FARGO: Geli [Cargo Records / Kutter064 / Kapitän Platte, 2023]
Οι Fargo είναι Γερμανοί από την Λειψία και βρίσκονται στα ροκ-πράγματα τουλάχιστον μια δεκαετία. Επανεμφανίζονται δε τώρα, μ’ ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, που αποκαλείται “Geli” και το οποίον «κουβαλά» και πολιτικά μηνύματα.
Το “Geli” να πούμε, κατ’ αρχάς, πως είναι ένας δίσκος σχεδόν εξ ολοκλήρου ορχηστρικός –άρα έχουμε άλλο ένα rock instrumental άλμπουμ και γκρουπ, ανάμεσα στα τόσα άλλα–, που, χονδρικώς, θα τον αποκαλούσαμε post-rock. Ανήκει, δηλαδή, σ’ αυτό το αισθητικό στυλ, στο οποίο πρωταγωνιστούν, βασικά, τα τείχη από κιθάρες και το βαρύ rhythm section. (Το ότι σε κάποια tracks μπορείς να εντοπίσεις και «μεταλλικές» αναφορές, δεν αλλάζει το γενικότερο περίγραμμα).
Οι τίτλοι των κομματιών των Fargo, εν τω μεταξύ, είναι οι εξής: “Dresden”, “Regensburg”, “Berlin” και “Pforzheim” – τίτλοι, που αφορούν σε τέσσερις αντίστοιχες γερμανικές πόλεις, οι οποίες βομβαρδίστηκαν από τους συμμάχους, κατά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το ότι, τώρα, το εισαγωγικό track του δίσκου, το 9λεπτο «Δρέσδη», ξεκινά με μια... ροκ ομοβροντία σίγουρα δεν είναι τυχαίο, και γι’ αυτό δεν μας παραξενεύει (αναλογιζόμενοι το συνολικότερο concept). Πού είναι ποιο;
Κατά τα λεγόμενο των Fargo (στο bandcamp τους) το θέμα εδώ έχει να κάνει με τις... «εγκληματικές ιδεολογίες όπως ο φασισμός και ο εθνικοσοσιαλισμός, καθώς και με τα σύγχρονά τους φαντάσματα, που δεν νικιούνται μέσω ευσεβών ελπίδων, καθώς απαιτούν άλλου τύπου πρακτική αντίσταση». «Υπό αυτή την έννοια» λένε οι Fargo, «κατανοούμε το απόσπασμα της ομιλίας, στο κομμάτι “Pforzheim”, ως έκκληση για δράση και αντίσταση στον φασισμό, τον εθνικοσοσιαλισμό και στις σύγχρονες εκδηλώσεις τους».
Προθέσεις σωστές,
προοδευτικές, και μουσική rock,
σκληρή και συνεπής, με τις ροκ τάσεις των τελευταίων είκοσι-τόσο χρόνων,
συναρτούν, όλα αυτά, ένα αρκετά ενδιαφέρον LP,
CD και digital,
που θα ενδιαφέρει, οπωσδήποτε, τους φίλους του είδους.
Επαφή:
https://fargo-official.bandcamp.com/album/geli
SVNTAX ERROR: The Vanishing Existence [Bird’s Robe Records, 2023]
Για τους Αυστραλούς Svntax Error από το Σίδνεϋ έχουμε ξαναγράψει στο blog, όταν αναφερθήκαμε στο πρώτο άλμπουμ τους “Message” [Bird’s Robe Records, 2021].
Τώρα ένα δεύτερο δικό τους CD στρίβει στο player, ένα CD που έχει τίτλο “The Vanishing Existence” και το οποίο διαθέτει οκτώ πεντάλεπτα-εξάλεπτα tracks.
Οι Svntax Error είναι ένα γκρουπ, που μπορείς να το εντάξεις με άνεση, και αυτό, στο post-rock περιβάλλον, δίχως όμως τις πολύ σκληρές αναφορές – καθότι εμφανίζονται περισσότερο λυρικοί και μελωδικοί στον εν λόγω δίσκο (και στα περισσότερα τουλάχιστον κομμάτια τους).
Μάλιστα, κάποιες από τις συνθέσεις τους μοιάζει να κουβαλούν στοιχεία από το progressive rock και τους ψυχεδελικούς ήχους, ανακατεύοντας ανάμεσα και ηλεκτρονικού τύπου στοιχεία, δημιουργώντας μία κάπως krautrock/post-rock ατμόσφαιρα, που, σαν άκουσμα, δεν είναι και τόσο συνηθισμένη.
Παρότι υπάρχουν και λόγια σε κάποια από τα tracks των Svntax Error, τα ορχηστρικά parts είναι εκείνα που κυριαρχούν κι εδώ – με τις συνθέσεις, γενικότερα, να ξεχωρίζουν.
Εννοούμε, με αυτό, πως οι Αυστραλοί (Ben Aylward κιθάρες, φωνή, Matthew Syres κιθάρες, θερεμίνη, Peter Yates μπάσο και Ben Eadie ντραμς, κρουστά), ξέρουν να χειρίζονται πολύ ωραία τα θέματά τους, δημιουργώντας απολύτως πειστικές καταστάσεις.
Η εξισορρόπηση, δηλαδή, στοιχείων από τα late-sixties, early-seventies (οι Pink Floyd, ας πούμε, θα είναι πάντα μία αναφορά), μα και πιο σύγχρονων, με τον συνεπακόλουθο οργανικό «διάλογο», που συμβαίνει ανάμεσα στις ροκ-εποχές, είναι πολύ ουσιαστική, και τολμώ να πω ξεχωριστή, προσδίδοντας στους Svntax Error ακόμη περισσότερα credits.
Επαφή: www.birdsrobe.com
KODIAK EMPIRE: The Great Acceleration [Bird’s Robe Records 2021 / 2023]
Δεν είναι καινούρια μπάντα οι Kodiak Empire, από το Brisbane της Αυστραλίας. Στο bandcamp τους καταγράφονται δουλειές τους από το 2015, με το πιο νέο CD τους, το “The Great Acceleration”, να αναγράφει στο back cover του ως έτος έκδοσης το 2021 – με το digital να κυκλοφορεί από τις 21 Οκτ. 2022 και με την παρούσα CD-έκδοση (σε διανομή από την MGM) να διατίθεται στις αγορές από τις 2 Ιουνίου και μετά. Περίεργο αυτό, αλλά τέλος πάντων.
Το ύφος των Kodiak Empire θα μπορούσες να το πεις και progressive, με αναφορές σε Αγγλία και Αμερική, από τα mid-seventies και μετά. Ύστεροι Genesis δηλαδή, ύστεροι Yes, Asia, Kansas, Journey και τα συναφή, όλα προσαρμοσμένα, βεβαίως, στο σήμερα.
Οι Fargo είναι Γερμανοί από την Λειψία και βρίσκονται στα ροκ-πράγματα τουλάχιστον μια δεκαετία. Επανεμφανίζονται δε τώρα, μ’ ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, που αποκαλείται “Geli” και το οποίον «κουβαλά» και πολιτικά μηνύματα.
Το “Geli” να πούμε, κατ’ αρχάς, πως είναι ένας δίσκος σχεδόν εξ ολοκλήρου ορχηστρικός –άρα έχουμε άλλο ένα rock instrumental άλμπουμ και γκρουπ, ανάμεσα στα τόσα άλλα–, που, χονδρικώς, θα τον αποκαλούσαμε post-rock. Ανήκει, δηλαδή, σ’ αυτό το αισθητικό στυλ, στο οποίο πρωταγωνιστούν, βασικά, τα τείχη από κιθάρες και το βαρύ rhythm section. (Το ότι σε κάποια tracks μπορείς να εντοπίσεις και «μεταλλικές» αναφορές, δεν αλλάζει το γενικότερο περίγραμμα).
Οι τίτλοι των κομματιών των Fargo, εν τω μεταξύ, είναι οι εξής: “Dresden”, “Regensburg”, “Berlin” και “Pforzheim” – τίτλοι, που αφορούν σε τέσσερις αντίστοιχες γερμανικές πόλεις, οι οποίες βομβαρδίστηκαν από τους συμμάχους, κατά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο.
Το ότι, τώρα, το εισαγωγικό track του δίσκου, το 9λεπτο «Δρέσδη», ξεκινά με μια... ροκ ομοβροντία σίγουρα δεν είναι τυχαίο, και γι’ αυτό δεν μας παραξενεύει (αναλογιζόμενοι το συνολικότερο concept). Πού είναι ποιο;
Κατά τα λεγόμενο των Fargo (στο bandcamp τους) το θέμα εδώ έχει να κάνει με τις... «εγκληματικές ιδεολογίες όπως ο φασισμός και ο εθνικοσοσιαλισμός, καθώς και με τα σύγχρονά τους φαντάσματα, που δεν νικιούνται μέσω ευσεβών ελπίδων, καθώς απαιτούν άλλου τύπου πρακτική αντίσταση». «Υπό αυτή την έννοια» λένε οι Fargo, «κατανοούμε το απόσπασμα της ομιλίας, στο κομμάτι “Pforzheim”, ως έκκληση για δράση και αντίσταση στον φασισμό, τον εθνικοσοσιαλισμό και στις σύγχρονες εκδηλώσεις τους».
SVNTAX ERROR: The Vanishing Existence [Bird’s Robe Records, 2023]
Για τους Αυστραλούς Svntax Error από το Σίδνεϋ έχουμε ξαναγράψει στο blog, όταν αναφερθήκαμε στο πρώτο άλμπουμ τους “Message” [Bird’s Robe Records, 2021].
Τώρα ένα δεύτερο δικό τους CD στρίβει στο player, ένα CD που έχει τίτλο “The Vanishing Existence” και το οποίο διαθέτει οκτώ πεντάλεπτα-εξάλεπτα tracks.
Οι Svntax Error είναι ένα γκρουπ, που μπορείς να το εντάξεις με άνεση, και αυτό, στο post-rock περιβάλλον, δίχως όμως τις πολύ σκληρές αναφορές – καθότι εμφανίζονται περισσότερο λυρικοί και μελωδικοί στον εν λόγω δίσκο (και στα περισσότερα τουλάχιστον κομμάτια τους).
Μάλιστα, κάποιες από τις συνθέσεις τους μοιάζει να κουβαλούν στοιχεία από το progressive rock και τους ψυχεδελικούς ήχους, ανακατεύοντας ανάμεσα και ηλεκτρονικού τύπου στοιχεία, δημιουργώντας μία κάπως krautrock/post-rock ατμόσφαιρα, που, σαν άκουσμα, δεν είναι και τόσο συνηθισμένη.
Παρότι υπάρχουν και λόγια σε κάποια από τα tracks των Svntax Error, τα ορχηστρικά parts είναι εκείνα που κυριαρχούν κι εδώ – με τις συνθέσεις, γενικότερα, να ξεχωρίζουν.
Εννοούμε, με αυτό, πως οι Αυστραλοί (Ben Aylward κιθάρες, φωνή, Matthew Syres κιθάρες, θερεμίνη, Peter Yates μπάσο και Ben Eadie ντραμς, κρουστά), ξέρουν να χειρίζονται πολύ ωραία τα θέματά τους, δημιουργώντας απολύτως πειστικές καταστάσεις.
Η εξισορρόπηση, δηλαδή, στοιχείων από τα late-sixties, early-seventies (οι Pink Floyd, ας πούμε, θα είναι πάντα μία αναφορά), μα και πιο σύγχρονων, με τον συνεπακόλουθο οργανικό «διάλογο», που συμβαίνει ανάμεσα στις ροκ-εποχές, είναι πολύ ουσιαστική, και τολμώ να πω ξεχωριστή, προσδίδοντας στους Svntax Error ακόμη περισσότερα credits.
Επαφή: www.birdsrobe.com
KODIAK EMPIRE: The Great Acceleration [Bird’s Robe Records 2021 / 2023]
Δεν είναι καινούρια μπάντα οι Kodiak Empire, από το Brisbane της Αυστραλίας. Στο bandcamp τους καταγράφονται δουλειές τους από το 2015, με το πιο νέο CD τους, το “The Great Acceleration”, να αναγράφει στο back cover του ως έτος έκδοσης το 2021 – με το digital να κυκλοφορεί από τις 21 Οκτ. 2022 και με την παρούσα CD-έκδοση (σε διανομή από την MGM) να διατίθεται στις αγορές από τις 2 Ιουνίου και μετά. Περίεργο αυτό, αλλά τέλος πάντων.
Το ύφος των Kodiak Empire θα μπορούσες να το πεις και progressive, με αναφορές σε Αγγλία και Αμερική, από τα mid-seventies και μετά. Ύστεροι Genesis δηλαδή, ύστεροι Yes, Asia, Kansas, Journey και τα συναφή, όλα προσαρμοσμένα, βεβαίως, στο σήμερα.
Εννοούμε με αυτό πως με
τίποτα δεν θα μπορούσε να εκλάβεις τους Kodiak Empire ως ένα γκρουπ του 1977 ας πούμε – με τα τραγούδια τους να
διαθέτουν όλες τις σημερινές αισθητικές αποτυπώσεις ενός ήχου, που, εξ όσων
φαίνεται, εξακολουθεί να συγκινεί τους αυστραλούς μουσικούς, καθώς στο ίδιο
πάνω-κάτω κλίμα κινούνται και άλλες μπάντες από «’κει κάτω», σαν τις Closure in Moscow, Toehider, Pirate κ.λπ.
Πολύ καλό το τελευταίο και πιο μεγάλο σε διάρκεια track του δίσκου, το 9λεπτο “Marcel”, που δείχνει την άνεση των Αυστραλών να κινούνται δημιουργικώς και στην μεγάλη φόρμα, και αρκετά ενδιαφέρον το “The Great Acceleration” συνολικώς.
Επαφή: www.birdsrobe.com
LUMSK: Fremmede Toner [Dark Essence Records, 2023]
Στο bandcamp υπάρχει μία φωτογραφία (ομιχλώδης και μ’ ένα δάσος στο background) του νορβηγικού γκρουπ Lumsk,, στην οποία φωτογραφία ποζάρουν έξι άτομα (τέσσερις άνδρες και δύο γυναίκες). Το λέμε γιατί ούτε στο CD, που έχουμε εμείς στα χέρια μας, αλλά ούτε και στο bandcamp του γκρουπ υπάρχουν τα ονόματα των μελών.
Οπωσδήποτε έχουμε να κάνουμε μ’ ένα πολυμελές ροκ γκρουπ (που έχει μπροστά τραγουδίστρια), το οποίο κινείται σε... περίεργους δρόμους – καθώς στα τραγούδια των Lumsk υπάρχουν folk, progressive και hard rock επιρροές, με τον ήχο να είναι, πάντως, σύγχρονος. Και εννοούμε μ’ αυτό, πως εδώ δεν υπάρχει η διάθεση να αναπαραχθεί, γραμμή προς γραμμή, ένας ήχος από το απώτατο χθες, μα κάτι με ναι μεν άκρες χθεσινές, αλλά ταυτοχρόνως και με σύγχρονο πρόσωπο.
Τα κομμάτια των Lumsk είναι πολύ ενδιαφέροντα και, όπως διαβάζουμε, κάποια εξ αυτών είναι στηριγμένα σε λόγια ενός διακεκριμένου νορβηγού ποιητή, του André Bjerke (1918-1985). Τίτλος βιβλίου του Bjerke είναι, εξάλλου, και ο τίτλος του άλμπουμ των Lumsk (“Fremmede Toner”).
Πολύ καλό το τελευταίο και πιο μεγάλο σε διάρκεια track του δίσκου, το 9λεπτο “Marcel”, που δείχνει την άνεση των Αυστραλών να κινούνται δημιουργικώς και στην μεγάλη φόρμα, και αρκετά ενδιαφέρον το “The Great Acceleration” συνολικώς.
Επαφή: www.birdsrobe.com
LUMSK: Fremmede Toner [Dark Essence Records, 2023]
Στο bandcamp υπάρχει μία φωτογραφία (ομιχλώδης και μ’ ένα δάσος στο background) του νορβηγικού γκρουπ Lumsk,, στην οποία φωτογραφία ποζάρουν έξι άτομα (τέσσερις άνδρες και δύο γυναίκες). Το λέμε γιατί ούτε στο CD, που έχουμε εμείς στα χέρια μας, αλλά ούτε και στο bandcamp του γκρουπ υπάρχουν τα ονόματα των μελών.
Οπωσδήποτε έχουμε να κάνουμε μ’ ένα πολυμελές ροκ γκρουπ (που έχει μπροστά τραγουδίστρια), το οποίο κινείται σε... περίεργους δρόμους – καθώς στα τραγούδια των Lumsk υπάρχουν folk, progressive και hard rock επιρροές, με τον ήχο να είναι, πάντως, σύγχρονος. Και εννοούμε μ’ αυτό, πως εδώ δεν υπάρχει η διάθεση να αναπαραχθεί, γραμμή προς γραμμή, ένας ήχος από το απώτατο χθες, μα κάτι με ναι μεν άκρες χθεσινές, αλλά ταυτοχρόνως και με σύγχρονο πρόσωπο.
Τα κομμάτια των Lumsk είναι πολύ ενδιαφέροντα και, όπως διαβάζουμε, κάποια εξ αυτών είναι στηριγμένα σε λόγια ενός διακεκριμένου νορβηγού ποιητή, του André Bjerke (1918-1985). Τίτλος βιβλίου του Bjerke είναι, εξάλλου, και ο τίτλος του άλμπουμ των Lumsk (“Fremmede Toner”).
Εξειδικεύοντας κάπως τις αναφορές των Νορβηγών θα λέγαμε πως
το folk rock, το βρετανικό pastoral rock, μα και το art rock, μαζί με το hard rock βεβαίως, παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στα δρώμενα, με
συγκροτήματα όπως οι Genesis,
οι Renaissance, οι Gryphon ή οι Led Zeppelin (των mid-seventies) να παίζουν σημαντικό ρόλο
στην διατύπωση των passages.
Από ’κει και πέρα μένει το ταλέντο των έξι μουσικών, ούτως ώστε να μπει σε μια τάξη το... χάος των αναφορών, ίνα προκύψουν θαυμάσια κομμάτια, σαν τα “A match”, “Abschied”, “Da veilschen” κ.λπ.
Το “Fremmede Toner” των Lumsk είναι μεγάλο σε διάρκεια – και εκτός από CD και digital, θα κυκλοφορήσει και σε διπλό LP (με ημερομηνία κυκλοφορίας την 5η Μαΐου).
Επαφή: www.darkessencerecords.no
EDREDON SENSIBLE: Montagne Explosion [Private Pressing, 2023]
Γάλλοι από την Τουλούζη είναι οι Edredon Sensible – μια μπάντα, για την οποία έχουμε ξαναγράψει στο blog, με αφορμή το προηγούμενο CD της, το “Vloute Panthère” [Les Productions du Vendredi, 2021]. Και ήταν εκεί όπου είχαμε σημειώσει πως οι Tristan Charles-Alfred βαρύτονο σαξόφωνο, Antoine Pedriolle ντραμς, κρουστά, Mathias Bayle ντραμς, κρουστά και Jean Lacarrière τενόρο σαξόφωνο ανέπτυσσαν ένα... rock πολύ jazz, ή μια... jazz πολύ rock, ικανή να κερδίσει εύκολα τις εντυπώσεις. Και όντως, αφού εκείνος ο δίσκος ήταν πολύ ιδιαίτερος και διαφορετικός.
Το ίδιο, χοντρικώς, ισχύει, όμως, και για το “Montagne Explosion”, ένα το ίδιο βαρύ, δημιουργικό, παράξενο, απρόσμενο και αεικίνητο ηχητικώς άλμπουμ, που δείχνει πως οι γάλλοι μουσικοί (υπάρχουν και τέσσερις γυναικείες φωνές ανάμεσα, ως guests) δεν το βάζουν κάτω, όπως λέμε, υπερασπιζόμενοι μετά μανίας την (γαλλική) παράδοση στα... ιδιόμορφα και αλλόκοτα συγκροτήματα.
Γιατί είναι τέτοιοι οι Edredon Sensible. Είναι μια ομάδα, που παίζει άγρια και αναπάντεχη μουσική, στηριγμένη κατά πρώτον στην ισχυρή ρυθμική βάση, που κτίζουν οι δύο ντράμερ και από ’κει και πέρα στις συνεισφορές των πνευστών, που σε διαφόρους ρόλους (ακόμη και κόντρα) επιχειρούν να μεταφέρουν και κάποια μελωδικά στοιχεία (minimal συνήθως) στα ποικίλα passages.
Θα (ξανα)γράψουμε λοιπόν για ένα συγκρότημα διαφορετικό, με όχι πολλές ιδέες αναγκαστικά, αλλά με έναν δικό του τρόπο να τις υπερασπίζει.
Φοβερό κομμάτι το “Where is un alcool japonais qui aime se baigner en restant à la même temperature”, όπως και το “Peut être ben hurble” και γενικώς ένα διαφορετικό άκουσμα από τους γάλλους μουσικούς, που θα ενδιαφέρει οπωσδήποτε τους φίλους του παλαιού, γαλλικού, ψαγμένου rock.
Από ’κει και πέρα μένει το ταλέντο των έξι μουσικών, ούτως ώστε να μπει σε μια τάξη το... χάος των αναφορών, ίνα προκύψουν θαυμάσια κομμάτια, σαν τα “A match”, “Abschied”, “Da veilschen” κ.λπ.
Το “Fremmede Toner” των Lumsk είναι μεγάλο σε διάρκεια – και εκτός από CD και digital, θα κυκλοφορήσει και σε διπλό LP (με ημερομηνία κυκλοφορίας την 5η Μαΐου).
Επαφή: www.darkessencerecords.no
EDREDON SENSIBLE: Montagne Explosion [Private Pressing, 2023]
Γάλλοι από την Τουλούζη είναι οι Edredon Sensible – μια μπάντα, για την οποία έχουμε ξαναγράψει στο blog, με αφορμή το προηγούμενο CD της, το “Vloute Panthère” [Les Productions du Vendredi, 2021]. Και ήταν εκεί όπου είχαμε σημειώσει πως οι Tristan Charles-Alfred βαρύτονο σαξόφωνο, Antoine Pedriolle ντραμς, κρουστά, Mathias Bayle ντραμς, κρουστά και Jean Lacarrière τενόρο σαξόφωνο ανέπτυσσαν ένα... rock πολύ jazz, ή μια... jazz πολύ rock, ικανή να κερδίσει εύκολα τις εντυπώσεις. Και όντως, αφού εκείνος ο δίσκος ήταν πολύ ιδιαίτερος και διαφορετικός.
Το ίδιο, χοντρικώς, ισχύει, όμως, και για το “Montagne Explosion”, ένα το ίδιο βαρύ, δημιουργικό, παράξενο, απρόσμενο και αεικίνητο ηχητικώς άλμπουμ, που δείχνει πως οι γάλλοι μουσικοί (υπάρχουν και τέσσερις γυναικείες φωνές ανάμεσα, ως guests) δεν το βάζουν κάτω, όπως λέμε, υπερασπιζόμενοι μετά μανίας την (γαλλική) παράδοση στα... ιδιόμορφα και αλλόκοτα συγκροτήματα.
Γιατί είναι τέτοιοι οι Edredon Sensible. Είναι μια ομάδα, που παίζει άγρια και αναπάντεχη μουσική, στηριγμένη κατά πρώτον στην ισχυρή ρυθμική βάση, που κτίζουν οι δύο ντράμερ και από ’κει και πέρα στις συνεισφορές των πνευστών, που σε διαφόρους ρόλους (ακόμη και κόντρα) επιχειρούν να μεταφέρουν και κάποια μελωδικά στοιχεία (minimal συνήθως) στα ποικίλα passages.
Θα (ξανα)γράψουμε λοιπόν για ένα συγκρότημα διαφορετικό, με όχι πολλές ιδέες αναγκαστικά, αλλά με έναν δικό του τρόπο να τις υπερασπίζει.
Φοβερό κομμάτι το “Where is un alcool japonais qui aime se baigner en restant à la même temperature”, όπως και το “Peut être ben hurble” και γενικώς ένα διαφορετικό άκουσμα από τους γάλλους μουσικούς, που θα ενδιαφέρει οπωσδήποτε τους φίλους του παλαιού, γαλλικού, ψαγμένου rock.
Πολύ ενδιαφέρουσες κυκλοφορίες, ξεχωρίζω τους LUMSK και τους SVNTAX ERROR (που έμαθα από το Δισκορυχειον έτσι κι αλλιώς). Ευχαριστώ για την παρουσίαση ηχογραφήσεων που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα.
ΑπάντησηΔιαγραφή