SOMNATH ROY / SUDESHNA BHATTACHARYA: Mousson de
Calcutta [Losen Records, 2023]
Το “Mousson de Calcutta” είναι το δεύτερο άλμπουμ της ινδής μουσικού Sudeshna Bhattacharya στην Losen Records, αφού έχει προηγηθεί το “Sangeet”, το 2019, μαζί με τον κρουστό Tanmoy Bose (tabla).
Σ’ αυτό το CD
την Sudeshna Bhattacharya,
που χειρίζεται πάντα sarod
και mohan veena (μοιάζει οπτικά με κιθάρα, αλλά επί της ουσίας είναι ένα
τροποποιημένο sarod) την
συνοδεύει ο περκασιονίστας Somnath Roy,
που χειρίζεται ghatam
(στάμνα) βασικά, μα και kanjira και morsing,
ενώ ακούγεται και η φωνή του κιόλας να αναπαριστά το ρυθμό.
Εν αντιθέσει με το προηγούμενο CD αυτό θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις έως και fusion, για τα μέτρα της ινδικής μουσικής πάντα, επειδή τα δύο βασικά όργανα που ακούγονται στο “Mousson de Calcutta” ανήκουν σε διαφορετικές παραδόσεις – το sarod στην Hindustani παράδοση (κλασική μουσική της βόρειας Ινδίας) και το ghatam στην Carnatic (κλασική μουσική της νότιας Ινδίας).
Οι συνθέσεις είναι τρεις, ανήκουν και οι τρεις στην Bhattacharya και αναπτύσσονται με την λογική των ragas. Αποκαλούνται δε “Raga megh” (38:10), “Raga abhogi” (13:00) και “Raga piloo jangla” (6:14), διαθέτοντας φυσικά τις σχετικές alap (εισαγωγές), πριν αρχίσουν να αναπτύσσονται με τον γνωστό... ψυχεδελικό τρόπο των «κλασικών ινδικών μουσικών» - ιδίως η 38λεπτη “Raga megh”, με τα ποικίλα ρυθμικά μέρη της (Jor, Jhala, Jhaptaal, Tentaal), που συνήθως «χάνονται» στο μέτρημα (10μπιτα, 16μπιτα).
Μαγικό άκουσμα, συντεθειμένο από μουσικούς με μεγάλες θεωρητικές και εκτελεστικές δυνατότητες, που θα αγγίξει ασυζητητί τους φίλους των world ήχων.
SARA CALVANELLI / VIRGINIA SUTERA: Ejadira [Losen Records, 2023]
Η Sara Calvanelli (ακορντεόν, φωνή, ινδικό αρμόνιο, λούπες, cajon) και η Virginia Sutera (βιολί) είναι δύο Ιταλίδες, που γνωρίστηκαν το 2020, στη φάση του λοκντάουν. Στην αρχή θα συνεργάζονταν από μακριά μέσω ανταλλαγής αρχείων, αλλά πολύ σύντομα, και με την πρώτη ευκαιρία, θα επιχειρούσαν να βρεθούν από κοντά, βάζοντας εμπρός το σχέδιο μιας κοινής ηχογράφησης – κι έτσι κάπως θα προέκυπτε η “Ejadira”, που θα ήταν ζωντανά ηχογραφημένη, κάπου στην Φλωρεντία, τον Μάιο του 2022.
Βασικά το άλμπουμ, που είναι αυτοσχεδιαστικής λογικής και εξέλιξης, αποτελείται από έξι tracks, με ποικίλες διάρκειες – από 3:54 το συντομότερο, έως 13:26 το μακρύτερο στο χρόνο.
Αυτή η «ελευθερία κινήσεων» δίνει στις Calvanelli και Sutera την δυνατότητα να επεμβαίνουν εν τω γεννάσθαι, μέσω της ηλεκτρονικής διαχείρισης, όχι μόνο στις μελωδίες που αναδύονται, αλλά και στην αρμονική και μετρική συγκρότηση του ακροάματος, το οποίο μπορεί να κινείται άλλοτε σε εντελώς free περιοχές, και άλλοτε σε περισσότερο οριοθετημένες, με αναφορές στην φολκλορική μουσική και το μπαρόκ, αποκτώντας ακόμη και χορευτικά χαρακτηριστικά.
Σίγουρα δεν πρόκειται για ένα εύκολο άκουσμα, αλλά από την άλλη δεν έχουμε να κάνουμε και με κάτι εικονοκλαστικό, χωρίς έναν ειρμό και μια συνέπεια.
Όχι... οι μουσικές των Sara Calvanelli και Virginia Sutera διαθέτουν πολλά ελκυστικά γνωρίσματα, δεν αρνούνται την μελωδική κατάδειξη, ενώ ακόμη και όταν αποφασίσουν να επεκταθούν σε μη ελεγχόμενες περιοχές το κάνουν με γνώμονα έναν λυρισμό και μια αισθητική κομψότητα.
Το ότι πρόκειται για Ιταλίδες σημαίνει εν τέλει κάτι.
Επαφή: www.losenrecords.no
Το “Mousson de Calcutta” είναι το δεύτερο άλμπουμ της ινδής μουσικού Sudeshna Bhattacharya στην Losen Records, αφού έχει προηγηθεί το “Sangeet”, το 2019, μαζί με τον κρουστό Tanmoy Bose (tabla).
Εν αντιθέσει με το προηγούμενο CD αυτό θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις έως και fusion, για τα μέτρα της ινδικής μουσικής πάντα, επειδή τα δύο βασικά όργανα που ακούγονται στο “Mousson de Calcutta” ανήκουν σε διαφορετικές παραδόσεις – το sarod στην Hindustani παράδοση (κλασική μουσική της βόρειας Ινδίας) και το ghatam στην Carnatic (κλασική μουσική της νότιας Ινδίας).
Οι συνθέσεις είναι τρεις, ανήκουν και οι τρεις στην Bhattacharya και αναπτύσσονται με την λογική των ragas. Αποκαλούνται δε “Raga megh” (38:10), “Raga abhogi” (13:00) και “Raga piloo jangla” (6:14), διαθέτοντας φυσικά τις σχετικές alap (εισαγωγές), πριν αρχίσουν να αναπτύσσονται με τον γνωστό... ψυχεδελικό τρόπο των «κλασικών ινδικών μουσικών» - ιδίως η 38λεπτη “Raga megh”, με τα ποικίλα ρυθμικά μέρη της (Jor, Jhala, Jhaptaal, Tentaal), που συνήθως «χάνονται» στο μέτρημα (10μπιτα, 16μπιτα).
Μαγικό άκουσμα, συντεθειμένο από μουσικούς με μεγάλες θεωρητικές και εκτελεστικές δυνατότητες, που θα αγγίξει ασυζητητί τους φίλους των world ήχων.
SARA CALVANELLI / VIRGINIA SUTERA: Ejadira [Losen Records, 2023]
Η Sara Calvanelli (ακορντεόν, φωνή, ινδικό αρμόνιο, λούπες, cajon) και η Virginia Sutera (βιολί) είναι δύο Ιταλίδες, που γνωρίστηκαν το 2020, στη φάση του λοκντάουν. Στην αρχή θα συνεργάζονταν από μακριά μέσω ανταλλαγής αρχείων, αλλά πολύ σύντομα, και με την πρώτη ευκαιρία, θα επιχειρούσαν να βρεθούν από κοντά, βάζοντας εμπρός το σχέδιο μιας κοινής ηχογράφησης – κι έτσι κάπως θα προέκυπτε η “Ejadira”, που θα ήταν ζωντανά ηχογραφημένη, κάπου στην Φλωρεντία, τον Μάιο του 2022.
Βασικά το άλμπουμ, που είναι αυτοσχεδιαστικής λογικής και εξέλιξης, αποτελείται από έξι tracks, με ποικίλες διάρκειες – από 3:54 το συντομότερο, έως 13:26 το μακρύτερο στο χρόνο.
Αυτή η «ελευθερία κινήσεων» δίνει στις Calvanelli και Sutera την δυνατότητα να επεμβαίνουν εν τω γεννάσθαι, μέσω της ηλεκτρονικής διαχείρισης, όχι μόνο στις μελωδίες που αναδύονται, αλλά και στην αρμονική και μετρική συγκρότηση του ακροάματος, το οποίο μπορεί να κινείται άλλοτε σε εντελώς free περιοχές, και άλλοτε σε περισσότερο οριοθετημένες, με αναφορές στην φολκλορική μουσική και το μπαρόκ, αποκτώντας ακόμη και χορευτικά χαρακτηριστικά.
Σίγουρα δεν πρόκειται για ένα εύκολο άκουσμα, αλλά από την άλλη δεν έχουμε να κάνουμε και με κάτι εικονοκλαστικό, χωρίς έναν ειρμό και μια συνέπεια.
Όχι... οι μουσικές των Sara Calvanelli και Virginia Sutera διαθέτουν πολλά ελκυστικά γνωρίσματα, δεν αρνούνται την μελωδική κατάδειξη, ενώ ακόμη και όταν αποφασίσουν να επεκταθούν σε μη ελεγχόμενες περιοχές το κάνουν με γνώμονα έναν λυρισμό και μια αισθητική κομψότητα.
Το ότι πρόκειται για Ιταλίδες σημαίνει εν τέλει κάτι.
Επαφή: www.losenrecords.no
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου