Τρίτη 11 Απριλίου 2023

ΗΛΙΑΣ ΚΑΜΠΑΝΗΣ το άξιο άλμπουμ «Γέρμα»

Ο άγνωστος προς εμάς συνθέτης Ηλίας Καμπάνης ντύνει με μουσική την χοροθεατρική παράσταση «Γέρμα», που βασίστηκε στο πασίγνωστο θεατρικό με τον ίδιο τίτλο του Federico García Lorca και που είχε ανεβεί από την ομάδα Dance Company Mazi στο θέατρο «Τζένη Καρέζη», τον Μάιο του 2022. Όπως διαβάζουμε στο δίκτυο:
«Η Γέρμα, μια γυναίκα νέα και υγιής καταλήγει να γίνει στόχος και αντικείμενο κουτσομπολιού στη μικρή κοινωνία όπου ζει, λόγω του ότι δεν έχει κάνει ακόμα παιδιά. Έχοντας εξαντλήσει κάθε δυνατό αλλά και αδύνατο-μεταφυσικό μέσο φτάνει σε αδιέξοδο και οδηγείται στην απελπισία. Η επιθυμία της μετατρέπεται σε εμμονή και οδηγείται στο έγκλημα, δολοφονώντας το σύζυγό της. Η Γέρμα, σύμβολο ανατροπής και αιφνίδιας μεταβολής των κοινωνικών προσδοκιών, επιλέγει να πνίξει παρά να πνιγεί. Ως άλλη τραγική ηρωίδα, αποποιείται τη θηλιά στο λαιμό που φέρει από τα γεννοφάσκια της. Στερεότυπα μιας καλής γυναίκας-μάνας, τυλιγμένα προσεκτικά αθόρυβα και συγχρόνως εκκωφαντικά στα αυτιά της, στα αυτιά μας ως σήμερα. Η ελπίδα τίθεται στις γενιές που ακολουθούν για να σπάσουν τα δεσμά του υπάρχοντος συντηρητισμού».
Να πούμε, ακόμη, πως στο άλμπουμ [Same Difference Music, 2023] συμμετέχουν αρκετοί μουσικοί (Χρήστος Βαλεντίνος Πετεβής βιολί, Αλέξανδρος Κασαρτζής τσέλο, Κωνσταντίνος Λάζος γκάιντα, πνευστά, Νίκος Ρεκατσίνας κλαρίνο, Μανούσος Κλαπάκης κρουστά, Βασίλης Πολύδωρος λαούτο, Ηλίας Καμπάνης κιθάρα, κρουστά, Maiken Marlen Sundby φωνή), ενώ η σύνοψη του πρωτότυπου έργου, η σύνταξη και η επιμέλεια του κειμένου ανήκουν στον Διονύση Τεμπονέρα.
Τα κομμάτια του LP είναι επτά, ενώ στο innersleeve της έκδοσης υπάρχουν αντίστοιχα κείμενα, για τις επτά σκηνές του έργου. Αυτό, σε πρώτη φάση, με παραξένεψε. Νόμισα, δηλαδή, ότι στον δίσκο θα υπάρχει και αφήγηση, αλλά... όχι. Ο δίσκος είναι κατά βάση ορχηστρικός – πλην του track 4 (σκηνή 4), όπου ακούγονται φωνές και ήχοι από την παράσταση.
Η μουσική, το σάουντρακ ας το πούμε έτσι, του Ηλία Καμπάνη είναι πολύ καλό. Και τα επτά κομμάτια είναι διαλεκτά, δηλαδή ένα κι ένα, και το λέμε τούτο δίχως να γνωρίζουμε αν συμπλέουν, συμβαδίζουν και συνταυτίζονται με την παράσταση και με τα εκεί διαδραματιζόμενα. Ακούμε, λοιπόν, την συγκεκριμένη μουσική ως αυθύπαρκτη και αυτοδύναμη, και ως τέτοια, αυτή, «στέκεται» άψογα.
Οι επιρροές τού Η. Καμπάνη είναι πολλές. Και η «κινηματογραφική μουσική» (αυτός ο τόσο ασαφής όρος) δεν είναι η μόνη, καθώς υπάρχει περαιτέρω η παράδοση και τα ethnic ηχοχρώματα, η ηλεκτρονική μουσική (ή, όπως είναι το σωστό, η αίσθηση της ηλεκτρονικής μουσικής), η avant-garde κ.λπ. Ακόμη και progressive νύξεις ανιχνεύονται εδώ ή και επιδράσεις από το «έντεχνο» (από Χριστόδουλο Χάλαρη, Μιχάλη Χριστοδουλίδη, Γιάννη Μαρκόπουλο και Σταύρο Ξαρχάκο).
Φοβερά θέματα είναι τα «Λιτανεία», «Χρόνος» και «Φόνος», δίχως να υστερεί κανένα από τα υπόλοιπα.
Ωραία δουλειά! Κι ένας πάρα πολύ καλός δίσκος!
Επαφή: https://iliaskampanis.bandcamp.com/album/yerma

3 σχόλια:

  1. Εκείνη η παλιά διαμάχη μεταξύ Λάμπρου Παπαλεξη και G.O.D. Records ξέρουμε πως κατέληξε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Παναγιώτης Καραγεώργος14 Απριλίου 2023 στις 5:39 μ.μ.

    Εξαιρετικός δίσκος. Ευχαριστώ πολύ που τον προτείνατε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή