Οι Callas
(Aris Ionas κιθάρες,
φωνή, Lakis Ionas μπάσο, Chrysanthi Tsoukala ντραμς, φωνή, Chris Bekiris κιθάρες, συν τον Κώστα Στεργίου σαξόφωνο
σε δύο tracks) τραγουδούν
ελληνικά. Το έχουν επιχειρήσει, βεβαίως, και στο «Είμαι Ένα Ξενοδοχείο» του
2020, αλλά για να το επαναλαμβάνουν και τώρα σημαίνει πως ήταν ικανοποιημένοι
από ’κείνη την αρχική προσπάθειά τους.
Διαβάζω κατ’ αρχάς τους τυπωμένους στίχους των Callas στο innersleeve, του νέου άλμπουμ τους «Ανατολή» [Inner Ear, 2024], και τους βρίσκω κάπως... χύμα (τους στίχους). Άτεχνους εννοώ. Εντάξει, τραγούδια γράφουν οι άνθρωποι, δεν γράφουν μανιφέστα, αλλά από ’κει έως το «άντε γ@μήσου ρε μ@λάκα» υπάρχει μια απόσταση. Προφανώς, και δεν διαφωνώ με τις ευαισθησίες που δείχνουν οι Callas στα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, που θίγονται εδώ (ρατσισμός, περιθωριοποίηση, μοναξιά, ζόρικες σχέσεις, κοινωνία στον αυτόματο πιλότο και άλλα τινά), αλλά το ζήτημα είναι, πάντα, πώς θα τα κάνεις όλα αυτά στίχους για τραγούδια. Η δική μου γνώμη είναι πως θα χρειαζόταν μεγαλύτερη προσπάθεια (σε κάποια τουλάχιστον κομμάτια) από τους αδελφούς Ιωνά, ώστε να εκπληρούται και το αισθητικώς ενδιαφέρον, πέρα από το κοινωνικοπολιτικό.
Από την πρώτη πλευρά τα κομμάτια που ξεχωρίζουν είναι το «Πλύση στομάχου» με τις πολύ ωραίες κιθάρες (με παραπέμπει στο εκπληκτικό “Father’s name is dad” των Fire) και το «Πρωτοχρονιά», που κι αυτό κυλάει ωραία, έχοντας πιασάρικο ρεφρέν.
Η δεύτερη πλευρά ανοίγει με το «Μάνα, πέφτω», που διαθέτει δημοτική εισαγωγή, έχοντας το σαξόφωνο σε ρόλο κλαρίνου. Μ’ αρέσει πολύ ο ήχος των κιθαρών, που στριγγλίζουν και σ’ αυτό το κομμάτι, ενώ και γενικότερα, σαν σύνθεση, το «Μάνα, πέφτω» είναι πολύ καλό (παρότι έχω κάποιες ενστάσεις ως προς τα λόγια). Ωραίο συνθετικά, δηλαδή φοβερό, είναι και το «Όλα παίρνουν φωτιά», με την ερμηνεία όμως, εδώ, κάπως να με ξενίζει. Να μην πείθει. Έχω τη γνώμη, δηλαδή, πως και η φωνή πρέπει και μπορεί να γίνει πιο εκφραστική – κάτι που το διαπιστώνω και στο επόμενο track, την «Ανατολή». Θέλω να πω πως ο τρόπος που θα εκφράσεις στα ελληνικά κάποια θέματα, κάποια νοήματα, έχει μια ιδιαιτερότητα, η οποία δεν μπορεί να είναι η ίδια όταν τραγουδάς, τα ανάλογα, στα αγγλικά (που κι εκείνα έχουν τη δική τους ιδιαιτερότητα).
Το τελευταίο κομμάτι του δίσκου, το “Love hate”, που είναι και το μόνο αγγλόφωνο της «Ανατολής» (και είναι πολύ καλό), επανατοποθετεί ένα ζήτημα από την αρχή. Μήπως τα αγγλικά, τελικώς, είναι η γλώσσα που ταιριάζει καλύτερα στα τραγούδια των Callas; Δεν ξέρω... Εξαρτάται και από τους ίδιους... τι θα πράξουν στο μέλλον...
Επαφή: https://innerear-thecallas.bandcamp.com/album/--2
Διαβάζω κατ’ αρχάς τους τυπωμένους στίχους των Callas στο innersleeve, του νέου άλμπουμ τους «Ανατολή» [Inner Ear, 2024], και τους βρίσκω κάπως... χύμα (τους στίχους). Άτεχνους εννοώ. Εντάξει, τραγούδια γράφουν οι άνθρωποι, δεν γράφουν μανιφέστα, αλλά από ’κει έως το «άντε γ@μήσου ρε μ@λάκα» υπάρχει μια απόσταση. Προφανώς, και δεν διαφωνώ με τις ευαισθησίες που δείχνουν οι Callas στα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, που θίγονται εδώ (ρατσισμός, περιθωριοποίηση, μοναξιά, ζόρικες σχέσεις, κοινωνία στον αυτόματο πιλότο και άλλα τινά), αλλά το ζήτημα είναι, πάντα, πώς θα τα κάνεις όλα αυτά στίχους για τραγούδια. Η δική μου γνώμη είναι πως θα χρειαζόταν μεγαλύτερη προσπάθεια (σε κάποια τουλάχιστον κομμάτια) από τους αδελφούς Ιωνά, ώστε να εκπληρούται και το αισθητικώς ενδιαφέρον, πέρα από το κοινωνικοπολιτικό.
Από την πρώτη πλευρά τα κομμάτια που ξεχωρίζουν είναι το «Πλύση στομάχου» με τις πολύ ωραίες κιθάρες (με παραπέμπει στο εκπληκτικό “Father’s name is dad” των Fire) και το «Πρωτοχρονιά», που κι αυτό κυλάει ωραία, έχοντας πιασάρικο ρεφρέν.
Η δεύτερη πλευρά ανοίγει με το «Μάνα, πέφτω», που διαθέτει δημοτική εισαγωγή, έχοντας το σαξόφωνο σε ρόλο κλαρίνου. Μ’ αρέσει πολύ ο ήχος των κιθαρών, που στριγγλίζουν και σ’ αυτό το κομμάτι, ενώ και γενικότερα, σαν σύνθεση, το «Μάνα, πέφτω» είναι πολύ καλό (παρότι έχω κάποιες ενστάσεις ως προς τα λόγια). Ωραίο συνθετικά, δηλαδή φοβερό, είναι και το «Όλα παίρνουν φωτιά», με την ερμηνεία όμως, εδώ, κάπως να με ξενίζει. Να μην πείθει. Έχω τη γνώμη, δηλαδή, πως και η φωνή πρέπει και μπορεί να γίνει πιο εκφραστική – κάτι που το διαπιστώνω και στο επόμενο track, την «Ανατολή». Θέλω να πω πως ο τρόπος που θα εκφράσεις στα ελληνικά κάποια θέματα, κάποια νοήματα, έχει μια ιδιαιτερότητα, η οποία δεν μπορεί να είναι η ίδια όταν τραγουδάς, τα ανάλογα, στα αγγλικά (που κι εκείνα έχουν τη δική τους ιδιαιτερότητα).
Το τελευταίο κομμάτι του δίσκου, το “Love hate”, που είναι και το μόνο αγγλόφωνο της «Ανατολής» (και είναι πολύ καλό), επανατοποθετεί ένα ζήτημα από την αρχή. Μήπως τα αγγλικά, τελικώς, είναι η γλώσσα που ταιριάζει καλύτερα στα τραγούδια των Callas; Δεν ξέρω... Εξαρτάται και από τους ίδιους... τι θα πράξουν στο μέλλον...
Επαφή: https://innerear-thecallas.bandcamp.com/album/--2