Ο Radím Hladik υπήρξε
από τους σημαντικότερους συνθέτες-κιθαρίστες του παλαιού τσεχοσλοβακικού rock. Τόσο με τους Matadors, το γκρουπ με το
οποίο απογείωσε το τσέχικο beat
στα sixties, όσο και με
τους Blue Effect
από το 1969 και μετά (ή Modrý Efekt από τα μέσα των seventies και μετά), που
κινήθηκαν σε progressive κατευθύνσεις, ο Radím Hladik δεν έλειψε ποτέ από τη σκηνή έως
και τον πρόσφατο θάνατό του (4 Δεκεμβρίου 2016). Το δισκορυχείον προτείνει
στους φίλους τού ροκ ν’ ακούσουν οπωσδήποτε το άλμπουμ του Hladik με τους Matadors [Supraphon, 1968], που αποτελεί κορυφαίο
δείγμα «σοσιαλιστικού ροκ» (στα sixties)
και ακόμη τα έξοχα LP
με τους Blue Effect
“Meditace” [Supraphon,
1970], “Coniunctio” [Supraphon,
1970], “Nová Syntéza - New Synthesis” [Supraphon, 1971] και “Kingdom of Life” [Supraphon, 1972].
Αυτή τη στιγμή έχω ρίξει στο
πικάπ ένα παράξενο άλμπουμ, που έχει τίτλο “Night Club ’67” [Supraphon SUA
ST 53834, 1967] και που περιλαμβάνει εγγραφές των Olympics, των Mefistos, των Matadors, της Karel Duba Orchestra και της
Ferdinand Havlík Orchestra. Το λέω «παράξενο»
γιατί συνδυάζει δυνατό beat,
με jazz και easy listening. Προφανώς στα
τσεχοσλοβακικά κλαμπ του ’60 ακούγονταν όλα αυτά μαζί – όπως και στα δικά μας εξάλλου,
άρα μπορεί να μην είναι και τόσο… παράξενο.
Αξίζει επίσης να πω πως, από εδώ, το περίφημο “Get down from the tree” των Matadors ακούγεται σε διαφορετικό remix από το LP, ενώ μνεία πρέπει να γίνει
τουλάχιστον σ’ ένα ακόμη κορυφαίο instro track, στο “I’m comin’ home baby” με τους Mefistos, που είχε τραγουδήσει
(γιατί ήταν τραγούδι) ο Mel Tormé
το 1962.
Ψάξτε το «σοσιαλιστικό ροκ» τής Τσεχοσλοβακίας
και μην ακούτε τους άσχετους και τους βλάκες, που μιλάνε για απαγορεύσεις και
αηδίες…
Καλησπέρα Φώντα. Λυπηρή η αφορμή της ανάρτησης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜορφή ο Hladik, και οι Blue/Modry Effect. Προσπαθώντας να ξεχωρίσω την κορυφαία δισκογραφική στιγμή τους βρέθηκα σε αδιέξοδο.
Μιλάμε για μπάντα τουλάχιστον ισάξια των κορυφαίων δυτικών. Ασύλληπτα παιξίματα, πρωτοποριακό ύφος, μουσικό συναίσθημα τρομερό. Τί να πρωτοθαυμάσεις ?!
Ισως υπερβάλλω, αλλά ρε παιδιά ακούστε.
https://www.youtube.com/watch?v=XFRDIxFMyys
https://www.youtube.com/watch?v=V12BX2UpRuc
https://www.youtube.com/watch?v=XWE_VC9DpK0
https://www.youtube.com/watch?v=hcmyXMvapIk
https://www.youtube.com/watch?v=LOO9mtjfF9k
https://www.youtube.com/watch?v=IxJFWk3CUxg
Ονειρο.
Φοβερός μουσικός. Καλό του ταξίδι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ για τα περί μη απαγορέψεων. Το δυτικό ροκ ήταν πάντοτε προσβάσιμο στην χώρα με μόνη ιδιαιτερότητα ότι λόγω της περιορισμένης γλωσσομάθειας, όλα τα ροκ "χιτς" της εποχής επανεκτελούνταν μεταφρασμένα στα τσέχικα (από Beatles μέχρι Uriah Heep). Για τους γνωρίζοντες, στην Τσεχοσλοβακία μετά τα μέσα του 80 εμφανίστηκαν μερικά από τις πιο βλάσφημα και αντιχριστιανικά Black Metal συγκροτήματα της Ευρώπης όπως οι Root και οι Master's Hammer. Μιλώντας από προσωπική γνώση (λόγω οικογενειακών δεσμών με την χώρα), όχι μόνο δεν υπήρχε απαγόρευση για τα τοπικά συγκροτήματα αλλά αντιθέτως όσο πιο αντιχριστινιακή η κατεύθυνση του στίχου τόσο μεγαλύτερη η ελευθερία έκφρασης. Διόλου περίεργο για μια χώρα με ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά άθεων στον κόσμο.
ΑπάντησηΔιαγραφήspacefreak:
ΔιαγραφήΓια τους ROOT.
Αξιομνημόνευτο και το φρέσκο τους LP. Κρατάνε ακόμα μετά από τόσα χρόνια.
Δεν το έχω ακούσει ακόμη. Ευχαριστώ για την πρόταση.
ΔιαγραφήΕιχα την τυχη να αγορασω τους Matadors σε ταξιδι στην τσεχια το 2004 σε εξαιρετικη κοπια επανεκδοσης της Supraphon σε σχετικα ελαχιστη τιμη(σε σχεση με τα ελληνικα δεδομενα) καθως και το εξαιρετικο cd της τσεχικης Bonton με τα bonus tracks των blue effect το οποιο το λατρεψα και το ελιωσα.Εκει σε πολλα σημεια μου θυμισαν εντονα νοτιοαμερικανους.Καλη ποιοτικη μουσικη απο το πρωην ανατολικο μπλοκ.Μαζι με τους ουγγρους OMEGA προσωπικα απο της κορυφαιες μπαντες.RIP Radím Hladik.https://www.youtube.com/watch?v=UyYO37Ko_1E
ΑπάντησηΔιαγραφήKαλό ταξίδι & από μένα στον Hladik.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μπορώ όμως να καταλάβω ότι ολόκληρος Radim Hladik έπιασε μόλις 2 παραγράφους και ότι απ'όλη του τη δισκογραφία γίνεται λόγος για τους Matadors...ίσως το πιό αδιάφορο LP του & σίγουρα μία από τις χλιαρότερες 60's μπάντες. Το μόνο καλό που φέρει το εν λόγω LP είναι ο ήχος του (αναφέρομαι στη mono έκδοση).
Ναι και φυσικά το Meditace & το Coniunctio (με τους Jazz Q) είναι δισκάρες!
Αλλά ΠΟΥ πήγε το 7"ep διαμάντι "Snakes" του '69?) όπου παίζει -εκτός από κιθάρα- πλήκτρα & φλάουτο).
Τί να πούμε για το έπος "Nova Synteza 2" ή για το "Modry Efekt & Radim Hladik" ή για τον ύμνο στο "Svitanie" που κάθε φορά που το ακούω βουρκώνω...ή για τα πειραματικά prog Dezo Ursiny-κού χαρακτήρα "Svet Hledacu" & "33".
Με την ευκαιρία να επισημάνω πως ως Modry Efekt αναφέρονται από το 1971 με το 1o Nova Synteza. Και επειδή είμαι κι εγώ ένας από αυτούς που συνδέονται οικογενειακά με τη 'Τσεχοσλοβακία' οι Τσέχοι ποτέ δεν τους ανέφεραν ως Blue Effect.
με εκτίμηση,
Τζον Ασχετούλης.
Μη με κατηγορείς γιατί έγραψα δύο παραγράφους και όχι… 32, καθότι το 24ωρο έχει μόνο 24 ώρες κι έχουμε (και) πάρα πολλά άλλα πράγματα να κάνουμε. Αν έγραφα ένα κείμενο το δεκαπενθήμερο θα το έκανα (το συγκεκριμένο) αλλιώς.
ΔιαγραφήΕπίσης μην με «κατηγορείς» γιατί θεωρώ το LP των Matadors ένα κορυφαίο άλμπουμ όχι του τσέχικου ροκ, αλλά του ευρωπαϊκού ροκ (των sixties). Ξέρω κι άλλους, που το ίδιο πιστεύουν.
Πολλοί καλοί οι Blue Effect, φοβεροί θα έλεγα σε συγκεκριμένα tracks, αλλά και πάλι δεν γινόταν να αναφερθώ σε όλη τη δισκογραφία τους. Έκανα μιαν απλή αναφορά στα πρώτα LP τους, που τ’ ακούω από χρόνια και που τα θεωρώ αντιπροσωπευτικά τους.
Δεν σε κατηγόρησα για τίποτα. Γράφω απλά την άποψή μου. Τώρα για το αν θεωρείς το LP των Matadors αντιπροσωπευτικό έχεις κάθε δικαίωμα να το λες -κι εγώ εξάλλου μπορώ π.χ. να θεωρώ κορυφαίο στο είδος του τον Τερλέγκα- σου απαντώ όμως πως στην Τσεχία (και στην Ελλάδα για όσους γνωρίζουν) όταν αναφέρεσαι στον Hladik το μυαλό σου παέι στους Modry Efekt/Blue Effect και όχι στους Matadors.
ΔιαγραφήΕπίσης ν'αναφέρω πως ζούσα 3 χρόνια στα 90's στην Πράγα, οπότε για το πόσα χρόνια ακούω αυτή τη σκηνή πάει μακρυά η βαλίτσα.
με εκτίμηση,
Τζον Ασχετούλης.
Καλά, το ότι ο Τερλέγκας είναι κορυφαίος στο είδος του δεν το συζητώ (και δεν κάνω πλάκα).
ΔιαγραφήΤώρα για το πού πάει το μυαλό τού καθενός, στην Ελλάδα, όταν ακούει Radim Hladik δεν ξέρω.
Δεν ξέρω και πολλούς, εδώ που τα λέμε, που να ασχολούνται με το τσεχοσλοβάκικο ροκ, ώστε να πηγαίνει κάπου το μυαλό τους.
Εγώ πάντως όταν ακούω αυτό το όνομα (Radim Hladik) σκέφτομαι αμέσως τους Matadors.
Δεν έχω αυτή τη στιγμή το χρόνο να πω "γιατί" (και δεν αναφέρομαι σε προσωπικά θέματα).
Ελπίζω να βρω το χρόνο να κάνω κάτι μεγαλύτερο στο μέλλον.
Να' μαστε καλά.
μιά παρατήρηση για τα γραφόμενα του jupiter variation . το ότι όπως λέει η Τσεχία έχει παράδοση σε αντιχριστιανικά - σατανιστικά μπλακ μέταλ γκρουπ φανερώνει μόνο ψυχασθένεια κι όχι εξυπνάδα και μαγκιά .
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν όλοι αυτοί οι άθεοι ήταν μάγκες ας παίζαν στις ισλαμικές χώρες να βλέπαμε για πόσα λεπτά θα επιβίωναν.
Απλά σε κάποιους η αναζήτηση ταυτότητας και προβολής περνάει μέσα από τη συνειδητή ή φτιαχτή προβολή της παράνοιάς τους.
Ο καθένας έχει δικαίωμα να πιστεύει ή να μη πιστεύει ότι γουστάρει αρκεί να τα κρατάει για πάρτη του ΤΟΣΟ ΑΠΛΟ .
Αλέξανδρος
Δεν πρόκειται να κάνω κατάχρηση της φιλοξενίας του Δισκορυχείου για να αντιπαρατεθώ σχετικά με θέματα ελευθερίας της έκφρασης (που οι πραγματικά προοδευτικές κοινωνίες έχουν λύσει εδώ και αρκετά χρόνια). Το να θαυμάζεις την αντιμετώπιση των Ισλαμικών χωρών είναι δικαίωμά σου πάντως οι Τσέχοι όντας άθεοι σε επίσημο ποσοστό μεγαλύτερο του 50% δεν είχαν πρόβλημα να προβάλουν αυτά τα συγκροτήματα ακόμη και στην κρατική τους τηλεόραση. Σταματώ εδώ και δεν πρόκειται να γράψω κάτι παραπάνω επί του συγκεκριμένου σχόλιου.
ΔιαγραφήΣωστός!!
ΔιαγραφήΔεν υπάρχει κανένας λόγος σύγκρισης των ανεκτικών κοινωνιών (ας τις πούμε έτσι) με τον βούρκο τού «κλέψει χέρι-κόψει χέρι».
ΔιαγραφήΕπειδή ζώ για καθαρά επαγγελματικούς λόγους σε μουσουλμανική χώρα σε βεβαιώνω ότι το Ισλάμ είναι πάνω από όλα ιδεολογία -ο φανατισμός είναι για τον όχλο που χειραγωγείται για ευνόητους λόγους - κι επειδή γνωρίζουν ότι οι αποχρωματισμένες θρησκευτικά και προοδευτικές κεντρικοδυτικοευρωπαικές χώρες είναι σε πολλά θέματα ξέφραγο αμπέλι όπου στα πλαίσια της ελεύθερης έκφρασης δέχονται αδιαμαρτύρητα πλέον τα πάντα - από την καπιταλιστική δικτατορία μέχρι τις νορμάλ αποκλίσεις όπως παιδεραστία , κτηνοβασία , σατανισμό και πάει λέγοντας , εκτελούν μια χαρά το πλάνο επέκτασης τους.
ΔιαγραφήΚαι για να επανέλθω στο αρχικό θέμα , η Τσεχία των 60ς 70ς έβγαλε τους ροκ και τζαζ μουσικούς που αναφέρεις Φώντα , την άνοιξη της Πράγας , τον Κούντερα κλπ Η σημερινή Τσεχία τι βγάζει δηλαδη - το σατανιστικό μέταλ
Αλέξανδρος
Τ’ ανακατεύεις όλα και θα χαθεί η κουβέντα.
ΔιαγραφήΤο ερώτημα είναι απλό. Κι αυτό πρέπει να απαντηθεί.
Πού θέλεις να ζεις εσύ; Στη Σαουδική Αραβία ή στην Τσεχοσλοβακία;
Και κάτι ακόμη.
ΔιαγραφήΔεν χρειαζόμαστε τις θρησκείες για να λέμε ΟΧΙ στην παιδεραστία και την κτηνοβασία.
δεν τα ανακατεύω εγώ - μόνα τους συνδέονται . Ευτυχώς δε ζω στη ΣΑ ,αλλά στην Τουρκία , που με τον τρόπο της προσπαθεί να προσδεθεί στο άρμα της ΣΑ και των σχετικών χωρών .
ΔιαγραφήΌσο για το αν προτιμώ την Τσεχία , μια φορά που την επισκέφτηκα ένα μόνο με εντυπωσίασε - ΓΥΝΑΙΚΑΡΕΣ
Σα να πούμε ο Αλέξανδρος δεν έχει δει ταινίες σαν τον Εξορκιστή, τη Προφητεία, την 7η Πύλη της Κολασεως και το Μωρό της Ροζμαρυ και την πέφτει σε όσους ασχολούνται με τους ...Masters Hammer ή τους Venom.
ΔιαγραφήΣατάν
όλες τις έχω δει αλλά άλλο πράμα τα θριλεράκια κι άλλο η σατανιστική ιδεολογία - στάση ζωής - προσκύνηση των βελζεβούληδων που ακολουθούν οι σκατόψυχοι ψυχανώμαλοι φανς του χώρου
ΔιαγραφήΒρε, πού την είδες τη στάση ζωής, τη πλακίτσα τους και την επαναστασούλα τους κάνουν οι περισσότεροι. Αν ξεφεύγουν και 5-6 στις εκατοντάδες χιλιάδες αυτό ερμηνεύεται και στατιστικώς. Ακουστικά θριλεράκια είναι και το black metal, όσο πιο αληθοφανες και ακραίο τόσο και πιο "πειστικό", μη του δινεις προεκτάσεις που δεν έχει.
ΔιαγραφήΣατάν
Όταν δεν φθάνουν σε εγκλήματα και σε άλλες ψυχικές / σωματικές ακρότητες (βία κτλ.) δεν τρέχει τίποτα.
ΔιαγραφήΑν μένουν στο "παραμύθι" δηλαδή έχει καλώς.
Η ιστορία με το μέταλ γενικά είναι του στυλ take it or leave it , ή το γουστάρεις και το ακολουθείς - κι ας είσαι πλέον κι εκατό χρονών γιατί το είδος έχει κάμποσα χρονάκια στην πλάτη του- ή το απορίπτεις .Για την συντριπτική πλειοψηφία είναι μια απόφαση της εφηβείας και στην πορεία ή την αφήνουν ή την ακολουθούν .
ΔιαγραφήΑυτό που πρέπει να αναγνωρίσουμε στο μέταλ είναι η ανθεκτικότητά του στο χρόνο και η αφοσίωση των οπαδών του . Στη σημερινή εποχή του free streaming πολλοί μεταλάδες εξακολουθούν να αγοράζουν δίσκους κι αυτό λέει πολλά .
Η επιβίωση του οφείλεται επίσης στις ποικίλες επιρροές που ενσωματώθηκαν στο κλασικό φορμά - progreesive ,folk, ambient,industrial κλπ και στην τεχνική πολλών μουσικών του χώρου .
Τώρα όσο αφορά την ιδεολογία του - ή το περιτύλιγμα του - αυτό ή είναι τόσο απλοικό που είναι σα να μην υπάρχει ή προσπαθεί να εντυπωσιάσει σοκάροντας τους πιτσιρικάδες κάθε ηλικίας .
Γι αυτό οι μπλακ μέταλερς όταν τους την είπαν ότι εφόσαν αποδέχονται το σατανά αποδέχονται και το σύστημα αναφοράς του την κάναν γυριστή με νεοπαγανισμό ή ακραίο εθνικισμό κλπ χωρίς να καλογνωρίζουν τι εκφράζουν τα παραπάνω .
Το σίγουρο είναι ότι πέρα από το συχνά πολύ ενδιαφέρον μουσικό περιέχόμενο χωρίς το απωθητικό περιτύλιγμα θα έχαναν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του κοινού τους .
Φυσικά και δε θαυμάζω τις ισλαμικές χώρες -ακριβώς το αντίθετο - αλλά πως ορίζεται η ελευθερία έκφρασης αν εγώ σου βρίσω τη μάνα και το πατέρα -γιατί αυτό είναι για τους πιστούς της κάθε θρησκειας ο Θεός τους - εσύ πως θα αντιδράσεις Κι αν κάποιος δε γουστάρει τα πρόσωπα μιας θρησκείας γιατί τα προσκυνάει αντιστραμμένα Χριστός - Αντίχριστος άγγελοι -δαίμονες. Την εξήγηση μπορεί να στην δώσει ο κάθε πολιτισμένος και προοδευτικός ψυχίατρος .
ΑπάντησηΔιαγραφήσυγγνώμη Φώντα για την κατάχρηση της φιλοξενίας σου