25/11/2025
Υπάρχει απόλυτη καταπάτηση του δημόσιου χώρου από διάφορες
σιδηροκατασκευές, ταχυδρομικά λόκερ τα λένε και βεβαίως από διάφορα άλλα σπίτια
ανακύκλωσης (κάτι τεράστια γομάρια), τριπλούς κάδους ανακύκλωσης, υπερτροφικά
περίπτερα, τραπεζοκαθίσματα, άλλες κατασκευές με ξύλινα πατάρια, γυάλινα
παραπετάσματα, ανεμιστήρες και θερμάστρες κτλ. Κάποτε λέγαμε ή λέμε και για τα
προεκλογικά κιόσκια, παρότι αυτές οι αηδίες ξεστήνονται μετά από τις εκλογές.
Γενικά, ο καθένας κάνει ό,τι γουστάρει νόμιμα ή παράνομα, εις βάρος του
ελεύθερου δημόσιου χώρου.
Μεγαλώσαμε στην επαρχία των σέβεντις, με τα κάτισχνα περίπτερα, τα ελάχιστα τρίποδα τραπεζάκια στις πλατείες, και τους καστανάδες στις γωνίες το χειμώνα (μέχρι εκεί), και όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα δεν μπορώ παρά να τα αντιμετωπίζω κάπως σαν εχθρική επιδρομή.
>>Σχολεία: Λόκερ για να ελαφρύνει η τσάντα των μαθητών. Το κόστος για την τοποθέτηση ντουλαπιών σε όλα τα δημόσια δημοτικά θα ανέλθει σε 8,5 εκατ. ευρώ<<
Προτείνω να έχουν γαλάζια πόμολα τα λόκερ. Ενώ στο κέντρο κάθε πόρτας τους εγώ θα έβαζα, έτσι σαν διακόσμηση, για να μην είναι κενές, και από μια ωραία ακρίδα...
Μεγαλώσαμε στην επαρχία των σέβεντις, με τα κάτισχνα περίπτερα, τα ελάχιστα τρίποδα τραπεζάκια στις πλατείες, και τους καστανάδες στις γωνίες το χειμώνα (μέχρι εκεί), και όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα δεν μπορώ παρά να τα αντιμετωπίζω κάπως σαν εχθρική επιδρομή.
>>Σχολεία: Λόκερ για να ελαφρύνει η τσάντα των μαθητών. Το κόστος για την τοποθέτηση ντουλαπιών σε όλα τα δημόσια δημοτικά θα ανέλθει σε 8,5 εκατ. ευρώ<<
Προτείνω να έχουν γαλάζια πόμολα τα λόκερ. Ενώ στο κέντρο κάθε πόρτας τους εγώ θα έβαζα, έτσι σαν διακόσμηση, για να μην είναι κενές, και από μια ωραία ακρίδα...
25/11/2025
O Χατζιδάκις ενόσω ζούσε και βασικά στην τελευταία 15ετία της ζωής του, αυτό το εμπορικό πράμα, που αποκαλείται συναυλία, το αντιμετώπιζε με σκεπτικισμό. Φυσικά, όσο ζούσε, ήταν απολύτως υπεύθυνος των επιλογών του και δεν ετίθετο θέμα. Δηλαδή έκρινε ο ίδιος τι τον εξέφραζε αισθητικά και ιδεολογικά και από ’κει και πέρα προχωρούσε. Δεν νομίζω πως υπήρχαν άλλα κριτήρια στις αποφάσεις του. Δηλαδή το να κάνει κάτι απλώς και μόνο για να πουλήσει. Αυτά τα είχε κόψει και απορρίψει από την εποχή του ελληνικού σινεμά στη δεκαετία του ’50 και των «παιδιών του Πειραιά».
Εγώ κρατάω από τις συναυλιακές επιλογές του Χατζιδάκι το ότι πήγε και έπαιξε στο φεστιβάλ Αυγής-Θουρίου, το 1983, αν θυμάμαι καλά (και όχι στο φεστιβάλ της Νεολαίας Πασόκ, και πολύ περισσότερο της ΟΝΝΕΔ τού φίλου του Αβέρωφ), ενώ μετά από την πτώση του κομμουνισμού, την εποχή που βάλλονταν και συκοφαντούνταν οι σχετικές ιδέες πανταχόθεν, είχε τη γενναιότητα να ζητήσει να δώσει συναυλία στο Σπίτι του Λαού στον Περισσό (το έχει πει αυτό η Αλέκα Παπαρήγα σε συνέντευξή της). Και αν τελικά η συναυλία εκείνη δεν δόθηκε ήταν γιατί είχε αρρωστήσει ο Χατζιδάκις, και όχι για άλλο λόγο.
Φυσικά το ΚΚΕ θα τιμούσε τον Μάνο Χατζιδάκι, το 2008, σε μεγάλη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά (χωρίς κομματικά συνθήματα και σφυροδρέπανα σεβόμενο την δική του ιδεολογία, του Χατζιδάκι εννοώ), για τα 90 χρόνια του κόμματος. Και η Παπαρήγα ήταν η πρώτη που θα άνοιγε αυτές τις τιμητικές συναυλίες σε έλληνες συνθέτες, χρόνια πριν από τον Κουτσούμπα.
Θέλω να πω πως ο Χατζιδάκις ήταν απρόβλεπτος για τον μέσο άνθρωπο ή για το μέσο γούστο. Και σήμερα, αν ζούσε, το ίδιο απρόβλεπτος θα ήταν. Δεν ξέρω σε τι θα έλεγε «ναι» τώρα (μπορώ να υποθέσω, αλλά δεν θέλω), αλλά είμαι σίγουρος ότι θα έλεγε όχι σε καθεστωτικές συναυλίες, που θα προσπόριζαν οφέλη στις πλειοψηφίες και στις πάσης φύσεως εξουσίες.
O Χατζιδάκις ενόσω ζούσε και βασικά στην τελευταία 15ετία της ζωής του, αυτό το εμπορικό πράμα, που αποκαλείται συναυλία, το αντιμετώπιζε με σκεπτικισμό. Φυσικά, όσο ζούσε, ήταν απολύτως υπεύθυνος των επιλογών του και δεν ετίθετο θέμα. Δηλαδή έκρινε ο ίδιος τι τον εξέφραζε αισθητικά και ιδεολογικά και από ’κει και πέρα προχωρούσε. Δεν νομίζω πως υπήρχαν άλλα κριτήρια στις αποφάσεις του. Δηλαδή το να κάνει κάτι απλώς και μόνο για να πουλήσει. Αυτά τα είχε κόψει και απορρίψει από την εποχή του ελληνικού σινεμά στη δεκαετία του ’50 και των «παιδιών του Πειραιά».
Εγώ κρατάω από τις συναυλιακές επιλογές του Χατζιδάκι το ότι πήγε και έπαιξε στο φεστιβάλ Αυγής-Θουρίου, το 1983, αν θυμάμαι καλά (και όχι στο φεστιβάλ της Νεολαίας Πασόκ, και πολύ περισσότερο της ΟΝΝΕΔ τού φίλου του Αβέρωφ), ενώ μετά από την πτώση του κομμουνισμού, την εποχή που βάλλονταν και συκοφαντούνταν οι σχετικές ιδέες πανταχόθεν, είχε τη γενναιότητα να ζητήσει να δώσει συναυλία στο Σπίτι του Λαού στον Περισσό (το έχει πει αυτό η Αλέκα Παπαρήγα σε συνέντευξή της). Και αν τελικά η συναυλία εκείνη δεν δόθηκε ήταν γιατί είχε αρρωστήσει ο Χατζιδάκις, και όχι για άλλο λόγο.
Φυσικά το ΚΚΕ θα τιμούσε τον Μάνο Χατζιδάκι, το 2008, σε μεγάλη συναυλία στη Ρωμαϊκή Αγορά (χωρίς κομματικά συνθήματα και σφυροδρέπανα σεβόμενο την δική του ιδεολογία, του Χατζιδάκι εννοώ), για τα 90 χρόνια του κόμματος. Και η Παπαρήγα ήταν η πρώτη που θα άνοιγε αυτές τις τιμητικές συναυλίες σε έλληνες συνθέτες, χρόνια πριν από τον Κουτσούμπα.
Θέλω να πω πως ο Χατζιδάκις ήταν απρόβλεπτος για τον μέσο άνθρωπο ή για το μέσο γούστο. Και σήμερα, αν ζούσε, το ίδιο απρόβλεπτος θα ήταν. Δεν ξέρω σε τι θα έλεγε «ναι» τώρα (μπορώ να υποθέσω, αλλά δεν θέλω), αλλά είμαι σίγουρος ότι θα έλεγε όχι σε καθεστωτικές συναυλίες, που θα προσπόριζαν οφέλη στις πλειοψηφίες και στις πάσης φύσεως εξουσίες.
25/11/2025
Λόγια του Μάνου Χατζιδάκι είναι αυτά...
Πρώτον:
«Δεν είναι ένδειξη αξίας του τραγουδιού, όταν τραγουδιέται από τον κόσμο. Αντιθέτως είναι ένδειξη μη αξίας του τραγουδιού. Ενός βιομηχανικού κατασκευάσματος στα μέτρα των δυνατοτήτων του κόσμου».
Και δεύτερον... ενώ έχει πλέξει το εγκώμιο του Θεοδωράκη, με πολύ φοβερά λόγια, ότι δηλαδή άνθρωποι που έχουν δώσει την ίδια τους τη ζωή για τις ιδέες τους είναι υπεράνω κριτικής (αυτό είναι το νόημα των λόγων του) μετά λέει:
«Είμαστε πολύ διαφορετικοί άνθρωποι (με τον Θεοδωράκη). Κακώς μας συνέδεσαν. Έπαιξε μεγάλο ρόλο η κρητική μας καταγωγή και το –άκης. Εδώ στην Ελλάδα υπάρχει πάντα η τάση να υπάρχουνε οι διαχωρισμοί. Οι φανατισμένες ας πούμε διαχωριστικές γραμμές Βενιζέλος-Κωνσταντίνος, Καραμανλής-Παπανδρέου, Χατζιδάκις-Θεοδωράκης... πάντα υπάρχει αυτό, που είναι αστείο. Δεν έχουν αλήθεια αυτές οι διαχωριστικές γραμμές. Αυτοί οι διαχωρισμοί. Ο κόσμος τις έχει ανάγκη, για να καταλαβαίνει τις προσωπικότητές του. Οι Έλληνες έχουν αυτή την τάση να μάχονται δήθεν με το αντίθετό τους».
Μόνο και μόνο για τις τόσο κακές από αισθητικής πλευράς αφίσες (η μία σαν κακέκτυπο τουριστικής Ελλάδας του ’60 και η άλλη σαν από την παραλιακή της «νύχτας) και με το δίπολο Μίκης-Μάνος σε πρώτο πλάνο (μία εντελώς άστοχη κίνηση και υποτιμητική, κατ’ εμέ, και για τους δύο συνθέτες), κι έχοντας, βεβαίως, κατά νου τα παραπάνω λόγια του Χατζιδάκι κι εγώ θα τις έκοβα στεγνά τις συναυλίες αν ήμουνα κληρονόμος του...
[δεν θα δεχθώ σχόλια εναντίον του γιου του Χατζιδάκι, για άλλα θέματα]
Λόγια του Μάνου Χατζιδάκι είναι αυτά...
Πρώτον:
«Δεν είναι ένδειξη αξίας του τραγουδιού, όταν τραγουδιέται από τον κόσμο. Αντιθέτως είναι ένδειξη μη αξίας του τραγουδιού. Ενός βιομηχανικού κατασκευάσματος στα μέτρα των δυνατοτήτων του κόσμου».
Και δεύτερον... ενώ έχει πλέξει το εγκώμιο του Θεοδωράκη, με πολύ φοβερά λόγια, ότι δηλαδή άνθρωποι που έχουν δώσει την ίδια τους τη ζωή για τις ιδέες τους είναι υπεράνω κριτικής (αυτό είναι το νόημα των λόγων του) μετά λέει:
«Είμαστε πολύ διαφορετικοί άνθρωποι (με τον Θεοδωράκη). Κακώς μας συνέδεσαν. Έπαιξε μεγάλο ρόλο η κρητική μας καταγωγή και το –άκης. Εδώ στην Ελλάδα υπάρχει πάντα η τάση να υπάρχουνε οι διαχωρισμοί. Οι φανατισμένες ας πούμε διαχωριστικές γραμμές Βενιζέλος-Κωνσταντίνος, Καραμανλής-Παπανδρέου, Χατζιδάκις-Θεοδωράκης... πάντα υπάρχει αυτό, που είναι αστείο. Δεν έχουν αλήθεια αυτές οι διαχωριστικές γραμμές. Αυτοί οι διαχωρισμοί. Ο κόσμος τις έχει ανάγκη, για να καταλαβαίνει τις προσωπικότητές του. Οι Έλληνες έχουν αυτή την τάση να μάχονται δήθεν με το αντίθετό τους».
Μόνο και μόνο για τις τόσο κακές από αισθητικής πλευράς αφίσες (η μία σαν κακέκτυπο τουριστικής Ελλάδας του ’60 και η άλλη σαν από την παραλιακή της «νύχτας) και με το δίπολο Μίκης-Μάνος σε πρώτο πλάνο (μία εντελώς άστοχη κίνηση και υποτιμητική, κατ’ εμέ, και για τους δύο συνθέτες), κι έχοντας, βεβαίως, κατά νου τα παραπάνω λόγια του Χατζιδάκι κι εγώ θα τις έκοβα στεγνά τις συναυλίες αν ήμουνα κληρονόμος του...
[δεν θα δεχθώ σχόλια εναντίον του γιου του Χατζιδάκι, για άλλα θέματα]
24/11/2025
Υπάρχουν κάποια τραγούδια του Χατζιδάκι που μπορείς να τ' ακούσεις και από άλλους τραγουδιστές, αλλά μερικά δεν έχει νόημα να ακουστούν από κανέναν άλλον, παρά μόνον από εκείνους που διάλεξε ο ίδιος να τα πούνε...
Δηλαδή λέγεσαι Μποφίλιου ή Χαρούλης και θέλεις να πεις Χατζιδάκι; Θα το συζητήσουμε... Αλλά άμα θες να πεις ένα τραγούδι σαν αυτό θα φας... φερμπότεν. Εννοώ πως θα σταματήσεις αυτοστιγμεί να τραγουδάς, θα έχεις δίπλα το πικάπ, θα έχεις τη βελόνα απίκο στο τραγούδι, θα κατέβεις από τη σκηνή και θα αφήσεις τα ηχεία να αναλάβουν τα υπόλοιπα. Για να 'μαστε ξηγημένοι.
https://www.youtube.com/watch?v=_mgYRiZriik
Υπάρχουν κάποια τραγούδια του Χατζιδάκι που μπορείς να τ' ακούσεις και από άλλους τραγουδιστές, αλλά μερικά δεν έχει νόημα να ακουστούν από κανέναν άλλον, παρά μόνον από εκείνους που διάλεξε ο ίδιος να τα πούνε...
Δηλαδή λέγεσαι Μποφίλιου ή Χαρούλης και θέλεις να πεις Χατζιδάκι; Θα το συζητήσουμε... Αλλά άμα θες να πεις ένα τραγούδι σαν αυτό θα φας... φερμπότεν. Εννοώ πως θα σταματήσεις αυτοστιγμεί να τραγουδάς, θα έχεις δίπλα το πικάπ, θα έχεις τη βελόνα απίκο στο τραγούδι, θα κατέβεις από τη σκηνή και θα αφήσεις τα ηχεία να αναλάβουν τα υπόλοιπα. Για να 'μαστε ξηγημένοι.
https://www.youtube.com/watch?v=_mgYRiZriik
24/11/2025
«Κάτω από την γνωστή ιστορία της Ευρώπης κυλάει μια άλλη υπόγεια. Αυτή αποτελείται από το πεπρωμένο των ενστίκτων και των απωθημένων ανθρώπινων παθών, των εκφυλισμένων από τον πολιτισμό»
T.W. Adorno - M.Horkheimer
(από τη «Διαλεκτική του Διαφωτισμού», 1947)
«Βιτρίνες λουσμένες στο φως / φιγούρες εικόνες θυμίζουν ανθρώπους / που επάνω τους άφησε τα ίχνη του ο πολιτισμός» (χαμόγελο)
[Ηλίας Ασβεστόπουλος 2002 «Πόλα», 1975)
Κι ας την έθαβε την «Πόλα» ο Αργύρης, όπως είχα γράψει πριν από λίγο καιρό... δες στα σχόλια...
https://www.youtube.com/watch?v=gRTmuuwDRCE&list=RDgRTmuuwDRCE&start_radio=1
«Κάτω από την γνωστή ιστορία της Ευρώπης κυλάει μια άλλη υπόγεια. Αυτή αποτελείται από το πεπρωμένο των ενστίκτων και των απωθημένων ανθρώπινων παθών, των εκφυλισμένων από τον πολιτισμό»
T.W. Adorno - M.Horkheimer
(από τη «Διαλεκτική του Διαφωτισμού», 1947)
«Βιτρίνες λουσμένες στο φως / φιγούρες εικόνες θυμίζουν ανθρώπους / που επάνω τους άφησε τα ίχνη του ο πολιτισμός» (χαμόγελο)
[Ηλίας Ασβεστόπουλος 2002 «Πόλα», 1975)
Κι ας την έθαβε την «Πόλα» ο Αργύρης, όπως είχα γράψει πριν από λίγο καιρό... δες στα σχόλια...
https://www.youtube.com/watch?v=gRTmuuwDRCE&list=RDgRTmuuwDRCE&start_radio=1
24/11/2025
Βρήκα αυτό στο goodreads. Αναρτήθηκε στις 29/10 από κάποιον αναγνώστη ονόματι Costas..., αλλά εγώ το είδα τώρα.
>>Το βιβλίο του δισκορύχου Φώντα Τρούσα είναι ένα έργο που συνδυάζει ιστορική έρευνα, κοινωνιολογική ανάλυση και βαθιά αγάπη για τη μουσική. Μια πολυσέλιδη, ερευνητικά θεμελιωμένη και ταυτόχρονα προσωπική κατάθεση για τη γέννηση και τη διαμόρφωση της ελληνικής ροκ κουλτούρας. Ο συγγραφέας προσεγγίζει τη μουσική όχι απλώς ως ήχο ή ρεύμα νεανικής διασκέδασης, αλλά ως καθρέφτη μιας ολόκληρης εποχής που άλλαζε ριζικά — κοινωνικά, πολιτικά και αισθητικά.
Από την αρχή, τίθεται το πλαίσιο της λεγόμενης «μακράς δεκαετίας του '60», μιας περιόδου που εκτείνεται από τα μέσα της δεκαετίας του '50 έως και τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης (1974-75). Στόχος είναι να καταδειχτεί ότι οι ροκ δονήσεις στην Ελλάδα δεν ήρθαν ως απλή εισαγωγή από τη Δύση, αλλά ως σύμπτωμα μιας κοινωνίας που αναζητούσε ταυτότητα, ελευθερία και, γιατί όχι, ρήξη με τα βαρίδια του παρελθόντος. Η επιλογή του όρου «αντι-ανάγνωση» φανερώνει την πρόθεση να ξαναδούμε την ιστορία χωρίς τα παραμορφωτικά φίλτρα της νοσταλγίας ή της επιφανειακής χρονογράφησης.
Ο συγγραφέας χαρτογραφεί σχολαστικά τις συνθήκες μέσα στις οποίες το ελληνικό ροκ αναπτύχθηκε: από τα πρώτα συγκροτήματα και τις μουσικές επιρροές μέχρι τις αντιδράσεις της κοινωνίας, της εκκλησίας και του (μετεμφυλιακού) κράτους. Δείχνει πως η ροκ σκηνή αλληλεπίδρασε με τη νεολαία, την πολιτική αμφισβήτηση, αλλά και με τα αδιέξοδα της εποχής — μια σχέση συχνά αντιφατική, η οποία εκτείνεται από τη ρομαντική επανάσταση ως την καλλιτεχνική προσαρμογή.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύνδεση της διεθνούς ροκ κουλτούρας με την ελληνική πραγματικότητα. Ο Τρούσας συγκρίνει την επιρροή φαινομένων όπως οι Beatles, το ζευγάρι Λένον και Γιόκο Όνο ή οι Rolling Stones με τα όσα συνέβαιναν στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και αλλού. Μέσα από αυτά τα παραδείγματα, επιχειρεί να κατανοήσει πως οι παγκόσμιες τάσεις μεταφράστηκαν -συχνά ατελώς και ανορθόδοξα- σε μια χώρα που βίωνε μακρά περίοδο λογοκρισίας, συντηρητισμό, πολιτική καταπίεση και εντέλει στρατιωτική δικτατορία.
Ένα μεγάλο ατού του βιβλίου είναι ότι δεν εξιδανικεύει γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις. Ο Τρούσας αναγνωρίζει τις αντιφάσεις της ελληνικής ροκ σκηνής, τους περιορισμούς, τις απομιμήσεις, τις πολιτικές σιωπές, αλλά και τη δύναμή της να επιμένει δημιουργικά. Η κριτική του είναι ψύχραιμη και τεκμηριωμένη, δείχνοντας ότι το ροκ στην Ελλάδα δεν ήταν ποτέ μόνο μουσική· ήταν μια πολιτισμική πράξη αντίστασης αλλά ταυτόχρονα και κομφορμισμού, πάντα μέσα στα ασφυκτικά πλαίσια και τις συνθήκες της εποχής.<<
Βρήκα αυτό στο goodreads. Αναρτήθηκε στις 29/10 από κάποιον αναγνώστη ονόματι Costas..., αλλά εγώ το είδα τώρα.
>>Το βιβλίο του δισκορύχου Φώντα Τρούσα είναι ένα έργο που συνδυάζει ιστορική έρευνα, κοινωνιολογική ανάλυση και βαθιά αγάπη για τη μουσική. Μια πολυσέλιδη, ερευνητικά θεμελιωμένη και ταυτόχρονα προσωπική κατάθεση για τη γέννηση και τη διαμόρφωση της ελληνικής ροκ κουλτούρας. Ο συγγραφέας προσεγγίζει τη μουσική όχι απλώς ως ήχο ή ρεύμα νεανικής διασκέδασης, αλλά ως καθρέφτη μιας ολόκληρης εποχής που άλλαζε ριζικά — κοινωνικά, πολιτικά και αισθητικά.
Από την αρχή, τίθεται το πλαίσιο της λεγόμενης «μακράς δεκαετίας του '60», μιας περιόδου που εκτείνεται από τα μέσα της δεκαετίας του '50 έως και τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης (1974-75). Στόχος είναι να καταδειχτεί ότι οι ροκ δονήσεις στην Ελλάδα δεν ήρθαν ως απλή εισαγωγή από τη Δύση, αλλά ως σύμπτωμα μιας κοινωνίας που αναζητούσε ταυτότητα, ελευθερία και, γιατί όχι, ρήξη με τα βαρίδια του παρελθόντος. Η επιλογή του όρου «αντι-ανάγνωση» φανερώνει την πρόθεση να ξαναδούμε την ιστορία χωρίς τα παραμορφωτικά φίλτρα της νοσταλγίας ή της επιφανειακής χρονογράφησης.
Ο συγγραφέας χαρτογραφεί σχολαστικά τις συνθήκες μέσα στις οποίες το ελληνικό ροκ αναπτύχθηκε: από τα πρώτα συγκροτήματα και τις μουσικές επιρροές μέχρι τις αντιδράσεις της κοινωνίας, της εκκλησίας και του (μετεμφυλιακού) κράτους. Δείχνει πως η ροκ σκηνή αλληλεπίδρασε με τη νεολαία, την πολιτική αμφισβήτηση, αλλά και με τα αδιέξοδα της εποχής — μια σχέση συχνά αντιφατική, η οποία εκτείνεται από τη ρομαντική επανάσταση ως την καλλιτεχνική προσαρμογή.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σύνδεση της διεθνούς ροκ κουλτούρας με την ελληνική πραγματικότητα. Ο Τρούσας συγκρίνει την επιρροή φαινομένων όπως οι Beatles, το ζευγάρι Λένον και Γιόκο Όνο ή οι Rolling Stones με τα όσα συνέβαιναν στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και αλλού. Μέσα από αυτά τα παραδείγματα, επιχειρεί να κατανοήσει πως οι παγκόσμιες τάσεις μεταφράστηκαν -συχνά ατελώς και ανορθόδοξα- σε μια χώρα που βίωνε μακρά περίοδο λογοκρισίας, συντηρητισμό, πολιτική καταπίεση και εντέλει στρατιωτική δικτατορία.
Ένα μεγάλο ατού του βιβλίου είναι ότι δεν εξιδανικεύει γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις. Ο Τρούσας αναγνωρίζει τις αντιφάσεις της ελληνικής ροκ σκηνής, τους περιορισμούς, τις απομιμήσεις, τις πολιτικές σιωπές, αλλά και τη δύναμή της να επιμένει δημιουργικά. Η κριτική του είναι ψύχραιμη και τεκμηριωμένη, δείχνοντας ότι το ροκ στην Ελλάδα δεν ήταν ποτέ μόνο μουσική· ήταν μια πολιτισμική πράξη αντίστασης αλλά ταυτόχρονα και κομφορμισμού, πάντα μέσα στα ασφυκτικά πλαίσια και τις συνθήκες της εποχής.<<
22/11/2025
Άκουγα χθες μια καινούρια ηχογράφηση της Σαβίνας Γιαννάτου, improv, με βοκαλισμούς και μου θύμισε ρε φίλε, σε κάποιο σημείο, τον Μπάλλο του Σαββόπουλου, εκεί όπου ο Διονύσης αρχίζει τα... γκουχ, γκουχ... μετά το 13ο λεπτό (άκου στα σχόλια, στο σημείο που έχω επιλέξει), ενώ από κάτω συνοδεύουν με μανιακό τρόπο τα κρουστά. Αν απομονώσεις αυτό το σημείο και το ακούσεις μόνο του είναι εντελώς free improv.
Να πούμε ευθαρσώς ότι ο Μπαλλος είναι το κορυφαίο άλμπουμ στην ιστορία της ελληνικής δισκογραφίας (και όχι απλά του ελληνικού ροκ), επειδή έχει (και) «τα πάντα» μέσα, για να τελειώνουμε επιτέλους;
update
[ευχαριστώ όλους και όλες που σχολίασαν]


Σχόλια από το fb στο ποστ "Άκουγα χθες μια καινούρια ηχογράφηση της Σαβίνας Γιαννάτου"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντας Τρούσας
https://youtu.be/EVo8Sov2ToI?t=804
Διονύσης Σαββόπουλος - Μπάλλος - Official Audio Release
Stathis Georgoussis
Αυτός είναι ο επιθανάτιος ρόγχος στον Μπαλλο! Στο 13.30. Ο θάνατος του ήρωα. Αφού ο χορός του τον έχει κλείσει από παντού. Μετά ανασταίνεται και μοιράζει ψωμί και παγούρι και τον βλέπουν σαν νεκρό. Και έτσι παλι ξαναξεκιναει ο Μπαλλος. Με τα ίδια κρόταλα και Σύγχυση του επιθανάτιου ρογχου, αλλά τώρα λέγοντας 'ξανα, ξανά, ξανά, ξανά, ξανά'. Ο Μπάλος είναι μια νεκρανάσταση σε λούπα.
(Οπότε ναι! Είναι το κορυφαίο άλμπουμ της ελληνικής δισκογραφίας! Χαχα..)
Πάνος Παπαστεργίου
γιατί όλο τούτον τον καιρό με είχαν για πεθαμένο, και πίνανε γλυκό κρασί ψωμάκι σιταρένιο(μυστικός δείπνος sic),αφού με καλωσόρισαν, αφού με βαρεθήκαν, κατάλαβαν την φάρσα μου και μ αρνήθηκαν, άσε τα θαύματα τη μάσκα πέταξε... ως άθεος εκλαμβάνω το μήνυμα κάπως αλλιώς...
Vassilis Serafimakis
Stathis Georgoussis Πάνος Παπαστεργίου
Γιά τα μένα, ταπεινώς, ο Σαββόπουλος ήδη (αποτολμάει και) μιλάει γιά συνολικά τον τόπο αυτόν όπου (όπως όλοι μας έτυχε και) γεννήθηκε -- η ηχητική υπόμνηση είναι και έκπληξη: πώς γίνεται να ζεί ακόμα; Δεν έχει απαντήσεις ούτε μιλάει από καθέδρας, ψάχνεται κι αγωνιά, σίγουρα όμως όχι απλά γιά το σαρκίον.
Και συγγνώμη γιά τούς σκαριμπισμούς.
Panagiotis Peristrefomenos
Κ μόνο για την ενορχήστρωση και παραγωγή αξίζει 5 στα 5 αστέρια αυτός ο δίσκος
Thanasis Boyiopoulos
Ποιός είναι ροκ;
Panagiotis Kontis
Ναι
Στάθης Δρογώσης
ναι!
Giorgos Poulios
Όχι και το κορυφαίο. Τι είναι αυτά που λες ;;;;
Φώντας Τρούσας
μου ξέφυγε μωρέ... βιάστηκα... joy division οι κορυφαίοι όλων των εποχών από τα σπήλαια μέχρι το 6.500 μΧ.
Giorgos Poulios
κάνατε τον αντιγραφέα του Bob Dyllan και πανηγυρτζή ίνδαλμα
Nickos Ventouras
Σαχλαμάρες
Φώντας Τρούσας
άστονε μωρέ μη δίνεις σημασία, έχουν πλάκα αυτοί
Giorgos Poulios
ποιοι αυτοί ρε φωστήρα εσύ; Αν δεις τη συλλογή βινυλίων μου θα τρομάξεις
Χριστοφίλης Γιαννης
ειρωνικά έτσι;
Vassilis Serafimakis
Αγαπητέ Giorgos Poulios αν είναι έτσι να μετριώνται οι περί μουσικής αντιλήψεις τότε μαθηματικά καλύτερα όλων αντιλαμβάνονται μουσική οι ιδιοκτήτες παραγωγής δίσκων. (Α ναι, κι ο Γιάννης Πετρίδης.)
Patritsopoulos Nikos
ο Ντυλαν τον αντεγραψε
Γιώργος Γιαννόπουλος
Ξανάκουσα κι εγώ τώρα αυτό το οργιαστικό απόσπασμα, και είπα "να ένας αντιγραφέας του ντύλαν"
Cristobal Cinturón
κι εγω, ακούγοντας το Ζεϊμπέκικο, τη Μαύρη Θάλασσα και τους Αχαρνής, πάντα αυτό σκέφτομαι! Περίεργα πράγματα!
Cristobal Cinturón
Κι όταν ακούω το Μακρύ Ζεϊμπέκικο για το Νίκο σκέφτομαι "Να, ένας πανηγυρτζής!"
Γιάννης Τσουκαλάς
χρόνια το φωνάζω, μαζί με τον Μεγάλο Ερωτικο ομως
Natasa Moysoglou
Ναι μόνο που πρέπει να καταλάβουμε ότι είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς πολλών μουσικών άνευ των οποίων ο Σαββόπουλος δεν θα μπορούσε να τον παράξει
Φώντας Τρούσας
Δεν ισχύει αυτό. Η συμβολή των μουσικών είναι πάντα σημαντική σε μία εγγραφή (σε όποια εγγραφή), αλλά αν αντί γι' αυτούς που παίζανε στον Μπάλλο ήταν άλλοι (στο βρώμικο ψωμί είναι άλλοι ας πούμε) πάλι το αποτέλεσμα θα ήταν μαγικό. Η διαφορά είναι ο Σαββόπουλος, και μόνον ο Σαββόπουλος, όχι οι μουσικοί που τον συνοδεύουν. Για το Άξιον Εστί ή για τον Μεγάλο Ερωτικό (που είχαν μέσα μεγάλους μουσικούς, μεγαλύτερους απ' αυτούς που παίζουν στον Μπάλλο) γιατί δεν το λέμε αυτό; Άρα, όταν το λένε κάποιοι για τον Σαββόπουλο θέλουν απλώς να τον μειώσουν και αυτό εγώ το θεωρώ γελοίο και απαράδεκτο.
Στεφ Σέρελης
Να το πούμε
Γιωργος Βουδουρης
ΔιαγραφήΈχει ακουστεί και το ρεμπέτικο να ..δηλώνεται σαν «ελληνικό ροκ»! ..ασφαλώς και δεν το έχει ανάγκη το «είδος» που αναδύθηκε πηγαία από τις ρίζες. τα βιώματα των ευρύτερων κοινωνικών στρωμάτων που πύκνωναν τα αστικά κέντρα στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Το ρεμπέτικο για τους εκφραστές του ήταν τρόπος ζωής-έκφρασης, κοινής αναφοράς και ταύτισης με τον λαό και τους καημούς του. Αν ο «Μπάλος» του Σαββόπουλου είναι το €λληνικό ροκ ..μάλλον δεν είναι ακριβώς «ροκ». Ίσως γιατί έχει τα «πάντα»! Συνυπάρχουν στοιχεία αφρικανικά, βαλκανικά, διονυσιακά και διθυραμβικά, εμβατηριακά και σεληνιακά όπου οι εναλλαγές από το ολόγιομο φεγγάρι που απλώνει εναν ασημένιο ιστό πάνω στην πλάση, πάμε στις βροντές και τα μαύρα σύννεφα που τό έκρυψαν πίσω τους και ξανά με ένα μηνίσκο σαν κομμένο νύχι, διαδοχικά σεληνιακοί μήνες σε ..τάιμ λάπς,.. άγουν και φέρουν τους ακροατές. Υπάρχει αφήγημα που μας ψυχαγωγεί; υπάρχει μήπως ένα στοιχείο ενωτικό που μας συγκροτεί; Φέρνω στο νού μου τον Βασίλη Ραφαηλίδη να εξηγεί στο παιδί του όταν τον είδε σε ερωτικές περιπτύξεις με την μητέρα, την φύση της ερωτικής έλξης και στην εκδήλωση του «οίστρου» σαν απόλυτα φυσικό συμβάν σε αντίθεση με την «οιστρηλασία» που είναι διαβολική κατασκευή με ενορχήστρωση και ενορχηστρωτή.! Και κάποιοι υπήρξαν ..μαέστροι της χειραγώγησης. Ευτυχώς μέχρι που θα τους πάρουν χαμπάρι.
Irene Evripidou
Πως μπορώ να καταλάβω τον Μπαλλο?
Φώντας Τρούσας
Εγώ τον έχω ακούσει κάποιες εκατοντάδες φορές και δεν μπορώ να τον καταλάβω. Τα αριστουργήματα είναι μάλλον μάταιο να τα εκλογικεύεις. Αρκεί και μόνο να τα νοιώθεις.
Vagelis Markantonis
αυτό είναι το ωραιότερο σχόλιο και η πιο εύστοχη ερώτηση που έχω διαβάσει. Προσπάθησα κι εγώ στην αρχή να καταλάβω (πριν δεκαετίες)... Ευτυχώς, αρκετά νωρίς αντιλήφθηκα ότι ο σκοπός δεν είναι τόσο να "καταλάβω" κάτι όσο το να απολαύσω. Από τότε που το ένιωσα αυτό περνάω φανταστικά όποτε ακούω και τον Μπαλλο και άλλα αριστουργήματα
Dimitrios Kambakos
Google translate
Θοδωρής Μανίκας
με όλο τον σεβασμό, κάτι που ποτέ μου δεν κατάλαβα, από μισόν αιώνα πίσω, με τα αστεράκια και τις βαθμολογίες στις κριτικές, μέχρι τον ανωτερω αφορισμό σου περί κορυφαίου δίσκου, είναι το εξής: τί είναι η (ρευστή) έννοια της (ποπ/ροκ/whatever) μουσικής που αγαπάμε;... Άλμα επί κοντώ είναι, ή κάτι άλλο μετρήσιμο, για να παίρνουμε το υποδεκάμετρο και να λέμε 'ιδού ο καλύτερος' και 'ιδού ο λιγότερο καλός', κ.ο.κ.; Αφαιρεί από το μεγαλείο της μουσικής αυτή η εμμονή και κάνει τους μουσικούς κάτι σα ραλίστες που τρέχουν να φτάσουν πρώτοι στο τέρμα, ενώ, στην πραγματικότητα, 4λεπτα τραγουδάκια φτιάχνουν, να ανακουφίσουν την ψυχούλα μας... Χιλιάδες οι ωραίοι δίσκοι παγκοσμίως, χιλιάδες οι άξιοι μουσικοί όπου της γης, ...όλα καλά!
Φώντας Τρούσας
Εγώ δεν βάζω αστεράκια στις κριτικές, όπως ίσως ξέρεις. Και το κορυφαίο άλμπουμ που λέω είναι προσωπική κρίση. Έχει να κάνει με το δέσιμο που έχω με τον συγκεκριμένο δίσκο 45 χρόνια. Έχω μεγαλώσει με αυτόν, τον ακούω σε όλες τις φάσεις της ζωής μου και πάντα βρίσκω σε αυτόν νέα κρυμμένα στοιχεία. Ναι, για μένα είναι κατά πάσα πιθανότητα ό,τι πιο σημαντικό έχω ακούσει στην ελληνική μουσική από το '60 και μετά. Δεν με αγγίζει ούτε όσο με αγγίζει το "Άξιον Εστί", ούτε όσο με αγγίζει το "Ματωμένος Γάμος / Παραμύθι χωρίς όνομα". Αυτά είναι προσωπικά ζητήματα, το ξαναλέω, και τα "γιατί" είναι επίσης προσωπικά και όχι πάντα ευκόλως ανακοινώσιμα. Κι επειδή το facebook είναι ένα προσωπικό ημερολόγιο, γι' αυτό το γράφω εδώ. Και όχι σ' ένα άρθρο μου ας πούμε. Δεν θα έκανα ποτέ ένα άρθρο για να εξηγήσω γιατί ο Μπάλλος είναι ο κορυφαίος δίσκος της ελληνικής δισκογραφίας. Θα ήταν σαν να προσπαθούσα να πείσω τον εαυτό μου γι' αυτό - ενώ εγώ είμαι πεπεισμένος.
Θοδωρής Μανίκας
ΔιαγραφήΝαι, ρε συ, Φώντας Τρούσας, δεν τις χρειάζομαι τις επεξηγήσεις, τα ξέρω όλα αυτά και τα σέβομαι, για αυτό κι άν είδες, εξ αρχής έγραψα 'με όλο τον σεβασμό'... Και πουθενά δεν είπα ότι βάζεις ΕΣΥ αστεράκια. Αντιθέτως το τόνισα σαφέστατα: 'μισόν αιώνα πίσω, με τα αστεράκια και τις βαθμολογίες'... Κι όπως ξεκίνησα όσα έγραψα 'με όλο τον σεβασμό', έτσι τελείωσα με το 'όλα καλά!'... Σεβάσου κι εσύ τη δική μου άποψη, δεν την έγραψα γιατί δεν σέβομαι τη θέση σου, αλλά απλώς γιατί αποτελεί τη δική μου θέση, σε ένα ζήτημα που με έχει απασχολήσει εδώ και καμμιά 45ριά χρόνια...
Φώντας Τρούσας
Μα τη σέβομαι την άποψή σου. Αυτό είναι αυτονόητο. Κάθε άποψη που είναι γραμμένη κόσμια είναι σεβαστή και τιμητική για μένα. Υπό την έννοια πως όποιος έρχεται να σχολιάσει στον τοίχο μου με τιμά.
Περ. Γ. Πρασούλας
πράγματι ο Μπαλλος είναι το κορυφαίο άλμπουμ στην ιστορία του ελληνικού ροκ και... = ας είν' καλά τά Μπουρμπούλια...
Φώντας Τρούσας
Να απαντήσω και σε σένα αυτό που έγραψα παραπάνω... Η συμβολή των μουσικών είναι πάντα σημαντική σε μία εγγραφή (σε όποια εγγραφή), αλλά αν αντί γι' αυτούς που παίζανε στον Μπάλλο ήταν άλλοι (στο βρώμικο ψωμί είναι άλλοι ας πούμε) πάλι το αποτέλεσμα θα ήταν μαγικό. Η διαφορά είναι ο Σαββόπουλος, και μόνον ο Σαββόπουλος, όχι οι μουσικοί που τον συνοδεύουν. Για το Άξιον Εστί ή για τον Μεγάλο Ερωτικό (που είχαν μέσα μεγάλους μουσικούς, μεγαλύτερους απ' αυτούς που παίζουν στον Μπάλλο) γιατί δεν το λέμε αυτό; Άρα, όταν το λένε κάποιοι για τον Σαββόπουλο θέλουν απλώς να τον μειώσουν και αυτό εγώ το θεωρώ γελοίο και απαράδεκτο.
Περ. Γ. Πρασούλας
ο ίδιος ο Σαββόπουλος έχει αναγνωρίσει τήν πολύ σημαντική συμβολή των μουσικών κι αυτό το δείχνει έμπρακτα και στην διαθήκη του..
Vangelis Aragiannis
φυσικά και είναι όλοι τους σπουδαίοι μουσικοί. Δεν λέει κανείς το αντίθετο. Αλλά έκαναν κάτι ανάλογο χωρίς τον Σαββόπουλο;
Φώντας Τρούσας
Περ. Γ. Πρασούλας Καλά έκανε και την αναγνώρισε και μπράβο του (δεν το λέω ειρωνικά φυσικά), αλλά σημασία έχει το τι λέμε εμείς. Ο Σαββόπουλος είναι ο δημιουργός, οι άλλοι είναι οι εκτελεστές. Ο ρόλος τους είναι σημαντικός, αλλά δεν μπορεί να συγκριθεί με το ρόλο του Σαββόπουλου. Άλλα είναι τα εργαλεία και άλλο είναι ο μάστορας. Εργαλεία βρίσκεις καλούς μάστορες δεν βρίσκεις.
Spyros Chrysikopoulos
Ήρεμα...
Stathis Nikokavouras
Τα διαβαζει αυτα στον παραδεισο ο Σπαθας με τον Τονυ τον Τουρκογιωργη τον Βαγγελη Παπαθανασιου την ωρα που παιζουν queen of the universe ,starvation ,mountains οτι αυτο ειναι το καλυτερο και γελανε.κατι φωναξαν απο διπλα για 666 για fos οι αλλοι...πεταχτηκε και ο μικρουτσικος και ειπε πειτε του φωντα οτι ροκ ειναι ο γουιλυ ο νεγρος θερμαστης,ο βασιλης, ,τα απεραντα χωραφια του τουρνα .....
Φώντας Τρούσας
Το ροκ, με όλη τη σημασία της λέξης (όχι με μισή) που έκανε ο Σαββόπουλος στην Ελλάδα το 1971-72 δεν το έκανε κανένας άλλος και σε καμία άλλη εποχή. Τελεία σε αυτό (για μένα).
ευαγγελος κατσικοκερης
ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΠΩ ΤΙΠΟΤΑ ....ΒΑΖΩ ΑΜΕΣΩΣ ...ΑΜΒΡΑΧΑΣ....
Σχόλια από το fb στο ποστ "Βρήκα αυτό στο goodreads. Αναρτήθηκε στις 29/10 από κάποιον αναγνώστη ονόματι Costas..., αλλά εγώ το είδα τώρα"...
ΑπάντησηΔιαγραφήNickos Ventouras
Το πως είναι δομημένο και η γλώσσα μοιάζει να έχει κάνει χρήση ΑΙ στο να το γράψει. To πέρασα από ένα AI Detector, και συμφωνεί.
Φώντας Τρούσας
Τι να σου πω δεν ξέρω, πάντως καλά τα λέει σε γενικές γραμμές.
Yannis Raouzeos
Δεν τον ξέρω τον κύριο, πάντως Νίκο , δεν είναι ακριβείς οι Detectors σε πολλές περιπτώσεις. Ακαδημαϊκός γνωστός μου με μεγάλη παραγωγή κειμένων, ως πείραμα εργασίας επεδίωξε να τσεκάρει την αξιοπιστία των Detectors. Κατέληξε σε περιπτώσεις να του βγάζουν ως AI created κείμενα του, που είχαν γραφτεί ως ερευνητικές εργασίες, ΠΡΙΝ από την εμφάνιση του ΑΙ. Θέλουν δουλειά όλα αυτά ακόμη.
Nickos Ventouras
το γνωρίζω, έχουν σημαντικά περιθώρια λάθος. Αλλά δεν ξεκίνησα από τον detector, ξεκίνησα αναγνωρίζοντας κλασσικό ύφος και σύνταξη AI, με AI-σμους, γι' αυτό και το πέρασα από έναν από περιέργεια.
Konstantin Mixos
εντυπωσιάστηκα με αυτό που έγραψες διότι δεν ηξερα οτι υπάρχουν και μόλις πέρασα ένα κείμενο μου στο φβ του 2014 από ένα AIdetectοr και μου το έβγαλε 93% ΑΙ. Εβαλα ένα που μόνο είχε τυπωθεί του 1991 το ξαναέβγαλε 93%. Οπότε είτε εγω γράφω μηχανικά, είτε όλες οι εταιρείες ΑΙ με έχουν σαν πρότυπο, είτε τα detector είναι σαν τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, μεροληπτουν υπέρ του χρηματοδότη
Nickos Ventouras
δεν ξέρω το κείμενο ή τον detector που χρησιμοποίησες, αλλά το AI στο συγκεκριμένο φαίνεται με το μάτι, γι'αυτό και το πέρασα από ένα, δεν ξεκίνησα από τον detector.
Έχει κάμποσα βασικά χαρακτηριστικά που έχουν μελετηθεί αρκετά, και πέφτει σε αυτά εκτενώς. Ένα παράδειγμα που θεωρείται καραμπινάτη ένδειξη (όχι απόδειξη) για AI είναι οι συνεχείς τριπλέτες τύπου:
ιστορική έρευνα, κοινωνιολογική ανάλυση και βαθιά αγάπη για τη μουσική.
πολυσέλιδη, ερευνητικά θεμελιωμένη και ταυτόχρονα προσωπική
κοινωνικά, πολιτικά και αισθητικά.
ταυτότητα, ελευθερία και, γιατί όχι, ρήξη με τα βαρίδια του παρελθόντος.
της κοινωνίας, της εκκλησίας και του (μετεμφυλιακού) κράτους
με τη νεολαία, την πολιτική αμφισβήτηση, αλλά και με τα αδιέξοδα της εποχής
γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις.
κλπ.
Είναι επίσης εμφανές στο γενικό ρομποτικό στυλ της παρουσίασης, με το μηδενικό προσωπικό ύφος και έκφραση - σαν λήμμα Wikipedia, που όποιος έχει δεί σχετικά κείμενα και συζητήσεις για AI generated essays, το αναγνωρίζει αμέσως.
Φώντας Τρούσας
Σημασία έχει ότι είναι ok αυτά που γράφει. Γιατί εδώ μπορεί να πάρεις κανονικούς ανθρώπους (αν υποθέσουμε δηλαδή ότι το κείμενο είναι ψεύτικο) και να σου γράφουν άλλα αντί άλλων. Να μην έχουν καταλάβει τίποτα από το βιβλίο. Τι να την κάνεις την προσωπική άποψη κάποιου που μπορεί να μην ξέρει τι του γίνεται γι' αυτά τα θέματα?
Nickos Ventouras
αυτό είναι αλήθεια, μπορεί η ΑΙ να μην έχει «ψυχή» και χαρακτήρα, αλλά ξέρει να γράφει καλύτερα από τους περισσότερους σήμερα
Tania H. Bekta
εννοειται οτι ειναι ai. Μπαμ κανει
Σχόλια από το fb στο ποστ "«Κάτω από την γνωστή ιστορία της Ευρώπης κυλάει μια άλλη υπόγεια"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΦώντας Τρούσας
Και ο Αργύρης Ζήλος, από τον «Ήχο» [τεύχος #26, Μάιος 1975], πάλι για την «Πόλα»: «Αν είχατε την απορία, αν θα μπορούσε ποτέ να κατασκευαστεί ένας τόσο άσχημος δίσκος, τώρα ξέρετε... Υπάρχει και μπορείτε κι εσείς να τον ακούσετε. Δυστυχώς».
https://www.lifo.gr/.../ilias-asbestopoylos-kai-2002-50...
LIFO.GR
Ηλίας Ασβεστόπουλος και 2002: 50 χρόνια από το άλμπουμ «Ο Σιδερένιος Άνθρωπος» | LiFO
Vassilis Serafimakis
: "Προσωπικά, δεν πιστεύω να υπήρξε χειρότερη χρονιά για την ξένη μουσική, εκείνη τη δεκαετία, από το 1975."
Γιά το ναδίρ εκείνης τής περιόδου έγραφε και τά'χωνε θυμάμαι το καλό περιοδικό Creem, με Lester Bangs μέσα και δέ συμμαζεύεται. Βιομηχανική πόλη το Ντητρόϊτ, δεν είχε χώρο γιά πολύ ψέμμα. Χαμπάρι δεν πήρε το Rolling Stone! Κοιλοπονούσε η σκηνή τήν έκρηξη πάνκ.
Νικος Μαργαρωνης
Σίγουρα η Πολα δεν ήταν σαν τον Σιδερένιο άνθρωπο , αλλά δεν ήταν και του πεταματου . Υπήρχαν μέσα και αρκετά καλά τραγούδια , που λόγω της μη κυκλοφορίας του δίσκου για πολλά χρόνια ήταν ψιλοαγνωστα , εκτός από 2-3 που υπήρχαν σε ένα best of που είχε βγει στα μέσα του 80..
Σχόλια από το fb στο ποστ 'Υπάρχουν κάποια τραγούδια του Χατζιδάκι που μπορείς να τ' ακούσεις και από άλλους τραγουδιστές'...
ΑπάντησηΔιαγραφήPanos Iliadis
Μόνο αυτό? Βάλε κι άλλα στην εξισωση...θεωρώ πως ο Παππάς είναι μια από τις 2-3 κορυφαίες ανδρικές φωνές του έντεχνου όλων των εποχών...
Stathis Gotsis
ίδια κατηγορία φωνής με τον Ορφέα Περίδη. Οι δύο καλύτερες φωνές!
Κωνσταντίνος Μάξιμος
πόσο συμφωνώ μαζί σου
Vassilis Serafimakis
Τον Λάκη Παππά τον άκουσα Εσπερίδες, ένα μέρος όπου γυμνασιόπαιο με είχαν πάει κι είδα ένα σώου που όχι δεν είχα ξαναδεί, δεν ήξερα ότι υπάρχει, τού Γιάννη Αργύρη. (Ελπίζω η μνήμη να μη με ρεζιλεύει.)
Alexandros Stamatios Fotias
Πραγματι,αυτο το συγκεκριμενο αριστουργηματικο τραγουδι δε μπορω να το φανταστω με τον Χαρουλη...
Κωνσταντίνα Κοντάκου
αν ρωτήσετε εμένα, ταπεινά θα πω ότι δεν μπορώ κανένα να φανταστώ. Από το «Είμ' αητός χωρίς φτερά» μέχρι τον «Κύκλο τού CNS». Για σκεφθείτε να έχουν σκοπό να πουν μαζί τα «Λιανοτράγουδα», «Τ' άλογο, τ' άλογο, Ομέρ Βρυώνη», ή το «Ότι κραταιά ώς θάνατος αγάπη»;
Τί πάω και βρίσκω και εγώ, όμως...
Dimitris Vagenas
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας! Όσο κι αν μ' αρέσουν, αμφότερους τους θεωρώ εντελώς έξω από το ύφος των τραγουδιών του Χατζιδάκι!
Spyros Kotortsis
Α, γειά σου.
Evagoras Karageorgis
Ο Λάκης Παππάς ήταν ένας και μοναδικός και μοναδικά ερμήνευσε τον Χατζιδάκι. Από την άλλη, σίγουρα κάπου πρέπει να υπάρχει μια φωνή που μπορεί να ξαναπεί αυτά τα κομμάτια. Όχι όμως οποιαδήποτε φωνή.
Κωνσταντίνος Σιμωνίδης
για το σχόλιό σου συμφωνώ
Σχόλια από το fb στο ποστ 'Λόγια του Μάνου Χατζιδάκι είναι αυτά... Πρώτον:'...
ΑπάντησηΔιαγραφήDimitris Panayiotatos
Σωστός!
Aris Karampeazis
Στο μεταξύ ήδη ακούγεται πολύ εδώ κι εκεί το "παραμύθι" ότι ο γιος Χατζηδάκι έχει την μουσική του "στα σεντούκια" δεν την αφήνει ελεύθερη να την ακούσει και να τον μάθει ο κόσμος και άλλα τέτοια φαιδρά. Οι ίδιοι που αν ακούσουν αύριο καμία τραπ διασκευή σε Χατζηδάκι θα γράφουν ότι κατακρεουργείται το έργο του κλπ. Η μουσική είναι εκεί, και όποιος θέλει να την ακούσει θα την ακούσει, πέρα από συναυλίες του συρφετού. Μια χαρά φαίνεται να πράττει ο κληρονόμος και διαχειριστής αν κρίνουμε από κάτι τέτοια. Και με περισσή ευκολία θέλουν κάποιοι να αρχίσουν να προσβάλλονται αυθαίρετα τα δικαιώματα των δημιουργών, έστω και αν αυτά τα διαχειρίζονται πλέον οι κληρονόμοι. Το δε αντεπιχείρημα της διαφήμισης που χρησιμοποιείται, είναι εξίσου αστείο, αλλά εδώ ανοίγουμε άλλη συζήτηση για την μεταχείριση που ούτως ή άλλως επιφύλασσε ο Χατζιδάκις στο έργο του που δεν το "πήγαινε" και τόσο.
Nickos Ventouras
E, αν ακούσουν τραπ διασκευή σε Χατζηδάκι σωστά θα γράψουν ότι «κατακρεουργείται το έργο του». Αλλά και σωστό να πουν και ότι ο γιός την έχει σε σεντούκια, αν αφήνει εκτελέσεις σε συναυλίες κλπ με το σταγονόμετρο.
Υπάρχει η Αμερικάνικη εκδοχή (όποιος έχει τα εμπορικά δικαιώματα κάνει ότι θέλει) και υπάρχει και η Ευρωπαϊκή εκδοχή που αναγνωρίζει και κάποια "ηθικά" δικαιώματα του δημιουργού.
Αλλά από ένα χρονικό σημείο και μετά δεν θα έπρεπε να υπάρχουν καθόλου δικαιώματα, όχι να μιλάμε ακόμα για αποκλειστικά δικαιώματα έργων από 50 και 70 χρόνια πριν, και να τα διαχειρίζεται η εταιρία ή το τρισέγγονο του δημιουργού.
Υπάρχει και η ανάγκη ελεύθερων πολιτισμικών «κοινών» που η βιομηχανοποίηση της μουσικής στερεί. Μετά από μερικές δεκαετίες ότι ήταν να φάνε να το έχουν φάει, και να λήγουν publishing/mechanical rights, αλλά και να μην ορίζει από τον τάφο ο δημιουργός τι θα κάνει η κοινωνία 20 και 50 χρόνια μετά με το έργο του.
Nikos Pratsinis
Στα βιβλία τα δικαιώματα έχουν ισχύ70 χρόνια μετά τον θάνατο του δημιουργού.
Nickos Ventouras
κακώς και εκεί... είναι η «πληθωριστική» αύξηση της ισχύος των δικαιωμάτων που επέβαλλαν οι εταιρίες, με πρώτους διδάξαντες τους Αμερικάνους, που έχουν διαλύσει το "public domain" (όρα Sonny Bono copyright act, Disney, κλπ)
Aris Karampeazis
είτε σε τραπ γίνει η διασκευή είτε προσαρμογή σε όπερα καλό είναι πρώτα να ακούσουμε και μετά να κρίνουμε. Τώρα ως προς τα δικαιώματα καλώς ή κακώς είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθήσουμε το υπάρχον νομικό πλαίσιο και όχι αυτό που προκρίνουμε ως πιο σωστό / ηθικό κλπ
Vaggelis Gettos
Αν και οι δυο τους έχουν κάνει δουλειά καλή και με τους δύο συνθέτες και έχουν τα φόντα να κάνουν πολλή περισσότερη, η προώθηση είναι επιεικώς τουριστική. Λες και οι αφίσες βγήκαν από το γραφείο της Μενδώνη. Εθνοκεντρική προσέγγιση, κιτσάτη αρχαιοπληξία. Μια μόνο λέξη μού έρχεται και είναι στα αγγλικά: irrelevant. Και κάτι ακόμα: αρκετά με αυτές τις αυτοαποκαλούμενες παγκόσμιες τουρνέ που βασικός τους στόχος είναι να παίξουν εισπρακτικά σε μετανάστες 2ης και 3ης γενιάς. Παίξε Τόκιο, παίξε Πεκίνο, παίξε Κωνσταντινούπολη, παίξε Μιλάνο, παίξε Μαδρίτη και Λισαβόνα. Και μετά ονόμασέ το διαγαλαξιακή τουρνέ, αν θες...
Thodoris Nikolaou
Ακριβώς.
Nikos Pratsinis
Σωστότατος! Συγχαρητήρια.
Anastassios Anastassiou
Λίαν εύστοχο.
Tania H. Bekta
Ενταξει αυτη ειναι προφανως η αισθητικη της Μποφιλιου κ του Χαρουλη κ οντως ειναι τραγικη προσβαλλει κ τους δυο συνθετες αλλα φανταζομαι & ελπιζω πως ο γιος του Χατζιδακι δεν θα ειχε θεμα αν η αισθητικη ηταν η σωστη, οι φωνες καταλληλες & επισης σημαντικο αν ειχε αναζητηθει η συμφωνη γνωμη του προηγουμενως
Konstantinos Kottis
ΔιαγραφήΜε τον Γ. Χατζιδάκι 100%. Πρώτιστα γιατί πέρα από κληρονόμος και αυτοί τον γράφουν, ήταν της ίδιας λογικής και αυστηρότητας ο Μάνος. Εδώ αποκήρυξε δίσκους του γιατί άλλοι μεγάλοι συνθέτες ενορχήστρωσαν τα τραγούδια του, αναγνωρίζοντας βέβαια την σπουδαιότητά τους, αλλά και το ότι το τελικό αποτέλεσμα δεν το έκανε αυτός. ΥΓ: Το πρόβλημα των τραγουδιστών αυτών, ειδικά της Μποφίλιου είναι πως δεν έχει παρά ελάχιστο ρεπερτόριο, πέντε καλά τραγούδια από τα πρώτα της χρόνια. Τα επόμενα έκανε μεγάλο όνομα, αλλά ρεπερτοριακό κεφάλαιο δεν συσσώρευσε. Ανάλογα και ο Χαρούλης. Κάνουν σταδιοδρομία τραγουδώντας τραγούδια άλλων, αναζητούν το μεγάλο συνθετικό brand ελλείψει συνθετών στο έντεχνο.
Andreas Knps
Θεωρώ οτι σε τελική ανάλυση και οι 2 πλευρές έχουν δίκιο. Δε μπορεί να αμφισβητηθεί η δουλειά και η παρουσία του Γ.Χ. στο έργο του Μ.Χ. αλλα δε μπορεί να αμφισβητηθεί και η τουριστική πλευρά του Μ.Χ. σε μουσική που ο ίδιος ουτε λίγο ούτε πολύ έχει αποκηρύξει αλλα εξακολουθεί να ακούγεται. Δεν πιστεύω εξάλλου οτι το συγκεκριμένο σχήμα θα πλησιάσει τον κύκλο του C.N.S. ,ούτε τα Παράλογα ,ούτε τη Μελισσάνθη και άλλα έργα,που έχω την εντύπωση ότι ο συνθέτης "πρόσεχε" παραπάνω και ο Γ.Χ αντιστοίχως.
Makis Kontizas
1.Γειά στο στόμα του που ξέκανε μια για πάντα την ατάκα: "Ο κόσμος ξέρει." 2. Γειά στο στόμα του που ανέδειξε την γκρικελ παθογένεια της νια νια αντιπαλότητας. 3. Το δώρο που έχουν οι γκρίκελ γραφίστες από τα ψηφιακά μέσα το έκαναν ομογεννοποιημενο φασον καταδεικνυοντας πόσο ανιστόρητα και αντιαισθητικα μαιμουδια παραμενουν. "- Τους απαγογεύω κάθε ακγόαση των τγαγουδιων μου και καμία γεκλαμα. "Μ.Χ
John Sugahtank Roumpanis
Ως επαγγελματίας θα μιλήσω και γιαυτό που ξέρω πολύ καλά. ΕΙΝΑΙ Η ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΑΦΙΣΑ ΠΟΥ ΕΧΩ ΔΕΙ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ! Επειδή είμαι στην αγορά , το επίπεδο πέφτει κάθε μέρα, η αισθητική στα τάρταρα και είναι τραγικό ότι κανείς δεν καταλαβαίνει πόσο σημασία έχει.
Eleni Founti
Και μόνο το "the music of Greece" επάνω καίει εγκεφάλους. Το ότι ακριβώς από κάτω γράφει με μικρά γραμματάκια και τα ονόματα του Θεοδωράκη και του Χατζιδάκι είναι απλώς ακόμα χειρότερο. Αυτά, και χωρίς να σχολιαστεί η αισθητική tzatziki - mousaka (αριστερά), Greek bouzoukia (δεξιά).
Rock Sinantisi Kiatou
οι αφισες χαλια...το κονσεπτ πονηρο..και ο κληρονομος καλα κανει...
Natalie Rassoulis
Και τα ονόματα των ερμηνευτών μεγαλύτερα των δημιουργών. Και δεν νομίζω ότι οι ίδιοι οι ερμηνευτές θα το ήθελαν
Στέλιος Σαλβαδόρ
Πολύ σωστά Φώντας Τρούσας ...!!!!
Σχόλια από το fb στο ποστ "O Χατζιδάκις ενόσω ζούσε και βασικά στην τελευταία 15ετία της ζωής του, αυτό το εμπορικό πράμα, που αποκαλείται συναυλία"...
ΑπάντησηΔιαγραφήStratis Agelos
Μην ξεχνάμε ότι την εποχή του Χατζιδάκη δεν υπήρχε internet και social media για την αποδόμηση που υπάρχει σήμερα επι παντός στητού.
Harry Vlastakis
υπήρχε η Αυριανή και ο Αυριανισμός
Σχόλια από το fb στο ποστ "Υπάρχει απόλυτη καταπάτηση του δημόσιου χώρου"...
ΑπάντησηΔιαγραφήManolis Stavroulakis
(Το γελάκι για την τελευταία παράγραφο…)
Anastasios Babatzias
Η αισθητικη εμπεριεχει και την πρακτικοτητα. Η γαλαζιες ακριδες ειναι μαλωμενες και με τα δυο