Τετάρτη, 2 Φεβρουαρίου 2011

Σειρήνες…

Αυτή η ιστορία με τα κείμενα των Κώστα Ζουγρή και Γιάννη Πετρίδη στη Βιβλιοθήκη της Ελευθεροτυπίας φαίνεται να μην έχει τέλος. Δύο σελίδες, που θα μπορούσε να βαθαίνουν σε ουσιαστικά θέματα της pop και rock κουλτούρας – αν υποτεθεί πως αυτός είναι και ο στόχος της σύνταξης – αναλώνονται σε ανέξοδες πληροφορίες, που αφορούν σε θέματα ήσσονος σημασίας (τραγούδια που να σχετίζονται με τις Σειρήνες π.χ.), ή άκρως τυπικά βιογραφικά καλλιτεχνών, από ’κείνα που «πουλιούνται» με το κιλό στο διαδίκτυο.
Έτσι λοιπόν μετά τα… μαθήματα Μυθολογίας που παίρνουμε από τον Κώστα Ζουγρή (29/1) «μαθαίνουμε» πως το «Βρώμικο Ψωμί» του Διονύση Σαββόπουλου κυκλοφόρησε το 1973. Τα δικά μου στοιχεία μιλάνε, φυσικά, για 1972 (Δεκέμβριος του ’72). Μπορεί μερικοί μήνες να μην έχουν και τόσο μεγάλη σημασία (έχουν και παραέχουν δηλαδή), αλλά στις χρονιές δεν μπορεί να γίνεται λάθος· ιδίως όταν αναφερόμαστε σε άλμπουμ τέτοιας καθολικότητας. Άπασες οι δισκογραφίες (και βεβαίως το επίσημο site του Σαββόπουλου) αναφέρουν το «Βρώμικο Ψωμί» ως LP του ’72, πώς θα το κάνουμε του ’73;
Ο Ζουγρής γράφει για διαφόρους που έχουν τη λέξη «Σειρήνες» στα τραγούδια τους, αλλά ξεχνάει ν’ αναφέρει τους Siren (το γκρουπ του Kevin Coyne), που έγραψε δύο LP στην Dandelion στο διάστημα 1969-71. (Όπως ξεχνάει και πολλά άλλα – και αυτού του τύπου τα κείμενα δηλαδή πάλι «μισά» είναι). Για να μη μιλήσω και για τις Sirens από το Newcastle, το σύγχρονο all-girl γκρουπ. Ξεχνάει, επίσης, το… ωραιότερο τραγούδι που γράφτηκε ποτέ για τις Σειρήνες, ή τις... σειρήνες (γιατί και αυτές παίζουν στο κείμενο), που δεν είναι άλλο από τον γκαραζο-ψυχεδελικό ύμνο “Psychedelic siren” (1967) των Daybreakers.

Από την άλλη μεριά, ο Πετρίδης, γράφοντας για τον Elton John (29/1) και αναφερόμενος στους Bluesology, σημειώνει πως πήρε τ' όνομά του (ο Elton John) από τον Elton Dean και τον Long John Baldry (είναι σωστό φυσικά). Κι ενώ για τον Long John Baldry λέει, τουλάχιστον, πως ήταν ο τραγουδιστής του “Let the heartaches begin”, για τον Elton Dean δε γράφει απολύτως τίποτα, περνώντας τ' όνομά του στο ντούκου. Έπρεπε δηλαδή ν’ αναφερθεί, τουλάχιστον, το πολύ βασικό πως ο Dean υπήρξε λίγο αργότερα μέλος των Soft Machine.
Ας πω λοιπόν, με την αφορμή, πως ο Elton Dean δεν ήταν ιδρυτικό μέλος των Bluesology, και πως δεν συμμετείχε στα πρώτα δύο singles του γκρουπ, που είχαν ηχογραφηθεί για τη Fontana το δεύτερο εξάμηνο του 1965. Στο πρώτο απ’ αυτά τα 45άρια, το τραγούδι “Come back, baby” ήταν σύνθεση του Reg Dwight (του Elton John δηλαδή), όπως σύνθεση του Elton John (που ακόμη δεν λεγόταν έτσι) ήταν και το “Mr. Frantic” από το δεύτερο single (τα flip-sides ήταν διασκευές). Λίγο αργότερα, μετά τα μέσα του ’66, οι Bluesology θα αποτελούσαν backing band του Long John Baldry και με αλλαγμένη σύνθεση, αλλά και όνομα, ως Stu Brown & Bluesology θα γράψουν ένα 45άρι στην Polydor, το 1967. Τότε συμμετείχε ο Elton Dean, παίζοντας τενόρο στο σχήμα. Και τότε, ο Reg Dwight, έχοντας μπροστά του δύο μουσικούς που εκτιμούσε, τον Elton Dean και τον Long John Baldry (δεν ήταν μέλος των Bluesology), πήρε το νέο του ονοματεπώνυμο. Επίσης, κανένα από τα δύο τραγούδια των Stu Brown & Bluesology δεν ήταν του Elton John, ο οποίος πάντως έπαιζε πιάνο στις ηχογραφήσεις.
Θα ήθελα, επίσης, να έγραφα λίγα λόγια σχετικά με το άρθρο του Γιάννη Πετρίδη, στη Βιβλιοθήκη της 15/1, για τον Phil Ochs. Τέλος πάντων… Να πω μόνο πως δεν πρέπει να γίνονται λάθη του τύπου «…όπως το Ι Ain't Marching Home Anymore, που κυκλοφόρησε το 1966…» και πιο κάτω να γράφεται «ακολούθησε το άλμπουμ Ι Ain't Marching Home Anymore το 1965, στο οποίο, εκτός από το ομώνυμο τραγούδι…». Δεν μπορεί να γράφονται ανακρίβειες, σ’ ένα στυλ ήξεις-αφήξεις, για τόσο σημαντικά άλμπουμ/τραγούδια· όχι, δηλαδή, πως τα «ασήμαντα» θα πρέπει να τα ξεπετάμε. Χάνεται, μ’ αυτόν τον τρόπο, κάθε ίχνος αξιοπιστίας. Όλοι ξέρουμε πως ο τίτλος του άλμπουμ, αλλά και του τραγουδιού ήταν “I ain’t marching anymore” (πώς χώθηκε το “home” στη μέση, και μάλιστα δύο φορές;) και ότι βγήκε το 1965. Άλλο πράγμα συνέβη το 1966, αλλά και γι’ αυτό κάτι λέει η Wikipedia, η οποία, παρεμπιπτόντως, αναφέρει πως το «Βρώμικο Ψωμί» κυκλοφόρησε το... 1970! Ε, είπαμε...

9 σχόλια:

  1. ΑΛΛΟ ΕΝΑ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ "SIRENS" ΑΠΟ SAVATAGE (1983 SIRENS) ... HARD ROCK!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαίρεται!Το σχόλιο μου είναι λίγο άσχετο, αλλά μιας και ξέρεις από μουσική πήρα να το θάρρος να ρωτήσω.
    Έχεις κάνει κάποιες αναφορές στο blog σου στην τραγουδίστρια Λίτσα Σακελλαρίου. Έχω καταφέρει-μετά από πολλά χρόνια και πολύ έρευνα- να ανακαλύψω όλους τους δίσκους της, ακόμα και το 'Ο άλλος Οδυσσέας' του Ρουμπάνη αλλά εκτός από το 'Νανούρισμα' του Μυλωνά δεν έχω βρει τίποτα άλλο απο΄45αρια της, που ξέρω ότι υπάρχουν.
    Θα ήθελα να σε ρωτήσω έαν έχεις κανένα 45άρι της και αν θα μπορούσες να το μοιραστείς-μέσω mp3-μαζί μας και αν ξέρεις τι απόγινε; Την είδα κάποια στιγμή λίγο συνεσταλμένη σε μια εκπομπή του Παυλόπουλου στο Alter, αλλά δεν ξέρω τίποτα άλλο για εκείνη.

    θράσος (istosingreeceblogspot.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν έχω ψάξει τόσο πολύ, όσο εσύ υποθέτω, την περίπτωσή της. Βεβαίως, τα «Δώδεκα Βράδυα» μου αρέσουν πολύ. Έχω κάνει και ανάρτηση εδώ… http://is.gd/9jaGpF. Πρέπει να έχω κάποια 45άρια της. Θυμάμαι ένα του Γεράσιμου Λαβράνου στη Philips με το «Είναι η ζωή πολύ μικρή», που επίσης μου αρέσει (τραγουδάει μαζί της και ο Γιάννης Βογιατζής). Δυστυχώς δεν έχω δυνατότητα για mp3, Θράσο, αλλά κάτι μπορεί να γίνει…
    Δεν ξέρω τι απέγινε. Έχω να τη δω πολλά χρόνια (στην TV εννοώ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φώντα,

    Εάν υπάρξει τρόπος για να 'αποκτήσω' και εγώ αυτά τα τραγούδια της, θα σε ευχαριστώ πολύ και για πολύ καιρό.Η διεύθυνση μου είναι στο blog μου.

    Με εκτίμηση
    Θράσος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φώντα το mail μου είναι istosingreece@gmail.com
    Θράσος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Άντε πάλι με τον Πετρίδη και τον Ζουγρή...τι ζόρι τραβάς πιά ? επειδή έκανε λάθος 22 μέρες κυκλοφορίας ? ή περέλειψε 1 τραγούδι αναφοράς και πρόσθεσε 1 λεξη σε τίτλο ? Σιγά τα αυγά...
    εσύ είσαι αλάνθαστος ? τι κομπλεξ κουβαλάς απο το καλοκαίρι με τον Κλάπτον...
    Λέο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αγαπητέ, αυτά τα σχόλια, κατ’ εμέ, δεν έχουν κανένα απολύτως νόημα. Αντί να κάνεις κι εσύ το ψυχογράφημά μου θα ήταν προτιμότερο να μας πεις τη γνώμη σου για τα συγκεκριμένα ζητήματα. Είναι έτσι όπως τα λέω ή όχι; Αυτό έχει σημασία. Για τα κόμπλεξ και τα υπόλοιπα άσε ν’ αποφανθούν οι ειδικότεροι…

    ΑπάντησηΔιαγραφή