Είναι η δεύτερη σειρά μουσικών βιβλίων αυτού του τύπου, που
κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Όγδοο. Στην πρώτη σειρά είχαν τυπωθεί τα βιβλία για
τους Beatles, τον Jimi Hendrix, τον David Bowie και τους ABBA, ενώ τώρα είναι
διαθέσιμα και τα ανάλογα για τους Bob Marley, Prince
και Ludwig van Beethoven.
Για την πρώτη σειρά είχαμε γράψει παλαιότερα τα σχετικά, ενώ για τη νέα
γράφουμε παρακάτω...
VIV CROOT / MATT CARR: Marley / Βιογραφήματα [Όγδοο, Δεκέμβριος 2024]
Η Viv Croot
είναι η συγγραφέας του βιβλίου για τον Bob Marley , ενώ ο Matt Carr είναι
ο εικονογράφος. Φυσικά μπαίνουν και τα δύο ονόματα «ως πρώτα», γιατί το κείμενο
και η εικόνα είναι άμεσα συνδεδεμένα, έχοντας το κάθε ένα εξ αυτών την «ανάγκη»
του άλλου προκειμένου να φαίνεται ολοκληρωμένο. Αυτό ισχύει για όλα τα βιβλία
της σειράς – κάτι που αποτελεί και το πιο βασικό χαρακτηριστικό τους.
Τα κεφάλαια, στα οποία χωρίζεται κάθε τέτοιο βιβλίο, είναι εν τω μεταξύ τα ίδια. Πιο συγκεκριμένα λέμε για τα: «Εικονογραφία», «Εισαγωγή», «Ζωή», «Ο Κόσμος», «Το Έργο», «Παρακαταθήκη», «Βιογραφικά» και «Ευρετήριο».
Κάτω απ’ αυτούς τους τίτλους, με τη βοήθεια μικρών, αλλά ουσιαστικών κειμένων, πινάκων, σχεδίων και λοιπών εικονογραφικών τρυκ (πολύχρωμων πάντα), ο αναγνώστης μπορεί εύκολα και άμεσα να πληροφορηθεί γύρω από τη ζωή και το έργο του Bob Marley, να πληροφορηθεί για τη ζωή του, την καλλιτεχνική διαδρομή του, από το ξεκίνημά του έως τον θάνατό του, την εξωτερική εικόνα που θα υιοθετούσε μέσα στα χρόνια, την παρουσία του στο Λονδίνο, τις εναντίον του δολοφονικές απόπειρες, τη σχέση του με την Αφρική, τη σχέση του με το ποδόσφαιρο, την δισκογραφία του προφανώς, τα πιο ιστορικά από τα live του, τον θάνατό του, την παρακαταθήκη του κ.λπ. Παραλλήλως, ο αναγνώστης μπορεί να πληροφορηθεί για τις ρίζες της reggae, την ganja, τον ρασταφαριανισμό, τα dreadlocks κι ένα σωρό κι ακόμη. Πάντα με μικρά κείμενα, και πάντα μέσα από αναρίθμητα σχέδια και πίνακες. Όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο Bob Marley (1945-1981) ήταν ένας επαναστάτης συνθέτης-τραγουδιστής που έκανε τη ρέγκε δημοφιλή και που η τζαμαϊκανή κουλτούρα του και οι ρασταφαριανές πεποιθήσεις του έχουν ασκήσει επιρροή παγκοσμίως. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν είναι ότι η μουσική του έχει παραμείνει στο τσαρτ του αμερικανικού Billboard για πάνω από 500 εβδομάδες, ότι κάποτε αρνήθηκε αμοιβή 250.000 δολαρίων για να παίξει σε ένα κοινό 40.000 στη Ζιμπάμπουε, ότι οργάνωνε τις περιοδείες του ώστε να συμπίπτουν με ποδοσφαιρικούς αγώνες σε όλο τον κόσμο, και ότι πυροβολήθηκε δυο φορές ενώ προσπαθούσε να μεσολαβήσει για ειρήνη ανάμεσα σε δυο πολιτικές παρατάξεις. Το “Βιογραφήματα: Marley” παρουσιάζει μια στιγμιαία αποτύπωση της ζωής, του κόσμου, του έργου και της παρακαταθήκης του, με μια σειρά από ακαταμάχητων γεγονότων και αριθμών που μετατράπηκαν σε εικόνες για να αποκαλύψουν τον καλλιτέχνη πίσω από τη μουσική».
Η μετάφραση ανήκει στον Γιάννη Καστανάρα.
LIZ FLAVELL / MATT CARR: Prince / Βιογραφήματα [Όγδοο, Δεκέμβριος 2024]
Εδώ, στην περίπτωση του Prince, η συγγραφέας αλλάζει, είναι η Liz Flavell (μεταφραστής
παραμένει ο Καστανάρας) και βεβαίως στη θέση του σχεδιαστή βρίσκεται πάντα ο Matt Carr –
στον οποίον οφείλεται εν πολλοίς και η μοναδικότητα αυτών των βιβλίων. Γιατί,
εντάξει με τα κείμενα, που από κάπου θα τα βρεις, από κάπου θα επιλέξεις αυτά
που θέλεις, βάζοντάς τα σε μια τάξη, αλλά αυτό που μετράει περισσότερο στα εν
λόγω βιβλία είναι ο τρόπος παρουσίασής τους, που έχει στο κέντρο την εικόνα.
Φυσικά, και εξ αιτίας αυτής της ιδιομορφίας τους, τα συγκεκριμένα βιβλία είναι
ό,τι πρέπει για τους νεότερους αναγνώστες, που θέλουν να ψάξουν γρήγορα και
σωστά τις πίσω σελίδες της pop,
μαθαίνοντας την ιστορία της.
Και εδώ, στην περίπτωση του Prince, τα κεφάλαια είναι τα ίδια (δηλαδή τα «Εικονογραφία», «Εισαγωγή», «Ζωή», «Ο Κόσμος», «Το Έργο», «Παρακαταθήκη», «Βιογραφικά» και «Ευρετήριο»), με τον Prince και την πορεία του στη μουσική να αντιμετωπίζονται μέσα από διαφορετικά πρίσματα. Για παράδειγμα... γίνεται λόγος για τη μουσική που επικρατούσε στην Αμερική, τη χρονιά που θα γεννιόταν ο Prince (1958), την πορεία της ζωής του μέχρι το 1980, το πώς έγινε σύμβολο της μόδας, τη σχέση του με τον αθλητισμό, τη δισκογραφία του, τις επιτυχίες του, τη σχέση του με τον κινηματογράφο, τις περιοδείες του, τα όργανα που έπαιζε, τις συνεργασίες του, τα «νούμερά» του κ.λπ. Όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο Prince (1958-2016) υπήρξε εμβληματικός τραγουδιστής, συνθέτης, μουσικός, παραγωγός και περφόρμερ με επιτυχίες που περιλαμβάνουν το “Kiss”, το “1999” και το “Purple Rain”. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν είναι ότι το αληθινό του όνομα ήταν πράγματι Prince, ότι είχε 3000 ζευγάρια χειροποίητες ψηλοτάκουνες μπότες, ότι ο χορός με τα ψηλοτάκουνα του προκαλούσε πόνους στη μέση με αποτέλεσμα τον μοιραίο εθισμό του σε παυσίπονα, και ότι είχε δυο περιστέρια, την Majesty και την Divinity. Το “Βιογραφήματα: Prince” παρουσιάζει μια στιγμιαία αποτύπωση της ζωής, του κόσμου, του έργου και της παρακαταθήκης του, με μια σειρά ακαταμάχητων γεγονότων και αριθμών που μετατράπηκαν σε εικόνες για να αποκαλύψουν τον καλλιτέχνη πίσω από τη μουσική».
MARCUS WEEKS / MATT CARR: Beethoven / Βιογραφήματα [Όγδοο, Δεκέμβριος 2024]
Τώρα το ότι ένας μουσουργός, όπως ο Ludwig van Beethoven, βρίσκει θέση ανάμεσα σε όλους τους άλλους αστέρες της pop, δεν θα πρέπει, κανονικά, να μας παραξενεύει. Η pop έχει αποκτήσει (και) άλλες διαστάσεις μέσα στα χρόνια, καθώς η ανάπτυξη του ίντερνετ, με την παράλληλη οπισθοχώρηση της δισκογραφίας σε φυσικές μορφές, έχει ομογενοποιήσει τα ακροατήρια, που μπορεί πλέον να ακούνε, ταυτόχρονα, μουσική από τη Σενεγάλη, τραπ, κορεάτικη ποπ, γαλλικό σανσόν, σμυρνέικα, industrial και... Beethoven. Όλα τα είδη, όλες οι εποχές και όλα τα στυλ παίζουν στo ίδιο γήπεδο, και το καθένα διεκδικεί το χώρο του πια, από τον πιτσιρικά ακροατή έως και τον 80άρη ή τον 90άρη.
Το βιβλίο για τον Beethoven, κατ’ αρχάς, είναι γραμμένο από άλλον συγγραφέα (λογικό). Το όνομά του είναι Marcus Weeks και όπως διαβάζουμε στο biblionet... ο Μάρκους Γουίκς σπούδασε φιλοσοφία, ασχολήθηκε με τη διδασκαλία, είναι συγγραφέας και μουσικός, έχει επιδείξει ένα ολόκληρο ρεπερτόριο μουσικών ταλέντων: συνθέτει, ενορχηστρώνει, εκτελεί, τραγουδάει, διευθύνει ορχήστρες, ακούει, γράφει και μιλάει για τη μουσική, ενώ αποκαθιστά με στοργή παλιά πιάνα. Ένα από τα βιβλία του Weeks, που κυκλοφορεί στα ελληνικά είναι και αυτό για τον Beethoven, που αντιμετωπίζεται, σχεδιαστικώς, πάντα από τον Matt Carr. Στο βιβλίο υπάρχουν πάντα τα κεφάλαια «Εικονογραφία», «Εισαγωγή», «Ζωή», «Ο Κόσμος», «Το Έργο», «Παρακαταθήκη», «Βιογραφικά» και «Ευρετήριο», με τον Γιάννη Καστανάρα ξανά να μεταφράζει.
Από το βιβλίο μαθαίνουμε για το πώς ήταν ο κόσμος το 1770, την εποχή όπου γεννήθηκε ο Beethoven, για την οικογένεια του, για το ότι υπήρξε παιδί-θαύμα, για την κώφωσή του, για τις κακές συνήθειες του, για την Βιέννη, την εποχή του διαφωτισμού, για τις περιόδους της μουσικής παραγωγής του, για το πώς τοποθετείται το έργο του σε σχέση με την εποχή και τους συγκαιρινούς του μουσουργούς, για τις συμφωνίες του, για την επίδρασή του στο ροκ, και άλλα πολλά, όλα σε «κουτάκια» αναπτυγμένα και με την πρέπουσα (πολύχρωμη) εικονογράφηση. Όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827) ήταν ένας Γερμανός συνθέτης που έργα του όπως η Πέμπτη Συμφωνία και η Σονάτα του Σεληνόφωτος είναι ανάμεσα στα σημαντικότερα της κλασικής μουσικής. Αυτό, ίσως, που δεν γνωρίζουν, είναι ότι σχεδόν στη μισή ζωή του υπέφερε από σοβαρή κώφωση, ότι, ακόμη κι έτσι, συνέθεσε 720 γνωστά έργα, ότι αφιέρωσε συνθέσεις του στον Ναπολέοντα και σε ένα νεκρό κανίς, και ότι τα πρώτα CD σχεδιάστηκαν για να χωράνε την Ενάτη Συμφωνία του. Το “Βιογραφήματα Μπετόβεν” παρουσιάζει μια στιγμιαία αποτύπωση της ζωής, του κόσμου, του έργου και της παρακαταθήκης του, με μια σειρά ακαταμάχητων γεγονότων και αριθμών που μετατράπηκαν σε εικόνες για να αποκαλύψουν τον συνθέτη πίσω από τις συνθέσεις του».
VIV CROOT / MATT CARR: Marley / Βιογραφήματα [Όγδοο, Δεκέμβριος 2024]
Τα κεφάλαια, στα οποία χωρίζεται κάθε τέτοιο βιβλίο, είναι εν τω μεταξύ τα ίδια. Πιο συγκεκριμένα λέμε για τα: «Εικονογραφία», «Εισαγωγή», «Ζωή», «Ο Κόσμος», «Το Έργο», «Παρακαταθήκη», «Βιογραφικά» και «Ευρετήριο».
Κάτω απ’ αυτούς τους τίτλους, με τη βοήθεια μικρών, αλλά ουσιαστικών κειμένων, πινάκων, σχεδίων και λοιπών εικονογραφικών τρυκ (πολύχρωμων πάντα), ο αναγνώστης μπορεί εύκολα και άμεσα να πληροφορηθεί γύρω από τη ζωή και το έργο του Bob Marley, να πληροφορηθεί για τη ζωή του, την καλλιτεχνική διαδρομή του, από το ξεκίνημά του έως τον θάνατό του, την εξωτερική εικόνα που θα υιοθετούσε μέσα στα χρόνια, την παρουσία του στο Λονδίνο, τις εναντίον του δολοφονικές απόπειρες, τη σχέση του με την Αφρική, τη σχέση του με το ποδόσφαιρο, την δισκογραφία του προφανώς, τα πιο ιστορικά από τα live του, τον θάνατό του, την παρακαταθήκη του κ.λπ. Παραλλήλως, ο αναγνώστης μπορεί να πληροφορηθεί για τις ρίζες της reggae, την ganja, τον ρασταφαριανισμό, τα dreadlocks κι ένα σωρό κι ακόμη. Πάντα με μικρά κείμενα, και πάντα μέσα από αναρίθμητα σχέδια και πίνακες. Όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο Bob Marley (1945-1981) ήταν ένας επαναστάτης συνθέτης-τραγουδιστής που έκανε τη ρέγκε δημοφιλή και που η τζαμαϊκανή κουλτούρα του και οι ρασταφαριανές πεποιθήσεις του έχουν ασκήσει επιρροή παγκοσμίως. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν είναι ότι η μουσική του έχει παραμείνει στο τσαρτ του αμερικανικού Billboard για πάνω από 500 εβδομάδες, ότι κάποτε αρνήθηκε αμοιβή 250.000 δολαρίων για να παίξει σε ένα κοινό 40.000 στη Ζιμπάμπουε, ότι οργάνωνε τις περιοδείες του ώστε να συμπίπτουν με ποδοσφαιρικούς αγώνες σε όλο τον κόσμο, και ότι πυροβολήθηκε δυο φορές ενώ προσπαθούσε να μεσολαβήσει για ειρήνη ανάμεσα σε δυο πολιτικές παρατάξεις. Το “Βιογραφήματα: Marley” παρουσιάζει μια στιγμιαία αποτύπωση της ζωής, του κόσμου, του έργου και της παρακαταθήκης του, με μια σειρά από ακαταμάχητων γεγονότων και αριθμών που μετατράπηκαν σε εικόνες για να αποκαλύψουν τον καλλιτέχνη πίσω από τη μουσική».
Η μετάφραση ανήκει στον Γιάννη Καστανάρα.
LIZ FLAVELL / MATT CARR: Prince / Βιογραφήματα [Όγδοο, Δεκέμβριος 2024]
Και εδώ, στην περίπτωση του Prince, τα κεφάλαια είναι τα ίδια (δηλαδή τα «Εικονογραφία», «Εισαγωγή», «Ζωή», «Ο Κόσμος», «Το Έργο», «Παρακαταθήκη», «Βιογραφικά» και «Ευρετήριο»), με τον Prince και την πορεία του στη μουσική να αντιμετωπίζονται μέσα από διαφορετικά πρίσματα. Για παράδειγμα... γίνεται λόγος για τη μουσική που επικρατούσε στην Αμερική, τη χρονιά που θα γεννιόταν ο Prince (1958), την πορεία της ζωής του μέχρι το 1980, το πώς έγινε σύμβολο της μόδας, τη σχέση του με τον αθλητισμό, τη δισκογραφία του, τις επιτυχίες του, τη σχέση του με τον κινηματογράφο, τις περιοδείες του, τα όργανα που έπαιζε, τις συνεργασίες του, τα «νούμερά» του κ.λπ. Όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Πολλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο Prince (1958-2016) υπήρξε εμβληματικός τραγουδιστής, συνθέτης, μουσικός, παραγωγός και περφόρμερ με επιτυχίες που περιλαμβάνουν το “Kiss”, το “1999” και το “Purple Rain”. Αυτό που ίσως δεν γνωρίζουν είναι ότι το αληθινό του όνομα ήταν πράγματι Prince, ότι είχε 3000 ζευγάρια χειροποίητες ψηλοτάκουνες μπότες, ότι ο χορός με τα ψηλοτάκουνα του προκαλούσε πόνους στη μέση με αποτέλεσμα τον μοιραίο εθισμό του σε παυσίπονα, και ότι είχε δυο περιστέρια, την Majesty και την Divinity. Το “Βιογραφήματα: Prince” παρουσιάζει μια στιγμιαία αποτύπωση της ζωής, του κόσμου, του έργου και της παρακαταθήκης του, με μια σειρά ακαταμάχητων γεγονότων και αριθμών που μετατράπηκαν σε εικόνες για να αποκαλύψουν τον καλλιτέχνη πίσω από τη μουσική».
MARCUS WEEKS / MATT CARR: Beethoven / Βιογραφήματα [Όγδοο, Δεκέμβριος 2024]
Τώρα το ότι ένας μουσουργός, όπως ο Ludwig van Beethoven, βρίσκει θέση ανάμεσα σε όλους τους άλλους αστέρες της pop, δεν θα πρέπει, κανονικά, να μας παραξενεύει. Η pop έχει αποκτήσει (και) άλλες διαστάσεις μέσα στα χρόνια, καθώς η ανάπτυξη του ίντερνετ, με την παράλληλη οπισθοχώρηση της δισκογραφίας σε φυσικές μορφές, έχει ομογενοποιήσει τα ακροατήρια, που μπορεί πλέον να ακούνε, ταυτόχρονα, μουσική από τη Σενεγάλη, τραπ, κορεάτικη ποπ, γαλλικό σανσόν, σμυρνέικα, industrial και... Beethoven. Όλα τα είδη, όλες οι εποχές και όλα τα στυλ παίζουν στo ίδιο γήπεδο, και το καθένα διεκδικεί το χώρο του πια, από τον πιτσιρικά ακροατή έως και τον 80άρη ή τον 90άρη.
Το βιβλίο για τον Beethoven, κατ’ αρχάς, είναι γραμμένο από άλλον συγγραφέα (λογικό). Το όνομά του είναι Marcus Weeks και όπως διαβάζουμε στο biblionet... ο Μάρκους Γουίκς σπούδασε φιλοσοφία, ασχολήθηκε με τη διδασκαλία, είναι συγγραφέας και μουσικός, έχει επιδείξει ένα ολόκληρο ρεπερτόριο μουσικών ταλέντων: συνθέτει, ενορχηστρώνει, εκτελεί, τραγουδάει, διευθύνει ορχήστρες, ακούει, γράφει και μιλάει για τη μουσική, ενώ αποκαθιστά με στοργή παλιά πιάνα. Ένα από τα βιβλία του Weeks, που κυκλοφορεί στα ελληνικά είναι και αυτό για τον Beethoven, που αντιμετωπίζεται, σχεδιαστικώς, πάντα από τον Matt Carr. Στο βιβλίο υπάρχουν πάντα τα κεφάλαια «Εικονογραφία», «Εισαγωγή», «Ζωή», «Ο Κόσμος», «Το Έργο», «Παρακαταθήκη», «Βιογραφικά» και «Ευρετήριο», με τον Γιάννη Καστανάρα ξανά να μεταφράζει.
Από το βιβλίο μαθαίνουμε για το πώς ήταν ο κόσμος το 1770, την εποχή όπου γεννήθηκε ο Beethoven, για την οικογένεια του, για το ότι υπήρξε παιδί-θαύμα, για την κώφωσή του, για τις κακές συνήθειες του, για την Βιέννη, την εποχή του διαφωτισμού, για τις περιόδους της μουσικής παραγωγής του, για το πώς τοποθετείται το έργο του σε σχέση με την εποχή και τους συγκαιρινούς του μουσουργούς, για τις συμφωνίες του, για την επίδρασή του στο ροκ, και άλλα πολλά, όλα σε «κουτάκια» αναπτυγμένα και με την πρέπουσα (πολύχρωμη) εικονογράφηση. Όπως διαβάζουμε και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου:
«Οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827) ήταν ένας Γερμανός συνθέτης που έργα του όπως η Πέμπτη Συμφωνία και η Σονάτα του Σεληνόφωτος είναι ανάμεσα στα σημαντικότερα της κλασικής μουσικής. Αυτό, ίσως, που δεν γνωρίζουν, είναι ότι σχεδόν στη μισή ζωή του υπέφερε από σοβαρή κώφωση, ότι, ακόμη κι έτσι, συνέθεσε 720 γνωστά έργα, ότι αφιέρωσε συνθέσεις του στον Ναπολέοντα και σε ένα νεκρό κανίς, και ότι τα πρώτα CD σχεδιάστηκαν για να χωράνε την Ενάτη Συμφωνία του. Το “Βιογραφήματα Μπετόβεν” παρουσιάζει μια στιγμιαία αποτύπωση της ζωής, του κόσμου, του έργου και της παρακαταθήκης του, με μια σειρά ακαταμάχητων γεγονότων και αριθμών που μετατράπηκαν σε εικόνες για να αποκαλύψουν τον συνθέτη πίσω από τις συνθέσεις του».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου