Είναι
αρκετοί εκείνοι και εκείνες που πιστεύουν πως τα έιτις υπήρξαν η τελευταία πολύ
σημαντική δεκαετία στην ιστορία της ποπ μουσικής. Η δεκαετία αυτή στηρίχτηκε
μορφικά σε ό,τι της παρέδωσαν τα σίξτις και τα σέβεντις, ντύνοντας τα καινούρια
τραγούδια με τις μελωδίες και τους ρυθμούς που προσέφεραν τα νέα, τότε, λαϊκά
όργανα της εποχής, που δεν ήταν άλλα από τα συνθεσάιζερ. Φυσικά γράφτηκε και
καλό ροκ στη δεκαετία του ’80, αλλά τα σύνθια ήταν εκείνα που χαρακτήρισαν,
στις διάφορες αποχρώσεις τους, τα μουσικά έιτις.
Τα τραγούδια που επιλέγω πιο κάτω, για ένα μικρό σχολιασμό, προέρχονται φυσικά από τη δεκαετία του ’80 και είναι τέσσερα «ξένα» κι ένα ελληνικό. Τον χαρακτηρισμό «ξένα» τον χρησιμοποιώ και τον τοποθετώ μέσα σε εισαγωγικά, γιατί έπαιζε ακόμη στις κασέτες, που έγραφαν, άκουγαν και αντάλλασσαν οι νέοι άνθρωποι εκείνα τα χρόνια, ιδίως όταν αυτές (οι κασέτες) προορίζονταν για τα διάφορα μικρο-πάρτυ (φοιτητικά ή άλλα). Το να έγραφες μια «ενενηντάρα» κασέτα με... ξένα χορευτικά, το 1985, ισοδυναμούσε, πολλές φορές, με θησαυρό – καθώς μια καλή κασέτα, με «σωστές» επιλογές και περασμένη μέσα από κάποιον υποτυπώδη μίκτη, αντιγραφόταν πάραυτα, για να ακολουθήσει πιο μετά τη δική της ανεξιχνίαστη πορεία. Έτσι κάπως δημιουργούνταν οι playlists εκείνη τη δεκαετία.
Θα
μπορούσα να διαλέξω μία από τις δικές μου κασέτες με... ξένες χορευτικές
επιτυχίες, που έχουν διασωθεί, και να τις σχολιάσω track
το track, όμως το κείμενο θα τράβαγε πολύ σε μάκρος, αφού θα
έπρεπε να γράψω για καμιά 20αριά τραγούδια. Προτιμώ, λοιπόν, να επιλέξω πέντε
μόνο, και να πω λίγα λόγια για το καθένα, καθότι η αφαίρεση έχει πάντα μεγάλο
ενδιαφέρον – πολύ μεγαλύτερο από την πρόσθεση. Περιττό να πω πως αυτά τα πέντε
τραγούδια αποτελούν δικά μου διαχρονικά αγαπημένα (πέρα από δεκαετίες), μα και πολλών
άλλων υποθέτω, παρότι δεν πρόκειται για εντελώς αναμενόμενες επιλογές.
1. YELLO: Call it love (1987)
(από το LP “One Second” σε ετικέτα Mercury)
Οι
Ελβετοί Yello ήταν ένα από τα καλύτερα συγκροτήματα της δεκαετίας
του ’80 (υπάρχουν μέχρι τις μέρες μας) ανεξαρτήτως υφών, ειδών και επιμέρους
προτιμήσεων. Μέσα στη συγκεκριμένη δεκαετία ηχογράφησαν τους καλύτερους δίσκους
τους, έδωσαν τα ωραιότερα τραγούδια τους και υμνήθηκαν από τους fans τους ως ένα μοναδικό synth-pop σχήμα, εντελώς
εστέτ, με τη δική του μοναδική electro αφήγηση και την περφεξιονιστική
εικαστική επιμέλεια των βιντεοκλίπ του. Κάπως σαν κυρίαρχοι του στυλ.
Το
“Call it
love” ήταν μια σύνθεση του Boris
Blank, που έπαιζε διάφορα πλήκτρα και σύνθια, κάνοντας
τον προγραμματισμό και την ενορχήστρωση, βασισμένη σε λόγια του Dieter Meier,
που περαιτέρω τραγουδούσε, και η οποία προερχόταν από το πέμπτο άλμπουμ των Yello, το καταπληκτικό “One
Second”. Πέραν των Blank
και
Meier στο τραγούδι ακούγονται, ακόμη, το drum machine
του
Beat Ash,
η ηλεκτρική κιθάρα του Chico Hablas και τα φωνητικά του πρόωρα χαμένου Billy MacKenzie.
Η συνέχεια
εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/apo-toys-elbetoys-yello-ston-gianni-milioka-pente-axia-tragoydia-apo-ti-dekaetia-toy
Τα τραγούδια που επιλέγω πιο κάτω, για ένα μικρό σχολιασμό, προέρχονται φυσικά από τη δεκαετία του ’80 και είναι τέσσερα «ξένα» κι ένα ελληνικό. Τον χαρακτηρισμό «ξένα» τον χρησιμοποιώ και τον τοποθετώ μέσα σε εισαγωγικά, γιατί έπαιζε ακόμη στις κασέτες, που έγραφαν, άκουγαν και αντάλλασσαν οι νέοι άνθρωποι εκείνα τα χρόνια, ιδίως όταν αυτές (οι κασέτες) προορίζονταν για τα διάφορα μικρο-πάρτυ (φοιτητικά ή άλλα). Το να έγραφες μια «ενενηντάρα» κασέτα με... ξένα χορευτικά, το 1985, ισοδυναμούσε, πολλές φορές, με θησαυρό – καθώς μια καλή κασέτα, με «σωστές» επιλογές και περασμένη μέσα από κάποιον υποτυπώδη μίκτη, αντιγραφόταν πάραυτα, για να ακολουθήσει πιο μετά τη δική της ανεξιχνίαστη πορεία. Έτσι κάπως δημιουργούνταν οι playlists εκείνη τη δεκαετία.
(από το LP “One Second” σε ετικέτα Mercury)
https://www.lifo.gr/culture/music/apo-toys-elbetoys-yello-ston-gianni-milioka-pente-axia-tragoydia-apo-ti-dekaetia-toy
Από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήAlex Apostolakis
Yello και Shriekback ειναι μπαντες-διαμαντια.Ειδικα για τους πρωτους,αξιζει να αναφερθει το γεγονος οτι ο Blank συνεθετε πολλα κομματια απο samples,δειγμα το δειγμα,δευτερολεπτο το δευτερολεπτο(συχνα και λιγοτερο) σε αυτο το οργιωδες κολαζ.Σημερα αυτο ειναι πολυ ευκολοτερο απο τα 80ς η τα 90ς,ελεω τεχνολογιας.Τοτε απαιτουσε ,εκτος απο οραμα,και Ιωβειο υπομονη.
Nikos Barpakis
Yello τι μπάντα, τρομερό act.
Είναι στο μέλλον και μας περιμένει
Thomas Goun
My couch is yello...
Nikos Stathas
Πολύ όμορφο άρθρο!
Dimitris Panayiotatos
Μπράβο!
George Floudas
Απόλυτο respect για τις ξένες μπάντες. Είναι μια προς μία λατρεμένες μου.
Και τα κομμάτια που διάλεξες εκπληκτικά.
Τα One second και Oil and gold είναι από τους καλύτερους δίσκους της δεκαετίας με διαφορά!
Οι It’s immaterial μετά από το σπουδαίο αυτό lp δεν κάναν μεγάλα πράγματα δυστυχώς.
Οι Propaganda έπεσαν θύμα του promotion της ZTT στους Frankie.
Απολύτως political, το Machinery έχει και ένα αδιανόητο 12” με ένα ατελείωτο σόλο κιθάρα από τον McGeoch (Magazine, Banshees)
P ropaganda
P unishmet
P aranoia
P machinery
https://youtu.be/0kadkQDc1Ts?si=xbz-BCMsldzJ-iPM
Propaganda - P: Machinery (Extended Version) – 1985
Nik Rekenes
«Που από μια γκαζόζα πίναν τρεις»
Nikolas Fotakis
αυτό — έχει πολλές τέτοιες ωραίες εικόνες η στιχουργική του Μηλιώκα
Michalis Kouris
Το εκπληκτικό P-Machinery παίζει σε διαφήμιση αυτοκινήτου τώρα. Ας το μάθουν και οι μικρότεροι όπως μάθαμε κι εμείς πολλά κομμάτια από διαφημίσεις. Υπέροχος και υποτιμημένος ο Μηλιώκας, αδιανόητοι οι Yello ακόμη και σήμερα.
Vassilis Serafimakis
Διαβάζοντας περί Yello δεν μπορώ να μη θυμηθώ τον λεγόμενο (αυτοαποκληθέντα!) πρύτανη τών Αμερικανών ροκ κριτικών Robert Christgau. Ρουφούσα τα κείμενα του στο Voice, όπως πχ το ετήσιο Pazz & Jop Poll, ώσπου άρχισα να διαφωνώ - με τις απόψεις του περισσότερο από τα γούστα του.
Aν και μη μαρξιστής, έχω εξ αρχής προσχωρήσει στην υλιστική ιστορική ανάλυση, αλλά ο Aμερικανός απέρριπτε ή ειρωνευόταν μουσικές με βάση την ταξική καταγωγή τών μουσικών. (Καλύτερο LP ever γι'αυτόν: The Clash, 1977.) Ετσι πχ γιά τούς Yello ήταν σκέτη απαξίωση. Εκατομμυριούχος τραπεζίτης ο Dieter Meier, σού λέει, οπότε άει παράτα μας.
Δεν ήταν μόνο αυτά τα κριτήρια του βέβαια. Δεν είχε καλά λόγια πχ ούτε γιά τον ύστερο John Cale. Tέλος πάντων, αν θυμήθηκα αυτόν τον κριτικό ήταν επειδή σε αναδρομή τών 1980s είχε κάνει μιά μονολεκτική κριτική τότε: "Yello : chickenshi." Στην ίδια βέβαια έγραψε και "Frank Zapa: Oh shut up.". Υποτίθεται γελάμε.
Φώντας Τρούσας
Σε συνεντεύξεις του Meier που γνωρίζω εκφραζόταν σωστά για την κοινωνία, την τέχνη κ.λπ. Θυμάμαι κάπου πως καταφερόταν κατά των υποπροϊόντων του αμερικάνικου καπιταλισμού, που απλώνονταν ανεξέλεγκτα και αλλοίωναν το ευρωπαϊκό μέσο γούστο και τέτοια...