Σάββατο 12 Ιουνίου 2010

ein porträt von PERIKLES FOTOPOULOS

Για τον Περικλή Φωτόπουλο (14/2/1931-28/2/2003) δεν μου μίλησε ποτέ κανείς, ούτε είδα ποτέ κάτι να γράφεται γι’ αυτόν. Ανακάλυψα τ’ όνομά του –και αργότερα τους δίσκους του– περίπου μια δεκαετία πριν, όταν έπεσε στα χέρια μου μια λίστα με άλμπουμ από την Ανατολική Ευρώπη. Μ’ ενδιέφερε, πάντα, η πορεία των «δυτικών» μουσικών στο τέως eastern block, κυρίως, γιατί με συναρπάζουν οι πορείες της κουλτούρας σε συνθήκες… καταπίεσης (ή έστω πίεσης, αλλά σπανίως αποσυμπίεσης). Πόσω μάλλον, όταν συμμετέχουν σ’ αυτές (τις πορείες) έλληνες μουσικοί, που γεννήθηκαν ή μεγάλωσαν στο αποκαλούμενο «παραπέτασμα»· γόνοι, φυσικά, οικογενειών πολιτικών προσφύγων. Αγόρασα λοιπόν πάραυτα το LP “Salute Perikles!, Ein Portrat von Perikles Fotopoulos” [Amiga 8 50 016, 1964], δίχως να γνωρίζω τι περιέχει – παρότι η χώρα, αλλά και η χρονιά δεν άφηναν περιθώρια για επιμέρους εκπλήξεις. Τι μεγαλύτερη, όμως, έκπληξη από ένα τέτοιο όνομα στο εξώφυλλο; Με βάση το βιογραφικό που υπάρχει στο οπισθόφυλλο του άλμπουμ μαθαίνουμε πως ο Περικλής Φωτόπουλος ξεκίνησε την επαφή του με το τραγούδι στην πόλη που γεννήθηκε, την Αθήνα, πως ταξίδεψε στην Αφρική και τη νότια Ευρώπη, και πως έμεινε για κάποιο διάστημα στην Ιταλία σπουδάζοντας και μαθαίνοντας παράλληλα, τα τραγούδια και τις μουσικές του τόπου. Το 1953, αυτός και η οικογένειά του εγκαταλείπουν την Ελλάδα, για πολιτικούς λόγους, βρίσκοντας καταφύγιο στην DDR. Στη νέα πατρίδα ο Περικλής μπορούσε να τραγουδά δίχως πρόβλημα τραγούδια της ελληνικής αντίστασης, που του άρεσαν, αλλά και λατινοαμερικάνικα, παίζοντας κιθάρα κι αποκτώντας με τον καιρό ένα πιστό ακροατήριο.Μετά το ’60 οι «επιτυχίες» άρχισε να διαδέχονται η μία την άλλη. To ρεπερτόριο γίνεται πιο ελαφρύ και η “Irena” (foxtrott), η “Teresa” (tango), τo “Peseten! Moneten!” (samba), το “La Paloma” (beguine), το “Ave Maria” (Calypso) [όλα στο LP] και κάποια ακόμη, πάντα υπό τη διεύθυνση αναγνωρισμένων μαέστρων (Gunter Gollasch, Gerd Natschinski, Gunter Oppenheimer), μετατρέπουν τον μεσόφωνο, στιβαρό, έλληνα ερμηνευτή σ’ έναν πραγματικό pop-star, για τα δεδομένα της χώρας. Το 45άρι με τους Sputniks, που βρίσκεται εκτός του LP και για το οποίο έκανα λόγο πριν από τέσσερα posts, υπήρξε το καλύτερό του και είναι αυτό για το οποίο κάποιοι (συλλέκτες έστω) τον θυμούνται ακόμη. Λόγοι τιμής προς αυτόν τον άγνωστο Έλληνα της διασποράς με οδηγούν να δημοσιεύσω την πλήρη δισκογραφία του και στις 45 στροφές. Salute Perikles…1. Oh, oh, Rosi/… – Amiga 4 50 161 – 8/1960*
2. Mandolina/… – Amiga 4 50 179 – 10/1960*
3. Irena/… – Amiga 4 50 258 – 12/1961*
4. Schlafe gut, Helena/ Salute – Amiga 4 50 296 – 6/1962
5. Teresa/ Der stern der liebe – Amiga 4 50 315 – 10/1962
6. La Paloma/ Carolin-Carolina – Amiga 4 50 328 – 12/1962
7. Ave Maria/ Peseten! Moneten – Amiga 4 50 350 – 4/1963
8. Alo-ahe/ Ay ay, amigo – Amiga 4 50 408 – 1/1964
9. Twist im park/ Caballeros – Amiga 4 50 436 – 7/1964
10. Leila/ Ich bin kein prophet – Amiga 4 50 456 – 12/1964 (με τους Sputniks)
11. Einer muβ gehen/ Buonanotte – Amiga 4 50 502 – 8/196512. Varka sto yalo (Schiff am strand)/… – Amiga 4 50 650 – 12/1967*

[Η πρώτη πλευρά είναι το γνωστό τραγούδι του Μίκη Θεοδωράκη, το οποίον ο Περικλής Φωτόπουλος το ερμηνεύει στην ελληνική! Στο flip side ο «Ζορμπάς» ως “Zurba” με την ηλεκτρική κιθάρα(!) του Dieter Resch στη θέση του μπουζουκιού. Στο εξώφυλλο ο Θεοδωράκης!]
13. …/ Tranen kleiden dich nicht – Amiga 4 50 694 – 8/1968*
σε όσα singles υπάρχει ένα τραγούδι η «άλλη πλευρά» ανήκει σε άλλον καλλιτέχνη
Τραγούδια του Περικλή Φωτόπουλου υπάρχουν σε διάφορα LP-συλλογές, αλλά έχω εντοπίσει μόνο ένα, τη «Μυρτιά» (Die myrte) του Μίκη Θεοδωράκη στο LP “Schlager Express” [Amiga 850 148] του 1968, που να μην έχει βγει σε single. (Τα labels "Modern Jazz - Studio Nr.1" κ.λπ. που φαίνονται στο YouTube είναι άσχετα).
Τιμή, τέλος, αποτελεί η συμμετοχή του με το “Twist im park” στο CD “Twist in der DDR” [Bear Family, 2003] μαζί με κομμάτια των Sputniks, Manfred Krug, Theo Schumann κ.ά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου