Για τον φινλανδό κιθαρίστα Jussi Reijonen έχουμε ξαναγράψει στο blog. Ο Reijonen έχει μείνει για χρόνια σε διαφορετικές χώρες της
Ανατολής και του Νότου (Ιορδανία, Τανζανία, Ομάν, Λίβανος), ενώ τώρα ζει και εργάζεται
στην Αμερική. Έχει κάνει έναν πρώτο προσωπικό δίσκο, τον “Un” το 2013, έναν δεύτερο, το “Three Seconds / Kolme Toista” το 2022 (υπάρχει review στο
blog), ενώ τώρα έχουμε
στο player το πιο
πρόσφατο CD του, που
είναι σόλο, και που αποκαλείται “sayr: salt / thirst” [unmusic, 2025]. Επίσης
να πούμε πως ο Reijonen ακούγεται σε δίσκους της ελβετίδας τραγουδοποιού Gabriela Martina (για δύο απ’ αυτούς
υπάρχουν reviews στο
δισκορυχείον), οπότε κι εκείνο το... “For Gabriela, for reasons only you and I will ever know”,
που διαβάζουμε στο μέσα μέρος triple folded digipak,
του πιο νέου δίσκου του, έχει τη δική του σημασία.
Στο “sayr: salt / thirst” καταγράφονται δύο συνθέσεις του Reijonen, η τετραμερής “salt” και η επταμερής “thirst”. Και οι δύο είναι ακουστικές, και οι δύο αποδίδονται μόνον από τον Reijonen, ο οποίος χειρίζεται μία παλαιά Gibson LG-2 steel string acoustic guitar, που ακούγεται «κανόνι».
Στο μέσα μέρος του cover ο Reijonen αναφέρει μία προς μία τις επιρροές του, κι έτσι μας βγάζει από τον κόπο να τις μαντέψουμε εμείς. Διαβάζεις λοιπόν εκεί για: Lightnin’ Hopkins, Ali Farka Touré, Paco de Lucía, Fairuz, Umm Kalthum, Camarón de la Isla, Hamza El Din, Riad al Sunbaty (αιγύπτιος συνθέτης), Farid al Atrash, Munir Bashir (άραβας βιρτουόζος στο ούτι) και Mahmud Guinia (μαροκινός/gnawa χειριστής του guembri). Από αυτά τα ονόματα και μόνον αντιλαμβάνεσαι αμέσως τις προσλαμβάνουσες του Reijonen, που σχετίζονται βεβαίως με την Ανατολή (στη οποία έχει ζήσει κιόλας, όπως προείπαμε) και αν σ’ αυτές συμπεριλάβεις ένα σίξτις άρωμα, που φέρνει στη μνήμη ανάλογες εγγραφές της Vanguard ας πούμε ή της Takoma, αμέσως αντιλαμβάνεσαι τον «κόσμο» που οικοδομεί με τις συνθέσεις του ο Φινλανδός – συνθέσεις, που έχουν τον τρόπο να σε ταξιδεύουν... ψυχεδελικώ τω τρόπω, μ’ αυτές τις ελικοειδείς μελωδίες τους, τις οποίες ακούς σαν υπνωτισμένος. Βασικά, αυτές σε υπνωτίζουν με τον τρόπο διάρθρωσής τους, τον βαθύ ακατέργαστο ήχο τους, και το σκοτεινό feeling τους, που φωλιάζει κατ’ ευθείαν στην ψυχή σου.
Δεν είναι, βεβαίως, μόνον οι επιρροές του Jussi Reijonen εδώ, είναι βασικά οι συνθέσεις και οι αυτοσχεδιασμοί του, για να πούμε του λόγου το αληθές, και ο τρόπος επίσης που παίζει και ηχογραφεί, ικανά όλα τούτα να διαμορφώσουν ένα κλίμα κάπως αρχαϊκού «ταξιδιού», σε τόπους και κόσμους μαγικούς (τουλάχιστον όσον αφορά τις μουσικές παραδόσεις τους). Σπουδαίο άλμπουμ!
Επαφή: www.jussireijonen.com
Στο “sayr: salt / thirst” καταγράφονται δύο συνθέσεις του Reijonen, η τετραμερής “salt” και η επταμερής “thirst”. Και οι δύο είναι ακουστικές, και οι δύο αποδίδονται μόνον από τον Reijonen, ο οποίος χειρίζεται μία παλαιά Gibson LG-2 steel string acoustic guitar, που ακούγεται «κανόνι».
Στο μέσα μέρος του cover ο Reijonen αναφέρει μία προς μία τις επιρροές του, κι έτσι μας βγάζει από τον κόπο να τις μαντέψουμε εμείς. Διαβάζεις λοιπόν εκεί για: Lightnin’ Hopkins, Ali Farka Touré, Paco de Lucía, Fairuz, Umm Kalthum, Camarón de la Isla, Hamza El Din, Riad al Sunbaty (αιγύπτιος συνθέτης), Farid al Atrash, Munir Bashir (άραβας βιρτουόζος στο ούτι) και Mahmud Guinia (μαροκινός/gnawa χειριστής του guembri). Από αυτά τα ονόματα και μόνον αντιλαμβάνεσαι αμέσως τις προσλαμβάνουσες του Reijonen, που σχετίζονται βεβαίως με την Ανατολή (στη οποία έχει ζήσει κιόλας, όπως προείπαμε) και αν σ’ αυτές συμπεριλάβεις ένα σίξτις άρωμα, που φέρνει στη μνήμη ανάλογες εγγραφές της Vanguard ας πούμε ή της Takoma, αμέσως αντιλαμβάνεσαι τον «κόσμο» που οικοδομεί με τις συνθέσεις του ο Φινλανδός – συνθέσεις, που έχουν τον τρόπο να σε ταξιδεύουν... ψυχεδελικώ τω τρόπω, μ’ αυτές τις ελικοειδείς μελωδίες τους, τις οποίες ακούς σαν υπνωτισμένος. Βασικά, αυτές σε υπνωτίζουν με τον τρόπο διάρθρωσής τους, τον βαθύ ακατέργαστο ήχο τους, και το σκοτεινό feeling τους, που φωλιάζει κατ’ ευθείαν στην ψυχή σου.
Δεν είναι, βεβαίως, μόνον οι επιρροές του Jussi Reijonen εδώ, είναι βασικά οι συνθέσεις και οι αυτοσχεδιασμοί του, για να πούμε του λόγου το αληθές, και ο τρόπος επίσης που παίζει και ηχογραφεί, ικανά όλα τούτα να διαμορφώσουν ένα κλίμα κάπως αρχαϊκού «ταξιδιού», σε τόπους και κόσμους μαγικούς (τουλάχιστον όσον αφορά τις μουσικές παραδόσεις τους). Σπουδαίο άλμπουμ!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου