Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020

QUEEN ELEPHANTINE “Tribute to Atrophos”, νέες digital ηχογραφήσεις

Οι Queen Elephantine είναι μια πειραματική, ψυχεδελική μπάντα που υπάρχει στη σκηνή από το 2006. Σχηματίστηκαν στο Χονγκ-Κονγκ, αλλά εδώ και κάποια χρόνια η έδρα τους είναι η Φιλαδέλφεια των Ηνωμένων Πολιτειών. Οι Queen Elephantine, που έχουν κι ένα ελληνικό άλμπουμ, για το οποίον έχουμε γράψει στο δισκορυχείον, το “Scarab” [Cosmic Eye, 2013], έθεσαν εσχάτως σε κυκλοφορία τρεις ψηφιακές δουλειές του, τις “Tribute to Atrophos Vol.1”, “Vol.II” και “Vol.III”, οι δύο πρώτες εκ των οποίων έφθασαν πριν λίγο καιρό στα χέρια μας, σε μορφή ενός CD-R. Γι’ αυτά λοιπόν τα άλμπουμ θα γράψουμε κάποια λόγια αμέσως τώρα...
QUEEN ELEPHANTINE: Tribute to Atrophos Vol.1 [Atypeek Music, 2020]
Το “Tribute to Atrophos Vol.1” περιλαμβάνει τέσσερα tracks, τα “I alone am right”, “I am left alone”, “Surfacing” και “Sunk”.
Το πρώτο track έχει 11λεπτη διάρκεια, είναι αργό στην εξέλιξή του, τελετουργικό, σφόδρα ψυχεδελικής κατεύθυνσης. Βαρύ άκουσμα, ταιριάζει ασυζητητί στο γενικότερο krautrock ιδίωμα, παρουσιάζοντας heavy, γενικότερες progressive και indian αναφoρές. Κιθάρες, μπάσο, ντραμς, συν φωνή, συν ηλεκτρονικά, συν επιπλέον σύνθια, μα επίσης και tanpura, δίνουν ένα ηχητικό αποτέλεσμα αντάξιο μεγάλων στιγμών του παρελθόντος (φανταστείτε έναν συνδυασμό Gila και Kalacakra, με Hawkwind, Mecki Mark Men και Ya Ho Wa 13). Τα μέλη του γκρουπ: Indrayudh Shome κιθάρα, φωνή, Camden Healy μπάσο, Nathanael Totushek ντραμς, Brett Zweiman φωνή, ηλεκτρονικά, Matthew Couto σύνθια, Srinivas Reddy tanpura.
Το δεύτερο track είναι 8λεπτο, διαθέτει πιο πολλά εφφέ, έχει μονότονη μπασογραμμή και ρυθμικά φωνητικά (ό,τι πρέπει για trance δηλαδή), είναι μάλλον γρήγορο, με την κιθάρα να κείται μπροστά και να κάνει όλο το παιγνίδι. Χωράει και αυτοσχεδιασμός εδώ φυσικά.
Το επόμενο track πλησιάζει και αυτό τα 8 λεπτά, είναι βαρύ, με διαμπερή ηλεκτρονικά εφφέ, νωχελικό στην εξέλιξή του, κάπως χαοτικό και με φωνητικά που σε στέλνουν. Trippy στο έπακρον.
Το άλμπουμ θα κλείσει με το 4λεπτο “Sunk”, που είναι γρήγορο –υπάρχει μιαν εναλλαγή μεταξύ αργών και γρήγορων θεμάτων–, έχει εφφέ, και με κιθάρα, κοφτή, με κοντές φράσεις, επιχειρεί και το καταφέρνει να δημιουργήσει ψυχεδελικό τετελεσμένο.
Εξαιρετική προσπάθεια, που πρέπει να γίνει βινύλιο.
QUEEN ELEPHANTINE: Tribute to Atrophos Vol.1I [Atypeek Music, 2020]
Το “Tribute to Atrophos Vol.1I” ανοίγει με το 17λεπτο “Synthetic mist”. Βαρύ, αργόσυρτο track, με το μπάσο να γεμίζει ιεροτελεστικά, και να γίνεται αιτία ώστε να απλώνει όλο και περισσότερο ο ήχος, με την tanpura να σκορπάει προς πάσα κατεύθυνση τα indian vibes και με την κιθάρα να αυτοσχεδιάζει, μ’ έναν τρόπο που δεν έχει αρχή ή τέλος.
Στο 7λεπτο “Burning spectre” η γενικότερη ατμόσφαιρα του προηγούμενου κομματιού δεν αλλάζει. Απλώς οι κιθαριές γίνονται πιο σφοδρές, με το ρυθμικό τμήμα να ακούγεται εντελώς «ξερό» δημιουργώντας μιαν ακατεύναστη ένταση.
Το άλμπουμ θα κλείσει με το 13λεπτο “Ash”, που αποτελεί μια λογική συνέχεια τού προηγούμενου (όλο το άλμπουμ είναι συνεχές), παρουσιάζοντας και κάποια δικά του χαρακτηριστικά, όπως τα haunted φωνητικά εδώ κι εκεί, προβάλλοντας, όμως, την ίδια φευγάτη ατμόσφαιρα.
Δυνατό.
Επαφή: www.atypeekmusic.com

Κυριακή 2 Αυγούστου 2020

δέκα ελληνικά άλμπουμ, που κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα και που αξίζουν της προσοχής μας

Η δισκογραφία όχι απλώς υπάρχει και αντιστέκεται, αλλά «δείχνει και τα δόντια της» σε ορισμένες περιπτώσεις
Τους τελευταίους μήνες κυκλοφόρησαν αρκετά ελληνικά άλμπουμ, που είχαν ενδιαφέρον. Από πάρα πολύ ενδιαφέρον και απλώς ενδιαφέρων, έως κάπως λιγότερο. Εδώ επιχειρήσαμε να συγκεντρώσουμε δέκα από αυτά, τα οποία και σας παρουσιάζουμε με τυχαία σειρά.

Η συνέχεια εδώ...

Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 284

31/7/2020
Έφυγε από την ζωή ο Alan Parker. Καλός αλλά κάπως εφφετζής σκηνοθέτης, που η γενιά μας του χρωστάει πολλά.
Εξπρές του Μεσονυχτίου, Pink Floyd: The Wall, Birdy (μάλλον η καλύτερη ταινία του), Δαιμονισμένος Άγγελος κ.λπ.
Το Birdy (Ο Άνθρωπος Πουλί) δεν το διάβασα ποτέ, αλλά είχα δει την ταινία φυσικά, όπως και το θεατρικό με τον Δημήτρη Ποταμίτη.
Στην πρώτη φωτό είναι ο Ζαννίνο (σε ρόλο αστυνομικού) από το Midnight Express του 1978, ενώ στη δεύτερη σκάναρα κάτι από την παράσταση του Ποταμίτη, περί τα 20 χρόνια αργότερα.

31/7/2020
Πέθανε (προ)χθες ο Balla Sidibé, τραγουδιστής και ντράμερ της Orchestra Baobab (στα 78 του γράφει το pitchfork). To "Sey" (1975) είναι το ωραιότερο τραγούδι, με διαφορά, που έχω ακούσει από αυτό το ιστορικό σενεγαλέζικο συγκρότημα. Φοβερό αίσθημα, και κιθαριστικό παίξιμο που σε λυγίζει από τον Barthelemy Atisso...

31/7/2020
>>παντως εμενα μ' αρεσει και εχει γαμω τις ποπ φωνες, στην Ελλαδα της εντεχνης κλαψομουνιασης δεν συναντας ευκολα τετοιες και το τραγουδι μια χαρα ειναι, με τις καλπαζουσες συνθοσλαπιες του και τα λουσατα τσιζι κιμπορντς του, για οσους αγαπησαν την ''ιταλιζουσα'' εκδοχη της Γιουροποπ στα ειτις μια χαρα ειναι, για τους αλλους τους ποιοτικοι που ακουν ολη μερα ομπσκιουρ ψυχεδελικα διαμαντια των σιξτις και ατοναλ συχνοτικα μπλιμπλικια απ' τον Γουορνερ Τζεπσον... ''μπιβεεεεερ'', που ελεγε και ο Μπελας ο Λουγκοζις!<<
Φοβερό σχόλιο ανώνυμου, που είχα λάβει στο δισκορυχείον, όταν είχα γράψει γι' αυτό το κομμάτι, το 2012. Διαβάστε και το ποστ στα σχόλια, με παρέμβαση και του καλλιτέχνη...

30/7/2020
Τι ηχογραφούσαν οι άνθρωποι στην Ουγγαρία, το 1963! Τραγουδά η Márta Szirmai, ένα κλασικό τραγούδι του Cole Porter, και παίζει το Qualiton Jazz Együttes (Ensemble δηλαδή). Απόλαυση...

30/7/2020
Κι ένα ανέκδοτο σχετικό με τον Μίκη Θεοδωράκη, που κυκλοφορούσε επί χούντας και το οποίο είχε πρωτοδημοσιευθεί από τον Αθανάσιο Κανελλόπουλο (ο παλαιός πολιτικός, καθηγητής, υπουργός κ.λπ., ο... του Πύργου) ή στο ΒΗΜΑ (μάλλον) ή στα ΝΕΑ, λίγο πριν τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, την εποχή της «φιλελευθεροποίησης» του Μαρκεζίνη. Το ανέκδοτο διασώζεται και στο βιβλίο του Κανελλόπουλου «Αντίλαλοι, τόμος Β», που είχε βγει το 1977 από τις εκδόσεις Λιβάνη.
Κατά τη διάρκεια μιας μακράς κατατοπιστικής ομιλίας τού τότε αντιπροέδρου της Κυβερνήσεως (σ.σ. του Παττακού) προς τον συγκεντρωμένο (αυθορμήτως πάντοτε) πληθυσμό μιας πόλεως, επί τω έργω της επαναστάσεως της 21 Απριλίου, σε κάθε ενότητα της ομιλίας γίνεται βραχεία διακοπή και διατυπώνεται από τον ίδιο τον ομιλητή το ερώτημα:
– Έχει κανείς καμμιά απορία; Αν έχη να τη διατυπώση ελεύθερα και άφοβα.
Κάποιος τότε από το ακροατήριο διατυπώνει την εξής ερώτηση:
– Τον Θ(ε)οδωράκη τι τον κάνατε;
Σιγή. Καμμία απάντηση. Η ομιλία συνεχίζεται και ξανά το ερώτημα:
– Έχει κανείς καμμία απορία;
Από τα βάθη πάλι το ίδιο ερώτημα:
– Τον Θ(ε)οδωράκη τι τον κάνατε;
Καμμιά απάντηση.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας οι ερωτήσεις επανελήφθησαν τρεις φορές. Μετά τούτο σιγή. Ξαναρωτά ο τότε Αντιπρόεδρος:
– Έχει κανείς καμμιά απορία;
Οπότε από το βάθος πάλι της αιθούσης ακούεται μια φωνή:
– Αυτόν που ήταν δίπλα μου και ρωτούσε (για τον Θεοδωράκη) τι τον κάνατε;

28/7/2020
Η φάση θυμίζει όλο και πιο πολύ το τέλος του 2009 (μακάρι να βγούμε ψεύτες), όταν ο ΓΑΠ μοίραζε λεφτά από τα άδεια ταμεία. Θυμόμαστε όλοι πώς κατέληξε η ιστορία...

29/7/2020
Πολύ σημαντική τζαζ τραγουδίστρια από την Ολλανδία. Έφυγε γρήγορα από τη ζωή, το 1989 στα 56 της, έχοντας προλάβει όμως ν' αφήσει αξιόλογο έργο. Η Ann Burton...

28/7/2020
Χωρίς λόγια, αλλά με αιτία. Chicken Shack…

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΕΛΩΝΗΣ τοπογράφος ονείρων

Σαν συγγραφέας ο Γιώργος Τσελώνης ίσως είναι γνωστός στους φίλους του rock, λόγω του βιβλίου του Sketches of Pain [Οξύ], που αφορούσε στην Patti Smith και που είχε κυκλοφορήσει το 2008.
Το πιο νέο βιβλίο τού Τσελώνη είναι ποιητικό, έχει και αυτό σχέση με τη μουσική, με το rock (να το πούμε έτσι χοντρικά), αποκαλείται Τοπογράφος Ονείρων και τυπώθηκε πριν λίγο καιρό από τις εκδόσεις Κέδρος.
Διαβάζοντας τα ποιήματα του Γιώργου Τσελώνη, και προτού κοιτάξω οτιδήποτε άλλο στο βιβλίο του, μου δημιουργήθηκε η εντύπωση πως διάβαζα στίχους από τραγούδια ξένων ροκ συγκροτημάτων από τα τέλη του ’60 και τις αρχές του ’70, και όχι μόνον. Δεν ήταν απλώς κάποιοι τίτλοι και υπότιτλοι, σαν τους Mr. Fantasy, Dark Star, Triptych, Safe as Milk κ.λπ., ήταν και αυτά καθ’ αυτά τα ποιήματα, που σε μετέφεραν σ’ ένα αλλόκοτο (και πάντως τραγουδιστικό) σύμπαν. Να μην το πω «ψυχεδελικό», γιατί μάλλον θα κάνω κατάχρηση της λέξης. Ας μεταφέρω πάντως ένα τέτοιο ποίημα, εδώ: 

Τους εξαποδώ 

Μαύροι νάνοι πριονίζουν 
το δέντρο της γης  
με σαρδόνια ευχαρίστηση. 
Καθώς οι σατανικές πριονοπούλες  
ροκανίζουν τον κορμό 
συγχρονισμένες σαν μοτέρ 
ο γάιδαρος ανεβοκατεβάζει 
το κεφάλι του μηχανικά  
ρίχνοντας τη σκιά του 
στον τοίχο του ανεμόμυλου.  
Οι μαύρες φτερούγες του 
καταπίνουν τη νύχτα  
χωνεύοντας μ’ ένα ρέψιμο 
τα ιερά οστά της αυγής.  

Η ποίηση του Τσελώνη είναι οπωσδήποτε επηρεασμένη από την ροκ στιχουργική και μάλιστα από εκείνην της ψυχεδελικής και progressive εποχής, διαθέτει στοιχεία ονείρου, φαντασίας, λαϊκού παγανισμού, παράδοξου και ανείπωτου, ενώ συγχρόνως είναι έμπλεη μυστικών-μυθολογικών αναφορών. Έχει καλή προσωδία και διαβάζεται ευχάριστα.
Το βιβλίο περαιτέρω διαθέτει επίμετρο, πραγματολογικές σημειώσεις και ακόμη δισκογραφικές προτάσεις (άλμπουμ και τραγούδια), από Bo Hansson και Kalacakra, μέχρι Tuxedomoon και Hector Zazou. Όλα αυτά θα μπορούσε να συμπληρώνουν την ανάγνωση τού τοπογράφου ονείρων.