15/8/2025
Εντάξει, στην Αμερική υπήρχε η δυναστεία του Χόλλυγουντ και έπρεπε κάποιοι κινηματογραφιστές να την αμφισβητήσουν, φτάνοντας στα άκρα, με το να γυρίζουν πειραματικές, ανορθόδοξες, αντι-αφηγηματικές κ.λπ. ταινίες, από πολύ νωρίς, ήδη από τη δεκαετία του ’30 (ή και νωρίτερα) σαν εκείνες του Oskar Fischinger, των αδελφών John & James Whitney, του Harry Smith, του Stan Brakhage, του Len Lye, του Kenneth Anger κ.ά., αλλά στην Ελλάδα, στο τέλος της δεκαετίας του ’60, τι νόημα είχε να μιλάς και να ασχολείσαι με τέτοια θέματα, όταν ο ελληνικός κινηματογράφος θα άρχιζε να αμφισβητεί δειλά-δειλά τον εαυτό του (έστω και μέσα στο πλαίσιο της αφηγηματικότητας) με την «Αναπαράσταση» του Αγγελόπουλου το 1970;
Και όμως. Η ιστορία δεν προχωράει μόνο με γραμμικές συνέχειες, αλλά και με άλματα (πολλές φορές στο κενό, αλλά άλματα), όταν βρεθούν οι «τρελοί», εκείνοι που θα μιλήσουν πρώτοι απ’ όλους για όσα δεν είχαν μιλήσει όλοι οι άλλοι νωρίτερα, ρίχνοντας τις πρώτες πετρούλες στις λίμνες της μακαριότητας και της ακινησίας. Δονκιχωτικές συμπεριφορές, που περικλείουν όμως γνώση, θάρρος, αποφασιστικότητα, τόλμη και ευθύνη, έννοιες, που, όταν μετατρέπονται σε έργο, αποκτούν άλλη οντότητα.
RIP για τον Θανάση Ρεντζή λοιπόν, που έφυγε χθες από τη ζωή, έναν πρωτοπόρο έλληνα κινηματογραφιστή, που ξεκινάει την ανορθόδοξη κινηματογραφική πορεία του στο τέλος των σίξτις, με το Κέντρο Πειραματικού Κινηματογράφου (που ιδρύει μαζί με τον Δημήτρη Σπέντζο, στην Αθήνα του ’69), βάζοντας το δακτυλικό αποτύπωμά του στο εξώφυλλο του τυπωμένου μανιφέστου.
Ένα φοβερά συμβολικό cover, για την εποχή, που απεικόνιζε μια διάθεση να κινείσαι στις παράπλευρες διαδρομές κάπως σαν καλλιτεχνικά σεσημασμένος.
Εντάξει, στην Αμερική υπήρχε η δυναστεία του Χόλλυγουντ και έπρεπε κάποιοι κινηματογραφιστές να την αμφισβητήσουν, φτάνοντας στα άκρα, με το να γυρίζουν πειραματικές, ανορθόδοξες, αντι-αφηγηματικές κ.λπ. ταινίες, από πολύ νωρίς, ήδη από τη δεκαετία του ’30 (ή και νωρίτερα) σαν εκείνες του Oskar Fischinger, των αδελφών John & James Whitney, του Harry Smith, του Stan Brakhage, του Len Lye, του Kenneth Anger κ.ά., αλλά στην Ελλάδα, στο τέλος της δεκαετίας του ’60, τι νόημα είχε να μιλάς και να ασχολείσαι με τέτοια θέματα, όταν ο ελληνικός κινηματογράφος θα άρχιζε να αμφισβητεί δειλά-δειλά τον εαυτό του (έστω και μέσα στο πλαίσιο της αφηγηματικότητας) με την «Αναπαράσταση» του Αγγελόπουλου το 1970;
Και όμως. Η ιστορία δεν προχωράει μόνο με γραμμικές συνέχειες, αλλά και με άλματα (πολλές φορές στο κενό, αλλά άλματα), όταν βρεθούν οι «τρελοί», εκείνοι που θα μιλήσουν πρώτοι απ’ όλους για όσα δεν είχαν μιλήσει όλοι οι άλλοι νωρίτερα, ρίχνοντας τις πρώτες πετρούλες στις λίμνες της μακαριότητας και της ακινησίας. Δονκιχωτικές συμπεριφορές, που περικλείουν όμως γνώση, θάρρος, αποφασιστικότητα, τόλμη και ευθύνη, έννοιες, που, όταν μετατρέπονται σε έργο, αποκτούν άλλη οντότητα.
RIP για τον Θανάση Ρεντζή λοιπόν, που έφυγε χθες από τη ζωή, έναν πρωτοπόρο έλληνα κινηματογραφιστή, που ξεκινάει την ανορθόδοξη κινηματογραφική πορεία του στο τέλος των σίξτις, με το Κέντρο Πειραματικού Κινηματογράφου (που ιδρύει μαζί με τον Δημήτρη Σπέντζο, στην Αθήνα του ’69), βάζοντας το δακτυλικό αποτύπωμά του στο εξώφυλλο του τυπωμένου μανιφέστου.
Ένα φοβερά συμβολικό cover, για την εποχή, που απεικόνιζε μια διάθεση να κινείσαι στις παράπλευρες διαδρομές κάπως σαν καλλιτεχνικά σεσημασμένος.
14/8/2025
Αυτός ο κεφάλας ο γιάννης είναι τάλε κουάλε με την άλλη μεγάλη προσωπικότητα τον κουραδαμαλή του αχ., τον εγκληματία των τεμπών. Θα μπορούσε να ήταν ο κεφάλας στη θέση του, αλλά το rotation στα «τζάκια» τον γλίτωσε από τα χειρότερα. Τι τα θέλεις, όμως ; Ο ένας κόβει (σκοτώνει τον κόσμο) και ο άλλος ράβει (καίει τη χώρα). Επιτελάρχιδες... όχι αστεία.
[με τον Πελετίδη]
Αυτός ο κεφάλας ο γιάννης είναι τάλε κουάλε με την άλλη μεγάλη προσωπικότητα τον κουραδαμαλή του αχ., τον εγκληματία των τεμπών. Θα μπορούσε να ήταν ο κεφάλας στη θέση του, αλλά το rotation στα «τζάκια» τον γλίτωσε από τα χειρότερα. Τι τα θέλεις, όμως ; Ο ένας κόβει (σκοτώνει τον κόσμο) και ο άλλος ράβει (καίει τη χώρα). Επιτελάρχιδες... όχι αστεία.
[με τον Πελετίδη]
14/8/2025
Μπαίνει ένας κλέφτης στο σπίτι σου. Τι θα κάνεις ; Άλλος θα κάνει ότι κοιμάται, άλλος θα πανικοβληθεί και άλλος θα επιχειρήσει να αναμετρηθεί ως ίσος προς ίσος, για να προστατεύσει την περιουσία του κ.λπ. Δεν υπάρχει «σωστό» και «λάθος» εδώ πέρα. Ο καθένας κάνει αυτό που νομίζει και παίρνει τα ρίσκα του. Αυτό δείχνει η ζωή και η καθημερινότητα.
Το να γράψει κάποιος στα παλιά του τα παπούτσια, τη... μεγάλη εφεύρεση των αγράμματων, το 112, παίζει να είναι και αυτό μια πραγματικότητα. Δηλαδή υπό ποίαν έννοια θα πρέπει όλοι να υπακούσουν στη διαταγή του γόνου, εγκαταλείποντας την περιουσία τους ;
Ο άλλος θέλει να πάρει το ρίσκο να πολεμήσει. Με ποιο δικαίωμα εσύ δεν τον αφήνεις ; Το να υπερασπίσεις το σπίτι σου, την οικογενειακή εστία σου, τους κόπους μιας ζωής ενδεχομένως, δεν είναι λιγότερο σημαντικό από το να υπερασπίσεις την ίδια σου την πατρίδα. Εκτός κι αν μπούνε οι Τούρκοι σε κανα νησί και αυτοί οι τζερεμέδες στείλουν 112 για να εκκενώσει ο κόσμος. Τους έχω και για τέτοιους.
Λοιπόν τι ; Μένεις και πολεμάς. Γιατί έτσι κρίνεις. «Όχι» σου λένε... «σήκω φύγε». Όχι γιατί σε αγαπάνε και πονάνε για σένα μην πάθεις τίποτα (βασικά σε αντιμετωπίζουν μόνο σαν βάρος και αναγκαίο κακό), αλλά για να μην γράψει το κοντέρ καμένους και δεν έχουν πού να κρυφτούν.
Ενώ τώρα, που έχουν γίνει στάχτη και μπούρμπερη τα πάντα, δεν τρέχει τίποτα. Βγαίνουν στα μίντια και το παίζουν και σωτήρες.
Μπαίνει ένας κλέφτης στο σπίτι σου. Τι θα κάνεις ; Άλλος θα κάνει ότι κοιμάται, άλλος θα πανικοβληθεί και άλλος θα επιχειρήσει να αναμετρηθεί ως ίσος προς ίσος, για να προστατεύσει την περιουσία του κ.λπ. Δεν υπάρχει «σωστό» και «λάθος» εδώ πέρα. Ο καθένας κάνει αυτό που νομίζει και παίρνει τα ρίσκα του. Αυτό δείχνει η ζωή και η καθημερινότητα.
Το να γράψει κάποιος στα παλιά του τα παπούτσια, τη... μεγάλη εφεύρεση των αγράμματων, το 112, παίζει να είναι και αυτό μια πραγματικότητα. Δηλαδή υπό ποίαν έννοια θα πρέπει όλοι να υπακούσουν στη διαταγή του γόνου, εγκαταλείποντας την περιουσία τους ;
Ο άλλος θέλει να πάρει το ρίσκο να πολεμήσει. Με ποιο δικαίωμα εσύ δεν τον αφήνεις ; Το να υπερασπίσεις το σπίτι σου, την οικογενειακή εστία σου, τους κόπους μιας ζωής ενδεχομένως, δεν είναι λιγότερο σημαντικό από το να υπερασπίσεις την ίδια σου την πατρίδα. Εκτός κι αν μπούνε οι Τούρκοι σε κανα νησί και αυτοί οι τζερεμέδες στείλουν 112 για να εκκενώσει ο κόσμος. Τους έχω και για τέτοιους.
Λοιπόν τι ; Μένεις και πολεμάς. Γιατί έτσι κρίνεις. «Όχι» σου λένε... «σήκω φύγε». Όχι γιατί σε αγαπάνε και πονάνε για σένα μην πάθεις τίποτα (βασικά σε αντιμετωπίζουν μόνο σαν βάρος και αναγκαίο κακό), αλλά για να μην γράψει το κοντέρ καμένους και δεν έχουν πού να κρυφτούν.
Ενώ τώρα, που έχουν γίνει στάχτη και μπούρμπερη τα πάντα, δεν τρέχει τίποτα. Βγαίνουν στα μίντια και το παίζουν και σωτήρες.
14/8/2025
Ψευτοκυβερνάνε virtual, εκ του μακρόθεν, με πλατφόρμες και sms (μια χαρά τα λέει ο Πελετίδης για το 112). Μέχρι εκεί. Στο πεδίο τα έχουν κάνει παντού σκατά, γιατί τα λεφτά έχουν φαγωθεί και τρώγονται συνεχώς από τους διαχρονικούς οπεκεπέδες. Δεν υπάρχει δίφραγκο... ούτε για ταξί, όπως έλεγε και το τραγούδι. Χώρα μπατίρισσα, με κλέφτες ζάπλουτους. Είναι η μεταπολεμική Ελλάδα των μνημονίων, της υποτέλειας και της πλήρους υποταγής στον ενωσικό και ατλαντικό παράγοντα. Xειρότερη και από τη μεταπολεμική Ελλάδα του ’45.
Ψευτοκυβερνάνε virtual, εκ του μακρόθεν, με πλατφόρμες και sms (μια χαρά τα λέει ο Πελετίδης για το 112). Μέχρι εκεί. Στο πεδίο τα έχουν κάνει παντού σκατά, γιατί τα λεφτά έχουν φαγωθεί και τρώγονται συνεχώς από τους διαχρονικούς οπεκεπέδες. Δεν υπάρχει δίφραγκο... ούτε για ταξί, όπως έλεγε και το τραγούδι. Χώρα μπατίρισσα, με κλέφτες ζάπλουτους. Είναι η μεταπολεμική Ελλάδα των μνημονίων, της υποτέλειας και της πλήρους υποταγής στον ενωσικό και ατλαντικό παράγοντα. Xειρότερη και από τη μεταπολεμική Ελλάδα του ’45.
13/8/2025
Αν ψάξουμε να βρούμε τριακόσιους ανθρώπους με λίγες ιδέες, μ' ένα μικρό όραμα, από τις πιο απομακρυσμένες χώρες του κόσμου, από τις ζούγκλες, που να μην ξέρουν κατά πού πέφτει η Ελλάδα, ιθαγενείς από τη Σουμάτρα, το Βόρνεο, τη Νέα Γουινέα, και τους φέρουμε να αντικαταστήσουν τους δικούς μας τριακόσιους, έτσι δοκιμαστικά για κανα χρόνο, είναι σίγουρο πως θα τα καταφέρουν καλύτερα.
Αν ψάξουμε να βρούμε τριακόσιους ανθρώπους με λίγες ιδέες, μ' ένα μικρό όραμα, από τις πιο απομακρυσμένες χώρες του κόσμου, από τις ζούγκλες, που να μην ξέρουν κατά πού πέφτει η Ελλάδα, ιθαγενείς από τη Σουμάτρα, το Βόρνεο, τη Νέα Γουινέα, και τους φέρουμε να αντικαταστήσουν τους δικούς μας τριακόσιους, έτσι δοκιμαστικά για κανα χρόνο, είναι σίγουρο πως θα τα καταφέρουν καλύτερα.
Σχόλια από το fb στο ποστ "Αν ψάξουμε να βρούμε τριακόσιους ανθρώπους με λίγες ιδέες"...
ΑπάντησηΔιαγραφήAris Asimakopoulos
Τον πρώτο χρόνο σίγουρα, μετά θα καταλάβουν τι γίνεται και θα αρχίσουν τα προβλήματα.
Vassilis Serafimakis
Oι κάτοικοι τού λεγόμενου Τρίτου Κόσμου είναι entrepreneurs στη πράξη, οι ίδιοι, δηλαδή αυτό που στη Δύση θεωρείται αποκλειστικότητα τού δυτικού πολιτισμού: Κάθε μέρα ξεκινάει γι'αυτούς μέσα στην αβεβαιότητα μετακίνησης, τροφής, δουλειάς, εσόδων, ασφάλειας, κι ενός σωρού άλλων που εμείς τα έχουμε στη Δύση έτοιμα, και κάθε μέρα δίνουν αγώνα γιά το πιό μικρό πράμα. Οπότε, μάλλον τούς κόβει και μάλλον είναι πολύ ικανά άτομα.
Brass tacks? ΕΝ-ΝΟ-ΕΙ-ΤΑΙ ότι θα τα καταφέρνανε καλύτερα οι 300 ξένοι που λές. Γκαραντί!
Christos Galiatsatos
Θα διαφθαρούν σε χρόνο ντετε.
Hermis Kefalas
Το πρόβλημα ειναι οι 300? Σοβαρά τωρα ?
Σχόλια από το fb στο ποστ "Ψευτοκυβερνάνε virtual, εκ του μακρόθεν, με πλατφόρμες και sms"...
ΑπάντησηΔιαγραφήDimitris Trox
Σήμερα υπερΧουντα, παλιά ψιλικατζιδικη χούντα;
Evagelia Tsiboukli
μπα.....χειρότερη δεν είναι η Ελλάδα! Στα ίδια, ακριβώς, χάλια είναι. Μόνο που οι proxy που "κυβερνούν" τώρα, είναι οι "γόνοι/απόγονοι". Ακριβώς οι ίδιοι κυβερνούν από λύσης της τουρκοκρατίας και δώθε.
Χειλάς περικλης
EvαgeliaTsiboukli Ακριβώς. Απ' ευθείας απόγονοι κοτζαμσπασηδων και τοπικών φυλαρχων, θεωρούσαν παντα την Ελλάδα περισσότερο χτήμα τους παρα πατρίδα.
Karou Caruso
Ας αποζημιώσουν τον κόσμο για τις καταστροφές πρώτα και μετά ας πούνε το ποίημα τους,παντως ο λαός έπαψε να τους εμπιστεύεται και τους το εδειξε...το θέμα είναι ότι το μύνημα δεν τον έχουν κατανοήσει ακόμα εκεί στην νδ
Zak Famellos
Μονο η βιτρινα τα καλα αγγλικα τα yes men ..
Η ντισνευλαντ της ευρωπης σε ολους τους τομεις
Mietzsche Determinismus
Μπράβο και πάλι
Dimitris Metaxas
Περίπτερο γωνία..μια ημιανάπτυκτη χώρα..
Σχόλια από το fb στο ποστ "Μπαίνει ένας κλέφτης στο σπίτι σου. Τι θα κάνεις;"...
ΑπάντησηΔιαγραφήNomads Rhapsody
Νομίζω ότι πολλοί έχουμε απαξιώσει το 112 γιατί χτυπά για ψύλλου πήδημα.
Μαρία Νάσταρη
Από τη μια αυτό, ωθούν τον κόσμο να εγκαταλείψει στο έλεος της φωτιάς τα σπίτια του κι από την άλλη η Βούλτεψη αναδεικνύει ως πρόβλημα την έλλειψη εθελοντών. Εθελοντικά μένουν και σώζουν τις περιουσίες τους οι άνθρωποι επειδή το θέλουν.
Ηλίας Ζάικος
Είχα σκοπό να γράψω κάτι γι αυτό αλλά με κάλυψες πλήρως. Προσθέτω μόνο πως η ζέση του 112 για τις ζωές μου θυμίζει την αντίστοιχη των μπλόκων της τροχαίας που καμώνεται πως νοιάζεται για την ασφάλεια των οδηγών ενώ το πρόστιμο είναι ο στόχος.
Κώστας Μπακ
Μαλακίες των ανίκανων το 112. Το 1986 στο Καζαβήτι της Θάσου είχε περικυκλώσει τεράστια πυρκαγιά το χωριό. Δεν είχε ούτε ένα πυροσβεστικό γιατί καιγόταν συγχρόνως η Καβάλα. Το χωριό σώθηκε από τον πατέρα μου και άλλους 10 που ήξεραν το χωριό και πως αυτό λειτουργεί. Το 2016 που εκκενώθηκε σε εκ νέου μεγάλη πυρκαγιά, κάηκαν 15 σπίτια.
Θοδωρής Μπαλούρδος
Διάβασε την δήλωση του δημάρχου της Πάτρας για το 112.
George Makrygiannis
Πολύ σωστά
Σχόλια από το fb στο ποστ "Αυτός ο κεφάλας ο γιάννης είναι τάλε κουάλε με την άλλη μεγάλη προσωπικότητα τον κουραδαμαλή του αχ."...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιώργος Μίχας
αρχίδες σκέτοι ... άνευ επιτελ
Nikos Athanassiu
Φαλακρη μπεκάτσα....
Δαίδαλος Ερεχθείδης
Χοντροκεφαλογιάννης