Το πιο νέο CD
του Τηλέμαχου Ζαγρέα αποκαλείται «Ιάκχου Ιάσματα» [Ανεξάρτητη Παραγωγή, 2023] και
κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό. Για όσους δεν γνωρίζουν την περίπτωση του τραγουδοποιού
από τον Όλυμπο τους παραπέμπω σ’ αυτό το κείμενο, ώστε να πληροφορηθούν διάφορα:
https://www.lifo.gr/culture/music/i-olymporock-periptosi-toy-tragoydopoioy-tilemahoy-zagrea.
Μαζί με το CD ο αγαπητός Τ. Ζαγρέας μου έστειλε κι ένα επεξηγηματικό γραμματάκι, το οποίο μεταφέρω κι εδώ:
«Αγαπητέ μου φίλε Φώντα, κατάφερα επιτέλους να προλάβω το ταχυδρομείο και σου στέλνω το δισκάκι. Το τραγούδι “Τσαρόσουπα” το έγραψα στις 25 Μαρτίου μόλις είχα επιστρέψει απ’ το Βερολίνο σαν προσφορά στην επανάσταση! Τότε ανακάλυψα και το θεό Ίακχο, που η ανάσα του είναι σε όλα τα τραγούδια που γράφτηκαν. Το ένα γέννησε το άλλο μέχρι την “Αγία Σαρακάσα”. Λεπτομέρειες έχω γράψει στο βιβλίο, που σου έστειλα (σ.σ. “Ιάκχου Επ-ανάσταση” στις εκδόσεις Δρόμων, το 2021). Ο πιτσιρικάς κρίνει όλα τα θέματα που μας προβλημάτιζαν μέσα στη Βίβλο των Ιουδαίων και παρουσιάζει τους θεούς τού Ολύμπου σαν φυσική νομοτέλεια, μόνη άξια να σώσει τον πλανήτη από το ολοκαύτωμα! Ο θεός της Βίβλου απέχει πολύ από τη φύση, που αυτός υποτίθεται έφτιαξε».
Το βασικό που πρέπει να πούμε για την τραγουδοποιία του Τηλέμαχου Ζαγρέα είναι πως αυτή (η τραγουδοποιία του) είναι κάπως... ανάδελφη. Και εννοούμε με αυτό πως ο Ζαγρέας δεν ακολουθεί κάποια συγκεκριμένη παράδοση – δεν ανήκει δηλαδή στο λαϊκό, στο «έντεχνο», στο ροκ ή σε ό,τι άλλο.
Μπορεί στο «Ιάκχου Ιάσματα» οι ενοργανώσεις του να είναι ροκ, αλλά αυτό δεν συμβαίνει συνειδητά. Απλά ο Ζαγρέας συνεργάζεται με μια ομάδα μουσικών, που τυχαίνει να έχει καλές σχέσεις με το ροκ (Αλέξης Αποστολάκης ντραμς, Γιώργος Μπαντούκ Αποστολάκης ηλεκτρική κιθάρα, φυσαρμόνικα, Νίκος Bjd ηλεκτρικές κιθάρες, πλήκτρα, Δ. Μόχλας ντραμς, Γ. Λαλίδης μπάσο, πλήκτρα). Εξάλλου τα τραγούδια που υπάρχουν εδώ δεν είναι όλα ροκ, καθώς υπάρχουν και λαϊκοφανή και άλλα διάφορα (reggae, country κ.λπ.).
Εκείνο όμως που διαφοροποιεί εντελώς, όμως, τον Τηλέμαχο Ζαγρέα, από όλους τους νέους και παλαιότερους συνοδοιπόρους του, είναι το θέμα του στίχου – καθώς αυτό το φιλοσοφικό-θρησκευτικό ανακάτεμα, που διακονεί και αναπτύσσει δεκαετίες τώρα, δεν έχει όμοιό του στη δική μας τραγουδοποιία.
Το δωδεκάθεο, η Παλαιά και Καινή Διαθήκη, ο Ιουδαϊσμός και ο Χριστιανισμός, μα και άλλα τινά δόγματα και αντιλήψεις, ανακατεύονται στα λόγια του Ζαγρέα, τα οποία για να τα κατανοήσεις πλήρως θα πρέπει να τον παρακολουθήσεις κυρίως μέσα από τα βιβλία του, ώστε να δεις πώς σκέπτεται και ποιες είναι οι... αρχές του.
Είναι εννοούμε και διανοητική η τραγουδοποιία του Τηλέμαχου Ζαγρέα και αυτό το αντιλαμβάνεσαι, δηλαδή το ευχαριστιέσαι στα ωραιότερα (συνολικώς) τραγούδια του δίσκου, όπως είναι τo «Διονύσου ανάβαση», o «Μωυσής», «Η γοργόνα», η «Αγία Σαρακάσα» ή το “Lady Godiva”, εκεί όπου ακούμε στίχους σαν και τούτους:
«Το άσμα αυτό θα ήθελα στα αγγλικά να ηχήσει / και οι Άγγλοι μάνες έχουνε, μπορούν να βρουν μια λύση! / Βέβαια κάπως αυστηρές, η Θάτσερ, η Κουήν / για ινάτι στήνουν πόλεμο και είναι πάντα in. / Mα υπήρξε μια Godiva, μια Lady εκλεκτή / πάνω στο άσπρο άτι της εκάλπαζε γυμνή! / Το έκανε τους πλούσιους μήπως συγκινήσει / να συνδράμουν τους φτωχούς σ’ αυτό το κρυονήσι! / Πόσοι δεν έχουν να φορούν ένα βρακί στον κώλο / κι άλλοι με γούνες σεργιανούν και παίζουν πρώτο ρόλο!».
Εννοούμε πως το τραγούδι του Τηλέμαχου Ζαγρέα δεν αναλώνεται μόνον σε φιλοσοφικού τύπου αναζητήσεις, διατηρώντας στον πυρήνα του κι ένα έντονο κοινωνικό στοιχείο.
Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να επικοινωνήσουν με τον καλλιτέχνη εδώ…
Επαφή: https://www.facebook.com/profile.php?id=100009899197471
Μαζί με το CD ο αγαπητός Τ. Ζαγρέας μου έστειλε κι ένα επεξηγηματικό γραμματάκι, το οποίο μεταφέρω κι εδώ:
«Αγαπητέ μου φίλε Φώντα, κατάφερα επιτέλους να προλάβω το ταχυδρομείο και σου στέλνω το δισκάκι. Το τραγούδι “Τσαρόσουπα” το έγραψα στις 25 Μαρτίου μόλις είχα επιστρέψει απ’ το Βερολίνο σαν προσφορά στην επανάσταση! Τότε ανακάλυψα και το θεό Ίακχο, που η ανάσα του είναι σε όλα τα τραγούδια που γράφτηκαν. Το ένα γέννησε το άλλο μέχρι την “Αγία Σαρακάσα”. Λεπτομέρειες έχω γράψει στο βιβλίο, που σου έστειλα (σ.σ. “Ιάκχου Επ-ανάσταση” στις εκδόσεις Δρόμων, το 2021). Ο πιτσιρικάς κρίνει όλα τα θέματα που μας προβλημάτιζαν μέσα στη Βίβλο των Ιουδαίων και παρουσιάζει τους θεούς τού Ολύμπου σαν φυσική νομοτέλεια, μόνη άξια να σώσει τον πλανήτη από το ολοκαύτωμα! Ο θεός της Βίβλου απέχει πολύ από τη φύση, που αυτός υποτίθεται έφτιαξε».
Το βασικό που πρέπει να πούμε για την τραγουδοποιία του Τηλέμαχου Ζαγρέα είναι πως αυτή (η τραγουδοποιία του) είναι κάπως... ανάδελφη. Και εννοούμε με αυτό πως ο Ζαγρέας δεν ακολουθεί κάποια συγκεκριμένη παράδοση – δεν ανήκει δηλαδή στο λαϊκό, στο «έντεχνο», στο ροκ ή σε ό,τι άλλο.
Μπορεί στο «Ιάκχου Ιάσματα» οι ενοργανώσεις του να είναι ροκ, αλλά αυτό δεν συμβαίνει συνειδητά. Απλά ο Ζαγρέας συνεργάζεται με μια ομάδα μουσικών, που τυχαίνει να έχει καλές σχέσεις με το ροκ (Αλέξης Αποστολάκης ντραμς, Γιώργος Μπαντούκ Αποστολάκης ηλεκτρική κιθάρα, φυσαρμόνικα, Νίκος Bjd ηλεκτρικές κιθάρες, πλήκτρα, Δ. Μόχλας ντραμς, Γ. Λαλίδης μπάσο, πλήκτρα). Εξάλλου τα τραγούδια που υπάρχουν εδώ δεν είναι όλα ροκ, καθώς υπάρχουν και λαϊκοφανή και άλλα διάφορα (reggae, country κ.λπ.).
Εκείνο όμως που διαφοροποιεί εντελώς, όμως, τον Τηλέμαχο Ζαγρέα, από όλους τους νέους και παλαιότερους συνοδοιπόρους του, είναι το θέμα του στίχου – καθώς αυτό το φιλοσοφικό-θρησκευτικό ανακάτεμα, που διακονεί και αναπτύσσει δεκαετίες τώρα, δεν έχει όμοιό του στη δική μας τραγουδοποιία.
Το δωδεκάθεο, η Παλαιά και Καινή Διαθήκη, ο Ιουδαϊσμός και ο Χριστιανισμός, μα και άλλα τινά δόγματα και αντιλήψεις, ανακατεύονται στα λόγια του Ζαγρέα, τα οποία για να τα κατανοήσεις πλήρως θα πρέπει να τον παρακολουθήσεις κυρίως μέσα από τα βιβλία του, ώστε να δεις πώς σκέπτεται και ποιες είναι οι... αρχές του.
Είναι εννοούμε και διανοητική η τραγουδοποιία του Τηλέμαχου Ζαγρέα και αυτό το αντιλαμβάνεσαι, δηλαδή το ευχαριστιέσαι στα ωραιότερα (συνολικώς) τραγούδια του δίσκου, όπως είναι τo «Διονύσου ανάβαση», o «Μωυσής», «Η γοργόνα», η «Αγία Σαρακάσα» ή το “Lady Godiva”, εκεί όπου ακούμε στίχους σαν και τούτους:
«Το άσμα αυτό θα ήθελα στα αγγλικά να ηχήσει / και οι Άγγλοι μάνες έχουνε, μπορούν να βρουν μια λύση! / Βέβαια κάπως αυστηρές, η Θάτσερ, η Κουήν / για ινάτι στήνουν πόλεμο και είναι πάντα in. / Mα υπήρξε μια Godiva, μια Lady εκλεκτή / πάνω στο άσπρο άτι της εκάλπαζε γυμνή! / Το έκανε τους πλούσιους μήπως συγκινήσει / να συνδράμουν τους φτωχούς σ’ αυτό το κρυονήσι! / Πόσοι δεν έχουν να φορούν ένα βρακί στον κώλο / κι άλλοι με γούνες σεργιανούν και παίζουν πρώτο ρόλο!».
Εννοούμε πως το τραγούδι του Τηλέμαχου Ζαγρέα δεν αναλώνεται μόνον σε φιλοσοφικού τύπου αναζητήσεις, διατηρώντας στον πυρήνα του κι ένα έντονο κοινωνικό στοιχείο.
Όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να επικοινωνήσουν με τον καλλιτέχνη εδώ…
Επαφή: https://www.facebook.com/profile.php?id=100009899197471
Από το fb...
ΑπάντησηΔιαγραφήTakis Patramanis
Γνωρισα τον Τηλεμαχο στο Studio Jam στη Θεσσαλονικη οταν Ηχογραφουσε το cd Schlangen Aller Lander / Φιδια ολων Των Χωρων ! Εμειs oi Crazy Old Boys , Kαναμε Προβα Και Στα Διαλειμματα τα Λεγαμε! Μου Εδωσε το cd Kαι το Βιβλιο του , Ετσι Μιλησε ο Ζευs ! Mια Κατηγορια Μονοs του! Μουσικα ο ιδιοs αποκαλει τη Μουσικη του Olymporock !
Γιάννης Τσουκαλάς
Μέγιστος !