Ο James Wylie
είναι ένας νεοζηλανδός σαξοφωνίστας, συνθέτης και αυτοσχεδιαστής (εγκατεστημένος
στη Θεσσαλονίκη), που έως ώρας τον γνωρίζαμε, κυρίως, από τις παρουσίες του σε
δίσκους τρίτων. Για παράδειγμα στο “Northwind” (2024) του κοντραμπασίστα Ντίνου Μάνου, στην “Suite Yedi” (2024) του Dine Doneff ,
μα και σε άλμπουμ των Yako Trio,
Million Hollers,
Meating for Business,
Μαρίας Θωίδου κ.ά. Έφθασε όμως η ώρα, ως φαίνεται, για τον Wylie να προβεί
και σε μία προσωπική συνολική εγγραφή, που τιτλοφορείται “To Our Land” (2025), και η οποία
κυκλοφορεί από την νέο-ζηλανδική εταιρεία RATTLE (είναι το label
στο οποίο τυπώνονται και οι δίσκοι της Τάνιας Γιαννούλη).
Στο άλμπουμ αυτό καταγράφονται έξι συνθέσεις του Wylie, ηχογραφημένες στα Polytropon Studios της Θεσσαλονίκης, στις 23 Δεκ. 2024 και την 1 Φεβ. 2025, συνθέσεις οι οποίες αποδίδονται από τους: James Wylie άλτο, τενόρο σαξόφωνα, κεμεντσέ, gheychak, fender rhodes, Thodoris Kotsifas κιθάρες, Vangelis Vrachnos μπάσο, Giorgos Klountzos ντραμς και Ziad Rajab φωνή – ο οποίος διαβάζει, στα αραβικά, το ποίημα “To our land” του παλαιστίνιου ποιητή Mahmoud Darvish (1941-2008).
Αν το άλμπουμ ξεκινούσε με το ποίημα του Darvish (στην πράξη είναι το δεύτερο track, το “To our land pt 2: Map of absence”) τότε θα έφερνε στη μνήμη μου το “Arbeit Macht Frei” (1973) των Area – κάτι που περιστασιακά το καταφέρνει και η μουσική, εδώ που τα λέμε, με το ηλεκτρικό / oriental-fusion / “(It’s only a) dream” εκεί στο τέλος του δίσκου.
Το “To Our Land” του James Wylie είναι, σίγουρα, ένα διαφορετικό σύγχρονο «ελληνικό» τζαζ άλμπουμ. «Ελληνικό» υπό την έννοια πως είναι γραμμένο στην Ελλάδα, πως συμμετέχουν έλληνες μουσικοί σ’ αυτό και πως η τζαζ που καταγράφεται, εδώ, είναι επηρεασμένη, αισθητικώς, από τους ήχους της ευρύτερης περιοχή μας. Είναι λοιπόν οι μουσικές της Ανατολικής Μεσογείου, που ρίχνουν το πέπλο τους στο “To Our Land”, σκεπάζοντας τις συνθέσεις του Wylie – που είναι όλες πολύ καλές, δηλαδή εξαιρετικές, προσδίδοντας στον δίσκο του μια εξελισσόμενη δυναμική, που δεν γίνεται να μην σε ταρακουνήσει. Οι επιρροές, βεβαίως, του Wylie είναι ευρύτερες, καθώς εκκινούν από την spiritual-jazz των sixties (Coltrane-ική ή άλλη), ενσωματώνοντας στην πορεία και άλλες αναφορές, και ελληνικές και της συνολικότερης γεωγραφικής περιοχής, προτείνοντας ένα πλαίσιο λυρισμού και συγκινήσεων (αυτό είναι το βασικό μοτίβο, αλλά όχι το μόνο) τέλεια δομημένων και παρουσιασμένων. Λέω «το βασικό», γιατί η jazz του Wylie ακολουθεί και πιο δυναμικές ή ακόμη και improv διαδρομές, διαθέτοντας σε κάθε φάση της παλμό και ένταση.
Συνολικώς, θα έγραφα για ένα άλμπουμ, που περιέχει συναρπαστική μουσική, συνθέσεις δηλαδή αληθινά ουσιαστικές, που δεν γίνεται να τις προσπεράσεις. Το “To Our Land” έχει τη δύναμη, εννοώ, να σε ελκύει – να σε εξαναγκάζει να το ακούσεις και να το ξανακούσεις, ανακαλύπτοντας διαρκώς τις ουκ ολίγες κρυμμένες αρετές του.
Επαφή: https://james-wylie.bandcamp.com/album/to-our-land
Στο άλμπουμ αυτό καταγράφονται έξι συνθέσεις του Wylie, ηχογραφημένες στα Polytropon Studios της Θεσσαλονίκης, στις 23 Δεκ. 2024 και την 1 Φεβ. 2025, συνθέσεις οι οποίες αποδίδονται από τους: James Wylie άλτο, τενόρο σαξόφωνα, κεμεντσέ, gheychak, fender rhodes, Thodoris Kotsifas κιθάρες, Vangelis Vrachnos μπάσο, Giorgos Klountzos ντραμς και Ziad Rajab φωνή – ο οποίος διαβάζει, στα αραβικά, το ποίημα “To our land” του παλαιστίνιου ποιητή Mahmoud Darvish (1941-2008).
Αν το άλμπουμ ξεκινούσε με το ποίημα του Darvish (στην πράξη είναι το δεύτερο track, το “To our land pt 2: Map of absence”) τότε θα έφερνε στη μνήμη μου το “Arbeit Macht Frei” (1973) των Area – κάτι που περιστασιακά το καταφέρνει και η μουσική, εδώ που τα λέμε, με το ηλεκτρικό / oriental-fusion / “(It’s only a) dream” εκεί στο τέλος του δίσκου.
Το “To Our Land” του James Wylie είναι, σίγουρα, ένα διαφορετικό σύγχρονο «ελληνικό» τζαζ άλμπουμ. «Ελληνικό» υπό την έννοια πως είναι γραμμένο στην Ελλάδα, πως συμμετέχουν έλληνες μουσικοί σ’ αυτό και πως η τζαζ που καταγράφεται, εδώ, είναι επηρεασμένη, αισθητικώς, από τους ήχους της ευρύτερης περιοχή μας. Είναι λοιπόν οι μουσικές της Ανατολικής Μεσογείου, που ρίχνουν το πέπλο τους στο “To Our Land”, σκεπάζοντας τις συνθέσεις του Wylie – που είναι όλες πολύ καλές, δηλαδή εξαιρετικές, προσδίδοντας στον δίσκο του μια εξελισσόμενη δυναμική, που δεν γίνεται να μην σε ταρακουνήσει. Οι επιρροές, βεβαίως, του Wylie είναι ευρύτερες, καθώς εκκινούν από την spiritual-jazz των sixties (Coltrane-ική ή άλλη), ενσωματώνοντας στην πορεία και άλλες αναφορές, και ελληνικές και της συνολικότερης γεωγραφικής περιοχής, προτείνοντας ένα πλαίσιο λυρισμού και συγκινήσεων (αυτό είναι το βασικό μοτίβο, αλλά όχι το μόνο) τέλεια δομημένων και παρουσιασμένων. Λέω «το βασικό», γιατί η jazz του Wylie ακολουθεί και πιο δυναμικές ή ακόμη και improv διαδρομές, διαθέτοντας σε κάθε φάση της παλμό και ένταση.
Συνολικώς, θα έγραφα για ένα άλμπουμ, που περιέχει συναρπαστική μουσική, συνθέσεις δηλαδή αληθινά ουσιαστικές, που δεν γίνεται να τις προσπεράσεις. Το “To Our Land” έχει τη δύναμη, εννοώ, να σε ελκύει – να σε εξαναγκάζει να το ακούσεις και να το ξανακούσεις, ανακαλύπτοντας διαρκώς τις ουκ ολίγες κρυμμένες αρετές του.
Επαφή: https://james-wylie.bandcamp.com/album/to-our-land

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου