Το μουσικό κομμάτι του διπλού CD – που ενδιαφέρει, σε πρώτη φάση, περισσότερο – θα μπορούσα να το χωρίσω σε τρία μέρη (οι Γάλλοι, εννοείται, δεν το χωρίζουν και καλώς πράττουν). Είναι τραγούδια αγγλο-αμερικανικά κυρίως που προϋπήρξαν ή πήγαν παράλληλα με τα γεγονότα – κάποια, όπως το “Who do you love” με τους Quicksilver Messenger Service γράφτηκαν μετά τον Μάη –, είναι γαλλικά που, ηχητικώς, προλείαναν το έδαφος και βεβαίως, γαλλικά που έπεσαν πάνω στην... αναμπουμπούλα ή που βγήκαν από μέσα της. Το πιο σημαντικό στοιχείο της συλλογής – και θα πρέπει να το σημειώσω από την αρχή – δεν είναι τόσο τα συγκεκριμένα κομμάτια των Small Faces, των Velvet Underground ή του Hendrix που, κατά τους επιμελητές, συνόδεψαν τους φοιτητές στις οδομαχίες και τις καταλήψεις, όσο κυρίως το γεγονός ότι επιχειρείται μέσα από στοχευμένες επιλογές να συνδεθεί ο γαλλικός Μάης, με τους εντόπιους καλλιτέχνες και τα συγκροτήματα. (Στην Ελλάδα, υποθέτω, το γνωρίζουμε καλά αυτό, από το δικό μας «Μάη», την εξέγερση στο Πολυτεχνείου, το μαζικό soundtrack της οποίας δεν είχε σχέση με το «ξενόφερτο» rock... αλλά με τη Μοσχολιού και τον Ξυλούρη).
Κάτω απ’ αυτό το σκεπτικό πολύ λίγο ενδιαφέρει αν οι γάλλοι φοιτητές γνώριζαν τους 13th Floor Elevators και το άλμπουμ τους “Easter Everywhere” (κυκλοφόρησε, στην Αμερική τον Σεπτέμβριο του ’67), ώστε να αιτιολογείται η ύπαρξη του “Slip inside this house” στη συλλογή μας. Το ίδιο, βεβαίως, θα ισχυριζόμουν και για το “Dance to the music” των Sly & the Family Stone (κυκλοφόρησε στα τέλη Απριλίου του 1968 – πότε πρόλαβε να το μάθουν;), πόσω μάλλον για θέματα που ακούστηκαν μετά, έως πολύ μετά από τον παρισινό Μάη. Ανέφερα πιο πάνω το “Who do you love”, για να μην πω για το “Fall of another year” των Can (ηχογραφήθηκε μάλλον το ’69, αλλά πρωτακούστηκε στο “Unlimited Edition” του 1976!), το “I should have known” των Soft Machine (ηχογραφήθηκε το ’67, πρωτακούστηκε το 1971-72), ή ακόμη και για τους «αναρχικούς» του Leo Ferre (τέλη ’68).
Και όμως, το όλον πράγμα, έτσι όπως το διαχειρίζονται οι compilers και κολλάει και, κυρίως, κυλάει· και όχι γιατί οι Soft Machine είχαν εμφανιστεί ουκ ολίγες φορές στο Παρίσι στο δεύτερο μισό του ’67, ούτε γιατί η γαλλική εταιρία Riviera είχε ήδη κυκλοφορήσει ένα 4-track EP των 13th Floor Elevators, πράγμα που σημαίνει ότι κάποιοι Γάλλοι, και δη φοιτητές, πιθανώς να τους εγνώριζαν. Στο “Cocktail Mol6t8v” σημασία έχει το κλίμα, η ατμόσφαιρα, η «ταινία»... και όχι η δισκογραφική ακρίβεια. Φυσικά, οι Yardbirds με το “Stroll on” (από τα σπασίματα στο “Blow Up” του ’66), οι Small Faces με το “Things are going to get better” (6/1967), οι Velvet Underground με το “Run run run” (3/1967), οι Jefferson Airplane με το “Somebody to love” (3/1967), οι Country Joe and the Fish με το “Section 43” (1/1967), οι John Fred & Playboy Band με το “Judy in disguise” (1/1968), οι Steppenwolf με το "Born to be wild" (1/1968), το folk duo των Blackburn & Snow με το “Stranger in a strange land”, ένα τραγούδι του David Crosby, που ως instro ακούγεται στη CD-έκδοση του “Turn! Turn! Turn!” των Byrds, μα ακόμη και ο Albert Ayler με την «Μασαλιώτιδα» (1965) είναι, δηλαδή μπορεί να είναι, με λίγες ή ελάχιστες αντιρρήσεις, αληθινά κομμάτια από το soundtrack του δρόμου.
Οι Γάλλοι με την, παντοτινή, ισχυρή πίστη στην κουλτούρα και τη γλώσσα τους επινόησαν από πολύ νωρίς τις κατάλληλες φόρμες, ούτως ώστε να προσαρμοστεί το rock n’ roll και αργότερα η mid-sixties pop, το rock και η folk στις δικές τους εκφραστικές ανάγκες. Με τους μεγάλους τροβαδούρους τους, μπόρεσαν και μετέφεραν την ποίησή τους στο τραγούδι (δεν το έκανε μόνον ο Θεοδωράκης), δημιουργώντας, ταυτοχρόνως, ισχυρές, αληθινά προοδευτικές, περσόνες.
Μία εκ των σημαντικοτέρων υπήρξε οπωσδήποτε ο Leo Ferre. Από τους μουσικούς που ακούστηκαν πολύ στα οδοφράγματα, όντας αγαπητός στη νεολαία (οι αναρχικές ιδέες του θα βρεθούν με μιας στην επικαιρότητα), ο Leo Ferre θα γράψει ένα LP προς τα τέλη του ’68 (βγήκε αρχές του '69), το “Ferre 69” [Barclay] ή "L'ete 68", το οποίο αποτελεί το τραγουδιστικό «μνημείο» του γαλλικού Μάη. Οι «Αναρχικοί» του, αφιερωμένοι στους εξόριστους στη Γαλλία ισπανούς πατριώτες, που αντιτάχθηκαν στον Franco, επιλέγεται από τους επιμελητές της “Cocktail Mol6t8t”... σχεδόν αναγκαστικώς.
Στη Γαλλία ήκμασε, στα δεύτερο μισό των sixties η «κοριτσίστικη ποπ». Πιθανώς, σε καμμία άλλη χώρα στον κόσμο τόσες πολλές κοπέλες δεν εξέφρασαν το νέον ήχο μέσα από σειρές καταπληκτικών τραγουδιών, που δανείζονταν τα μουσικά τους μέτρα από τους Kinks, τους Small Faces και τους Rolling Stones, τραγουδώντας, φυσικά, στη γλώσσα τους. Η γεννημένη στην Τυνησία Jacqueline Taieb ήταν 20 ετών το 1968. Το “7Η du Matin” είχε κυκλοφορήσει την προηγούμενη χρονιά, αλλά απόηχός του δεν είχε ακόμη σβήσει – ένα θανατηφόρο garage που χρωστούσε πολλά στους Who και τους Electric Prunes.Να πω, τώρα, πως από το “Cocktail...” απουσιάζει η Catherine Ribeiro, μία από τις πιο σημαντικές... femmes de Paris της περιόδου; Ναι, απουσιάζει. Οι επιλογές, όμως, σε μια συλλογή δεν μπορεί παρά να είναι λίγες και, κυρίως, συμβολικές. Η εταιρία όμως εκείνη που πήρε το... ριμπάουντ από το γαλλικό Μάη, δίνοντας διέξοδο σε μερικά από τα πιο προχωρημένα rock γκρουπ της περιόδου ήταν η Futura Records του Gerard Terrones. Η “Cocktail Mol6t8v” δεν την ξεχνά. Αν και σε ανύποπτο χρόνο, σ’ ένα αρκετά παλιό Jazz & Τζαζ (τεύχος 56, 10/1997) είχαμε γράψει αρκετά γι’ αυτήν, οφείλω, κι εδώ, να πω λίγα λόγια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου