Το “Live at Bauchhund, Berlin 2010” [AMRN 026] των Gianni Mimmo και Harri Sjostrom είναι ένα άλμπουμ ύμνος – αν και δεν είναι κατάλληλη η λέξη – στο σοπράνο σαξόφωνο. Ο Ιταλός Mimmo με τη διακριτή καριέρα στην Amirani και αλλού και ο Φινλανδός Sjostrom (γνωστός, περισσότερο, από τις συνεργασίες του με τον Cecil Taylor), μοιράζονται κανάλια – το δεξί ο ένας, το αριστερό ο άλλος – και, κυρίως, μοιράζονται ιδέες και τρόπους επικοινωνίας, παραλληλίζοντας ή κοντράροντας δύο όργανα ίδια φαινομενικώς (υποθέτω ό,τι μπορεί να μοιάζουν – όλα τα σοπράνο δεν είναι ίδια), αλλά εντούτοις τόσο διαφορετικά, αφού παίζονται από δύο διαφορετικούς παίκτες, γυμνασμένους μέσα από διαφορετικούς διαύλους συνεργασιών και εμπειριών. Ένα όργανο λοιπόν από τη φύση του υβριδικό, που ηχεί άλλοτε κοντά στο κλαρινέτο, άλλοτε κοντά στο όμποε, και άλλοτε σε κάτι ενδιάμεσο ή και πέραν αυτών, ένα όργανο που τίμησαν μουσικοί από τον John Coltrane, μέχρι τον Fela Kuti (δίχως να ξεχνάμε τον Steve Lacy και τον Anthony Braxton, δασκάλους κατά μίαν έννοια τού Mimmo τουλάχιστον), αντιμετωπίζεται εδώ ως το μόνο και απόλυτο μέσον επικοινωνίας μεταξύ των δύο παικτών. Το πνευστό και… κρουστό αποτέλεσμα (οι τάπες πρωταγωνιστούν ενίοτε επί ίσοις όροις) δεν μπορεί παρά να έχει την ενέργεια της στιγμής. Είτε κινούμενο σε υψηλά, ακραία δυναμικά, είτε σε χαμηλά και υποχθόνια.
Εν αντιθέσει δηλαδή από εκείνο που συμβαίνει στο “Fine Tuning, The Gradisca Concert” [AMR 024] των Lol Coxhill σοπράνο και Enzo Rocco κιθάρες. Ο θρύλος βρετανός σαξοφωνίστας και ο ιταλός κιθαρίστας βρέθηκαν να παίζουν live, τον Νοέμβριο του ’08, στην ιταλική πόλη Gradisca D’Isonzo (πάνω στα σύνορα με τη Σλοβενία), προτείνοντας μιαν ελεύθερη μουσική (διάρκεια περί τα 34 λεπτά), από την οποία δεν απουσιάζει, κατά πρώτον, το ίδιον παίξιμο του Coxhill (άλλοτε ανεπαίσθητο, άλλοτε θορυβώδες, άλλοτε λυρικό και άλλοτε εκρηκτικό, και πάντα με… καρτουνίστικη διάθεση) και βεβαίως το προσωπικό άγγιγμα τού Rocco, που ασκείται στην ηλεκτρική με λελογισμένη ένταση και πάθος. Εννοώ πως το παίξιμό του, συχνά, φαίνεται να συνοδεύει το σοπράνο, παίζοντας ελεύθερα παράξενες φράσεις, επιβάλλοντας άλλοτε φρενήρεις διαδοχές ακόρντων, και άλλοτε υιοθετώντας έναν ήχο περισσότερο relaxed, πάντα όμως μέσα στα ευρύτερα συνεργατικά πλαίσια. Απρόσμενο άκουσμα.Επαφή: www.amiranirecords.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου