Παρασκευή 25 Απριλίου 2025

ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΡΩΝΙΤΗΣ λίγα λόγια

Τον Γιώργο Χαρωνίτη τον γνώρισα από κοντά τον Μάρτιο του 1993 στη συναυλία του πολύ ιδιαίτερου πιανίστα της τζαζ Ran Blake, στην Πάτρα, στο Δημοτικό Θέατρο (ένα μήνα πριν κυκλοφορήσει το πρώτο τεύχος τού Jazz & Τζαζ, τον Απρίλιο του 1993). Μας είχε συστήσει ο φίλτατος Νίκος Καββαδίας (ο μεγαλύτερος «κούλτουρος» της Πάτρας, κατά τον Θανάση Καστανιώτη).
Εγώ σε σχέση με τα μουσικοκριτικά ήμουν, τότε, ένας «τίποτας». Έγραφα μόνο για φάνζιν, και δεν είχα ποτέ μπροστά μου την προοπτική του επαγγελματία μουσικογραφιά. Δεν με ενδιέφερε καθόλου, θέλω να πω, αυτό το πράγμα.
Θυμάμαι πως σ’ εκείνη την πρώτη συνάντησή μας είχαμε συζητήσει κυρίως για τον Γιάννη Χρήστου, στον οποίον ήταν αφιερωμένη η συναυλία του Ran Blake. (Μάλιστα, χρόνια αργότερα, στα late 90s, σε κάποια ονομαστική γιορτή του Γιώργου, θα του έκανα δώρο και το βιβλίο της Anna-Martine Lucciano για τον έλληνα συνθέτη). Ο Γιώργος ήταν μεγάλος φαν του Ran Blake και γι’ αυτό είχε έρθει από την Αθήνα στην Πάτρα για να τον δει και να τον ακούσει. Φυσικά, για τον Ran Blake θα έγραφε πολλές φορές έκτοτε και στο Jazz & Τζαζ.
Τώρα... η σχέση του Γιώργου με τον Μορικόνε, για μένα, είχε την εξής ιδιαιτερότητα. Ο Γιώργος ξανα-ανακαλύπτει τον Μορικόνε μέσα από τον δίσκο του John Zorn “The Big Gundown” του 1986, και σταδιακά επανασυνδέεται με τις μουσικές που άκουγε στα παιδικά χρόνια του, χωρίς τότε (στην παιδικότητά του) να το επιδιώκει. Αυτό συμβαίνει με πολλούς – κι έχει συμβεί και σε μένα. Να συνδεθώ δηλαδή με κάτι που άκουγα στην παιδική ηλικία μου, δεκαετίες αργότερα λόγω κάποιων σχετικών ή άσχετων αφορμών.
Η επιστροφή στα ακούσματα της παιδικότητας συμβαίνει σε κάθε άνθρωπο, που ασχολείται βαθιά με τη μουσική, γιατί εκεί ανακαλύπτει τις μουσικές ρίζες του, τη διαμόρφωση των γούστων του – με όλα αυτά να έχουν συμβεί χωρίς εμείς οι ίδιοι να το επιδιώκουμε και να το γνωρίζουμε (αυτό είναι «η αναζήτηση του χαμένου χρόνου» στη δική μας περίπτωση).
Η μουσική μάς έχει επηρεάσει και διαμορφώσει ήδη πολύ πριν αρχίσουμε να χαλάμε λεφτά γι’ αυτήν, να αγοράζουμε δίσκους, περιοδικά, να πηγαίνουμε σε συναυλίες κ.λπ. Εγώ δίνω, εδώ και χρόνια δηλαδή, τεράστια βάση σ’ εκείνα που άκουγα μέχρι τα δέκα-δώδεκα χρόνια μου, πριν να γίνω καταναλωτής μουσικής, γουστάροντας να γράφω και να ξαναγράφω μόνο γι’ αυτά. Επαγγελματικά, μπορεί να γράφω για χίλια-δυο πράματα, αλλά η ψυχή μου θα είναι πάντα ακουμπισμένη σε λίγα. Σε πολύ λίγα.
Αυτό ακριβώς συνέβη και με τον Γιώργο, σε σχέση με τον Μορικόνε, μια σχέση που άρχισε να βγαίνει στο προσκήνιο μετά το 2000. Θέλω να πω πως εγώ δεν θυμάμαι πιο πριν κείμενα του Γιώργου για τον Μορικόνε και είμαι σχεδόν βέβαιος, αλλά πρέπει να το τσεκάρω κιόλας, πως ο πρώτος που έγραψε ένα άρθρο για τον Μορικόνε στο Jazz & Τζαζ ήταν ο Νίκος Καββαδίας (ο «κούλτουρος» της Πάτρας) και πως από ’κει είχε πάρει αμπάριζα ο Γιώργος, αρχίζοντας σταδιακά να διαμορφώνει, φανερά πλέον, τη σχέση ζωής του με τον Μαέστρο.
Θα τελειώσω λέγοντας αυτό. Μόνον όποιος μελετήσει με πολλή προσοχή όλα τα τεύχη του Jazz & Τζαζ (και τα 245), θα μπορέσει να γράψει κάτι για τον Γιώργο Χαρωνίτη, που να έχει νόημα και αξία.

3 σχόλια:

  1. Σχόλια από το fb...

    Spyros Palligkinis
    Τα συλλυπητήρια μου, το Jazz & Τζαζ με μόρφωσε μουσικά και σας/του είμαι για πάντα ευγνώμων.

    Dimitris Panayiotatos
    Πολύ ωραία τα περί επιστροφής στα ακούσματα της νεαρής ηλικίας. Σε εμένα συνέβησαν με τις ταινίες και τα βιβλία του φανταστικού.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Ισχύει απόλυτα >> "Η μουσική μάς έχει επηρεάσει και διαμορφώσει ήδη πολύ πριν αρχίσουμε να χαλάμε λεφτά γι’ αυτήν, να αγοράζουμε δίσκους, περιοδικά, να πηγαίνουμε σε συναυλίες κ.λπ"

    Κωνσταντίνα Κοντάκου
    απολύτως έτσι όπως τα λέτε. Δεν θέλω να γίνω αυτο-αναφορική με παραδείγματα, όμως έχω επιστρέψει με βαθειά συγκίνηση και προσήλωση στα μουσικά και κινηματογραφικά πολύ μικρά, μικρά και μικρομέγαλα χρόνια μου. Όπως και σε τόπους

    Anastasios Babatzias
    Θυμαμαι οτι απο ενα σημειο και μετα , εγραφε για τον Μορικονε ενα κειμενο σε καθε τευχος του Τζαζ και τζαζ!

    Athena Delcosta
    Πόσο δίκιο έχεις! Στην παιδική/ εφηβική ηλικία έχουν συμβεί όλα, εκεί γυρνάμε πάντα . Θυμάμαι τότε στον 902 που παίζαμε ξανά και ξανά στις εκπομπές μας το Big Gundown του John Zorn και ο Γιώργος μιλούσε με ενθουσιασμό για το κομμάτι του Μορικόνε που υπήρχε στο άλμπουμ από την ταινία του Έλιο Πέτρι "Η Εργατική Τάξη Πάει στον Παράδεισο " του 1971, (Gian Maria Volonte, Mariangela Melato ) την οποία είχε δει τότε στην εφηβεία του και είχε μαγευτεί και από το στόρι και από το soundtrack.

    Θεοδουλος Παρασκευαιδης
    ΠΡΟΣΥΠΟΓΡΑΦΩΩΩΩΩ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΟΥ ΚΑΙ ΤΑΥΤΙΖΟΜΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΟΤΙ ΚΟΥΒΑΛΑΜΕ ΣΤΗΝ ΜΕΤΕΠΕΙΤΑ ΖΩΗ ΜΑΣ, ΩΣ "ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ" ΜΟΥΣΙΚΟΙ,ΓΡΑΦΙΑΔΕΣ ,ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ ΚΛΠ,ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ ΕΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΤΑ ΑΚΟΥΣΜΑΤΑ ΜΑΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ!!!!.....ΤΑΥΤΙΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΛΟΓΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ, ΓΙΑΤΙ ΕΙΜΑΙ ΚΑΙ ΚΑΠΩΣ ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ ΣΟΥ ΗΛΙΚΙΑΚΑ,ΓΙΑ ΝΑ ΤΟΝΙΣΩ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ,ΤΟ ΠΟΣΟ ΒΙΩΣΑΝ ΟΙ ΔΙΚΕΣ ΜΑΣ ΓΕΝΙΕΣ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ,ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΑ ΟΙΚΙΑΚΑ ΠΙΚ ΑΠ ΚΑΙ ΤΖΟΥ ΜΠΟΞΕΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ........

    George Floudas
    And the beat of our hearts
    marks the passing of time

    Eleni Founti
    Τι ωραίο κείμενο και αποχαιρετισμός. Τον θυμάμαι κι εγώ να γράφει με ενθουσιασμό για τον Μορικόνε στο Jazz & Τζαζ, αλλά θυμάμαι και τον πατέρα μου να μιλάει για τον Χαρωνίτη ακόμα παλιότερα, από τα χρόνια που έγραφε στον Ήχο, ο οποίος στο σπίτι μας ήταν κάτι σαν ευαγγέλιο (συμβαίνουν αυτά όταν μεγαλώνεις με μπαμπά σκληρό audiophile)

    Errikos Sofras
    για πολλά χρόνια μουσικοκριτικός στο Αθηνόραμα. υπέροχος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι άδικο να χαρακτηρίζεις τον τότε Φώντα Τρουσα σαν " τιποτας ". Τι σημαίνει τιποτας Φώντα ; Δεν πρέπει να είσαι τόσο αυστηρός με τον εαυτό σου. Στο κάτω κάτω θα μπορούσες να χαρακτηρίσεις και τον τωρινό Φώντα Τρουσα, "τίποτα" σε 15 χρόνια, αλλά δεν ισχύει. Καλή συνέχεια.
    Θανάσης Μακρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. To "τίποτας" με την έννοια πως τότε δεν ήμουν καθόλου γνωστός. Δεν με ήξερε κανείς. Όχι πως δεν έκανα τίποτα. Εκείνη την εποχή, εξάλλου, έγραφα το "Ραντεβού στο Κύτταρο".

      Διαγραφή