Το νέο άλμπουμ τής πολωνής συνθέτριας και τραγουδοποιού Hania Rani έχει
τίτλο “Ghosts” [Gondwana Records / ΑΝ Μusic, 2023], λέξη που
οπωσδήποτε ταιριάζει με την ακραία ατμοσφαιρική και τρόπον τινά φασματική
μουσική της.
Πρόκειται για ένα άλμπουμ δεκατριών συνθέσεων και τραγουδιών, που είναι εμπνευσμένο από τη δίμηνη διαμονή τής Rani, σ’ ένα στούντιο, κάπου στα ελβετικά βουνά, όταν δούλευε πάνω στο σάουντρακ τής ταινίας “I Giacometti” (σκ. Susanna Fanzun) – από το οποίο θα προέκυπτε το άλμπουμ “On Giacometti”, για το οποίο θα γράφαμε, πριν από κάποιους μήνες (1 Ιουλίου 2023). Όπως γράφει η ίδια στο bandcamp της:
«Εκεί όπου έμενα ήταν κάποτε ένα παλιό σανατόριο, σε μια περιοχή που σε αλλοτινούς καιρούς ήταν πολύ δημοφιλής, αλλά τώρα υπήρχαν μόνον τεράστια εγκαταλελειμμένα ξενοδοχεία, στα οποία οι ντόπιοι έλεγαν ότι ζούσαν φαντάσματα. Θέλω να πω πως αυτή ήταν μια τοπική πεποίθηση –φανταστείτε πως σ’ αυτά τα φαντάσματα οι είχαν δώσει μέχρι και ονόματα!–, αλλά όταν χανόσουν βαθιά στη φύση ή πήγαινες σε κάποιο παρατημένο μέρος, η φαντασία σου άρχιζε να οργιάζει και να λειτουργεί σ’ ένα διαφορετικό επίπεδο».
Μέσα από ένα τέτοιο
σκηνικό θα προέκυπταν οι μουσικές και τα τραγούδια τού “Ghosts”, για τα οποία η Hania Rani
(που τραγουδά και παίζει πιάνο στην ηχογράφηση, και ακόμη σύνθια, moog και πλήκτρα γενικώς) θα ζητούσε την συνδρομή πολλών και
καταξιωμένων συναδέλφων της, όπως του τραγουδιστή-πιανίστα Patrick Watson,
του πιανίστα-κιμπορντίστα Ólafur Arnalds, του ντράμερ Duncan Bellamy (από Portico Quartet κ.λπ.) και πολλών άλλων ακόμη – καθώς στην ηχογράφηση
ακούγονται πάμπολλα έγχορδα, μπάσο φυσικά, και πληθώρα από synths και keyboards.
Μέσα από απλούς στη βάση τους στίχους, που έχουν να κάνουν με την αγάπη, τοποθετημένη (η αγάπη) και τοποθετημένοι (οι στίχοι) σε λίγο αδιόρατα και μεταιχμίων πλαίσια, η Hania Rani ξεδιπλώνει τις συνθετικές περισσότερο (εμείς θα πούμε) ικανότητές της, καθώς η ίδια εξελίσσεται διαρκώς και προς τα πάνω από δίσκο σε δίσκο, προσφέροντας, μέσω του “Ghosts”, την πιο ώριμη έως σήμερα δουλειά της, που οπωσδήποτε ακούγεται συναρπαστική κατά τόπους.
Μεταξύ των πιο δυνατών στιγμών του νέου δίσκου της Hania Rani και τα “24.03”, “The boat” και “Utrata”, και βεβαίως το 11λεπτο “Komeda”, ίσως το ωραιότερο track του δίσκου, που αποτελεί, φυσικά, κι ένα φόρο τιμής στον μεγάλο συμπατριώτη της συνθέτη Krzysztof Komeda (1931-1969).
Ένας πολύ αξιόλογος
δίσκος από την Hania Rani,
που αφήνει υποσχέσεις για κάτι ακόμη πιο σημαντικό στο μέλλον.
Πρόκειται για ένα άλμπουμ δεκατριών συνθέσεων και τραγουδιών, που είναι εμπνευσμένο από τη δίμηνη διαμονή τής Rani, σ’ ένα στούντιο, κάπου στα ελβετικά βουνά, όταν δούλευε πάνω στο σάουντρακ τής ταινίας “I Giacometti” (σκ. Susanna Fanzun) – από το οποίο θα προέκυπτε το άλμπουμ “On Giacometti”, για το οποίο θα γράφαμε, πριν από κάποιους μήνες (1 Ιουλίου 2023). Όπως γράφει η ίδια στο bandcamp της:
«Εκεί όπου έμενα ήταν κάποτε ένα παλιό σανατόριο, σε μια περιοχή που σε αλλοτινούς καιρούς ήταν πολύ δημοφιλής, αλλά τώρα υπήρχαν μόνον τεράστια εγκαταλελειμμένα ξενοδοχεία, στα οποία οι ντόπιοι έλεγαν ότι ζούσαν φαντάσματα. Θέλω να πω πως αυτή ήταν μια τοπική πεποίθηση –φανταστείτε πως σ’ αυτά τα φαντάσματα οι είχαν δώσει μέχρι και ονόματα!–, αλλά όταν χανόσουν βαθιά στη φύση ή πήγαινες σε κάποιο παρατημένο μέρος, η φαντασία σου άρχιζε να οργιάζει και να λειτουργεί σ’ ένα διαφορετικό επίπεδο».
Μέσα από απλούς στη βάση τους στίχους, που έχουν να κάνουν με την αγάπη, τοποθετημένη (η αγάπη) και τοποθετημένοι (οι στίχοι) σε λίγο αδιόρατα και μεταιχμίων πλαίσια, η Hania Rani ξεδιπλώνει τις συνθετικές περισσότερο (εμείς θα πούμε) ικανότητές της, καθώς η ίδια εξελίσσεται διαρκώς και προς τα πάνω από δίσκο σε δίσκο, προσφέροντας, μέσω του “Ghosts”, την πιο ώριμη έως σήμερα δουλειά της, που οπωσδήποτε ακούγεται συναρπαστική κατά τόπους.
Μεταξύ των πιο δυνατών στιγμών του νέου δίσκου της Hania Rani και τα “24.03”, “The boat” και “Utrata”, και βεβαίως το 11λεπτο “Komeda”, ίσως το ωραιότερο track του δίσκου, που αποτελεί, φυσικά, κι ένα φόρο τιμής στον μεγάλο συμπατριώτη της συνθέτη Krzysztof Komeda (1931-1969).
Georgia Deligiannopoulou
ΑπάντησηΔιαγραφήεξαιρετική... δεν την ήξερα...