Για τον Barış
Manço είχα γράψει για πρώτη φορά στο περιοδικό «Jazz
& Τζαζ» τον Ιούνιο του 2001, σε μιαν εποχή όπου το όνομά του ήταν άγνωστο
στην Ελλάδα (για να μην πω τελείως άγνωστο). Αφορμή ήταν μια πολύ καλή συλλογή
με επανεκτελέσεις των ωραιότερων τραγουδιών του, που είχε πέσει τότε στα χέρια
μου και που είχε τίτλο “Mançologi 1943-”.
Βασικά επρόκειτο για ένα διπλό CD, που είχε κυκλοφορήσει στην Τουρκία στις αρχές του 1999, ένα πολύ δυνατό άλμπουμ, πλήρως ενδεικτικό του τραγουδοποιητικού ταλέντου του Barış Manço, στο οποίο περιλαμβάνονταν μεγάλες στιγμές της διαδρομής του ανάμεσα στα χρόνια 1963 και 1998.
Δυστυχώς, ο πλήρης τίτλος του CD θα συμπληρωνόταν λίγο καιρό αργότερα, καθώς ο Barış
Manço θα πέθαινε από καρδιακή
προσβολή την 1η Φεβρουαρίου 1999, στα 56 χρόνια του, σε μια φάση της
καλλιτεχνικής του πορείας, γεμάτη από πλατιά αναγνώριση και συνεχείς επιτυχίες.
Το λέμε, γιατί για την απώλειά του θα θρηνούσε ολόκληρη η Τουρκία –κάτι σαν
εθνική κηδεία– με το όνομά του να δίνεται, τιμητικά, σε δύο δρόμους της
Κωνσταντινούπολης, σε πέντε πάρκα, σε δύο κέντρα νεότητας, σε μία γέφυρα, ακόμη
και σ’ ένα πλεούμενο στον Μαρμαρά...
Ο Barış
Manço είχε γεννηθεί το 1943 στην
Κωνσταντινούπολη, με την διαδρομή του στα μουσικά πράγματα να ξεκινά στο τέλος
της δεκαετίας του ’50, όταν πήγαινε στο Γυμνάσιο ακόμη.
Το 1962 ο Barış
Manço παρουσιάζεται για πρώτη φορά
στην δισκογραφία, μέσα στην τρέλα του twist, με τα κομμάτια “Twistin USA”, “Τhe twist” και “Let’s twist again”, σκορπώντας τα πρώτα vibes στην τούρκικη νεολαία της εποχής – και ήταν
τότε (1963), όταν θα έπαιρνε υποτροφία, για να σπουδάσει Καλές Τέχνες στην
Βασιλική Ακαδημία του Βελγίου.
Εκεί ο Barış
Manço θα τραγουδήσει με την
περίφημη ορχήστρα του Jacques Denjean (που είχε συνοδεύσει τον Johnny Hallyday, την Νάνα Μούσχουρη, την Françoise Hardy κ.ά.), ηχογραφώντας με το βελγικό γκρουπ Les Mistigris και γνωρίζοντας επιτυχία τόσο στο Βέλγιο όσο,
κυρίως, στην Τουρκία – στην οποία θα επέστρεφε σχηματίζοντας μια άλλη μπάντα, τους
Kaygısızlar και ηχογραφώντας μαζί τους διάφορα
φοβερά κομμάτια. Ανάμεσά τους την πολύ ωραία μπαλάντα “Kol düğmeleri” (1967), το εντυπωσιακό γκαραζοψυχεδελικό “Trip (To a
fair)” (1968), το πιο moody
“Bebek” (1968), το πιο psych
“ Boğaziçi” (1968) κ.λπ.
Προς το τέλος της δεκαετίας του ’60, πάντα πρωτοπόρος, ο Barış Manço θα μπει ακόμη πιο βαθιά στο ροκ, ηχογραφώντας κομματάρες όπως το “Derule” (1970), βάζοντας μαζί με τους Moğollar, τους Cem Karaca & Apaşlar, τους Beybonlar, τους Bunalımlar, τον Erkin Koray, τον Edip Akbayram και μερικούς ακόμη τις βάσεις εκείνου του στυλ, που θα ονομαζόταν anadolu rock. Παρένθεση. Όλα αυτά τα ονόματα τα είχαμε πληροφορηθεί τότε (στις αρχές των 00s), βασικά, μέσω της ολλανδικής συλλογής “Turkish Delights” [Grey Past Records, 2001], που κυκλοφορούσε στα αθηναϊκά δισκάδικα και που ήταν πλημμυρισμένη με «αριστουργήματα» των παραπάνω, μα ακόμη και από κομμάτια των Selçuk Alagöz, Mavi Işıklar, Cahit Oben, Haramiler κ.ά. Κλείνει η παρένθεση.
Η συνέχεια εδώ...
https://www.lifo.gr/culture/music/o-baris-manco-ypirxe-ena-apo-ta-megalytera-onomata-toy-rok-stin-toyrkia
Βασικά επρόκειτο για ένα διπλό CD, που είχε κυκλοφορήσει στην Τουρκία στις αρχές του 1999, ένα πολύ δυνατό άλμπουμ, πλήρως ενδεικτικό του τραγουδοποιητικού ταλέντου του Barış Manço, στο οποίο περιλαμβάνονταν μεγάλες στιγμές της διαδρομής του ανάμεσα στα χρόνια 1963 και 1998.
Προς το τέλος της δεκαετίας του ’60, πάντα πρωτοπόρος, ο Barış Manço θα μπει ακόμη πιο βαθιά στο ροκ, ηχογραφώντας κομματάρες όπως το “Derule” (1970), βάζοντας μαζί με τους Moğollar, τους Cem Karaca & Apaşlar, τους Beybonlar, τους Bunalımlar, τον Erkin Koray, τον Edip Akbayram και μερικούς ακόμη τις βάσεις εκείνου του στυλ, που θα ονομαζόταν anadolu rock. Παρένθεση. Όλα αυτά τα ονόματα τα είχαμε πληροφορηθεί τότε (στις αρχές των 00s), βασικά, μέσω της ολλανδικής συλλογής “Turkish Delights” [Grey Past Records, 2001], που κυκλοφορούσε στα αθηναϊκά δισκάδικα και που ήταν πλημμυρισμένη με «αριστουργήματα» των παραπάνω, μα ακόμη και από κομμάτια των Selçuk Alagöz, Mavi Işıklar, Cahit Oben, Haramiler κ.ά. Κλείνει η παρένθεση.
https://www.lifo.gr/culture/music/o-baris-manco-ypirxe-ena-apo-ta-megalytera-onomata-toy-rok-stin-toyrkia
Σχόλια από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήGeorge Floudas
Φοβερό αφιέρωμα Φωντα! Το αξίζει και με το παραπάνω.
Στην αρχή να πω την αλήθεια μου με δυσκόλευε, μου φαινόταν πολυ «οριενταλιστής» (sic), χωρίς την ενορχήστρωτική - και όχι μόνο - εξωστρέφεια του Erkin Koray π.χ.
Μου πήρε πολύ καιρό να τον ανακαλύψω πραγματικά.
Φώντας Τρούσας
Εξ όσων μου έχουν πει και Τούρκοι ήταν πιο κοντά απ' όλους στην τουρκική ψυχοσύνθεση.
George Floudas
και πιο κοντά στο τουρκικό πολιτικό σύστημα, σύμφωνα με τους εχθρούς του. Αλλά, εντάξει. Οι δίσκοι του μιλάνε από μόνοι τους. Τι να λέμε τώρα…
Φώντας Τρούσας
Κοντά στις παραδοσιακές αξίες, γενικά. Γι' αυτό ήταν αγαπητός στις μάζες.
Panagiotis Koutakis
Τον ανακαλυψαμε μέσα από ένα πρόγραμμα erasmus. Το σπίτι του έχει γίνει μουσείο, αλλά δυστυχώς όταν πήγαμε ήταν κλειστό. Τεράστια μορφή.
Antonis Antonis
ΔιαγραφήΤρελαίνομαι για Hal Hal
Apostolos Papaeconomou
Καταπληκτική και η διασκευή της Gaye Su Akyol στο Hemşehrim Memleket Nere… https://youtu.be/6Sa-kBbaAAg
Gaye Su Akyol - Hemşerim Memleket Nire - Live (Rakınrol Musiki Cemiyeti)