Κυριακή 4 Μαΐου 2025

ECM: η γερμανική εταιρεία της σύγχρονης τζαζ εξακολουθεί να τυπώνει σπουδαίους δίσκους – είναι τα νέα άλμπουμ των Billy Hart, Vijay Iyer / Wadada Leo Smith, Anouar Brahem και Σαββίνας Γιαννάτου

Αν και έχουν περάσει 56 χρόνια από τότε (1969) που ξεκίνησε τη διαδρομή της η ECM Records (AN Music), η πολύ ιδιαίτερη αυτή γερμανική εταιρεία της contemporary jazz, εντούτοις η ποιότητα των παραγωγών της παραμένει, πάντα, σε υψηλό επίπεδο. Ασυζητητί δεν υπάρχει άλλο τέτοιο παράδειγμα ανεξάρτητης εταιρείας δίσκων, που για τόσο πολλές δεκαετίες να κυκλοφορεί τέτοιου αισθητικού κύρους άλμπουμ, απ’ όποια πλευρά και να τα δεις. Συνθετικά, ηχητικά, τεχνικά, γραφιστικά κτλ. Οι πλέον πρόσφατες κυκλοφορίες της το αποδεικνύουν.
SAVINA YANNATOU / PRIMAVERA EN SALONICO AND LAMIA BEDIOUI: Watersong
[ECM Records, 2025]
Πρόκειται για το πέμπτο άλμπουμ της Σαβίνας Γιαννάτου και των Primavera en Salonico στην ECM, μετά από τα “Terra Nostra” (2003), “Sumiglia” (2005), “Songs of an Other” (2008) και “Songs of Thessaloniki” (2015). Watersong” είναι ο τίτλος του, και συμμετέχει σ’ αυτό και η τυνήσια τραγουδίστρια Lamia Bedioui, η οποία ζει από δεκαετίες στην Ελλάδα. Η Bedioui είχε συμμετάσχει και στο “Terra Nostra”, στο ξεκίνημα των 00s, κι έτσι, δύο δεκαετίες μετά, ξαναβρίσκει, δισκογραφικώς, τους φίλους και συνεργάτες της, προσφέροντας και αυτή την ωραία φωνή της στην ολοκλήρωση του δίσκου.
Το “Watersong” ηχογραφήθηκε στα Sierra Studios, στην Αθήνα, τον Μάρτιο του 2022, και, πέρα από τις δύο τραγουδίστριες, συμμετέχουν σ’ αυτό και οι Primavera en Salonico, δηλαδή οι Κώστας Βόμβολος κανόνας, ακορντεόν, Χάρης Λαμπράκης νέι, Κυριάκος Γκουβέντας βιολί, Γιάννης Αλεξανδρής ούτι, Μιχάλης Σιγανίδης κοντραμπάσο και Dine Doneff κρουστά – ένα σούπερ γκρουπ, γι’ αυτού του είδους τις μουσικές, με μεγάλη και καταγραμμένη ιστορία.
Ο δίσκος αποκαλείται “Watersong”, επειδή περιστρέφεται άλλοτε πιο στενά και άλλοτε πιο χαλαρά γύρω από το θέμα «νερό», αν και το βασικό δεν είναι αυτό. Το βασικό, εδώ, είναι το ρεπερτόριο, και ο τρόπος που εξελίσσεται αυτό, τόσο οργανικά-ενορχηστρωτικά, όσο και φωνητικά, δημιουργώντας ένα στέρεο σώμα σύγχρονης world music.
Τα τραγούδια, τα περισσότερα εκ των οποίων ενορχηστρώνει ο Βόμβολος, είναι πολλά και προέρχονται από πολλές και διαφορετικές περιοχές. Το γεγονός, όμως, πως αποδίδονται αυτά από ένα σταθερό γκρουπ, της κλάσης των Primavera en Salonico, σβήνει τις όποιες διαφορές, τις όποιες προεξοχές, ομογενοποιώντας το τελικό αποτέλεσμα.
Έτσι ο ακροατής φθάνει να ακούει, σχεδόν αποσβολωμένος, τραγούδια ανωνύμων, παραδοσιακά και λίγα επωνύμων, από την Ελλάδα, την Αίγυπτο, την Κύπρο, την Ισπανία, την Ιταλία (Καλαβρία), την Μικρά Ασία, την Ιρλανδία, την Κορσική, ακόμη και από την αφρο-Αμερική (μέσω του κλασικού spiritualWade in the water”). Κάποιες φορές, δε, τα τραγούδια γλιστρούν το ένα μέσα στο άλλο, επικοινωνώντας μεταξύ τους και ενώνοντας το Ασουάν με τη Βόρεια Μακεδονία και με τον νότο των ΗΠΑ.
Οι δύο τραγουδίστριες, η Σαβίνα Γιαννάτου και η Lamia Bedioui, είναι εντυπωσιακές, συμπληρώνοντας θα έλεγα η μία την άλλη. Έτσι, η πιο «μυστήρια» η πιο «μεταφυσική» και η πιο «αέρινη» φωνή της Γιαννάτου συνυπάρχει με την περισσότερα λαϊκή και γήινη φωνή της Bedioui, μοιράζοντας μεταξύ τους και τα βοκαλιστικά στοιχεία και τους αυτοσχεδιασμούς.
Τέλος η ορχήστρα, η Primavera en Salonico, υπό τον Κώστα Βόμβολο, δεν μπορεί παρά να είναι, και αυτή, όχι μόνο ουσιαστική μα ταυτοχρόνως και ρηξικέλευθη. Άξιοι σολίστες, με σοβαρές περγαμηνές από δεκαετίες και πάντα με αίσθηση του μέτρου, οι μουσικοί που ακούγονται εδώ αποτελούν επίσης ένα, το ίδιο με τις φωνές, αξεπέραστο εχέγγυο, προκειμένου το “Watersong” να καταστεί εντυπωσιακό σε κάθε διάστασή του. Ένας πολύ αξιόλογος δίσκος.
 
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/ecm-i-germaniki-etaireia-tis-syghronis-tzaz-exakoloythei-na-typonei-spoydaioys

1 σχόλιο:

  1. Eleni Founti
    Σχεδόν ακαριαίο λάικ γιατί διάβασα το κείμενο από το πρωί. Ο δίσκος της Γιαννάτου είναι θαύμα. Θα ξανακούσω τους vijay + wadada πιο προσεκτικά. Αλλά και τους άλλους που ακόμα δεν πρόλαβα καν. Ευχαριστούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή