Σάββατο 4 Αυγούστου 2018

ΜΙΚΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ FACEBOOK 113

4/8/2018
Το περιοδικό ΝΕΑ ΕΣΤΙΑ, της 15 Φλεβάρη 1941
Γλείφτρια του «φίλου και προστάτη των γραμμάτων και τεχνών» Μεταξά και του «τρίτου ελληνικού πολιτισμού» του η καλλιτεχνική εξουσία της εποχής. Να μην απορεί κανείς…
(Πέτρος Χάρης, Κωνσταντίνος Παρθένης, Κωστής Μπαστιάς, Παντελής Πρεβελάκης, Τάκης Μπαρλάς, Μιχαήλ Αργυρόπουλος, Θεόδωρος Συναδινός, Μανώλης Καλομοίρης, Μαρίκα Κοτοπούλη, Αιμίλιος Βεάκης, Μ. Καραγάτσης, Πέλος Κατσέλης κ.ά.).
Στις 29 Γενάρη είχε πεθάνει ο δικτάτορας, με το τεύχος να ετοιμάζεται στο τσακ-μπαμ…

4/8/2018
Το Ο-κέυ Φίλε (1974) του Μάριου Ρετσίλα είναι μια μεγαλοπιασμένη περιπέτεια με τον Γιώργο Μαρίνο, που διαδραματίζεται στην Αμερική. Το σενάριο και η πλοκή μπορεί να μη λένε κάτι ιδιαίτερο (ο πρωταγωνιστής-τραγουδιστής αναζητεί στη Νέα Υόρκη μια καλύτερη τύχη, μα δεν τον αφήνουν ν’ αγιάσει – του την πέφτουν έμποροι ναρκωτικών, ατζέντηδες-απατεώνες, μαφία κ.λπ., καταφέρνοντας τελικά να επιβιώσει, χωρίς να προδώσει τις αρχές του, γυρνώντας πίσω στην πατρίδα), όμως η ταινία διαθέτει δυνατά πλάνα από την αμερικάνικη μεγαλούπολη και βασικά ωραία μουσική και τραγούδια (σ’ ένα ελαφρύ, φεστιβαλικό στυλ), γραμμένα από τους Νίκο Ιγνατιάδη-Νίκο Ελληναίο. Ο Μαρίνος, ένας πολύ μεγάλος τραγουδιστής (και πειστικός ηθοποιός), διαπρέπει για ακόμη μια φορά.
Κρίμα να μην κυκλοφορεί αυτό το σάουντρακ…

3/8/2018
Υπάρχουν περιπέτειες και περιπέτειες, αλλά υπάρχει και το… Figures in a Landscape (1970) του Joseph Losey (Τζόσεφ Λόζι). Πρόκειται για μια ταινία τελείως ξεχωριστή μέσα στο έργο τού μεγάλου αμερικανού δραματουργού (προβάλλεται τώρα σε επανέκδοση ο Mr. Klein του με τον Αλέν Ντελόν, που είναι κάπως βαρύς και ακαδημαϊκός, αλλά έχει την αξία του), μια ταινία που δεν θυμίζει σε τίποτα τον Τζόσεφ Λόζι του Υπηρέτη, της Μυστικής Ιεροτελεστίας ή της Δολοφονίας του Τρότσκυ.
Το Figures in a Landscape, που το είδα επίσης πρόσφατα μετά από πολλά χρόνια και μ’ εντυπωσίασε ακόμη πιο πολύ, είναι μια ταινία των δύο (κι ενός τρίτου).  
Είναι οι δύο πρωταγωνιστές κατ’ αρχάς, οι δύο καταδιωκόμενοι (για ποιο λόγο, τι και πώς είναι τελείως αδιάφορο για το σενάριο), ο γεροντότερος Robert Shaw (που υπήρξε μεγάλη καραβάνα του αμερικάνικου σινεμά) και ο νεότερος, και πολύ ανερχόμενος εκείνη την εποχή, Malcolm McDowell – και ακόμη ένας τρίτος πρωταγωνιστής, που δεν είναι άλλος από ένα… ελικόπτερο. ΤΟ ελικόπτερο, που τους καταδιώκει. Όλοι οι υπόλοιποι ρόλοι είναι τελείως βοηθητικοί και φυσικά υπολείπονται σε σημασία των τριών προαναφερομένων.  
Δύο άνθρωποι και μια μηχανή, λοιπόν, σ’ ένα ανελέητο και χωρίς όρια κυνηγητό, που δίνει στον Λόζι την ευκαιρία να κάνει το δικό του σχόλιο το σχετικό με την αντρική φιλία, τον κοινό αγώνα για επιβίωση, αλλά και την ανάγκη να θυσιαστεί ο γεροντότερος, ώστε να γλιτώσει ο νεότερος, όταν θα ανακύψει τέτοιο ζήτημα… Πάνω απ’ αυτά όμως, τα πολύ σημαντικά για την εξέλιξη του φιλμ, που θίγονται μ’ έναν ωμό και σκληροτράχηλο αλλά εντελώς αποτελεσματικό τρόπο (έξοχος ο Ρόμπερτ Σω!), είναι αυτή καθ’ αυτή η καταδίωξη.  
Ο άνθρωπος διώκεται, όχι από ερινύες, προσωπικά λάθη, «δαίμονες» και άλλα τέτοια… ποιητικά, αλλά από κάτι πιο απτό και ρεαλιστικό, που τον υπερβαίνει και τον στοχεύει, ανά πάσα στιγμή και ώρα. Και αυτό δεν είναι άλλο από τους ποικίλους μηχανισμούς καταπίεσης (το ελικόπτερο μπορεί να παραπέμπει στο Στρατό βεβαίως, σε μιαν εποχή όπου ο πόλεμος στο Βιετνάμ ήταν στο φόρτε του, αλλά ο συμβολισμός είναι ευρύτερος), που στόχο έχουν την ψυχική και σωματική εξουθένωσή σου. Αυτή η μάχη, για τον Λόζι, μπορεί να είναι άνιση, χωρίς τούτο να σημαίνει πως δεν υποχρεούσαι να ορθώσεις το ανάστημά σου και να πολεμήσεις… Όπως κάνουν οι δύο καταδιωκόμενοι δηλαδή, μέχρι και την τελευταία στιγμή. Μεγάλο φιλμ! 

2/8/2018
Μπορεί να μην τον ξέρουν πολλοί τον Ισπανό Juan Carlos Calderón, αλλά εδώ είναι οι πηγές τής euro-disco. 1974. Αιώνες πριν τους Enigma και κάτι άλλους… γρηγοριανούς προγενέστερους και δευτερότερους…

4 σχόλια:

  1. Σχόλια για την ταινία του Joseph Losey "Figures in a Landscape" από το facebook...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://www.youtube.com/watch?v=4UcaYsQ37Qo
    Figures In A Landscape (Modern Trailer)

    Steve Nikokavouras
    όπως το τραινο της μεγαλης φυγης δια χειρος κουροσαβα……..στον ιδιο δρομο μονο που του 85 το τραινο ειχε πισω του χρημα και ονόματα...ξεκιναω να το βλεπω τωρα στο you tube..παρακαλω μην ενοχλείτε...μυνηματα για 1,24 λεπτα δεν θα απαντηθουν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σχόλια από το facebook, για την ταινία του Μάριου Ρετσίλα "Ο-κέυ Φίλε"...

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    https://www.youtube.com/watch?v=AicWvd5qt-M
    ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ- ΜΗ ΡΩΤΑΣ(Ν.ΙΓΝΑΤΙΑΔΗ…

    Akis Kapranos
    Μονο στους Ακροβατες του Κηπου αξιοποιηθηκε σωστα. Οι ελληνες σκηνοθετες απέδειξαν και εκει πόσο κοντόφθαλμοι είναι. Λες και περασαν πολλοι ανθρωποι με τοσο μα τόσο χάρισμα απο τουτο τον τόπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τί μου θύμισες... το "Οκέυ φίλε" το βλέπαμε σε πρόχειρα θερινά σινεμά στο χωριό τα καλοκαίρια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σχόλια από το facebook περί Νέας Εστίας...

    Giorgos Ftakas
    Και ο Βεάκης σίγουρα;;Αργότερα όμως πέρασε στις γραμμές του ΚΚΕ.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είχε γράψει ποίημα για το Μεταξά.

    Γεώργιος Θ. Γληνέλης
    Πάντως έχει δίκιο ο Γιώργος, ο Βεάκης όχι μόνον ήταν μέλος του ΕΑΜ καλλιτεχνών αλλα συμμετείχε και στην εκτέλεση της ηθοποιού Ελένης Παπαδάκη, ως μέλος της επιτροπής που την καταδίκασε μαζί με Τσαγανέα και Σταρένιο! Και ξεκίνησε ως υμνητής του Μεταξά;;; Περίεργο φαίνεται!

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Είναι έτσι όπως το γράφω.

    Ferris Costas
    Και να σκεφτείς πως το τελευταίο τεύχος που κυκλοφόρησε φέτος, είναι αφιερωμένο.... στον Ρένο Αποστολίδη! Στον άνθρωπο δηλαδή που πολέμησε όλους αυτού, όσο κανένας άλλος.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Ναι, το ξέρω, αλλά είχε και ο Ρένος τις σκοτεινές πλευρές του.

    Ferris Costas
    Τα ξεκαθάρισε όλα στην Ουλάν Μπατόρ.

    Φώντας Δισκορυχείον Τρούσας
    Ναι είχε πει επανειλημμένως την άποψη του...
    https://www.sansimera.gr/articles/642
    Εισβολή στη Βουλή

    Ferris Costas
    Χα χα χα! Φοβερό! Το θυμάμαι σαν και τώρα! Τι εποχή... Κι όμως, η αληθινή Ιστορία, από κάτι τέτοια φτιάχτηκε...

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    "Πολλοί διανοούμενοι δήλωσαν παρόντες στην «Πνευματική Επιστράτευση», σε πλαίσιο καθορισμένο από τη δικτατορία και με άξονες κοντινούς στις αναζητήσεις τους. Στο «Ανώτατον Γνωμοδοτικόν Συμβούλιον της Πνευματικής Επιστρατεύσεως» συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι Κωστής Μπαστιάς, Αχιλλέας Κύρου, Νίκος Κιτσίκης, πρόεδρος του ΤΕΕ επί Βενιζέλου, πρύτανης του ΕΜΠ επί Μεταξά και μεταπολεμικά βουλευτής της ΕΔΑ.
    Στα «Μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής επί κεφαλής τομέων» ο Γιώργος Σεφέρης, ο κορπορατιστής βενιζελικός Λέων Μακκάς, ο θεολόγος Νικόλαος Λούβαρις, εξέχον μέλος των δοσιλογικών κυβερνήσεων, ο Παντελής Πρεβελάκης και η Σοφία Γεδεών.
    Στις υπό την εποπτεία τους περιοδείες/ομιλίες εντοπίζει κανείς επίλεκτα μέλη της συντηρητικής διανόησης και όχι μόνο: Κωνσταντίνος Τσάτσος, Ιωάννης Θεοδωρακόπουλος και Παναγιώτης Κανελλόπουλος, Στίλπων Κυριακίδης, Θρασύβουλος Βλησίδης, που το 1943 τυγχάνει υπότροφος της ναζιστικής Γερμανίας, ο Νικόλαος Λούρος, ο Νικόλαος Εξαρχόπουλος, ο Αλέξανδρος Τσιριντάνης της εμφυλιακής «Χριστιανικής Ένωσης Επιστημόνων».
    Επίσης, τους Ιωάννη Κακριδή, Κωνσταντίνο Δημαρά με ομιλία για «Το νόημα της Ελευθερίας», τον Άγγελο Σικελιανό για «Το βαθύτερο νόημα της Πνευματικής Επιστρατεύσεως», τον Φαίδωνα Κουκουλέ σχετικά με το «Διατί ενικήσαμεν και διατί θα νικήσωμεν»."

    Dimitris Mpakirtzis
    Aυτό το "ξενικόν" κεφαλαίο "S" στο TEYXOS πώς ξέφυγε εκείνη την εποχή????

    Vana Iacovidou στον Γιώργος Γιαννόπουλος
    θεωρώ, ότι θα υπάρχει κάποια εξήγηση. Είναι πολλοί κ αξιολογώτατοι Γιώργο.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Ψάχνανε εναλλακτικές του "νευτώνειου παραδείγματος" που έφτασε σε αδιέξοδο και δεν απέδωσε και τα υπεσχημένα. Έχει πολλές συνιστώσες το φαινόμενο: ρομαντισμός, νεοιδεαλισμός ("ιδεοκρατία" έλεγε ο τσάτσος), καιροσκοπισμός,αντικομμουνισμός (στα ίδια αδιέξοδα οι μαρξιστές απαντούσαν διαφορετικά) επιρροές απ' έξω (φασισμός, ναζισμός -που προέκυψαν κατά αντίστοιχο τρόπο) κλπ.

    Vana Iacovidou
    υπήρξαν όμως " κολοσσοί". Απείρως πιο " ψαγμενοι" κ χωρίς την σημερινή" δηθενια".( αυθαίρετα δικό μου αυτό).τώρα ,βεβαίως ιλω, σαν συνταξιούχος στρατιωτικός, αλλά μάλλον έχουν σπάσει το καλούπι ξερωγω.

    Γιώργος Γιαννόπουλος
    Και ο πάουντ ήταν κολοσσός, πολύ μεγαλύτερου μάλιστα διαμετρήματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή