Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2011

2α ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ

(Ο πρόλογος δεν μπορεί παρά να είναι ο ίδιος μ’ εκείνον της ανάρτησης για την 1η Ολυμπιάδα http://is.gd/cY8wiE) Οι Ολυμπιάδες Τραγουδιού υπήρξαν… έμπνευση της χούντας (διοργανώθηκαν έξι, από το 1968 έως το 1973) στην προσπάθειά της να ασκήσει πολιτιστική πολιτική, ποντάροντας, ταυτοχρόνως, και σε μία έξωθεν «καλή μαρτυρία». Κάπως σαν μία επιβεβαίωση του καθεστώτος (θα το ήθελαν – το επεδίωξαν), το οποίον καθεστώς στρέφοντας τα όμματα της διεθνούς κοινής γνώμης (κάποιας κοινής γνώμης, τέλος πάντων) προς τις γιορτές και τα πανηγύρια, θα μπορούσε να συνεχίσει ανενόχλητο την… αποκατάσταση της υγείας του ασθενούς, επί της χειρουργικής κλίνης. Εκείνο, πάντως, που πρέπει να ειπωθεί είναι πως στις Ολυμπιάδες έδωσαν το παρόν διακεκριμένοι καλλιτέχνες και συγκροτήματα (αναφέρομαι, βασικά, στους εκτός συναγωνισμού) και, βεβαίως, ακούστηκαν κάμποσα καλά τραγούδια, τα οποία δεν είχαν ουδεμία σχέση με ό,τι θα ονομάζαμε έτσι επιτιμητικώς, ή υποτιμητικώς, ως χουντοτράγουδα.Στη δεύτερη Ολυμπιάδα Τραγουδιού, που διεξήχθη το τριήμερο 27-29 Ιουνίου του 1969 στο Παναθηναϊκό Στάδιο, πήραν μέρος 29 χώρες και ακούστηκαν 44 τραγούδια. Νικήτρια αναδείχθηκε η ελληνική συμμετοχή (μάνι-μάνι πρωτιά…) με την Κλειώ Δενάρδου στο απολύτως υπερεκτιμημένο (για τ’ αυτιά μου) τραγούδι του Ζακ Ιακωβίδη «Που ναν’ ο ίσκιος σου Θεέ». Ακολούθησαν ο Λίβανος στη 2η θέση, η Βουλγαρία στην 3η (με την Maria Mitzeva και την "Αλλέα των ερωτευμένων"), η Τουρκία στην 4η, η Ισπανία στην 5η , ενώ την 6η είχαν μοιραστεί η Αυστρία με τη Βραζιλία.
Το λιβανέζικο τραγούδι είχε τίτλο “La guerre est finie”, το είχε συνθέσει ο Elias Rahbani και το είχε ερμηνεύσει ο Manuel, τραγουδώντας στη γαλλική μία, πράγματι, ωραία μελωδία, για την οποίαν άξιζε πρωτιά (συγκρίνω με το «Που ναν’ ο ίσκιος σου Θεέ»). Μάλιστα, τη βράβευσή του στην Αθήνα την υπενθύμιζε ο Elias Rahbani (γαμπρός και συνεργάτης της Fairuz) και στο οπισθόφυλλο του… ψυχεδελικού του άλμπουμ “Mosaic of The Orient” [EMI/ Parlophone GVDL 35], που είχε τυπωθεί στην Ελλάδα λίγα χρόνια αργότερα (1972). Το βραζιλιάνικο τραγούδι είχε τίτλο “Rumo sul”, το είχαν γράψει οι Paulinho Tapajós-Edmundo Souto και το είχε τραγουδήσει η Beth Carvalho. Ακόμη, πέραν της πρωτιάς, είχαν ακουστεί άλλα εννέα(!) ελληνικά τραγούδια, καθότι μία χώρα επιτρεπόταν να παρουσιαστεί με περισσότερες από μία συμμετοχές – ανάμεσά τους η «Αντιγόνη» (Γιώργος Κατσαρός-Πυθαγόρας) με την Μαρίνα, το «Γαλάζιοι τώρα ουρανοί» (Νίκος Λαβράνος-Νίκος Ελληναίος) με την Μαρία Δουράκη (είχε λάβει ειδικό έπαινο), το «Είναι ένα βουνό» (Λυκούργος Μαρκέας) με τον Γιάννη Βογιατζή, η «Αδυναμία μου» (Γιώργος Μουζάκης) με τον Μίμη Ράπτη, το «Στάσου» (Ανδρέας Οικονόμου-Γιοβάννα) με τον Νίκο Αντωνίου, το «Καλώς ήρθες έρωτα» (Χίλντια Πίσσα-Αλέξης Παυλής) με τον Τέρη Χρυσό, το «Έρωτα παντοτινέ μου» (Κώστας Ξενάκης) με τον Δάκη, το «Απόψε θυμήσου» με τον Σταύρο Ζώρα... Επίσης τρία τραγούδια ανήκαν στην Ιταλία (“Orgoglio” με τον Fred Bongusto, “Le due facce dell’ amore” με τον Toni Pineli…), δύο στην Τουρκία (“Belki bir gun”με την Ajda Pekkan, “Sevmek icin” με τον Tayfun), δύο στην Αγγλία, δύο στην Ισπανία, δύο στη Γαλλία κι από ένα σε κάθε μία από τις υπόλοιπες χώρες.
Από τις εκτός συναγωνισμού διασημότητες, που έδιναν το παρόν παρέχοντας… κύρος στις διοργανώσεις, ν’ αναφέρω (στη συγκεκριμένη) τον Rocky Roberts (“Sono tremendo”), τον Charles Aznavour (“Αve Maria”), τον Ivan Rebroff (“Kalinka”)… Επίσης, ο κύπριος συνθέτης Αχιλλέας Λυμπουρίδης (1920-2008) είχε παρουσιάσει έργο του.
Η φωτογραφία είχε δημοσιευτεί στο Ε, την 6/12/1998, σ’ ένα κείμενο των Απ. Διαμαντή – Φ. Χρυσοχόου «Κονφερασιέ, Ποιητές ή σαχλαμαράκηδες;». Στη λεζάντα αντί να γραφεί… οι Rocky Roberts και Γιώργος Οικονομίδης στη 2α Ολυμπιάδα του 1969, γράφτηκε μόνον… Γιώργος Οικονομίδης… Είναι γνωστό το ανέκδοτο με τον Πάπα και τον… Μήτσο, όταν κάποιος τους είχε δει μαζί και διερωτήθηκε: «Καλά ρε παιδιά αυτός δίπλα στον Μήτσο ποιος είναι;». Θέλω να πω πως το να αναγνωρίζεις τον Οικονομίδη και όχι τον Rocky Roberts, για μένα -για μένα λέω- είναι σαν να αναγνωρίζεις το Μήτσο και όχι τον Πάπα.
Μια δισκογραφία 
1. Κλειώ Δενάρδου: Που ναν’ ο ίσκιος σου Θεέ/ Το δενδράκι [7ιντσο, GR. Philips 6348] 
2. Manuel: La guerre est finie/ Les feuilles tombent [7ιντσο, LEB. Societe Libanaise du Disque RF 112] 
3. Beth Carvalho: Andança [LP, BR. Odeon MOFB 3581, 1969] 
4. Δάκης: 2α Ολυμπιάς Τραγουδιού (Ήλιε μου/ Έρωτα παντοτινέ μου) [7ιντσο, GR. Minos 5034, 1969] 
5. Μαρία Δουράκη: Γαλάζιοι τώρα ουρανοί/ Μακρυά σου είμ’ έρημο πουλί [7ιντσο, GR.His Master’s Voice 7PG 3859, 1969]
Πηγή: http://is.gd/NOdq0N

12 σχόλια:

  1. Στο πρόγραμμα της 4ης Ολυμπιάδας που έχω, γράφει για τη 2η ότι:
    "Τίμησαν την Ολυμπιάδα εκτός από τους διαγωνιζόμενους σαν "έκτακτα αστέρια", οι διεθνούς φήμης καλλιτέχνες: Σαρλ Αζναβούρ, η Αμάλια Ροντρίγκεζ, ο Ιβάν Ρεμπρώφ και οι
    Ουώλλας Κολλέξιον". Ωστόσο, Η Πορτογαλίδα Amalia Rodrigues και οι Βέλγοι Wallace
    Collection δεν εμφανίζονται στο βίντεο των Επικαίρων. Επίσης, στο πρόγραμμα δεν
    αναφέρεται το όνομα του Rocky Roberts, ο οποίος σίγουρα είχε συμμετάσχει εκτός
    συναγωνισμού σε επόμενη Ολυμπιάδα, ερνηνεύοντας μεταξύ άλλων και το "Papa Was a Rolling Stone".
    Tο 1969, εκπροσωπούσε μάλλον την Ιταλία με το τραγούδι "I Know You'll Come Running Back", το οποίο κυκλοφόρησε στην Ελλάδα (Durium Ld AG 2663) αναγράφοντας πάνω από τον τίτλο: 2ον Διεθνές Φεστιβάλ "Ολυμπιάς Τραγουδιού". Το ίδιο κομμάτι κυκλοφόρησε στην Ιταλία και την Ισπανία σε 45άρι, ως δεύτερη πλευρά, το 1970 (βλ. δισκογραφίες:
    http://koti.mbnet.fi/wdd/rockyroberts.htm και
    http://www.rocky-52.net/chanteursr/roberts_rocky.htm, όπου στην πρώτη καταγράφεται και το ελληνικό single). Εδώ ακούγεται το "I Know You'll Come Running Βack" από την ισπανική του έκδοση:
    http://www.youtube.com/watch?v=EmM9cUSPI6c
    Τώρα, γιατί στο βίντεο των επικαίρων ακούγεται το "Sono Tremendo";
    Ως γνωστόν, ο Rocky Roberts ήταν ήδη πολύ δημοφιλής στην Ελλάδα και την είχε επισκεφτεί
    πρίν από τη 2η Ολυμπιάδα, τραγουδώντας σε κλαμπ. Το "Sono Tremendo" ήταν, απ' όσο μπορώ
    να ξέρω, το προηγούμενο και πιο πρόσφατο, τότε, ελληνικό του single, που είχε
    κυκλοφορήσει το 1968 και αυτό ήταν διαθέσιμο στους επεξεργαστές του ήχου του βίντεο.
    Yπάρχει πάντως και περίπτωση να τον βάλανε να πει και κάνα τραγούδι έξτρα, εκτός συναγωνισμού.

    Πριν από δυο-τρεις βδομάδες, διάβαζα το φυλλάδιο "21η Απριλίου - Έργα, ημέρες,
    συνέπειες" (Ελευθεροτυπία - Ιστορικά, 19 Απριλίου 2001), όπου κάποιος καθηγητής της
    Πολιτικής Ιστορίας στο τμήμα Νομικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, έγραφε για... "Την
    αισθητική βαρβαρότητα της Ολυμπιάδος του τραγουδιού και των γιορτών για την πολεμική
    αρετή" (σελ. 38). Το κέιμενο που περιλαμβάνει αυτή τη φράση, αναδημοσιεύτηκε στο βιβλίο
    "21η Απριλίου,Πώς ήρθε - Πώς έπεσε η χούντα (Ελευθεροτυπία - Ιστορικά, χ.χ. [2008],
    σελ. 177). Κατά τον κύριο καθηγητή, η Ολυμπιάδα και οι γιορτές για την πολεμική αρετή ήταν το ίδιο πράγμα! Για ποιά όμως βαρβαρότητα μιλάει; Του Μίμη Πλέσσα και του
    Πουλόπουλου, του Gilbert Bécaud, της Madeline Bell, της Βίκυ, της Rita Pavone, του Jimmy Fontana, του Charles Aznavour, των Wallace Collection, των Dave Carroll & the Sing-Sing Four, του Adamo (για το Μέγαρο μετά από χρόνια και ζαμάνια είναι καλός...), του Al Bano, του Τάκη Αθηναίου, του Κώστα Κλάββα, των Golden Gate Quartet, του Τζίμη Μακούλη, του Little Tony, του Massimo Ranieri, της Mireille Mathieu, του Johnny Halliday και της Sylvie Vartan, των Marmalade, ή των Shocking Blue;
    Δεν είναι μόνο οι νταλούκες και οι διάφοροι άλλοι, που διαδίδουν ότι απαγορεύονταν π.χ.
    το ελληνικό ροκ, ο Χατζηδάκις και ο Ντοστογιέφσκι, έχουμε και τους παντός είδους
    "επιστήμονες" και "ιστορικούς" που γράφουνε απίστευτες μπαρούφες. H παραπληροφόρηση
    δίνει και παίρνει.

    Manwolf Louie

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανοίγω αυτά τα θέματα, παρότι δεν έχω πλήρεις πληροφορίες για τις περισσότερες από τις Ολυμπιάδες, ευελπιστώντας να μπουν σχολιαστές και να προσθέσουν τα δικά τους. Λίγο ο ένας, λίγο ο άλλος, κάτι θα μαζευτεί στο τέλος… Καθότι ορισμένοι νομίζουν πως μετά από τους Rolling Stones (το ’67) η επόμενη συναυλία έγινε στην Ελλάδα όταν έπαιξαν οι Police στο Σπόρτινγκ.

    Δηλαδή, Manwolf Louie, δεν συμμετείχε ως «εκτός συναγωνισμού» το ’69 ο Rocky Roberts, αλλά ως διαγωνιζόμενος. Ευχαριστώ για τη διόρθωση λοιπόν. Ο Rocky Roberts πάντως εμφανίστηκε εκτός συναγωνισμού στην 6η και τελευταία Ολυμπιάδα (13-15/7/1973).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. απο την αλλη βλακείες κομμάτια ρε Φώντα.Για τον ερευνητή μπορεί να υπάρχει ενδιαφέρον,δε λέω, και εγώ τα ειδα ολα αυτα απο τη ταράτσα του πατρικού μου στο Στάδιο και μάλιστα ερχόταν και κόσμος απο τα γύρω διαμερίσματα να δει με κυάλια και τέτοια(αν υπήρχε delivery τότε θα εκανε χρυσές δουλειές)και στι τέλος χειροκρόταγε και δεν με αφηνε να κοιμηθώ...απο μουσική αποψη η γνώμη μου ειναι οτι δεν ακούγεται τίποτα.Ο Manwolf Louie στο post αναφέρει ονόματα σημαντικά που χάνονταν ομως στο πλήθος των αόματων.Τι Ολυμπιάδες,επαινοι και δέκα με τόνο και τα πράσινα αλογα.Κάποιες φωτογραφίες αντε και να εχουν κάποιο ενδιαφέρον.Μπορει και να κάνω λάθος passo....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φ.Ν. μερικά από τα τραγούδια που βραβεύτηκαν ή συμμετείχαν στο διαγωνιστικό τμήμα κι έχει τύχει να τ’ ακούσω ήταν πράγματι καλά. Τα περισσότερα σ’ ένα pop/ ελαφρύ ύφος. (Τα ονόματα που αναφέρει ο Manwolf Louie ήταν τα «εκτός συναγωνισμού» και κάποια απ’ αυτά «ρόκαραν» αγρίως). Τα τραγούδια δεν είναι εύκολο να τα εντοπίσεις, για να μπορείς να έχεις μία συνολικότερη άποψη (σήμερα, εννοώ, μετά από τόσα χρόνια). Δεν υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες πληροφορίες, και οι δίσκοι δύσκολα βρίσκονται.
    Πάντως το ότι ένας συνθέτης της κλάσης του Marcos Valle έστελνε τραγούδι στην Ολυμπιάδα και το οποίο βραβευόταν κιόλας με πρώτο βραβείο, αυτό κάτι δείχνει. Πως ο διαγωνισμός, ως διαγωνισμός, είχε μια κάποια αξιοπιστία. Το τραγούδι του Marcos Valle (και του Paulo Sergio Valle) ήταν το “Minha voz virá do sol da América” ερμηνευμένο από την Claudia. (Πρώτο βραβείο στην 4η Ολυμπιάδα του 1971 – και όχι το 1972, όπως δείχνει το πιο κάτω βίντεο).

    http://www.youtube.com/watch?v=smeJzsxRuyI

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανάθεμα με αν ηξερε ο Marcos Valle τοτε τι ειναι η Ελλάδα και σε ποιο σημείο του πλανήτη βρίσκεται. Εγραφε τότε ενα κάρο τραγούδια ( μια χαρά ολα ) το χρόνο και στα Τίρανα να ειχε διαγωνισμό θα το εδινε καποιο.Σιγα την αναγνωρισιμότητα που ειχε.Ασχετα αν ειναι ο μοναδικός ανθρωπος μαζι με τον Robert Wyatt που θα ηθελα να φάω μαζί του ενα βράδυ.Εδω μέχρι κ οι Εγγλέζοι τον ανακαλύψανε μετα το '85 με το "Crickets Sing for Anamaria" που ειναι το 1968.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. διάσημος ο Rocky Roberts ? που στον στρατό που υπηρετούσε ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Που είναι το πρόβλημα; Ο Rocky Roberts είχε καριέρα ήδη από τις αρχές των sixties στη Γαλλία και μετά στην Ιταλία, έχοντας κάνει επιτυχίες. Ψάξε στο δίκτυο να βρεις στοιχεία…

    Όποιος δεν είναι φίρμα στην Αγγλία και την Αμερική δηλαδή (αν και κυκλοφορούσαν δίσκοι του κι εκεί) είναι άσημος; Αφήνω το γεγονός της μεγάλης φήμης που είχε στην Ελλάδα. Πρωτοήρθε το καλοκαίρι του ’66 κι έπαιξε στην Αθηναία, όλη εκείνη την (θερινή) περίοδο. Αργότερα ξαναήρθε και πάλι για εμφανίσεις, ενώ στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν ανελλιπώς οι δίσκοι του (singles και LP – μετρημένοι αλλοδαποί έβλεπαν LP τους στην Ελλάδα εκείνη την εποχή). Όταν εμφανίστηκε στην Ολυμπιάδα λοιπόν, το 1969, ήταν ήδη φίρμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλησπέρα, θέλω να ξεφορτωθώ(τρόπος του λέγειν) singles μεταξύ των οποίων το:
    ROCKY ROBERTS AND THE AIREDALES
    IT'S A MAN'S MAN'S WORLD
    DURIUM LABEL
    Ld AG 2633
    MADE IN GREECE

    Αν θέλει κάποιος ας επικοινωνήσει στο: mikrosavnanas@yahoo.gr
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είχα παρακολουθήσει όλες τις Ολυμπιάδες τραγουδιού και θα ήθελα να καταθέσω τα εξής.Σε κανένα φεστιβάλ του Κόσμου,όλα τα συμμετέχοντα τραγούδια είναι της ίδιας αξίας.Έτσι και εδώ,διαγωνίστηκαν μερικά εξαιρετικά τραγούδια και,αρκετά,αδιάφορα έως κακά.Οι ερμηνείες,κατά κανόνα,ήταν εξαιρετικές οι ορχήστρες εκπληκτικές.Ο δε ήχος,γιά την εποχή,πολύ καλός.Οι εκτός συναγωνισμού παρουσίες ήταν καλλιτέχνες με υψηλότατες πωλήσεις δίσκων στην Ελλάδα.Το στάδιο,όλες τις χρονιές,ήταν κατάμεστο.Εν κατακλείδι,ήταν μία πολύ καλή προσπάθεια που δεν έτυχε της αναγνώρισης αλλά και της υστεροφημίας που της άξιζε επειδή διεξήχθη την περίοδο της χούντας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλά που μου τις θυμίσατε, ώστε να γράψω κάποια στιγμή και για την τελευταία, την έκτη, του 1973…

      Διαγραφή
  10. Στην κριτικη επιτροπη της 4ης Ολυμπιαδας συμμετειχε και ο πολυβραβευμενος με Οσκαρ Τραγουδιου στιχουργος Sammy Cahn.Ειχα στειλει τοτε φωτογραφια του με τον Ray Conniff στο Music Week,ως ανταποκριτης στην Ελλαδα παραλληλα με το Billboard.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ κ. Κογκαλίδη.

      Εδώ τα σχετικά για την 4η Ολυμπιάδα Τραγουδιού…
      http://diskoryxeion.blogspot.gr/2012/12/4.html

      Διαγραφή