Πριν από τα LP «Δωμάτιο» [Polydor, 1968] και «Επεισόδιο» [Polydor, 1971] o Πάνος Σαββόπουλος είχε κυκλοφορήσει δύο 45άρια στη Lyra, τα οποία, σήμερα, ελάχιστοι φαίνεται να τα θυμούνται. (Ο Πάνος Σαββόπουλος τρίτος από αριστερά. Δίπλα του στ’ αριστερά ο κιθαρίστας Στάθης Γαλάτης. Στην άκρη δεξιά ο Λουκιανός Κηλαηδόνης. Αρχείο Πάνου Σαββόπουλου)
Το πρώτο, με τα τραγούδια «Άκου μικρό μου ταίρι/ Τα πουλιά πετούσαν» [Lyra LS 1092], ηχογραφήθηκε περί τα μέσα Ιουλίου του ’65 στο κεντρικό στούντιο της Columbia, στον Περισσό με ηχολήπτη (μάλλον) τον Νίκο Κανελλόπουλο. Στην μπάντα συμμετείχαν οι Λουκιανός Κηλαηδόνης πιάνο, Στάθης Γαλάτης κιθάρα, Δημήτρης Φάμπας δεύτερη κιθάρα, και ακόμη ένας κοντραμπασίστας κι ένας ντράμερ, ενώ την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση της ορχήστρας την είχε ο ίδιος ο τραγουδοποιός. Και τα δύο κομμάτια εντάσσονται στο γενικότερο κλίμα του «νέου κύματος»· είναι μπαλάντες δηλαδή με κάπως θλιμμένους στίχους. Ιδίως στην περίπτωση του flip side – ένα από τα ωραιότερα νεοκυματικά άσματα που έφθασαν ποτέ στ’ αυτιά μου – η όλη ατμόσφαιρα αφήνει ένα ονειρικό, μαγικό άγγιγμα σαν από ιστορία του Lord Dunsany. (Οι συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του ’66. Ο Πάνος Σαββόπουλος, στη σειρά των καθημένων, τέταρτος από αριστερά, ανάμεσα στην Καίτη Χωματά και την Αλέκα Μαβίλη. Δεύτερος από αριστερά, καθήμενος, ο Γιάννης Σπανός. Δεύτερος από δεξιά, καθήμενος, ο Τέρης Χρυσός. Η φωτογραφία είναι από την εφημερίδα Θεσσαλονίκη της 7/9/1966. Αρχείο Πάνου Σαββόπουλου)
Το δεύτερο δισκάκι «Ο χαμός/ Μικρή αγαπημένη» [Lyra LS 1179] ηχογραφήθηκε (από τους ίδιους μουσικούς) και κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά (1966). Ο «Χαμός» είχε μάλιστα πρωτακουστεί από την Αλέκα Μαβίλη και την Πόπη Αστεριάδη στο Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού 1966, στη Θεσσαλονίκη, αφού ήταν ένα από τα 20 τραγούδια που είχαν προκριθεί στην τελική βραδιά. Στη δισκογραφία πέρασε, βεβαίως, με τη φωνή της Αστεριάδη. (Ας υπενθυμίσω πως το πρώτο βραβείο εκείνης της χρονιάς είχε πάρει το τραγούδι «Πανηγύρι» του Γιώργου Μαυρομουστάκη, με ερμηνεύτριες τις Κλειώ Δενάρδου και Μαίρη Αλεξοπούλου). Πίσω πλευρά στο single η «Μικρή αγαπημένη», ένα κλασικό νεοκυματικό κομμάτι (ποιητικής) ερωτικής απόγνωσης, από ’κείνα που ταίριαζαν «γάντι» στη φωνή τής Αστεριάδη.
Το πρώτο, με τα τραγούδια «Άκου μικρό μου ταίρι/ Τα πουλιά πετούσαν» [Lyra LS 1092], ηχογραφήθηκε περί τα μέσα Ιουλίου του ’65 στο κεντρικό στούντιο της Columbia, στον Περισσό με ηχολήπτη (μάλλον) τον Νίκο Κανελλόπουλο. Στην μπάντα συμμετείχαν οι Λουκιανός Κηλαηδόνης πιάνο, Στάθης Γαλάτης κιθάρα, Δημήτρης Φάμπας δεύτερη κιθάρα, και ακόμη ένας κοντραμπασίστας κι ένας ντράμερ, ενώ την ενορχήστρωση και τη διεύθυνση της ορχήστρας την είχε ο ίδιος ο τραγουδοποιός. Και τα δύο κομμάτια εντάσσονται στο γενικότερο κλίμα του «νέου κύματος»· είναι μπαλάντες δηλαδή με κάπως θλιμμένους στίχους. Ιδίως στην περίπτωση του flip side – ένα από τα ωραιότερα νεοκυματικά άσματα που έφθασαν ποτέ στ’ αυτιά μου – η όλη ατμόσφαιρα αφήνει ένα ονειρικό, μαγικό άγγιγμα σαν από ιστορία του Lord Dunsany. (Οι συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του ’66. Ο Πάνος Σαββόπουλος, στη σειρά των καθημένων, τέταρτος από αριστερά, ανάμεσα στην Καίτη Χωματά και την Αλέκα Μαβίλη. Δεύτερος από αριστερά, καθήμενος, ο Γιάννης Σπανός. Δεύτερος από δεξιά, καθήμενος, ο Τέρης Χρυσός. Η φωτογραφία είναι από την εφημερίδα Θεσσαλονίκη της 7/9/1966. Αρχείο Πάνου Σαββόπουλου)
Το δεύτερο δισκάκι «Ο χαμός/ Μικρή αγαπημένη» [Lyra LS 1179] ηχογραφήθηκε (από τους ίδιους μουσικούς) και κυκλοφόρησε την επόμενη χρονιά (1966). Ο «Χαμός» είχε μάλιστα πρωτακουστεί από την Αλέκα Μαβίλη και την Πόπη Αστεριάδη στο Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού 1966, στη Θεσσαλονίκη, αφού ήταν ένα από τα 20 τραγούδια που είχαν προκριθεί στην τελική βραδιά. Στη δισκογραφία πέρασε, βεβαίως, με τη φωνή της Αστεριάδη. (Ας υπενθυμίσω πως το πρώτο βραβείο εκείνης της χρονιάς είχε πάρει το τραγούδι «Πανηγύρι» του Γιώργου Μαυρομουστάκη, με ερμηνεύτριες τις Κλειώ Δενάρδου και Μαίρη Αλεξοπούλου). Πίσω πλευρά στο single η «Μικρή αγαπημένη», ένα κλασικό νεοκυματικό κομμάτι (ποιητικής) ερωτικής απόγνωσης, από ’κείνα που ταίριαζαν «γάντι» στη φωνή τής Αστεριάδη.
ωραίος ο ΠΣ αν και τον παρεξήγησα βλέποντάς τον στην ΕΤ3 να παπαρολογεί σαν όψιμος ρεμπετολόγος β διαλογής
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν παπαρολογεί καθόλου – εσύ μάλλον παπαρολογείς (με συγχωρείς δηλαδή). Ούτε όψιμος μελετητής είναι και το ξέρει το αντικείμενο όσο λίγοι άλλοι.
Διαγραφήχμ μπορεί να έχεις δίκιο αλλά δε νομίζεις ότι περιμένεις κάτι παραπάνω από τον τύπο που έγραψε το φευγάτο Επεισόδιο κι είχε την τέχνη του από το να μας μιλάει για χιλιοστή φορά για το Χαρικλάκι και το Μπαγιαντέρα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτά μας τα λένε χίλια χρόνια ο Πετρόπουλος ο Κουνάδης ο Φέρρης κλπ κλλπ
Έφτιαξε κι άλλα πράγματα πέραν του "Επεισοδίου".
ΔιαγραφήΤο "Δια Ταύτα" (με παλιό υλικό) που έβγαλε η Anazitisi πριν μερικά χρόνια και περιέχει στην πρώτη πλευρά του 3 συγκλονιστικά κομμάτια. Έβγαλε κι ένα CD πριν μερικά χρόνια (επίσης καλό - σε άλλο κλίμα βέβαια) κ.λπ.
Η αλήθεια είναι ότι υποτίμησε τα δικά του πράγματα, όταν βρέθηκε μπροστά στα αριστουργήματα του ρεμπέτικου, αλλά αυτό συνέβη. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα τώρα.
Πάντως ως τραγουδοποιό τού βάζουμε πολύ υψηλό βαθμό, γιατί ό,τι δικό του κυκλοφορεί είναι ΑΞΙΟ.