Το βιβλίο «Ο μελοποιημένος Μανόλης Αναγνωστάκης: Όμως εγώ
δεν παραδέχτηκα την ήττα» [Μετρονόμος, 2025] έχει την επιμέλεια των Σπύρου
Αραβανή, Ηρακλή Οικονόμου και Θανάση Συλιβού και είναι αφιερωμένο, προφανώς,
στον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη (1925-2005). Κυκλοφορεί, δε, τώρα, με αφορμή την
συμπλήρωση 100 ετών από την γέννηση του και 20 από τον θάνατό του. Στο βιβλίο,
και πέρα από την εισαγωγή, παρουσιάζονται είκοσι διαφορετικά κείμενα, τα οποία
υπογράφουν αντίστοιχοι συγγραφείς, μελετητές του ελληνικού τραγουδιού,
μουσικογράφοι, και βεβαίως συνθέτες, τραγουδοποιοί και συνάδελφοι του
Αναγνωστάκη (σαν τον ποιητή Μάνο Ελευθερίου). Όλα αυτά τα κείμενα μπορεί να μην
σχετίζονται πάντα με τον «μελοποιημένο» ποιητή, αλλά δεν παύει να
επικεντρώνονται σε διαστάσεις της ζωής του, που σε κάθε περίπτωση θα καθόριζαν
και τον ίδιο ως άτομο, μα και το έργο του. Ένα τέτοιο κείμενο υπογράφει, ας
πούμε, ο Αλέξης Βάκης («Ο επονίτης Μανόλης Αναγνωστάκης και η καταδίκη του σε
θάνατο»).
Βεβαίως και υπάρχει εδώ ένα πολύ βασικό κείμενο, που τιτλοφορείται «Ο μελοποιημένος Μανόλης Αναγνωστάκης και η “άλλη” σχέση του με το τραγούδι», και το οποίο είναι γραμμένο από τον Αραβανή. Σ’ αυτές τις σελίδες θα διαβάσεις για την πορεία του θεσσαλονικιού ποιητή στο ελληνικό τραγούδι, για τις ιστορικές συνεργασίες του με τους Μίκη Θεοδωράκη, Θάνο Μικρούτσικο και Μιχάλη Γρηγορίου, αλλά και για τις μελοποιήσεις ποιημάτων του από λιγότερο προβεβλημένους δημιουργούς, παλαιότερους και νεότερους, όπως την Αγγελική Ιωαννάτου (Angélique Ionatos), τον Χάρη Παπαδόπουλο, τον Άγγελο Πάνου κ.ά.
Σε άλλα κείμενα οι συνθέτες-τραγουδοποιοί Δημήτρης Παπαδημητρίου, Θέμης Ανδρέαδης και Αρλέτα γράφουν για το δικό τους αποτύπωμα που άφησε πάνω τους ο Αναγνωστάκης, ο Λάκης Παπαστάθης γράφει για ένα δικό του «Παρασκήνιο» από το 2007 (όπως αντιλαμβάνεστε πολλά κείμενα έχουν γραφτεί χρόνια πριν), συγγραφείς όπως ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ο Θωμάς Κοροβίνης και ο Νίκος Γκροσδάνης συμπληρώνουν για τον «δικό τους» Αναγνωστάκη και γενικώς μέσα από ποικίλα και διαφορετικών κατευθύνσεων αφηγήματα προσεγγίζονται ποικίλες όψεις της προσωπικότητας και του έργου του σημαντικού ποιητή (είτε αυτές είναι περισσότερο σχετικές με το ελληνικό τραγούδι είτε όχι).
Μία χρήσιμη έκδοση.
Επαφή: www.metronomos.gr
Βεβαίως και υπάρχει εδώ ένα πολύ βασικό κείμενο, που τιτλοφορείται «Ο μελοποιημένος Μανόλης Αναγνωστάκης και η “άλλη” σχέση του με το τραγούδι», και το οποίο είναι γραμμένο από τον Αραβανή. Σ’ αυτές τις σελίδες θα διαβάσεις για την πορεία του θεσσαλονικιού ποιητή στο ελληνικό τραγούδι, για τις ιστορικές συνεργασίες του με τους Μίκη Θεοδωράκη, Θάνο Μικρούτσικο και Μιχάλη Γρηγορίου, αλλά και για τις μελοποιήσεις ποιημάτων του από λιγότερο προβεβλημένους δημιουργούς, παλαιότερους και νεότερους, όπως την Αγγελική Ιωαννάτου (Angélique Ionatos), τον Χάρη Παπαδόπουλο, τον Άγγελο Πάνου κ.ά.
Σε άλλα κείμενα οι συνθέτες-τραγουδοποιοί Δημήτρης Παπαδημητρίου, Θέμης Ανδρέαδης και Αρλέτα γράφουν για το δικό τους αποτύπωμα που άφησε πάνω τους ο Αναγνωστάκης, ο Λάκης Παπαστάθης γράφει για ένα δικό του «Παρασκήνιο» από το 2007 (όπως αντιλαμβάνεστε πολλά κείμενα έχουν γραφτεί χρόνια πριν), συγγραφείς όπως ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ο Θωμάς Κοροβίνης και ο Νίκος Γκροσδάνης συμπληρώνουν για τον «δικό τους» Αναγνωστάκη και γενικώς μέσα από ποικίλα και διαφορετικών κατευθύνσεων αφηγήματα προσεγγίζονται ποικίλες όψεις της προσωπικότητας και του έργου του σημαντικού ποιητή (είτε αυτές είναι περισσότερο σχετικές με το ελληνικό τραγούδι είτε όχι).
Μία χρήσιμη έκδοση.
Επαφή: www.metronomos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου