Artificial Memory Trace είναι το άλλο όνομα του Slavek Kwi, ενός πειραματιστή από
την παλιά Τσεχοσλοβακία, που έζησε για 14 χρόνια στο Βέλγιο (όπως μαθαίνουμε
από το site του), ενώ από το 2000 και μέχρι σήμερα βρίσκεται εγκατεστημένος
στην Ιρλανδία. Τα άλμπουμ τού Kwi
είναι ήδη κάμποσες δεκάδες –CD,
CD-R, LP, DVD
και ψηφιακά, έτσι όπως καταγράφονται στο discogs– με το έσχατο “Synkronika” [Tentacles
of Perception Recordings] να γίνεται σε συνεργασία με το label noise-below του Νικόλα Μαλεβίτση.
Τι ακριβώς συμβαίνει στο “Synkronika”; Ο Kwi έχει ταξιδέψει «παντού»
στον κόσμο (Νότια Αφρική, Αμαζονία, Χώρα των Βάσκων, Ιρλανδία φυσικά...), συλλέγοντας
περιβαλλοντικούς ήχους, ήχους ζώων, αμφιβίων, πουλιών και εντόμων, τους
οποίους, στην πορεία, τους μετατρέπει σ’ ένα συναρπαστικό ακουστικό δρώμενο. Οι
ήχοι, ως field recordings,
δεν φαίνεται να είναι επεξεργασμένοι, αλλά να τοποθετούνται μ’ έναν τρόπο
μαγικό πάνω σ’ ένα στρώμα από βόμβους, δημιουργώντας μιαν υποβλητική και κατά
τόπους εκκωφαντική στουντιακή ζούγκλα.
Φυσικά, δίσκοι με ήχους εντόμων, ζώων και λοιπά, κυκλοφορούν
εδώ και πολλά χρόνια. Προχείρως μου έρχεται στη μνήμη το άλμπουμ “The Songs of
Insects” [USA. The Cornell Laboratory Of Ornithology CH 1085] από τη δεκαετία
του ’50, ενώ το 1960 η Folkways είχε κυκλοφορήσει το δικό της “Sounds of
Insects” [FX 6178], με επιτόπιες εγγραφές εντόμων. Τέτοιοι… φυσικοί ήχοι, ένα
από τα διαχρονικά συστατικά συν τοις άλλοις της concrete music, ανακαλύπτονται από καιρού εις
καιρόν από μεταπράτες/ μουσικούς, μα ακόμη και από DJs, οι οποίοι επιθυμούν, ως
φαίνεται, να εντάξουν στα σετ τους, το παράξενο και το απροσδόκητο. Και τούτο πράττει
στο “Synkronika” ο Slavek Kwi, καταφέρνοντας να στέκεται,
πάντα, πέραν του προβλεπομένου. Μου κάνει εντύπωση αυτό και το γράφω.
Συνήθως τέτοιες εγγραφές δεν είναι εύκολο να ξεφύγουν από
τον χαρακτήρα τού… ακουστικού ντοκιμαντέρ και άρα ενός κάποιου εργαστηριακού ενδιαφέροντος. Μπορεί
να στέκονται ως άκουσμα εννοώ, δεν παύει όμως να αποτελούν μια συστάδα ξεκομμένων (από
τη φύση) ήχων, που μερικές φορές μοιάζουν τερατώδεις. Η επιτυχία του Kwi, που πρέπει να έχει γερή
«πετριά» με το θέμα (δεν εξηγείται αλλιώς), είναι πως πριν αρχίσει να κολλάει
τα «επιτόπια» έχει στο νου του ένα σενάριο. Και κυρίως, πέραν του σεναρίου,
έχει ήδη φτιάξει ένα «σκηνικό» στο background με ήχους, που δεν θυμίζουν «περιβάλλον», αλλά cosmic trip. Πάνω εκεί τοποθετεί το
υλικό του, το οποίο άλλοτε είναι ατόφιο και άλλοτε επεξεργασμένο, δημιουργώντας
δυνατές ψυχεδελικές καταστάσεις.
Ακούω το αρχικό 27λεπτο track και μένω άναυδος. Για πολλά, αλλά κυρίως για τον τρόπο που
κυλάει διαβρωτικώς, δίχως να το αντιλαμβάνεσαι…
Άσχετο,φώντα το ψαχτήρι γιατί παέι?θέλω να βρω κάποιες συγκεκριμένες σου παλιές αναρτήσες και δεν μπορώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα δεν είχα ποτέ ψαχτήρι.
ΔιαγραφήΔεξιά, στη στήλη, υπάρχει πάντα η «αρχειοθήκη ιστολογίου».
Ό,τι θέλεις να βρεις πας στο search του Google και το βρίσκεις. Χτυπάς «δισκορυχείον» και δίπλα ό,τι ψάχνεις… Π.χ. «δισκορυχείον θεοδωράκης» και βρίσκεις όλες τις σχετικές αναρτήσεις.
kι όμως είχες..πάνω αριστερά
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν το θυμάμαι. Μάλλον θα ήταν από τον blogger αυτό και κάποια στιγμή σβήστηκε.
Διαγραφή