16/5/2026
Δηλαδή, επειδή η Μαρινέλλα είπε ότι ήταν η πρώτη που σηκώθηκε από την καρέκλα και επειδή αυτό το κατέγραψε ο Ξανθούλης, πάει να πει ότι είναι έτσι; Θα μας τρελάνετε τελείως;
Και πάτε και το αντιγράφετε, και αν σας πούμε μετά ότι αυτά τα πράγματα είναι ανήκουστα, θα κρυφτείτε πίσω από τον Ξανθούλη, λέγοντας πως το έγραψε εκείνος – και πως εσείς δεν έχετε καμία ευθύνη; Αν οι ιστορικοί, άσε τους παραμυθάδες, δεν μπορούν να ελέγξουν τις πηγές τους και να ξεκαθαρίσουν μέσα τους τι είναι εν ισχύι και τι όχι τότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα...
Δηλαδή θα μας κάνετε να ξεχάσουμε και την αλφαβήτα σε λίγο.
Μάγκες μου μεγαλώσαμε να βλέπουμε τη Μαίρη Λίντα να στέκεται όρθια και να χορεύει δίπλα στο Χιώτη σ’ ένα σωρό ταινίες, από τέλος ’50-αρχή ’60, έχουμε δει όρθια τη Μαρίκα Νίνου σε ταινία, η οποία Νίνου πέθανε το ’57 –για να μην αρχίσω να απαριθμώ τώρα καμιά δεκαριά άλλες λαϊκές τραγουδίστριες, που είχαν σηκωθεί από την καρέκλα χρόνια πριν από τη Μαρινέλλα– και διανοείστε ότι υπάρχει περίπτωση να καταπιούμε αμάσητη τέτοια «πληροφορία»;
Δηλαδή, επειδή η Μαρινέλλα είπε ότι ήταν η πρώτη που σηκώθηκε από την καρέκλα και επειδή αυτό το κατέγραψε ο Ξανθούλης, πάει να πει ότι είναι έτσι; Θα μας τρελάνετε τελείως;
Και πάτε και το αντιγράφετε, και αν σας πούμε μετά ότι αυτά τα πράγματα είναι ανήκουστα, θα κρυφτείτε πίσω από τον Ξανθούλη, λέγοντας πως το έγραψε εκείνος – και πως εσείς δεν έχετε καμία ευθύνη; Αν οι ιστορικοί, άσε τους παραμυθάδες, δεν μπορούν να ελέγξουν τις πηγές τους και να ξεκαθαρίσουν μέσα τους τι είναι εν ισχύι και τι όχι τότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα...
Δηλαδή θα μας κάνετε να ξεχάσουμε και την αλφαβήτα σε λίγο.
Μάγκες μου μεγαλώσαμε να βλέπουμε τη Μαίρη Λίντα να στέκεται όρθια και να χορεύει δίπλα στο Χιώτη σ’ ένα σωρό ταινίες, από τέλος ’50-αρχή ’60, έχουμε δει όρθια τη Μαρίκα Νίνου σε ταινία, η οποία Νίνου πέθανε το ’57 –για να μην αρχίσω να απαριθμώ τώρα καμιά δεκαριά άλλες λαϊκές τραγουδίστριες, που είχαν σηκωθεί από την καρέκλα χρόνια πριν από τη Μαρινέλλα– και διανοείστε ότι υπάρχει περίπτωση να καταπιούμε αμάσητη τέτοια «πληροφορία»;
update
Και φυσικά η Μαίρη Λίντα δεν ήταν η εξαίρεση στον κανόνα, αλλά ο κανόνας. Εννοώ πως, τελικά, δύσκολα θα βρεις λαϊκή τραγουδίστρια, που να μην είχε σηκωθεί όρθια πριν από τη Μαρινέλλα [Καίτη Γκρέυ, Πόλυ Πάνου, Γιώτα Λύδια -για να αναφερθώ μόνο σ' αυτή την ιστορική τριάδα- είχαν σηκωθεί πριν]
Και φυσικά η Μαίρη Λίντα δεν ήταν η εξαίρεση στον κανόνα, αλλά ο κανόνας. Εννοώ πως, τελικά, δύσκολα θα βρεις λαϊκή τραγουδίστρια, που να μην είχε σηκωθεί όρθια πριν από τη Μαρινέλλα [Καίτη Γκρέυ, Πόλυ Πάνου, Γιώτα Λύδια -για να αναφερθώ μόνο σ' αυτή την ιστορική τριάδα- είχαν σηκωθεί πριν]
14/5/2026
Στο Big Bang υπάρχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες. Έχω βαρεθεί να σημειώνω. Βασικά, θα πρέπει κάποιος να πληρωθεί αδρά για να διορθώσει το βιβλίο, γιατί τζάμπα αυτή η δουλειά δεν μπορεί να γίνει. Και εδώ δεν μιλάω για απόψεις που εκφράζονται και που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, αλλά για λάθη και ανακρίβειες επί των πραγματολογικών στοιχείων.
Με μια ματιά που έριξα στο κεφάλαιο για τον Διονύση Σαββόπουλο (Γόνιμη Επιστροφή) ψάρεψα αυτά:
>>Toν όρο «κλέβει» ο Αλέκος Πατσιφάς<< (για το Νέο Κύμα)
Το πιο σίγουρο είναι πως τον όρο τον έφερε μαζί του ο Γιάννης Σπανός από την Γαλλία.
>>Ο Αλέκος Πατσιφάς... λανσάρει νέους τραγουδιστές (Καίτη Χωματά, Πόπη Αστεριάδη, Λάκης Παππάς)<<
Ο Λάκης Παππάς δεν λανσαρίστηκε από τον Πατσιφά. Ανήκε σε άλλη εταιρεία (στην Columbia). Στον Πατσιφά πήγε το 1971, όταν το Νέο Κύμα είχε ουσιαστικά «πεθάνει».
>>... και μια χαμηλότονη θεματολογία που παρακάμπτει την πολιτική.<<
Οι Καλύβας-Τριανταφύλλου θέλουν να αποπολιτικοποιήσουν το ελληνικό τραγούδι. Το υποβάλλουν και το λένε αυτό σε διάφορα σημεία. Όμως ακόμη και στο Νέο Κύμα υπήρχαν πολιτικά τραγούδια – δεν ήταν όλα... για αγάπες και για καλοκαίρια. Και μάλιστα κάποια απ’ αυτά θα λογοκρίνονταν κιόλας. Αφήνω το γεγονός πως Νέο Κύμα υπήρξε και ο Διονύσης Σαββόπουλος (με πολλά πολιτικά τραγούδια) και υπενθυμίζω πως και η Αρλέτα είχε πολιτικά τραγούδια («Κάποιες νύχτες», «Το λειβάδι») που είχαν λογοκριθεί κιόλας. Και ο Νότης Μαυρουδής είχε τέτοια, και άλλοι.
>>... ο Γιάννης Σπανός που γίνεται γνωστός το 1963 με το τραγούδι Μια αγάπη για το καλοκαίρι.<<
7 Ιουλίου 1964, είναι το Μια αγάπη για το καλοκαίρι
>>Στην Αθήνα καταφτάνει το 1963... Φορτηγό θα τιτλοφορήσει τον εμβληματικό δίσκο του έπειτα από δύο χρόνια.<<
Το Νοέμβρη του ’66 βγήκε το Φορτηγό. Δηλαδή μετά από 3 χρόνια. Σε άλλο σημείο αναφέρεται το ’66. Αυτό σημαίνει πως το βιβλίο γράφτηκε χωρίς κάθε φορά να έχουν κατά νου οι συγγραφείς τι είχαν γράψει νωρίτερα.
>>που θα τον τοποθετήσει στην εφημερίδα της ΕΔΑ Δημοκρατική Αλλαγή<< (για τον Σαββόπουλο)
Η Δημοκρατική Αλλαγή δεν ήταν εφημερίδα της ΕΔΑ, αλλά της Αριστεράς. Όταν λες πως ήταν εφημερίδα της ΕΔΑ εννοείς πώς ήταν κομματικό όργανο (που δεν ήταν). Ο Σαββόπουλος εν τω μεταξύ δεν δούλεψε ποτέ στη Δημοκρατική Αλλαγή, αλλά στον παλιό Ελεύθερο Τύπο.
>>όπου βγάζει τα πρώτα του δισκάκια 45 στροφών το 1964 και το 1965<< (για τον Σαββόπουλο)
Το 1964 ο Σαββόπουλος δεν έβγαλε τίποτα. Το πρώτο δισκάκι του βγήκε στις 15 Φεβρουαρίου 1965.
>>το Περιβόλι του Τρελλού με το χαρακτηριστικό ψυχεδελικό εξώφυλλο του Στέργιου Δελιαλή<<
Εγώ θα το χαρακτήριζα hippy αισθητικής το εξώφυλλο και όχι ψυχεδελικό. Ορίστε ελληνικά εξώφυλλα ψυχεδελικής τεχνοτροπίας...
>>ο δίσκος πούλησε τρελά, μέσα στους πρώτους έξι μήνες... το Περιβόλι πουλάει 25.000 αντίτυπα μόνο στην Αθήνα<<
Γι’ αυτό το στοιχείο δίνεται παραπομπή «Ψυχαγωγία, 20 Ιανουαρίου 1970». Δεν ξέρω αν είχαν αυτό το τεύχος της Ψυχαγωγίας οι συγγραφείς, αλλά μάλλον δεν το είχαν για να μην γράψουν τον αριθμό του. Η ουσία πάντως είναι πως τέτοιο νούμερο δεν υπάρχει (ούτε κανένα άλλο) στη συνέντευξη του Σαββόπουλου, που δημοσιεύεται εκεί. Προφανώς ο δίσκος πουλούσε λόγω του «Ντιρλαντά» (κάτι που δεν αναφέρεται στο βιβλίο) και πολύ πιθανώς τα 25 χιλιάδες αντίτυπα σε έξι μήνες να αφορούν το 45άρι (με το Ντιρλαντά).
Στο Big Bang υπάρχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες. Έχω βαρεθεί να σημειώνω. Βασικά, θα πρέπει κάποιος να πληρωθεί αδρά για να διορθώσει το βιβλίο, γιατί τζάμπα αυτή η δουλειά δεν μπορεί να γίνει. Και εδώ δεν μιλάω για απόψεις που εκφράζονται και που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, αλλά για λάθη και ανακρίβειες επί των πραγματολογικών στοιχείων.
Με μια ματιά που έριξα στο κεφάλαιο για τον Διονύση Σαββόπουλο (Γόνιμη Επιστροφή) ψάρεψα αυτά:
>>Toν όρο «κλέβει» ο Αλέκος Πατσιφάς<< (για το Νέο Κύμα)
Το πιο σίγουρο είναι πως τον όρο τον έφερε μαζί του ο Γιάννης Σπανός από την Γαλλία.
>>Ο Αλέκος Πατσιφάς... λανσάρει νέους τραγουδιστές (Καίτη Χωματά, Πόπη Αστεριάδη, Λάκης Παππάς)<<
Ο Λάκης Παππάς δεν λανσαρίστηκε από τον Πατσιφά. Ανήκε σε άλλη εταιρεία (στην Columbia). Στον Πατσιφά πήγε το 1971, όταν το Νέο Κύμα είχε ουσιαστικά «πεθάνει».
>>... και μια χαμηλότονη θεματολογία που παρακάμπτει την πολιτική.<<
Οι Καλύβας-Τριανταφύλλου θέλουν να αποπολιτικοποιήσουν το ελληνικό τραγούδι. Το υποβάλλουν και το λένε αυτό σε διάφορα σημεία. Όμως ακόμη και στο Νέο Κύμα υπήρχαν πολιτικά τραγούδια – δεν ήταν όλα... για αγάπες και για καλοκαίρια. Και μάλιστα κάποια απ’ αυτά θα λογοκρίνονταν κιόλας. Αφήνω το γεγονός πως Νέο Κύμα υπήρξε και ο Διονύσης Σαββόπουλος (με πολλά πολιτικά τραγούδια) και υπενθυμίζω πως και η Αρλέτα είχε πολιτικά τραγούδια («Κάποιες νύχτες», «Το λειβάδι») που είχαν λογοκριθεί κιόλας. Και ο Νότης Μαυρουδής είχε τέτοια, και άλλοι.
>>... ο Γιάννης Σπανός που γίνεται γνωστός το 1963 με το τραγούδι Μια αγάπη για το καλοκαίρι.<<
7 Ιουλίου 1964, είναι το Μια αγάπη για το καλοκαίρι
>>Στην Αθήνα καταφτάνει το 1963... Φορτηγό θα τιτλοφορήσει τον εμβληματικό δίσκο του έπειτα από δύο χρόνια.<<
Το Νοέμβρη του ’66 βγήκε το Φορτηγό. Δηλαδή μετά από 3 χρόνια. Σε άλλο σημείο αναφέρεται το ’66. Αυτό σημαίνει πως το βιβλίο γράφτηκε χωρίς κάθε φορά να έχουν κατά νου οι συγγραφείς τι είχαν γράψει νωρίτερα.
>>που θα τον τοποθετήσει στην εφημερίδα της ΕΔΑ Δημοκρατική Αλλαγή<< (για τον Σαββόπουλο)
Η Δημοκρατική Αλλαγή δεν ήταν εφημερίδα της ΕΔΑ, αλλά της Αριστεράς. Όταν λες πως ήταν εφημερίδα της ΕΔΑ εννοείς πώς ήταν κομματικό όργανο (που δεν ήταν). Ο Σαββόπουλος εν τω μεταξύ δεν δούλεψε ποτέ στη Δημοκρατική Αλλαγή, αλλά στον παλιό Ελεύθερο Τύπο.
>>όπου βγάζει τα πρώτα του δισκάκια 45 στροφών το 1964 και το 1965<< (για τον Σαββόπουλο)
Το 1964 ο Σαββόπουλος δεν έβγαλε τίποτα. Το πρώτο δισκάκι του βγήκε στις 15 Φεβρουαρίου 1965.
>>το Περιβόλι του Τρελλού με το χαρακτηριστικό ψυχεδελικό εξώφυλλο του Στέργιου Δελιαλή<<
Εγώ θα το χαρακτήριζα hippy αισθητικής το εξώφυλλο και όχι ψυχεδελικό. Ορίστε ελληνικά εξώφυλλα ψυχεδελικής τεχνοτροπίας...
>>ο δίσκος πούλησε τρελά, μέσα στους πρώτους έξι μήνες... το Περιβόλι πουλάει 25.000 αντίτυπα μόνο στην Αθήνα<<
Γι’ αυτό το στοιχείο δίνεται παραπομπή «Ψυχαγωγία, 20 Ιανουαρίου 1970». Δεν ξέρω αν είχαν αυτό το τεύχος της Ψυχαγωγίας οι συγγραφείς, αλλά μάλλον δεν το είχαν για να μην γράψουν τον αριθμό του. Η ουσία πάντως είναι πως τέτοιο νούμερο δεν υπάρχει (ούτε κανένα άλλο) στη συνέντευξη του Σαββόπουλου, που δημοσιεύεται εκεί. Προφανώς ο δίσκος πουλούσε λόγω του «Ντιρλαντά» (κάτι που δεν αναφέρεται στο βιβλίο) και πολύ πιθανώς τα 25 χιλιάδες αντίτυπα σε έξι μήνες να αφορούν το 45άρι (με το Ντιρλαντά).
Αυτά τα λίγα... μόνο για τις σελίδες 219-235.
Θες πολλή δουλειά, και πολλά χρόνια ενασχόληση με αυτά τα
θέματα για να αποφύγεις τέτοιες κακοτοπιές. Και φυσικά δεν είναι μόνο ο Χάκκας
το θέμα (δεν έχω φτάσει ακόμη εκεί). Βιβλία σαν το Big Bang δεν γράφονται σε
3-4-5 χρόνια. Γράφονται σε 30 και 40. Να το ξέρουν αυτό όλοι. Συγγραφείς,
αναγνώστες, οι πάντες.
Και κάτι τελευταίο. Έχω δει κάποια κριτικά κείμενα για το βιβλίο, που για μένα είναι της πλάκας. Τίποτα δεν έχω διαβάσει που να κάνει κριτική στο βιβλίο επί της ουσίας. Και για τα ιδεολογικά-κοινωνικοπολιτικά θέματα, και για τα πραγματολογικά. Παίζουν μόνοι τους οι συγγραφείς, χωρίς αντίπαλο. Κάπως σαν τον Μητσοτάκη.
Και κάτι τελευταίο. Έχω δει κάποια κριτικά κείμενα για το βιβλίο, που για μένα είναι της πλάκας. Τίποτα δεν έχω διαβάσει που να κάνει κριτική στο βιβλίο επί της ουσίας. Και για τα ιδεολογικά-κοινωνικοπολιτικά θέματα, και για τα πραγματολογικά. Παίζουν μόνοι τους οι συγγραφείς, χωρίς αντίπαλο. Κάπως σαν τον Μητσοτάκη.

Σχόλια από το fb στο ποστ "Στο Big Bang υπάρχουν πολλά λάθη και ανακρίβειες"...
ΑπάντησηΔιαγραφήTanas Atanasoff
Θα τους μπέρδεψε τούτο εδώ στο discogs, που επειδή έχει αρι8μο λογοκρισίας που λήγει σε 64, θεώρησε αυτός που το πέρασε πως είναι 1964, εσφαλμένα, διότι μάλλον η άδεια βγήκε τέλη του ΄64, συχνό φαινόμενο στην δισκογραφία αυτό να βγαίνει η άδεια προηγούμενο έτος από ο,τι η πραγματική ημερομηνία κυκλοφορίας ενός δίσκου, θα το διορθώσω το κάτω σε 65 σύμφωνα με τον αριθμό καταλόγου τουλάχιστο, (αν ξέρουμε και μήνα μέρα, ας το πει κάποιος) https://www.discogs.com/release/13883801-Διονύσης-Σαββόπουλος-Εγερτήριο-Μια-Θάλασσα-Μικρή
Φώντας Τρούσας
Τα γράφω όλα στο βιβλίο Ροκ, Ελληνικό Ροκ, Κοινωνία & Πολιτική, δεν το έχεις αγοράσει?
Tanas Atanasoff
όχι...και να ήταν μόνο αυτό που δεν αγόρασα..
Φώντας Τρούσας
Άντε αγόρασέ το, γιατί έχουν μείνει καμιά 30αριά αντίτυπα μόνο. Σε λίγο δεν θα υπάρχει. Άμα είσαι μουσικόφιλος και ακούς ροκ το βιβλίο είναι απαραίτητο. Δεν υπάρχει άλλο ελληνικό, γι' αυτά τα θέματα.
Vassilis Serafimakis
Γιά ζητήματα απόψεων δεν μπορώ να κακολογίσω - ακόμα κι αν είναι χτυπητά, πχ να πεί κάποιος "ο Μοντιλιάνι ήταν κυβιστής". Οι εκάστοτε κυρίαρχοι ορισμοί έχουν σημασία αλλά μιλάμε γιά τα μάτια τού καθένα. Ο Καλύβας βρίσκει το τάδε εξώφυλλο "ψυχεδελικό". ΟΚ, κι εγώ τυχαίνει να συμφωνώ ότι είναι "χίππικο", αλλά τ'αφήνω, δεν είναι κείμενο κριτικής καλών τεχνών, δεν τού δίνω μεγαλύτερη σημασία από όσο δίνει η ανάρτηση.
Ομως αυτή η πανηγυρική αδιαφορία (πώς αλλοιώς να την πεί κανείς; ) γιά τεκμηρίωση και σωστή χρήση πηγών είναι απαράδεκτη γιά οποιονδήποτε ερευνητή ιστορίας & συγγραφέα -- ιδιαίτερα γιά έναν που διδάσκει σε πανεπιστημιακή έδρα. Θες να φέρεις στο κοινό κάτι που θεωρείς καινοτόμο γιά ένα σημαντικό ιστορικό θέμα όπως η πολιτισμική κατάσταση στη Δικτατορία και γράφεις έτσι τσαπατσούλικα; Δηλαδή αυτό είναι το επίπεδο έρευνας που βαθμολογείς με άριστα στους μαθητές σου;
Nickos Ventouras
για το πρώτο, την εποχή που κυκλοφόρησε ο δίσκος χίπικο και ψυχεδελικό ως αισθητική είχαν γίνει αξεχώριστα ― και οι χίπιδες το είχαν ρίξει στα ψυχεδελικά ούτως ή άλλως. Το ίδιο στυλ εξώφυλλο σε ένα καθαρά ψυχεδελικό συγκρότημα του εξωτερικού δεν θα μας έκανε καμμία εντύπωση να πούμε ότι «δεν είναι ψυχεδελικό αλλά χίπικο»...
> Θες να φέρεις στο κοινό κάτι που θεωρείς καινοτόμο γιά ένα σημαντικό ιστορικό θέμα όπως η πολιτισμική κατάσταση στη Δικτατορία και γράφεις έτσι τσαπατσούλικα;
να μειώσει την αριστερά ήθελε, τα άλλα, ιστορία, πολιτιστικές διαστάσεις, κλπ, δεν τον ενδιαφέρουν...
Vassilis Serafimakis
Δόξα τώ θεώ, η αριστερά στην Ελλάδα εχει δώσει ένα σωρό λαβές γιά να μιλήσεις εναντίον της. Εδώ ο καθ. κ. Στάθης Καλύβς διαλέγει έναν τρόπο bon pour l'Orient, τουτέστιν ενδεικτικό τού πόσο εκτιμάει το εγχώριο μας κοινό. Αναρωτιέμαι τι άποψη θα είχαν οι συνάδελφοί του γιά το επίπεδο τής εργασίας. Εγώ γιά άλλη μιά φορά θλίβομαι, ειλικρινά.
Nickos Ventouras
> η αριστερά στην Ελλάδα εχει δώσει ένα σωρό λαβές γιά μιλήσεις εναντίον της.
καλά, ναι, μιλάω για την τότε
> Αναρωτιέμαι τι άποψη θα είχαν οι συνάδελφοί του
αυτοί είναι χειρότεροι
Φώντας Τρούσας στον Nickos Ventouras
Να τι σημαίνει ελληνικά ψυχεδελικά εξώφυλλα...
(φωτό Κοράλλια Πιτσιλαδή-Μοντέρνοι Ρυθμοί τεύχος 100)
Vassilis Serafimakis στον Nickos Ventouras
γιά ψυχεδέλεια στην Ελλάδα ανατρέχω στο "Ροκ, Ελληνικό ροκ" τού οικοδεσπότη (σσ. 147-49 κ.α.) γιά δε Σαββόπουλο σε κεφάλαια ολόκληρα , "Φορτηγό", "Περιβόλι", κ.ά., με πολλές άλλες μνείες στο κείμενο.
Γεώργιος Κορρές
Γειά σου ρε Φώντα μου (συγγνώμη για το θάρρος μου)! Έχω διαβάσει αρκετά από τα βιβλία σου και πιστεύω ότι θα ήσουν πιο κατάλληλος για ένα τέτοιο πόνημα, λόγω των τεραστίων σου γνώσεων στα μουσικά (και όχι μόνο) τεκταινόμενα. Το έχω αγοράσει το βιβλίο και το διαβάζω σιγά-σιγά, γιατί είναι και τεράστιο. Όπως διαπιστώνω οι μουσικές γνώσεις του Στάθη Καλύβα είναι περιορισμένες (και στοχευμένες) και όλο το βιβλίο αναλώνεται αποκλειστικά στο "έντεχνο" σκέλος του τραγουδιού, του θεάτρου, του κινηματογράφου κλπ. Άχνα για λαϊκό, δημοτικό, jazz/rock, ελαφρό τραγούδι!
Jimi Sokratis
ΔιαγραφήΤο ''Στη γαλανή πλατεία'' δε θεωρείται νέο κύμα του ελληνικού τραγουδιού; Μόνο απολίτικο και με χαμηλότονη θεματολογία δε θα το χαρακτήριζα.
Αν και δε πρέπει να το είχε ηχογραφήσει στην εποχή του από ότι βλέπω (εγώ από την ταινία το θυμόμουν) ήταν της εποχής.
Vassilis Serafimakis
Πάντως το λάθος στο πόνημα Καλύβα περί αυτοκτονίας Μάριου Χάκκα κακώς, κατά τη γνώμη μου, ερμηνεύεται ως κάτι "αντι-αριστερό", όπως κατά κόρο γράφτηκε. Προκάλεσε μάλιστα δημόσιες αλληλοκαταγγλίες και διαμαρτυρίες. Τα "αντι-αριστερά" τού Στάθη Καλύβα είναι εμφανή αλλού - άλλωστε κι αν είχε αυτοκτονήσει ο αριστερός Χάκκας αυτό δεν θα συνιστούσε κάτι εναντίον τής αριστεράς. Πρόκειται γιά ένα ακόμα λάθος τού ερευνητή-συγγραφέα, όπως τα άλλα που επεσήμανε δειγματολογικά ο Τρούσας.
Χρήστος Πριτσαπίδουλας
Ο Γκόρπας γνώριζε από μέσα τον Χ.
Vassilis Serafimakis
Θυμάσαι το επίγραμμα Χρηστάκη σε άρθρο περί ποίησης όπου μνημονεύει τον Γκόρπα; "Ποιός είναι ο Γκόρπας; Να πάτε να τον μάθετε!"
Natasha Triantafylli
Εννοείται πως σας τιμήσαμε στο βιβλίο μας, γιατί η έρευνα σας είναι τεράστια! Είναι ολοφάνερο και στην βιβλιογραφία μας, όπως γράψατε σε προηγούμενο post. Ως προς την τεκμηρίωση των παραπάνω:
•Στο βιβλίο του o ΔΣ (σελ. 84) αναφέρει Δημοκρατική Αλλαγή. Είναι εις γνώσιν μας ότι στον Πηλιχό στον Ταχυδρόμο το ’75 αναφέρει Ελεύθερο Τύπο. Αλλά προτιμήσαμε την δική του, πρόσφατη επίσημη εκδοχή.
•Τα 25.000 αντίτυπα πωλήσεων αναφέρονται στα Επίκαιρα αρ. 96/5 Ιουνίου 1970, Είναι διορθωμένη η παραπομπή. (Σας στέλνω το απόκομμα στο inbox)
•Για τον Σπανό, παραπέμπουμε στον Μυλωνά.
•Αγαπάμε πολύ ΔΣ, και βέβαια το πρώτο δισκάκι βγαίνει Φεβρ ‘65. Όπως το έχουμε γράψει εννοούμε και την διάρκεια που τον πήγε στην Lyra, ο Μαμαγκάκης (το προηγούμενο διάστημα δηλαδή). Αλλά θα το σκεφτούμε, μήπως χρειάζεται άλλη διατύπωση.
Πάντα είναι προτιμότερο… «να μην παίζει κανείς μόνος του».
Σας ευχαριστούμε.
Αλέξανδρος Αλεξανδρής
Πολύ σωστή τοποθετηση και συναδελφική -όλα χωράνε
Φώντας Τρούσας στην Natasha Triantafylli
>>Αλλά προτιμήσαμε την δική του, πρόσφατη επίσημη εκδοχή.<< Νομίζω πως έχει διορθωθεί και στην αυτοβιογραφία του Σαββόπουλου - αν κάποιος έχει μεταγενέστερη έκδοση θα μπορούσε να μας το επιβεβαιώσει αυτό ή όχι. >>•Για τον Σπανό, παραπέμπουμε στον Μυλωνά.<< Έχει λάθη ο Μυλωνάς, και γιατί τα βιβλία του είναι παλαιά - κι εκείνα τα χρόνια πολλά πράγματα ήταν παντελώς άγνωστα.
Natasha Triantafylli
θα τα κοιτάξουμε. Ευχαριστούμε!
Γιώργος Σεργάκης
Η ψηφιακή έκδοση έχει «Δημοκρατική Αλλαγή». «Πρώτη ψηφιακή έκδοση από τις Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα, Ιανουάριος 2025.»
Φώντας Τρούσας
Δεν λέω για την πρώτη έκδοση, αλλά για τις μεταγενέστερες, γιατί έχουν διορθωθεί πράγματα. Το είπε και ο Σαββό στο ντοκιμαντέρ του ΣΚΑΙ ότι ήταν στον Ελεύθερο Τύπο και όχι στη Δημοκρατική Αλλαγή.
Χρήστος Πριτσαπίδουλας
Όσα γνωρίζω κ' είναι λίγα συμφωνώ απόλυτα
Σχόλια από το fb στο ποστ "Δηλαδή, επειδή η Μαρινέλλα είπε ότι ήταν η πρώτη που σηκώθηκε από την καρέκλα"...
ΑπάντησηΔιαγραφήValantis Athanasiou
Ο Στάθης Καλύβας είναι ακόμα διαβόητος για την αλλοίωση πηγής που παρέθεσε, πράξη την οποία αποκάλυψε ο Χάγκεν Φλάισερ. https://www.tovima.gr/2010/01/10/opinions/i-kokkini-kai-i-mayri-bia/
Stathis Nikokavouras
Μπραβο ρε φωντα..μπραβο....ημαρτον....δες ελληνικες ταινιες του 50 και αρχες 60....ευκολο ειναι να δεις ποσες ηταν πριν....
Eirini Giannaki
Εχω κάνει αναφορά στη Μαρίκα που σηκώνεται από την καρέκλα σε ένα ποίημά μου. Η ποίηση δεν απαιτεί το ίδιο fact checking με ένα δοκίμιο αλλά και πάλι. Αναρωτήθηκα τι παραπάνω ήξεραν δηλαδή γιατί νόμιζα ότι είναι γνωστό τοις πάσι πως σίγουρα δεν ήταν πρώτη η Μαρινέλλα.
Spiros Delegos
Και η Ιωάννα Γεωργακοπούλου, όπως και άλλες τραγουδίστριες της εποχής…και θα έλεγα μάλλον προς τα μέσα της δεκαετίας του 1950…
Τέλος, ένα από τα προβλήματα είναι ότι αντιμετωπίζονται ως αυθεντίες άνθρωποι χωρίς βαθιά σχέση με το αντικείμενο που συνδέονται, αλλά αρθρώνουν λόγο ασύστολα…
Elena Falirea
Μαρίκα Παπαγκίκα και Ρόζα Εσκενάζυ ...ήταν και χορεύτριες ...
Φώντας Τρούσας
Λάουρα, Μπέμπα Μπλανς, Ζωζώ Σαπουντζάκη, Μάγια Μελάγια - αυτές δεν κρατιόνταν με τίποτα...
https://www.youtube.com/watch?v=2LcKcZEQQQM...
Δεν ειμαι εγω ο γιωργος σου - Μπεμπα Μπλανς & Μανωλης Καναριδης
Kostas Drosopoulos
24 ώρες για να βρεις απάντηση...
Φώντας Τρούσας
τι εννοείς? δε σε πιάνω, υπαινίσσεσαι κάτι για μένα?
Akis Perdikis
Προηγήθκαν όλοι οι πιστοί που τραγούδησαν τον Ακάθιστο Ύμνο εν έτει 626 μ.Χ.
Γεώργιος Ζγούρας
* '' Έλα στον θείο '' - (1950), έστω για τις ανάγκες τής ταινίας, η Λίτσα Χαρμαντά δίπλα στον σύζυγο Τόλη!
- Και σίγουρα η Σοφία Βέμπο..
Vassilis Serafimakis
Ο Ξανθούλης το κατέγραψε και προφανώς ούτε το υιοθέτησε ούτε το διεύψευσε. Συνέντευξη πήρε. (Θυμάται κανείς το "Γράψ'το όπως το λέω" τού Σταμάτη Κόκοτα; )
Φώντας Τρούσας
δεν ισχύει αυτό. πλάκα κάνεις υποθέτω... δεν μπορεί να σου λέει κάποιος ότι η πάρνηθα ανήκει στην Φθιώτιδα και συ να το περνάς αμαχητί, δίχως να το σχολιάζεις με ένα [sic] Αυτές οι... κοτρώνες σχολιάζονται με [sic]
Vassilis Serafimakis
Αν το υιοθέτησε, έστω κι εμμέσως, κακώς έκανε. Νόμισα ότι απλώς το κατέγραψε. Τον είχα γιά βαθύτερο γνώστη τών καλλιτεχνικών γενικά τον Ξανθούλη.
Φώντας Τρούσας
Δεν έχω το βιβλίο του Ξανθούλη και δεν ξέρω πώς ακριβώς το έχει περάσει - το σχετικό παράθεμα, που έχει τα λόγια της Μαρινέλλας σε εισαγωγικά, διαβάζεις πως προέρχεται από το βιβλίο του Ξανθούλη. Και αν το καταγράφεις χωρίς [sic] ή χωρίς να το σχολιάζεις τότε το υιοθετείς.
Mike Beles
Πες τα ....