο ο φίλος από 30ετίας Νίκος Κουτέρης. Αξίζει να υποστηρίζει ο καθένας μας, είτε βρίσκεται στην Αθήνα είτε έξω από την Αθήνα, και τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς του, αφού μπορούν να παραγγείλουν όποιο βιβλίο θέλουμε και σε μια-δυο μέρες να το έχουμε στα χέρια μας. Η φωτό είναι του Νίκου, τον οποίον ευχαριστώ ξανά και από εδώ.
>>δεν χρειάζεται να πας στη Πολιτεία στην Ασκληπιού ή στο John Sandoe στο Chelsea, Λονδίνο για να αγοράσεις το βιβλίο. Πας σε ένα από τα βιβλιοπωλεία της περιοχής σου, φέρ' ειπείν στο Ο γάτος Μαουρίτσιο στο Παγκράτι, Ευτυχίδου 6-8 ειδικεύεται σε παιδικά αλλά δεν έχει πρόβλημα να στο φέρει σε 48 ώρες. Πρόκειται για το νέο βιβλίο του Φώντα Τρούσα. Φοβερό εξώφυλλο για τα γούστα μου, αλλά δεν κολλάμε εκεί. Η Μικρή παρέλασις του cult Ελληνικού κινηματογράφου αρχίζει εδώ. Enjoy !<<

12/11/2024
Σκέφτομαι... να κάνω ένα ποστ για τον Βαρδή ή για τον μέγα saxman Lou Donaldson, που πέθανε αντιπροχθές στα 98 του, και που τον είχαμε δει πριν από κάτι δεκαετίες και στην Αθήνα;
Αποφάσισα...
Τι γκρουβιά έβγαζε αυτός ο άνθρωπος!
https://www.youtube.com/watch?v=Au2BX0-iRw4

12/11/2024
Γκανάς. Μερικά από τα καλύτερα ποιήματά του είναι εκείνα που φέρνουν στη μνήμη μου τις παλιές ταινίες του Αγγελόπουλου. Η επαρχιακή, χειμωνιάτικη Ελλάδα, τα κλεισμένα βουνά από τις ομίχλες, τα καφενεία με τις σόμπες και τα μπουριά, τα σκαμμένα πρόσωπα, τα κρεμασμένα δίκαννα, ένας κιτρινισμένος Παπαφλέσσας ή ο Βενιζέλος στους τοίχους... Και πάνω απ' όλα η δύναμη των ανθρώπων μέχρι το τέλος...

12/11/2024
"Cult Όψεις του Ελληνικού Κινηματογράφου" [LiFO Books, 2024] στα κεντρικά βιβλιοπωλεία και στο e-shop της LiFO...

11/11/2024
Ήρωες και του βιβλίου μου, η Φόνσου, ο Μπάρκουλης, ο Γυφτόπουλος... Καλά, για το τραγούδι δε λέω τίποτα... τι να πεις; Απλά ο συνδυασμός Γιαννάκη και εικόνας είναι πολύ δυνατός...
https://www.youtube.com/watch?v=45yn2py8uMk

SPINIFEX ένα από τα jazz-avant άλμπουμ της χρονιάς

Οι Spinifex είναι μια πολύ σημαντική jazz-avant μπάντα, για την οποία δεν έχουμε ξαναγράψει στο blog. Το σχήμα αυτό έχει για βάση το Άμστερνταμ και υπάρχει από το 2005. Μέσα σ’ αυτή την σχεδόν 20ετία οι Spinifex έχουν ηχογραφήσει εννέα άλμπουμ, με το πιο πρόσφατο εξ αυτών να αποκαλείται “Undrilling the Hole” [TryTone Records, 2024].
Δημιουργός του σχήματος είναι ο γερμανός άλτο σαξοφωνίστας Tobias Klein, ενώ άλλα μέλη είναι ο βέλγος τρομπετίστας Bart Maris, ο αμερικανός τενορίστας John Dikeman, ο ολλανδός κιθαρίστας Jasper Stadhouders, ο πορτογάλος μπασίστας Gonçalo Almeida και τέλος ο ντράμερ Philipp Moser, που μάλλον είναι και αυτός Κατωχωρίτης. Άρα λέμε για ένα σεξτέτο, που διατηρεί για αρκετά άλμπουμ μια βασική line-up (το λέμε, επειδή στην αρχή είχαν ξεκινήσει σαν νονέτο κ.λπ.). Όλα τα μέλη του γκρουπ έχουν τη δική τους ιστορία εν τω μεταξύ, όλοι έχουν παίξει με σημαντικά ονόματα της σύγχρονης προχωρημένης jazz, και τέλος πάντων αυτό φαίνεται –η εμπειρία θέλω να πω– στον τρόπο με τον οποίον αποδίδονται οι επτά συνθέσεις του δίσκου (όλες ανήκουν στον Klein).
Οι Spinifex είναι μια μπάντα που συνδυάζει και ροκ στοιχεία, ανάμεσα σε όλα τα άλλα. Αυτά συμβολίζει και αντιπροσωπεύει και η ηλεκτρική κιθάρα, αλλά και η γενικότερη ορμή, η οποία περιβάλλει τις ηχογραφήσεις προερχόμενη είτε από το ρυθμικό τμήμα, είτε από τα υπόλοιπα όργανα, που συχνά παίζουν τσιτωμένα. Ηχητικά, πολλές φορές, καθώς εξελίσσεται το “Undrilling the Hole”, μπορεί να ανακαλέσεις σχήματα της βρετανικής avant-jazz από τη δεκαετία του ’70 –σχήματα του Keith Tippett ας πούμε ή του Chris McGregor ή εγγραφών της εταιρίας Ogun– και αυτό δεν είναι κάτι σύνηθες. Δεν το συναντάς κάθε μέρα.
Σίγουρα ο Tobias Klein, που δεν είναι μικρός, είναι 57 ετών, με παρουσία και συμμετοχές σε πάμπολλα σχήματα, έχει μελετήσει αυτό τον ογκώδη jazz-avant ήχο, που ορισμένοι θα μπορούσε να τον περιγράψουν και ως punk-jazz – αλλά επειδή αυτός ο όρος είναι σημαδεμένος από τους Material και τα συναφή σχήματα, δεν θα ήθελα να τον χρησιμοποιήσω, για την περίπτωση των Spinifex. Μιας μπάντας που παίζει στο κόκκινο, έχοντας ασύλληπτο ήχο και καταπληκτικό υλικό, που κάνει τον ήχο να ακούγεται διπλάσιος και τριπλάσιος.
Και αυτό από τα πολύ ξεχωριστά άλμπουμ της χρονιάς.
Επαφή: www.spinifexmusic.nl, www.tobiasklein.nl

Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024

οι ελληνικοί δίσκοι της Μεταπολίτευσης, «έντεχνοι» και άλλοι, που κυκλοφόρησαν πριν από 50 χρόνια – βρέθηκαν στα δισκοπωλεία το τελευταίο 5μηνο του 1974 και αγαπήθηκαν από τον κόσμο

Στις 9 του περασμένου Ιουνίου είχαμε αναφερθεί, εδώ στο LiFO.gr, στους δίσκους του 1974, που είχαν εκδοθεί στην τελευταία φάση της δικτατορίας (από το ξεκίνημα εκείνης της χρονιάς έως και τον Ιούλιο). Αυτός ο διαχωρισμός, για τους δίσκους του ’74, είναι πολύ βασικός, ακρογωνιαίος θα έλεγα, επειδή ο ερχομός της μεταπολίτευσης, μετά την 24η Ιουλίου, θα επηρέαζε καθοριστικά και τη δισκογραφία, τοποθετώντας την πλέον σ’ ένα άλλο επίπεδο.
Μπορεί η λογοκρισία να δούλευε ακόμη, και στο τραγούδι, και στον κινηματογράφο, και αλλού, όμως πολλοί δίσκοι, που ήταν από δύσκολο έως αδύνατο να εκδοθούν επί επταετίας, θα τυπώνονταν τώρα κανονικά και θα τοποθετούνταν στα δισκοπωλεία, επί της ουσίας, δίχως φόβο. Τουλάχιστον στις πιο μεγάλες πόλεις, γιατί στις μικρότερες τα πράγματα προχωρούσαν πιο αργά...
Το γεγονός, το οποίο αλλάζει εντελώς το τοπίο στο αντικείμενο που μας ενδιαφέρει, είναι ο ερχομός του Μίκη Θεοδωράκη στη χώρα, στις 24 εκείνου του Ιούλη. Πρακτικά, αυτό σήμαινε πως το έργο του απελευθερωνόταν από τα δεσμά της απαγόρευσης και ελεύθερο πλέον ήταν έτοιμο να κατακτήσει τον ελληνικό λαό.
Το τι σήμαινε, ευρύτερα, το ονοματεπώνυμο «Μίκης Θεοδωράκης» στους πρώτους εκείνους μήνες, και στα πρώτα δυο-τρία χρόνια της μεταπολίτευσης, δεν μπορεί εύκολα να περιγραφεί με λέξεις. Ειδικά στον μουσικό χώρο είχε προκληθεί «σεισμός», αφού εκατοντάδες τραγούδια του, θα πλημμύριζαν τη χώρα – βασικά μέσω των λαϊκών συναυλιών και βεβαίως της δισκογραφίας.
Ήταν μια 15ετής παραγωγή, που εύρισκε ξανά πρόσφορο έδαφος για ν’ ανθήσει, όπως συνέβαινε και πριν από την 21η Απριλίου του ’67, με ακόμη μεγαλύτερη ταχύτητα τώρα – πληθωριστική σχεδόν. Δικαιωματικά, λοιπόν, το διάστημα Αύγουστος-Δεκέμβριος 1974, σε πρώτη φάση, ανήκει στα LP του Μίκη Θεοδωράκη. Αυτά είναι που κυριαρχούν, ενώ από κοντά στέκονται και όλες οι υπόλοιπες άξιες δουλειές των άλλων συνθετών.
Οι δίσκοι του Μίκη
Δεν είναι εύκολο να καταγραφεί η ακριβής ποσότητα των δίσκων με τραγούδια του Θεοδωράκη, που θα κυκλοφορούσαν εκείνους τους πρώτους πέντε μήνες της Μεταπολίτευσης. Το λέω, γιατί τυπώνονταν συνεχώς απ’ όλες τις εταιρείες, μεγάλες και μικρότερες! Οι πρέσες πρέπει να δούλευαν σε τρεις βάρδιες, τα τυπογραφεία επίσης, ενώ και τα δισκάδικα δεν ήξεραν τι να πρωτο-τοποθετήσουν στις βιτρίνες.
Οι δίσκοι ήταν και καινούριοι, με νέα ηχογραφήματα του Μίκη, και πρόσφατοι, από εκείνους που είχαν τυπωθεί στο εξωτερικό, μετά το 1970 και που έφθαναν στην Ελλάδα μέσα από «παράνομες» ατομικές εισαγωγές, αλλά και επανεκδόσεις της προ-δικτατορικής περιόδου του. Οπότε αντιλαμβάνεστε τι γινόταν, όταν έσκαγαν όλα αυτά μαζί... Τέλος πάντων κάποια από τα σημαντικότερα άλμπουμ του Μίκη, που θα έβγαιναν εκείνους τους πέντε μήνες στη χώρα (Αύγουστος-Δεκέμβριος 1974), είναι και τα ακόλουθα...
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/oi-ellinikoi-diskoi-tis-metapoliteysis-entehnoi-kai-alloi-poy-kykloforisan-prin-apo

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ο εξωτισμός στην ελληνική δισκογραφία

Τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε κυκλοφόρησε ένα βιβλίο, ελληνικού μουσικού ενδιαφέροντος, από τις εκδόσεις fagotto books. Ο τίτλος του είναι «Ο Εξωτισμός στην Ελληνική Δισκογραφία / “Μαγικές ζωγραφιές” στις 78 στροφές» και συγγραφέας του είναι ο Γιώργος Ευαγγέλου.
Ο Ευγγγέλου είναι μουσικός και μουσικολόγος, με σπουδές στο ΤΕΙ Ηπείρου (Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής), έχοντας παρακολουθήσει μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, πριν κάνει το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στη Σχολή Μουσικών Σπουδών, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Άρτα), το 2022. Εκείνο το διδακτορικό, που είχε τίτλο «Η αναπαράσταση του εξωτικού στην ελληνική δισκογραφία των 78 στροφών», αποτελεί επί της ουσίας το συγκεκριμένο βιβλίο – που ξεφεύγει, πλέον, από το πλαίσιο της πανεπιστημιακής κοινότητας, επιζητώντας, μέσω της εν λόγω εμπορικής έκδοσης, και το λαϊκό ενδιαφέρον.
Είναι ένα πρώτο θέμα αυτό. Πώς, δηλαδή, τα ποικίλα (μουσικά) διδακτορικά, που μετατρέπονται σε εμπορικά προϊόντα, δηλαδή σε βιβλία (να μην παραμελούμε και αυτή τη διάσταση), θα μπορέσουν να προσελκύσουν και τους περισσότερο «καθημερινούς» αναγνώστες, τα ενδιαφέροντα των οποίων δεν είναι σώνει και καλά διαφορετικά από εκείνα των διδακτόρων. Το λέω, γιατί δεν είναι πάντα εύκολο να πατάς σε δύο βάρκες, να συνδυάζεις δηλαδή και την αυστηρή επιστημονική προσέγγιση και την εκφραστική «άνεση» ενός βιβλίου για τον πολύ κόσμο (για ένα πιο λαϊκό αναγνωστικό κοινό εννοώ). Ο Ευαγγέλου, στο βιβλίο του, το αντιμετωπίζει αυτό το θέμα, επιχειρώντας με επιτυχία, φρονώ, να ισορροπήσει ανάμεσα στα δύο.
Κατ’ αρχάς να πω πως το βιβλίο δεν «τρομάζει» με τον όγκο του. Μπορεί να διαθέτει 237 σελίδες, αλλά, βασικά, η αφήγηση του Ευαγγέλου σταματά στη σελίδα 179. Το λέω, γιατί από ’κει και πέρα υπάρχει η βιβλιογραφία και το παράρτημα (με τίτλους «εξωτικών» τραγουδιών και άλλα στοιχεία, ένας πίνακας, δηλαδή), για το οποίο θα τα πούμε και στη συνέχεια.
Το βιβλίο ξεκινά με την «Εισαγωγή» του. Εκεί διαβάζουμε κάποιες πολύ βασικές θέσεις του συγγραφέα, που προέρχονται από τις πηγές του φυσικά, και βεβαίως από τις προσωπικές του αναγνώσεις πάνω σ’ αυτές. Να μία. «Κάθε προσέγγιση και ερμηνεία του εξωτισμού βρίσκεται σε συνάρτηση με πολιτικά, πολιτισμικά και ιδεολογικά ζητήματα που σχετίζονται με την ηγεμονική τάση της Δύσης, τον ιμπεριαλισμό και την αποικιοκρατία, στην αυγή του μοντέρνου κόσμου». Σαφές.
Το Κεφάλαιο 1 αποκαλείται «Τα Ηχογραφήματα» και χωρίζεται σε δύο ενότητες. Η μία τιτλοφορείται «Οι πηγές και η διαχείρισή τους» και η δεύτερη «Η βάση δεδομένων». Στην πρώτη καθορίζεται η μορφή των ηχητικών πηγών. Είναι οι... εξωτικοί δίσκοι 78 στροφών. Ο συγγραφέας μας εξηγεί τι σημαίνει εξωτικό στην δισκογραφία, δηλαδή... «τραγούδια στα οποία εντοπίζονται αναφορές σε τόπους και ανθρώπους, οι οποίοι σύμφωνα με το δυτικό βλέμμα είναι εξωτικοί (Εγγύς, Μέση και Άπω Ανατολή, Αφρική, Ισπανία, Λατινική Αμερική, Χαβάη, Τσιγγάνοι)» και από ’κει και πέρα τοπωνύμια (Βαγδάτη κ.λπ.), ονόματα (Σεράχ κ.λπ.), ιδιότητες-αξιώματα (πασάς κ.λπ.), εξωτικοί τόποι (χαρέμι κ.λπ.) και άλλα διάφορα στοιχεία (καραβάνι κ.λπ.), που παραπέμπουν σε «εξωτικό» περιεχόμενο. Στην ενότητα «Η βάση δεδομένων» πληροφορούμαστε για τα στοιχεία που αναγράφονται στις ετικέτες των δίσκων και στις εμπορικές παρτιτούρες, και που «εκμεταλλεύεται» ο συγγραφέας για την μελέτη του, όπως και για τα συμπεράσματα που αντλούνται από τις ακροάσεις των τραγουδιών και τα οποία έχουν να κάνουν, πιο πολύ, με τεχνικά και μουσικολογικά θέματα.
Το Κεφάλαιο 2 αποκαλείται «Περιοδολόγηση» και σ’ αυτό ο συγγραφέας διακρίνει και μελετά τέσσερις περιόδους του «εξωτισμού» στην ελληνική δισκογραφία των 78 στροφών. Η πρώτη καλύπτει τα χρόνια 1906-1922, η δεύτερη τα χρόνια 1923-1945, η τρίτη τα χρόνια 1946-1954 και η τέταρτη τα χρόνια 1955-1961. Τα όρια των περιόδων δεν είναι τυχαία φυσικά, προκύπτουν και από παλαιότερους μελετητές (Στάθης Δαμιανάκος) και σχετίζονται με συγκεκριμένα γεγονότα, ιστορικά ή άλλης φύσεως. Κάθε περίοδο ο συγγραφέας την προσεγγίζει εν τάχει κοινωνικοπολιτικά, αναζητώντας τον εξωτισμό στο σύνολο του ελληνικού τραγουδιού (ελαφρό, σμυρνέικο, ρεμπέτικο, λαϊκό), προβαίνοντας σε ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις, για κάθε εποχή, καταλήγοντας σε συγκεκριμένα συμπεράσματα. Για παράδειγμα, και σε σχέση με την περίοδο 1946-54, διαβάζουμε κάπου: «Στη βάση δεδομένων μας, το πλήθος των τραγουδιών που εμπίπτουν στην κατηγορία του λαϊκού οριεντάλ είναι περίπου 90. Ο επιφανέστερος εκπρόσωπός τους είναι αναμφισβήτητα ο Τσιτσάνης που εκπροσωπείται με 21 καταχωρίσεις, οι οποίες αντιστοιχούν σε 10 τραγούδια: Αραπίνες, Αράπικο Λουλούδι, Αργοσβύνεις μόνη(...)» κ.λπ. Από ’κει και μέχρι τα «ινδοπρεπή» η απόσταση είναι κοντά.
Το κεφάλαιο 3 έχει τίτλο «Η Διακαλλιτεχνική Δυναμική του Εξωτισμού», περιλαμβάνοντας τις ενότητες «Εξωτισμός και φολκλορισμός», «Το ευρύτερο πλαίσιο: λογοτεχνία, θέατρο, όπερα, οπερέτα και επιθεώρηση, κινηματογράφος» και «Εξωτισμός και μουσική “ειδολογία”: Ελαφρό (Ταγκό, Χαβάγιες), Λαϊκό (Τα ινδοπρεπή)». Το ενδιαφέρον είναι δεδομένο σε όλες αυτές τις επιμέρους θεματικές, επί των οποίων αναζητείται ο εξωτισμός (για παράδειγμα, στον κινηματογράφο, ανάμεσα σε άλλα γίνεται λόγος για το φαινόμενο «Κάρμεν», που μπορεί να ξεκινά από την διάσημη όπερα του Bizet, φθάνοντας, όμως, πολύ μακριά)
Στο κεφάλαιο 4, που αποκαλείται «Η Παράδοξη Γεωγραφία του Εξωτισμού» ο συγγραφέας ερευνά των «εξωτισμό» σε Ανατολή, Λατινικό κόσμο, Τσιγγάνους και Χαβάη. Με απλές, αλλά ουσιώδεις παρατηρήσεις ο Ευαγγέλου εξηγεί, ανάμεσα σε άλλα, τι σημαίνει «χαρέμι», «Φαράχ», «Αλλάχ» κ.λπ. και τι ρόλο ακριβώς παίζουν όλες αυτές οι αναφορές στα ελληνικά τραγούδια της εποχής, παντός τύπου.
«Η Ελκυστική Συγκίνηση του Εξωτισμού» είναι το Κεφάλαιο 5, που χωρίζεται στις ενότητες «Ο ερωτισμός», «Το γλέντι», «Η Φυγή». Διαβάζουμε κάπου: «Οι κυρίαρχοι κώδικες του εξωτισμού, θέτουν σε προτεραιότητα την τέρψη του ανδρικού βλέμματος. Αυτό είναι εύκολα παρατηρήσιμο στο σχετικό ρεπερτόριο. Οι περιγραφές του γυναικείου κορμιού και της ανδρικής ικανοποίησης μονοπωλούν θεματικά τους στίχους των τραγουδιών. Αυτό δεν ανατρέπεται μολονότι κατά την δεκαετία του 1950 παρατηρείται μια παρέκκλιση στο πρόσωπο που έχει τον αφηγηματικό λόγο. Εμφανίζονται εξωτικοί άνδρες που θέτουν εαυτόν στην ικανοποίηση της αφηγήτριας(...)».
Στο Κεφάλαιο 6, ο τίτλος του οποίου είναι «Η Μουσικολογία της Δισκογραφία του Εξωτισμού» και που είναι χωρισμένο στις ενότητες «Τα εθνοτοπία της ελληνικής δισκογραφίας 78 στροφών», «Η εισβολή της Ανατολής στη μουσική» και «Λεκτικά δεδομένα σε ετικέτες δίσκων και παρτιτούρες», ο Ευαγγέλου εξετάζει το θέμα του και από μουσικολογικής πλευράς (δρόμοι κτλ.), ενώ σχολιάζει και τους ανάλογους χαρακτηρισμούς, που ήταν αναγραμμένοι στις ετικέτες των δίσκων («ανατολίτικο», «ταγκό οριεντάλ», «αράπικο», «χαβανέζικο φοξ» κ.λπ.).
Τα κεφάλαια του βιβλίου θα ολοκληρωθούν με το υπ’ αριθμόν 7, δηλαδή το «Ο Μουσικός Εξωτισμός ως Μοντερνισμός» και τις ενότητες «Δισκογραφία και ραδιόφωνο», «Νέα μουσικά ήθη», «Διεθνισμός» και «Υφολογικός συγκριτισμός». Στο σύντομο αυτό κεφάλαιο εξετάζονται κάποιες απόψεις της Σχολής της Φρανκφούρτης, που σχετίζονται με την αναπαραγωγή του έργου Τέχνης και οι οποίες εκτείνονται έως τη λειτουργία της δισκογραφίας και του ραδιοφώνου, γίνεται λόγος για τις Εστουδιαντίνες και ακόμη για την διαλεκτική σχέση ανάμεσα στο ελαφρό και λαϊκό τραγούδι, που επιτρέπει, ανάμεσα σε άλλα, και τη διάχυση του «εξωτισμού» στα δύο είδη.
Το βιβλίο του Γιώργου Ευαγγέλου διαθέτει επίσης «Επίλογο», εκτεταμένη «Βιβλιογραφία» και «Παράρτημα» (πίνακα), που είναι κατ’ ουσίαν μια βάση δεδομένων 948 καταχωρίσεων τραγουδιών, στην οποία καταγράφονται οι τίτλοι των «εξωτικών» τραγουδιών, οι εταιρείες, οι αριθμοί μήτρας και δίσκου, τα έτη (κυκλοφορίας υποθέτω), οι ημερομηνίες (όπου είναι εφικτό αυτό) και οι τόποι ηχογράφησης, ενώ, όλως περιέργως, δεν καταγράφονται τα ονόματα των καλλιτεχνών και των συγκροτημάτων (ίσως να ήταν θέμα χώρου).
Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες (ετικέτες δίσκων, διαφημίσεις, προγράμματα κ.λπ.), που «πέφτουν» σποραδικά μέσα στο κείμενο βοηθούν, και αυτές. έτι περισσότερο στην τεκμηρίωση του «εξωτισμού».
Μία αρκετά ενδιαφέρουσα και χρήσιμη έκδοση.
Επαφή: www.fagottobooks.gr

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

BISSESVINET σύγχρονο σκοτεινό progressive / avant / experimental

Δεν ξέρω πόσοι θυμούνται τους Δανούς SVIN, ένα από τα καλύτερα avant-progressive συγκροτήματα της βορειοευρωπαϊκής χώρας, τα πιο πρόσφατα χρόνια. Στο blog έχουμε γράψει reviews για τρία άλμπουμ των SVIN, τα “Introducing” (2022), “Virgin Cuts” (2018) και “Missionær” (2016), ενώ τώρα θα πούμε κάποια λόγια για τη συνεργασία των SVIN με τον τραγουδοποιό Bisse (Thorbjørn Radisch Bredkjær). Η κατάληξη των δύο μερών είναι το άλμπουμ Blodager [Private Pressing, 2024].
Έτσι, για την ολοκλήρωση αυτού του δίσκου δημιουργείται ένα καινούριο σχήμα, οι BisseSVINet, που αποτελείται από τα τρία μέλη των SVIN, δηλαδή τους Henrik Pultz Melbye σαξόφωνα, EWI, κλαρίνο, σύνθια, Lars Bech Pilgaard αρμόνιο, τσελέστα, κιθάρες και Thomas Eiler ντραμς, συν τον Bisse, που παίζει σύνθια και τραγουδά. Οι SVIN γράφουν τις μουσικές, ενώ ο Bisse προσθέτει τα λόγια.
Τώρα, το “Blodager”, που είναι ηχογραφημένο τον Δεκέμβριο του 2022 στα Kungsten Studios του Γκέτεμποργκ, είναι ένα σκοτεινό progressive / avant / experimental άλμπουμ, ένα από τα καλύτερα αυτού του στυλ, που μπορείς ν’ ακούσεις τριγύρω.
Κατ’ αρχάς, και όσον αφορά το στιχουργικό μέρος, ο Bisse γράφει επηρεασμένος από κείμενα της Βίβλου, της Παλαιάς Διαθήκης (τον Εκκλησιαστή), μα και της Καινής (ένα από τα πρόσωπα που πρωταγωνιστεί είναι ο Ιούδας). Υπάρχει, λοιπόν, το μάταιο της ύπαρξης, ο άνθρωπος που οφείλει να διάγει βίο αμόλυντο, προκειμένου να απολαύσει το αθάνατο της «άλλης» ζωής, μαζί με παραφράσεις διαφόρων παραβολών και οραμάτων, που δημιουργούν ένα μυστικιστικό και συνάμα κάπως... αγριεμένο πλαίσιο.
Αν και δεν μπορείς να αντιληφθείς, πάντα και 100%, τι ακριβώς απαγγέλλει ο Bisse, στην πράξη όλο αυτό το σκηνικό δρα πιεστικά προς τον ακροατή, που ακούει αποσβολωμένος τις θρηνητικές ψαλμωδίες ή απαγγελίες του Νορβηγού, μαζί με την καταιγιστική συνοδεία των SVIN – στην οποία κυριαρχούν τα παραμορφωμένα σαξόφωνα, τα πλήκτρα, οι κιθάρες και μαζί το ασυγκράτητο ρυθμικό τμήμα. Και κάπως έτσι προκύπτουν tracks σαν τα “Judasevangeliet”, “Veråb”, “Svinehyrden” και άλλα τινά, που είναι ικανά να σου πάρουν το σκαλπ.
Επαφή: https://svin.bandcamp.com/album/blodager