Ο Γιάννης Πετρίδης… βιογραφεί τον Lightnin’ Hopkins. Αναφερόμενος στο πρώτο session του καλλιτέχνη ο Γ.Π. γράφει: «…όπου με τη βοήθεια του πιανίστα Willie Smith ηχογράφησε τα πρώτα του τραγούδια». Στην πραγματικότητα, στο πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε ο Sam “Lightnin’” Hopkins ("Katie Mae blues") την 4/11/1946 κατά τους Mike Leadbitter & Neil Slaven, ή την 9/11/1946 κατά τον Les Fancourt, τον βοήθησε κι ένας ντράμερ. Όποιος έχει ακούσει το κομμάτι, και δεν αντιγράφει τα λάθη της Wikipedia (στην οποία διαβάζουμε "the duo recorded...") , τον «προσέχει» λίγο πριν το τέλος. Μπορεί οι παραπάνω ερευνητές να μην γνωρίζουν το όνομά του, όμως ντράμερ υπάρχει.
«Μετά τις ηχογραφήσεις που έκανε για την εταιρεία Aladdin, το 1946, ο Hopkins επιστρέφει στο Χιούστον και το 1947 ηχογραφεί τα τραγούδια Short Haired Woman και Big Mama Jump που κυκλοφορούν σε δίσκο από την εταιρεία Gold Star και ξεπερνούν σε πωλήσεις τα 40 χιλ. αντίτυπα. Το Baby Please Don't Go, που θα κυκλοφορήσει αμέσως μετά…». Κατ’ αρχάς τα τραγούδια στο 78άρι “Short haired woman/ Big mama jump” ηχογραφούνται για πρώτη φορά στο Los Angeles και όχι στο Houston, την 15/8/1947 [Aladdin 3005] με τον Thunder Smith κιθάρα, άγνωστο πιανίστα και άγνωστο ντράμερ. Τα ίδια τραγούδια τα ξαναηχογραφεί ο Lightnin’ Hopkins στο Houston με τη βοήθεια του αδελφού του Joel Hopkins στην Gold Star [GS 3131], λίγο καιρό αργότερα. Και φυσικά το “Baby please don’t go” ο Lightnin’ Hopkins δεν θα το κυκλοφορήσει αμέσως μετά τα “Short haired woman/ Big mama jump” στην Gold Star, αφού μεσολάβησαν οι ηχογραφήσεις σχεδόν 50 τραγουδιών! Πόσα απ’ αυτά είχαν εκδοθεί πριν το “Baby please don’t go”; Τουλάχιστον 4 78άρια στην Gold Star και πολύ περισσότερα στην Aladdin.
«Όπως συνήθιζαν οι άλλοι μεγάλοι του μπλουζ, Muddy Waters και John Lee Hooker, έτσι κι ο Hopkins ηχογράφησε ένα άλμπουμ με ηλεκτρική κιθάρα, είχε τίτλο The Great Electric Show And Dance, και βοήθησε και αυτό στη φήμη του στον χώρο των φίλων του ηλεκτρικού μπλουζ». Φυσικά ο Lightnin’ Hopkins δεν ηχογράφησε μόνο ένα άλμπουμ με ηλεκτρική κιθάρα. Εκτός του “The Great Electric Show And Dance” [Jewel LPS 5002, rec. 1969], ηλεκτρική κιθάρα είχε χρησιμοποιήσει ο Lightnin’ Hopkins ήδη από τις ηχογραφήσεις του στη Herald, τον Α
Στο Επτά (3/10/2010) ο Στέλιος Ελληνιάδης στο άρθρο του «Η εκδίκηση της γυφτιάς» γράφει…
«…όπως πολύ εύστοχα -από τη δεκαετία του '60 στις μπουάτ της Πλάκας- ο Κώστας Χατζής τραγουδούσε ‘οι Γύφτοι καρφώσαν τα καρφιά’!». Ο Χατζής τραγουδούσε «Γύφτοι τα φτιάξαν τα καρφιά». Δεν είναι το ίδιο. Υπάρχει μια διαφορά…

«Οι μουσικολόγοι υποστηρίζουν ότι οι μπάντες προέρχονται από τις οθωμανικές στρατιωτικές ορχήστρες και η διάδοση έγινε χάρη στους νομάδες Τσιγγάνους, οι οποίοι ενσωμάτωσαν και το κλαρίνο στην ελληνική παραδοσιακή μουσική. Αυτή η μουσική εδραιώθηκε στα Βαλκάνια, ενώ στην Ελλάδα οι μπάντες πνευστών, που εμφανίστηκαν μετά το τέλος του Ψυχρού Πολέμου (σ.σ. εννοεί, μάλλον, μετά το 1991), είχαν μείνει για πολλά χρόνια στο περιθώριο, σε συνθήκες ημιπαρανομίας, όχι επειδή οι μουσικοί ήταν Τσιγγάνοι αλλά επειδή ανήκαν στις σλαβόφωνες κοινότητες της Μακεδονίας».
Δεν ξέρω σε ποιους μουσικολόγους ανφέρεται ο Σ.Ε., πάντως η πιο πιθανή εκδοχή είναι τα χάλκινα πνευστά να ήλθαν στην Βαλκανική περί τα μέσα του 19ου αιώνα (μπορεί και λίγο νωρίτερα) σ’ ένα πλαίσιο εξευρωπαϊσμού των στρατών στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή, αφού οι Γερμανο-αυστριακοί εκπαιδευτές μετέφεραν στα Βαλκάνια και τη νέα μουσική αντίληψη για τις μπάντες (επηρεάζοντας, φυσικά, και τους Τούρκους). Όπως μου είχε πει και ο Φλώρος Φλωρίδης (Jazz & Τζαζ, τεύχος 41/42, 1996)… ακόμη και το κλαρίνο και το βιολί, που είναι δυτικογενή όργανα εμφανίστηκαν ταυτόχρονα σχεδόν με τα χάλκινα πνευστά στον ελληνικό χώρο. Εν πάση περιπτώσει το θέμα των χαλκίνων στον ελληνικό χώρο είναι σύνθετο και θέλει μεγάλη προσοχή στη διατύπωσή του. Σκεφθείτε πως υποστηρίζεται ακόμη και η άποψη πως τα χάλκινα ήρθαν στη Μακεδονία από τη Λέσβο και τη Σμύρνη…
Ο Σ.Ε. «σκοτώνει» επίσης διάφορα ονόματα. Το σωστό είναι Grappelli (με δύο “p” και δύο “l”) και όχι… Grapelli. Biréli (με ένα “l”) Lagrène και όχι… Birelli. Gipsy (με “i”) Kings και όχι… Gypsy Kings.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου