Είναι αλήθεια πως από την αρχή κιόλας της μορφοποίησής του,
στις αρχές του 20ου αιώνα, το folk στις ΗΠΑ συνδέθηκε με το αναπτυσσόμενο
εργατικό κίνημα. Φυσικά, επειδή μιλάμε για ηχογραφήσεις, το όλον πράγμα δεν είναι
δυνατόν να απαθανατίσει αυτή καθ’ αυτή τη γέννηση του λαϊκού εργατικού
τραγουδιού, που συνδέθηκε άμεσα με την ίδρυση της συνδικαλιστικής οργάνωσης Industrial
Workers of the World (IWW), στο Σικάγο το 1905 – τα τραγούδια των wobblies
δηλαδή, που αποτέλεσαν τη βάση των γνωστότερων σ’ εμάς protest songs των
δεκαετιών του ’50 και του ’60.
Γράφει, σχετικώς, ο Umberto Fiori, κιθαρίστας και
τραγουδιστής του ιταλικού συγκροτήματος Stormy Six, στο βιβλίο του «Μπομπ
Ντύλαν, Τζο Χιλλ, Γούντυ Γκάθρυ, Ιστορία του αμερικάνικου λαϊκού τραγουδιού» [Νεφέλη,
Aθήνα 1981]:
«Η παραγωγή εργατικών
λαϊκών τραγουδιών δεν αρχίζει φυσικά στις ΗΠΑ στις αρχές του 20ου αιώνα. Χωρίς
να υπολογίσουμε την αγγλοσαξονική παράδοση που διατηρείται ζωντανή σε πολλές
περιοχές, καθώς κι εκείνη των τραγουδιών της δουλειάς των νέγρων και των κάου
μπόυς, τα παλιά επαγγελματικά συνδικάτα είχαν ήδη δημιουργήσει εκατοντάδες
τραγουδιών. Ήταν όμως η παραγωγή wobbly –το “Little Red Songbook” είναι το
πρώτο αξιόλογο παράδειγμα συλλογής λαϊκών τραγουδιών ‘από τη βάση’ που δεν
ακολουθεί φιλολογικά κριτήρια– που καταγράφεται ως ‘αποφασιστική καμπή’ με τους
πρωτεργάτες της (πρώτος απ’ όλους ο Τζο Χιλλ) να θεωρούνται οι γενάρχες του
σύγχρονου κοινωνικού τραγουδιού στις ΗΠΑ».
Τα πάντα αρχίζει ν’ αποκτούν λαϊκή απήχηση λοιπόν μέσω του Joe Hill η ζωή του οποίου ως εργάτη,
συνδικαλιστή και τραγουδοποιού και κυρίως ο τρόπος θανάτου του –εκτελέστηκε
κατηγορούμενος αδίκως για φόνο, μέσω μιας στημένης δίκης– θα εμπνέει, έκτοτε,
πλήθος δημιουργών (από τον Woody Guthrie και τον Pete Seeger, μέχρι τον Bob Dylan,
τον Phil Ochs και την Joan Baez, και από τον Billy Bragg και τους Chumbawamba
μέχρι τους Rage Against the Machine).
Σημειώνει ο Fiori:
«Το στυλ του Τζο Χιλλ
είναι κάτι τελείως ξεχωριστό, κι όμως κανένα τραγούδι wobbly δεν φαίνεται να
ταιριάζει καλύτερα στο κίνημα απ’ τα δικά του, ακριβώς εξαιτίας της ιδέας που
έχει ο δημιουργός μας για το ρόλο του και για τη λειτουργία των έργων του.(...)
Ο Τζο Χιλλ δεν είναι πια ο λαϊκός τραγουδιστής της παράδοσης, αλλά μια νέα
μορφή προλετάριου καλλιτέχνη. Όπως κάθε τραγουδοποιός, γράφει και αυτός κατά
παραγγελία, με τη διαφορά ότι ο εντολέας του είναι το κίνημα κι ο σκοπός του η
προπαγάνδα. Το τραγούδι δεν πρέπει να είναι μονάχα ευχάριστο, αλλά και
πειστικό, δεν πρέπει μόνο να αφηγείται, να ψυχαγωγεί, να συγκινεί ή να
πληροφορεί, αλλά και να παρουσιάζει επιχειρήματα υπέρ και κατά και να
εκμεταλλεύεται τις ιδιαίτερες δυνατότητες και τις τεχνικές αυτής της σύντομης
και λαϊκής μορφής ποίησης».
Η συνέχεια εδώ…
http://www.lifo.gr/articles/music_articles/87260
http://www.lifo.gr/articles/music_articles/87260
Από την στιγμή που ο Bob Dylan έβαλε τον "ηλεκτρικό" ήχο στη folk με την βοήθεια αρχικά
ΑπάντησηΔιαγραφήAl Kooper και Mike Bloomfield και στην συνέχεια από μια μπάντα που θα μετονομάζονταν The Band άλλαξε τον ρου της Αμερικάνικης Μουσικής. Μαζί και ο πρώτος δίσκος των Byrds...
Αξιες αναφοράς και 2 γυναικείες φωνές: Judy Collins και Buffy Sainte-Marie η οποία είχε και ινδιάνικες ρίζες...